Finansiel strategi
Titel: Finansiel strategi
Vedtaget: september 2025
Indledning
Aalborg Kommunes finansielle strategi omfatter kommunens bankforretninger, likviditetsstyring og etiske investeringspolitik, samt kapitalpleje og gældspleje.
Formålet er at fastlægge rammerne for en aktiv og strategisk styring af kommunens finansielle porteføljer. Det indebærer en effektiv håndtering af likvide midler og gæld med henblik på at opnå det bedst mulige afkast og de lavest mulige finansieringsomkostninger. Styringen skal ske inden for den fastlagte risikoprofil og under hensyntagen til kommunens ønske om budgetsikkerhed.
Kommunen skal til enhver tid være i stand til at honorere sine betalingsforpligtelser. Dette skal sikres gennem kommunens overordnede økonomiske styring, her under en aktiv likviditetsstyring med løbende prognoser, afrapportering og opfølgning.
Som led i strategien har Aalborg Kommune indgået aftaler med eksterne kapitalforvaltere, der skal sikre en professionel håndtering af kommunens aktiver, hvor afkast og risiko balanceres. Kapitalfor-valtningen skal samtidig efterleve kommunens etiske investeringspolitik.
Der henvises til kommunens fortegnelse over tegningsbemyndigelser i relation til beslutningskompetencer.
Bankforretninger
Dette afsnit beskriver de overordnede rammer for kommunens bankforretninger. Krav og ønsker til de daglige bankforretninger specificeres mere detaljeret ved tilbudsindhentning.
Kommunens hovedbankforbindelse skal være udpeget af Finanstilsynet som SIFI-institut (systemisk vigtigt finansielt institut) eller være underlagt den europæiske centralbanks tilsyn. SIFI-banker er underlagt strengere kapitalkrav, og det er med til at minimere kommunens modpartsrisiko. Såfremt øvrige bankforbindelser ikke er et SIFI-institut, skal det pågældende pengeinstitut overholde Finan-stilsynets tilsynsdiamant, der begrænser bankens risikoeksponering i sine finansielle forretninger.
Bankaftale
Aalborg Kommune indgår aftale med det pengeinstitut der giver det bedste forhold mellem pris og kvalitet. Her fokuseres der bl.a. på totale omkostninger, service, online bank og øvrige vilkår.
Kommunens hovedbankforbindelse skal kunne sikre en stabil drift og understøtte en effektiv admi-nistration. Derudover forventes det, at banken kan tilbyde en passende kreditfacilitet samt mulighed for evt. at anvende repo-forretninger som led i likviditetsstyringen.
Aalborg Kommune har desuden flere forskellige kassesteder i kommunen med behov for kontant-håndtering. Kassestederne varierer i forretningsomfang og dermed også i behov for indsætning af sedler og mønter.
Kommunen arbejder løbende på at minimere behovet for kontanthåndtering, men forventer samtidig at hovedbankforbindelsen medvirker til en sikker og effektiv værdihåndtering ud fra gældende lov-givning.
Likviditetsstyring
Kommunen skal altid være i stand til at overholde sine betalingsforpligtelser. Dette sikres både gen-nem den langsigtede økonomiske planlægning og den løbende likviditetsstyring. Hertil skal der op-retholdes et tilstrækkeligt likviditetsberedskab.
For at minimere modpartsrisikoen forbundet med kontante indeståender og pengeinstituttets even-tuelle manglende betalingsevne, anvendes driftskreditter til at håndtere daglige pengestrømme og kortfristede likviditetsbehov. Repo-forretninger kan anvendes, hvis der er behov for det, og det passer med den overordnede finansielle strategi.
Den overskydende kapital placeres i likvide værdipapirer gennem kapitalplejeaftaler ud fra kommunens investeringspolitik og anbringelsesbekendtgørelsen.
Ved øvrige bankforbindelser der primært består af et depot og en depotkonto tilknyttet en kapitalple-jeaftale, kan der tillades maks. 6 % af beløbet under forvaltning som indestående ifm. handler, ud-bytte, renter og udtrækninger.
