Kontakt
Kontakt
Borgerservice
Rantzausgade 6 9000 AalborgRing til os
99 31 18 00Skriv til os
Kontakt
Job- og Uddannelsesafdelingen
Sønderbro 12 9000 AalborgRing til os
99 31 37 00Skriv til os
Kontakt
Virksomhedsservice
Vestre Havnepromenade 15 9000 AalborgRing til os
99 31 90 90Skriv til os
Kontakt
BusinessAalborg
Boulevarden 13, 2. sal 9000 AalborgRing til os
99 31 15 70Skriv til os
Husk ikke at dele følsomme eller fortrolige oplysninger via mail.
Kontakt
Kontaktcentret
Badehusvej 27, 3. sal 9000 AalborgRing til os
99 82 50 00Skriv til os
Kontakt
Kørselskontoret
Stigsborg Brygge 105 9400 NørresundbyRing til os
99 31 19 80Skriv til os
Kontakt
Voksensocialafdelingens Visitation
Østerbro 42 9000 AalborgRing til os
99 31 32 81Skriv til os
Mød op og få rådgivning inden du søger
Mandag, tirsdag og fredag 10.00-14.00 og torsdag 10.00-16.00.Kontakt
Specialgruppen for børn og unge
Sofiendalsvej 92 A 9200 Aalborg SVRing til os
99 31 27 55Skriv til os
Kontakt
Pladsanvisningen
Godthåbsgade 8 9400 NørresundbyRing til os
99 31 28 20Skriv til os
Personlig henvendelse
Du skal skrive eller ringe til Pladsanvisningen for at aftale en tid til et personligt møde.Kontakt
Børn og Unge
Godthåbsgade 8 9400 NørresundbyRing til os
99 31 40 00Skriv til os
Kontakt
Sundhedsplejen
Danmarksgade 17 9000 AalborgRing til os
99 31 92 78Skriv til os
Kontakt
Tandplejen
Filstedvej 10 9000 AalborgRing til os
99 31 28 50Skriv til os
Akut tandskade og tandpine
Læs mere på: aalborg.dk/tandskadeKontakt
PPR - Pædagogisk Psykologisk Rådgivning
Godthåbsgade 8 9400 NørresundbyRing til os
93 52 02 22Skriv til os
Kontakt
Familiegruppen
Ring til os
99 31 30 80Skriv til os
Kontakt
Byggeri
Stigsborg Brygge 105 9400 NørresundbyRing til os
99 82 82 00Skriv til os
Husk at skrive sikkert, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.
Kontakt
Projekter og Koordinering
Stigsborg Brygge 105 9400 NørresundbyRing til os
99 31 20 00Skriv til os
Husk at skrive sikkert, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.
Kontakt
BBR og Ejendomsdata
Stigsborg Brygge 105 9400 NørresundbyRing til os
99 82 82 03Skriv til os
Kontakt
Klima og Miljø
Stigsborg Brygge 105 9400 NørresundbyRing til os
99 31 20 50Skriv til os
Husk at skrive sikkert, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.
Kontakt
Rottebekæmpelse
Stigsborg Brygge 105 9400 NørresundbyRing til os
99 31 23 97Kontakt
Omstillingen - Aalborg Kommune
Boulevarden 13 9000 AalborgRing til os
99 31 31 31Skriv til os
Det er vigtigt, du reagerer med det samme, hvis du er bekymret, så der kan tages hånd om barnet eller den unge så tidligt som muligt.
Har du ikke MitID, eller har du brug for hjælp til selvbetjening, skal du kontakte Familiegruppen.
Hvad sker der?
Du underretter
Du skal sende en underretning, hvis du er bekymret for et barn. Når du underretter, skal du beskrive din bekymring så konkret som muligt: Hvorfor er du bekymret, hvad har du set og hørt og så videre.
Du kan for eksempel være bekymret for:
- om barnet trives
- hvis der er meget fravær fra skolen
- om der er tegn på omsorgssvigt
- vold
- overgreb
Du kan læse mere om, hvad der kan skabe bekymring under 'Hvornår skal jeg være bekymret?'.
Privatperson eller fagperson?
Når du kommer ind i selve underretningen, er der tre muligheder at vælge mellem:
- Privat - ikke anonym: Vælg 'Start'
- Privat - anonym: Vælg 'Anonym'
- Fagperson: Vælg 'Fagperson
Du skal være opmærksom på, at forældrene får underretningen til
gennemlæsning - også selvom du underretter anonymt. Vær derfor opmærksom på, at
du ikke formulerer dig på en måde, så du kan identificeres.
Du underretter
Du skal sende en underretning, hvis du er bekymret for et barn. Når du underretter, skal du beskrive din bekymring så konkret som muligt: Hvorfor er du bekymret, hvad har du set og hørt og så videre.