Kapitalpleje
Aalborg kommune indgår kapitalplejeaftaler med eksterne kapitalforvaltere om forvaltningen af sine finansielle aktiver. Kapitalforvalterne er forpligtet til altid at overholde retningslinjerne i kommunens finansielle strategi. Porteføljen overvåges løbende, og investeringerne tilpasses ved ændringer i markedsforhold for at sikre bedst mulig forvaltning.
Investeringspolitik og risikoprofil
Aalborg Kommune har en investeringspolitik med fokus på lav risiko og bedst muligt afkast under hensyntagen til såvel risikoprofil som den etiske investeringspolitik. Risikoprofilen afspejler, at akti-ver med høj risiko kun må udgøre en mindre andel af porteføljen relativt til aktiver med lav risiko
En bred risikospredning – også kaldet diversifikation – er central i strategien. Ved at fordele investeringerne på forskellige kapitalforvaltere aktivklasser, lande, sektorer og virksomheder, mindskes ri-sikoen for tab og bidrager til en mere stabil og sikker portefølje.
Investeringspolitikken giver mulighed for at placere midlerne i danske obligationer, samt en mindre andel i højrenteobligationer og aktier. Den samlede korrigerede varighed for aktivklassen danske obligationer må ikke overstige 4 år.
| Danske obligationer | Virksomhedsobligationer- Investment Grade |
|---|---|
| 0-100% | 0-20% |
| Max. 100% | |
| Aktier | Virksomhedsobligationer- højrente |
|---|---|
| 0-15% | 0-10% |
| Max. 15% | |
Danske stats- og realkreditobligationer kan købes på individuel basis, hvis det er mere omkostningseffektivt. Øvrige aktivklasser skal købes gennem investeringsforeninger.
Investeringerne skal til enhver tid overholde gældende lovgivning og følge anbefalinger fra relevante myndigheder og finansielle institutioner, herunder Anbringelsesbekendtgørelsen.
Etisk investeringspolitik
Retningslinjerne for den etisk investeringspolitik skal sikre, at kommunens finansielle midler ikke placeres i værdipapirer, udstedt af selskaber, der overtræder internationalt anerkendte normer og retningslinjer, eller Aalborg Kommunes øvrige kriterier for ansvarlig investering.
Grundlaget for den etiske investeringspolitik
Aalborg Kommune har et samfundsansvar, når kommunens overskudslikviditet investeres i værdipapirer. Det betyder, at ESG-forhold (environment, social and governance) skal inddrages i investe-ringsbeslutningerne, så der tages hensyn til langsigtet og bæredygtig værdiskabelse i såvel økono-misk, social og miljømæssig forstand. Kommunen stiller dermed også indirekte krav til, at de under-liggende virksomheder skal udvise god selskabsledelse.
Formålet med den etiske investeringspolitik er at specificere, hvilke krav der stilles til de virksomhe-der, som kommunen investerer i via investeringsforeninger. Kommunen ønsker med sin politik at følge Erhvervsstyrelsens vejledning om ansvarlige investeringer, som har sit afsæt i OECD’s Ret-ningslinjer for Multinationale Virksomheder og FN’s Retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv.
Aalborg Kommunes etiske investeringspolitik skal til enhver tid leve op til best practise på investeringsområdet, nationalt såvel som internationalt.
Investeringer, uanset afkastets størrelse, må ikke ske på bekostning af den etiske ansvarlighed. Grundlæggende skal investeringer overholde almindelige forventninger til etiske krav og minimum hvert halve år skal Aalborg Kommunes kapitalforvaltere screene investeringerne for selskaber der overtræder internationale normer, herunder FN-konventioner der beskæftiger sig med menneske-rettigheder, arbejdstagerrettigheder, anti-korruption, kontroversielle våben og miljøbeskyttelse.
Det en forudsætning, at Aalborg Kommune kun indgår aftaler med kapitalforvaltere, der har tiltrådt og underskrevet FN´s principper i ”UN Principles of Responsible Investment” (UN PRI). Kapitalfor-valteren skal bekræfte over for Aalborg Kommune, at disse principper er indarbejdet i kapitalforval-terens arbejdsrutiner. Desuden ønsker Aalborg Kommune, at kapitalforvalteren i sine investerings-valg, inddrager i hvor høj grad virksomhederne i porteføljen indarbejder FN’s Global Compact prin-cipper i deres CSR-politikker.
Aalborg Kommune foretrækker, at etiske kriterier indarbejdes i investeringsvalg baseret på en ESG scoremodel (Environment, Social responsibility and Governance). Dermed tilskyndes alle former for virksomheder til at vise og tage et samfundsansvar.
Som et alternativ til, hvorledes etik inddrages i Aalborg Kommunes investeringsportefølje kan en SRI model (Social Responsible Investments) accepteres, hvor der sker et fravalg af sektorer som Aalborg Kommune ikke ønsker at investere i. De virksomheder, som Aalborg Kommune ikke ønsker at investere i, fremgår af den etiske investeringspolitik.
Det forventes, at Aalborg Kommunes kapitalforvaltere er bekendt med, og efterlever, EU’s og Danmarks sanktionsliste over lande som der ikke må investeres i.
I valg af kapitalforvaltere vil Aalborg Kommune vægte det positivt, hvis kapitalforvalteren kan påvise hvorledes man inddrager en ESG tilgang i udvælgelsen af investeringer til investeringsporteføljen.
Internationale konventioner og resolutioner
For at sikre, at Aalborg Kommune lever op til best practice på investeringsområdet, skal kommunens finansielle samarbejdspartnere have tilsluttet sig, eller basere deres investeringsstrategi på neden-stående konventioner, guidelines og principper;
- The UN Global Compact
- The OECD Guidelines for Multinational Enterprises
- The UN Principles for Responsible Investments (UNPRI)
- The UN Guiding Principles on Business and Human Rights
- The UN Environmental Program Finance Initiative (UNEPFI)
- The Universal Declaration of Human Rights - The ILO Declaration of Fundamental Principles of Right at Work
- The Ottawa Treaty - Convention on the Prohibition of the Use, Stockpiling, Production and Transfer of Anti-Personnel Mines and on their Destruction
Ovenstående konventioner, guidelines og principper medfører, at der ikke kan investeres i selskaber, der medvirker til overtrædelse af menneske- og arbejdstagerrettigheder, børne- og tvangsarbejde, korruption eller ikke medvirker til at beskytte miljøet. Ligeledes medfører det, at der ikke kan inve-steres i selskaber, der er involveret i udvikling, produktion eller distribution af våben, der er i strid med FN’s våbenkonventioner, såsom atomvåben, klyngebomber, kemiske og biologiske våben, landminer med flere.
Udover at de selskaber, der investeres i, skal overholde arbejdstagerrettigheder, må der heller ikke investeres i selskaber, der modarbejder retten til forhandling af samlede overenskomster samt ikke aktivt bekæmper diskrimination på arbejdspladsen.
Listen er ikke udtømmende, og nye internationale anerkendte normer og retningslinjer vil per definition i investeringspolitikken blive inkorporeret i investeringspolitikken, medmindre andet besluttes af byrådet.
For en nærmere udspecificering af de enkelte konventioner henvises der til deres hjemmesider.
Skatteunddragelse
Aalborg Byråd har den 19. juni 2017, punkt 24 vedtaget, at undlade at handle med og investere i selskaber, der unddrager sig skattebetaling. Aalborg Kommune ønsker at ekskludere selskaber, der benytter sig af eller bidrager til ulovlig skatteunddragelse i Danmark eller andre EU-lande. Kommunens investerede midler må desuden ikke administreres af selvstændige investeringsforeninger og andre lignende selskaber, som benytter, bidrager til eller vejleder om skatteunddragelse. Den 5. december 2017 udpegede EU 17 stater man betegner som ”skattely” og yderligere 47 stater er kommet på en observationsliste. Aalborg Kommune ønsker, at denne beslutning indgår i kapital-forvalterens valg af investeringer samt, at kapitalforvalteren naturligvis overholder en eventuelt EU-sanktionsliste, der måtte opstå på baggrund af EU’s beslutning.