Du kan for eksempel være bekymret for:
- om barnet trives
- hvis der er meget fravær fra skolen
- om der er tegn på omsorgssvigt
- vold
- overgreb
Du kan læse mere om, hvad der kan skabe bekymring under 'Hvornår skal jeg være bekymret?'.
Privatperson eller fagperson?
Når du kommer ind i selve underretningen, er der tre muligheder at vælge mellem:
- Privat - ikke anonym: Vælg 'Start'
- Privat - anonym: Vælg 'Anonym'
- Fagperson: Vælg 'Fagperson
Du skal være opmærksom på, at forældrene får underretningen til
gennemlæsning - også selvom du underretter anonymt. Vær derfor opmærksom på, at
du ikke formulerer dig på en måde, så du kan identificeres.
Vi vurderer inden 24 timer
Vi vurderer alle underretninger inden for 24 timer, efter vi har modtaget den.
Først vurderer vi, om der skal handles akut. Hvis der er fare for, at børn tager alvorligt skade, hvis der ikke handles øjeblikkeligt, skal der handles akut.
Underretninger, der ikke er akutte, sendes videre til en rådgiver i Familiegruppen. Rådgiver tager stilling til, om barnets forhold skal undersøges nærmere. Vi indhenter udtalelse fra skole, institution eller andet relevant og taler med barnet og forældrene.
Får jeg en tilbagemelding?
Hvis du er kommunalt ansat eller i anden offentlig tjeneste, skal Familiegruppen give dig en tilbagemelding på, hvad der er iværksat som følge af din underretning.
Er du privatperson får du ikke en tilbagemelding på, hvad der eventuelt videre sker.
Vi orienterer altid forældrene om, at vi har fået en underretning på deres barn.
Vi vurderer inden 24 timer
Vi vurderer alle underretninger inden for 24 timer, efter vi har modtaget den.
Først vurderer vi, om der skal handles akut. Hvis der er fare for, at børn tager alvorligt skade, hvis der ikke handles øjeblikkeligt, skal der handles akut.
Underretninger, der ikke er akutte, sendes videre til en rådgiver i Familiegruppen. Rådgiver tager stilling til, om barnets forhold skal undersøges nærmere. Vi indhenter udtalelse fra skole, institution eller andet relevant og taler med barnet og forældrene.
Får jeg en tilbagemelding?
Hvis du er kommunalt ansat eller i anden offentlig tjeneste, skal Familiegruppen give dig en tilbagemelding på, hvad der er iværksat som følge af din underretning.
Er du privatperson får du ikke en tilbagemelding på, hvad der eventuelt videre sker.
Vi orienterer altid forældrene om, at vi har fået en underretning på deres barn.
Du får en bekræftelse
Når du har sendt underretningen, modtager Familiegruppen den, og du får en bekræftelse senest 6 dage efter vi har modtaget underretningen.
Hvis du er kommunalt ansat eller i anden offentlig tjeneste, skal vi også give dig en tilbagemelding på, hvad der er iværksat som følge af din underretning.
Er du privatperson får du ikke en tilbagemelding på, hvad der eventuelt er iværksat.
Du får en bekræftelse
Når du har sendt underretningen, modtager Familiegruppen den, og du får en bekræftelse senest 6 dage efter vi har modtaget underretningen.
Hvis du er kommunalt ansat eller i anden offentlig tjeneste, skal vi også give dig en tilbagemelding på, hvad der er iværksat som følge af din underretning.
Er du privatperson får du ikke en tilbagemelding på, hvad der eventuelt er iværksat.
Ring hvis der skal handles akut
- Alle hverdage mellem 8.00-15.00: Ring til Familiegruppen på 99 31 30 80
- Uden for kommunens åbningstid: Ring til Den Sociale Døgnvagt på 96 30 14 48
Hvis du vil vide mere
Kan jeg underrette anonymt?
Ja - du kan underrette anonymt. Hvis du ønsker at være anonym, skal du bruge den knap, der hedder 'Anonym' inde i selvbetjeningen.
Hvis du ringer til os, skal du undlade at sige dit navn.
Sender du en mail eller et brev, skal du sørge for, at vi ikke kan se, at det er dig, der har sendt det.
Får familien at vide, at det er mig, der har underrettet?
Hvis ikke du underretter anonymt, vil familien få at vide, at det er dig, der har lavet den.
Får jeg at vide, hvad der sker med barnet?
Hvis du er privatperson, får du ikke en tilbagemelding på hvilke tiltag, der eventuelt bliver sat i gang i forhold til barnet. Det gør du kun, hvis du er ansat i kommunen eller en anden offentlig instans.
Kommer jeg til at stå i en sag, når jeg underretter?
Underretningen kommer til at ligge på barnets sag. Der bliver ikke oprettet en sag på dig, men hvis du ikke har underrettet anonymt, vil dit navn fremgå i underretningen på barnets sag.