I valg af kapitalforvaltere vil Aalborg Kommune vægte det positivt, hvis kapitalforvalteren kan påvise, hvorledes de inddrager dette punkt om skatteunddragelse i udvælgelsen af investeringer til investeringsporteføljen.
Fossilfri investering
Det er en målsætning for Aalborg Kommune, at der ikke investeres i selskaber med omsætning fra fossile brændstoffer (kul, olie og gas). Af operationelle grunde anerkendes det dog, at visse virksom-heder kan have en minimal omsætning og derfor accepteres der en tærskelværdi på 5 % forstået således, at op til 5 % af en virksomheds omsætning kan stamme fra fossile brændstoffer. Dette skal dog forstås som en operationel maksimalgrænse der ikke ønskes udnyttet.
Grænseværdien på 5 % er bredt anerkendt og vurderes som værende nødvendig, hvis kriteriet skal være operationelt. Grænseværdien vurderes at kunne frasortere udprægede kul-, olie- og gassel-skaber, uden samtidig at frasortere selskaber med primære aktiviteter inden for andre områder, hvor kun en beskeden andel af omsætningen stammer fra fossile brændsler.
Bosættelser i besatte områder
Aalborg Kommune ønsker ikke at medvirke til opretholdelse eller udbygning af ulovlige bosættelser, der er i strid med vedtagne FN-resolutioner og folketingsbeslutninger.
Der henvises til gældende FN-resolution 2334, vedtaget 23. december 2016, samt til Folketingsbe-slutning V30, der vedrører investeringsforeningers og kommuners investeringer i virksomheder med aktiviteter i ulovlige bosættelser, vedtaget 19. januar 2018.
Aalborg Kommune iagttager statens vejledning om ansvarlige investeringer, herunder at bidrage til at identificere engagementer og aktiviteter, der finder sted i eller er til gavn for ulovlige bosættelser.
I valg af kapitalforvaltere vil Aalborg Kommune vægte det positivt, hvis kapitalforvalteren kan påvise, hvorledes disse investeringer kan frasorteres.
Udmøntning af den etiske investeringspolitik
Aalborg Kommune ønsker at sende et tydeligt signal til finansielle samarbejdspartnere og virksom-heder om at kommunens etiske investeringspolitik skal overholdes.
Aalborg Kommune har ikke kompetencer og beredskab til selvstændigt at sikre, at alle kommunens investeringer er i overensstemmelse med investeringsbranchens best practice. Derfor skal det dag-lige tilsyn med overholdelse af de etiske retningslinjer m.v. varetages af anerkendte og professionelle screeningsbureauer, der samarbejder med kommunens kapitalforvaltere. Dermed bliver det kom-munens kapitalforvaltere, der får det operationelle ansvar for at sikre, at porteføljerne er investeret i overensstemmelse med kommunens etiske investeringspolitik.
Retningslinjer for finansielle samarbejdspartnere
De finansielle samarbejdspartnere skal overholde Aalborg Kommunes etiske investeringspolitik. For kontinuerligt at sikre at dette er tilfældet, stiller Aalborg Kommune krav om, at der to gange årligt skal foretages nye screeninger af samtlige selskaber i kommunens porteføljer. Resultatet af screeningen skal afrapporteres til Aalborg Kommune i form af fremsendte beholdningslister.
Der stilles krav om, at kommunens kapitalforvaltere skal ekskludere selskaber, der ikke lever op til et eller flere af de etiske kriterier. Forud for en eksklusion er der mulighed for en dialog mellem kapitalforvalteren, investeringsforeningen og det pågældende selskab, såfremt det vurderes, at dette kan påvirke selskabet til at ændre sin adfærd. Dialog skal altid være af kortere varighed.