Der kan være forskellige tegn på, at et barn eller en ung har det svært og har brug for hjælp. Selvom et barn udviser nogle af tegnene, er det ikke sikkert, at der er problemer. Omvendt er der også børn, som tilsyneladende virker upåvirkede af, at de måske lever under vanskelige forhold derhjemme.
Følelsesmæssige tegn
Et barn, der ikke trives, vil ofte være følelsesmæssigt påvirket af sine vanskeligheder.
Det kan være tegn på, at et barn har det svært og har behov for hjælp og støtte, hvis barnet:
- er trist og græder meget
- slår, bider og ofte overreagerer og bryder ud i raseri, uden der er en tydelig grund til det
- holder sig for sig selv og ikke tager initiativ til leg og samvær med andre
- er angst og nervøs
- er stille og indadvendt
- har svært ved at koncentrere sig, for eksempel om leg eller skolearbejde.
Fysiske tegn
Det kan være tegn på, at et barn er i vanskeligheder og har behov for hjælp, hvis barnet:
- har blå mærker eller sår på kroppen
- er usoigneret
- har forkert påklædning på, for eksempel for lidt tøj i forhold til vejret
- ofte har mavepine eller kvalme
- ofte er svimmel eller har hovedpine
- har problemer med at sove
- er meget træt
- ufrivilligt tisser i sengen eller i bukserne
- bider negle
- er overvægtig
- ikke vil spise
- går med stort og mørkt tøj og er meget tildækket.
Andre tegn
Det kan også være tegn på, at et barn har behov for hjælp og støtte, hvis barnet:
- undgår kontakt med voksne eller andre børn
- ikke har nogen nære venner eller legekammerater
- tit har konflikter med andre
- viser mangel på tillid til andre mennesker
- "klæber" til voksne
- bliver mobbet eller selv mobber
- er dårlig til at udtrykke sig sprogligt i forhold til sin alder
- har svært ved at lære nye ting, fx i skolen eller i leg og andre fysiske udfoldelser
- ikke passer sin skole
- pludselig ændrer sin adfærd
- overtager forældrenes forpligtelser
- er selvskadende, for eksempel ved at skære i sig selv
- selv beder om hjælp.
Kontakt
Familiegruppen
Ring til os
99 31 30 80Skriv til os
Kontakt
Krisecenter for Kvinder
Saxogade 9 9000 AalborgRing til os
98 19 06 66Kontakt
Vagtcentralen i Senior og Omsorg
Ring til os
99 31 72 07Se, hvem der kan hjælpe dig ved tandpine og tandskader. Få også svar på, hvad du gør her og nu.
Se, hvem du kan kontakte
Kontakt
Er uheldet ude, skal du kontakte den tandklinik, dit barn/pårørende er tilknyttet.
Kontakt
Tandplejens vagt
Ring til os
25 20 29 00Kontakt
Regionens Tandpinevagt
Indgang B ved Specialcenter for Voksentandpleje, Filstedvej 10 9000 AalborgRing til os
70 20 02 55Alvorlige tandskader
Kontakt Lægevagten på 70 15 03 00.Bevar roen og skab overblik.
Det kan bløde meget, hvis du slår tænder og mund.
Vask munden, så du kan se, hvor stor skaden er.
En mælketand skal aldrig sættes på plads.
Hvis en blivende tand er slået ud, er det vigtigt at forsøge at sætte tanden på plads igen hurtigst muligt.
Er det ikke muligt at sætte tanden på plads, kan tanden opbevares i munden mellem tænder og læbe. Mælk eller fysiologisk saltvand (0,9%) kan også bruges som opbevaringsmiddel, hvorimod postevand og kontaktlinsevæske ikke må bruges.
Undgå at berøre tandroden, da det forringer muligheden for heling.
Jo hurtigere tanden kommer på plads igen, des større er chance for, at den kan vokse fast.
Søg tandlæge hurtigst muligt.
Når en tand skal sættes på plads igen:
- Hvis der er jord eller lignende på tanden: Skyl den forsigtigt under rindende koldt vand i 10 sekunder. Det er meget vigtigt ikke at berøre tandroden.
- Sæt tanden tilbage på pladsen i munden med et let pres, bid forsigtigt sammen på et lommetørklæde eller lignende - og søg tandlæge.
Sæt aldrig mælketænder på plads igen, da det kan skade de blivende tænder, som er lejret tæt på mælketænderne i kæben.
Søg tandlæge, hvis tænder er slået løse, skæve eller knækket.
Forsøg at find stykket, der er slået af. Opbevar stykket enten i munden mellem fortænder og læbe eller i mælk eller fysiologisk saltvand (0,9%). Postevand og kontaktlinsevæske må ikke bruges.
Hvis der ikke umiddelbart ser ud til at være skader på tanden efter uheld, er det alligevel en god idé at kontakte Tandplejen.
Det er dog ikke akut, hvis tænderne er intakte, og ikke har løsnet eller flyttet sig.
Kontakt Vagtlægen på telefon 70 15 03 00.