Når kommunens kapitalforvaltere bliver opmærksom på manglende overholdelse af et eller flere af de ovennævnte etiske kriterier, og dialog ikke vurderes at være mulig, eller hvor dialog er forsøgt uden resultat, skal de pågældende værdipapirer afvikles hurtigst muligt og senest 90 dage efter overskridelsen er konstateret.
Såfremt kapitalforvalteren ikke lever op til ovenstående krav, kan samarbejdet mellem kommunen og kapitalforvalteren bringes til ophør. Et ophørt samarbejde udelukker ikke kapitalforvalteren fra at byde på opgaven i forbindelse med fremtidige udbud.
Udbud
Grundlaget for udbud af kapitalforvaltning er Aalborg Kommunes Investeringspolitik, der består af både etiske og finansielle kriterier.
Beholdningslister
Aalborg Kommune ønsker åbenhed omkring sine investeringer. Derfor offentliggøres kapitalforval-ternes beholdningslister løbende herunder:
Danske Bank
Virksomhedsobligationer:
Investeringer - Euro Investment Grade Corporate Bonds Restricted, klasse DKK W d (danskein-vest.dk)
Holdings - European Corporate Sustainable Bond Class I-dkk h d (danskeinvest.lu)
Aktier:
Investeringer - Global Restricted KL (danskeinvest.com)
Sydbank
Virksomhedsobligationer:
Sydinvest Virksomhedsobligationer Investment Grade Screened (sydinvest-engros.dk)
Sydinvest Virksomhedsobligationer High Yield Screened
Aktier:
Sydinvest Indeks Verden Screened (sydinvest-engros.dk)
Sydinvest Globale Aktier Screened (sydinvest-engros.dk)
Jyske Bank
Virksomhedsobligationer
Jyske Invest Virksomhedsobligationer Investment Grade
Jyske Invest Virksomhedsobligationer High Yield
Aktier
Gældspleje
Formålet med strategien er til enhver tid at sikre en velovervejet balance mellem høj budgetsikkerhed og lave renteudgifter i forhold til forventningerne til renteudviklingen.
Strategien dækker alene den skattefinansierede del af låneporteføljen, idet lån til ældreboliger m.m. (støttede lån) er omfattet af helt faste rammer via lånebekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 12.
Hjemtagelse af lån
Alle lån hjemtages som udgangspunkt hos Kommunekredit som annuitetslån eller serielån med afdrag og med maksimal løbetid på 25 år. I forbindelse med hjemtagelsen af lån vælges fast eller variabel rente på baggrund af den aktuelle situation på de finansielle markeder og forventningen til udviklingen den kommende tid. Renten kan fastlægges direkte ved Kommunekredit eller ved brug af renteswap (jf. lånebekendtgørelsen § 10, stk. 4) til fastlåsning af renten i en given periode.
I perioder hvor EUR-renten er lavere end DKK-renten, kan lånet hjemtages i EUR, men EUR-lån kan maks. udgøre 25% af den samlede skattefinansierede låneportefølje. På grund af fastkurspolitikken er valutakursrisikoen yderst begrænset.
Lånehjemtagelsen godkendes af Økonomiudvalget og byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomi og Erhverv.
Rammer for fast og variabel rente
Rentesammensætningen i den skattefinansierede låneportefølje skal overholde disse rammer:
| Minimum | Maksimum | |
|---|---|---|
| Fast rente | 40% | 100% |
| Variabel rente | 0% | 60% |
Aktiv gældspleje
For løbende at optimere låneporteføljen i forhold til budgetsikkerhed og renteudgifter, følges renteudviklingen tæt med henblik på at foretage lånekonvertering. Konverteringen kan ske via almindelig låneomlægning eller ved indgåelse af renteswap. Hvilken løsning der vælges afgøres af markedsforholdene på konverteringstidspunktet.
Kontakt
Borgmesterkontoret
Boulevarden 13 9000 AalborgRing til os
99 31 15 06Skriv til os
Husk at skrive sikkert, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger