Skip til hoved indholdet
    Hjem Mit liv Personlige forhold Internationale borgere Udlandsdanskere, der flytter hjem

Udlandsdanskere, der flytter hjem

Når du, som udlandsdansker, flytter tilbage til Danmark, skal du udfylde din ansøgning digitalt og derefter bestille tid til personligt fremmøde.

Har du brug for hjælp til selvbetjening eller til at bestille tid, skal du kontakte Borgerservice. Se info under Kontakt. 

Sådan anmelder du din indrejse

Anmeld din indrejse digitalt

Inden du anmelder din indrejse digitalt skal du have følgende dokumenter klar til upload:

  • Pas eller Nationalt ID med foto (skal vise dit fødselsregistreringssted)
  • Bevis for bopæl – lejekontrakt
  • Vielsesattest (hvis du er gift)
  • Skilsmissepapirer (hvis du er skilt)
  • Dødsattest (hvis du er enke)
  • Fødselsattest (hvis du har børn med der er under 18 år)
  • Dokument med forældremyndighed eller samtykkeerklæring.

Dokumenterne skal være oversat til dansk, engelsk eller tysk.
Husk at dokumenterne skal medbringes fysisk. 

Anmeld din indrejse digitalt

Inden du anmelder din indrejse digitalt skal du have følgende dokumenter klar til upload:

  • Pas eller Nationalt ID med foto (skal vise dit fødselsregistreringssted)
  • Bevis for bopæl – lejekontrakt
  • Vielsesattest (hvis du er gift)
  • Skilsmissepapirer (hvis du er skilt)
  • Dødsattest (hvis du er enke)
  • Fødselsattest (hvis du har børn med der er under 18 år)
  • Dokument med forældremyndighed eller samtykkeerklæring.

Dokumenterne skal være oversat til dansk, engelsk eller tysk.
Husk at dokumenterne skal medbringes fysisk. 

Bestil tid i International Citizen Service

  • Når du har anmeldt din indrejse digitalt vil du på kvitteringssiden finde link til tidsbestilling
  • Hvis du ikke fik bestilt tid på kvitteringssiden eller har brug for at ændre din tid - brug tidsbestilling
  • Har du ikke udfyldt anmeld din indrejse digitalt og har brug for hjælp – kontakt 99 31 19 29.

Bestil tid i International Citizen Service

  • Når du har anmeldt din indrejse digitalt vil du på kvitteringssiden finde link til tidsbestilling
  • Hvis du ikke fik bestilt tid på kvitteringssiden eller har brug for at ændre din tid - brug tidsbestilling
  • Har du ikke udfyldt anmeld din indrejse digitalt og har brug for hjælp – kontakt 99 31 19 29.

Mød personligt op i International Citizen Service

Når du har anmeldt din indrejse digitalt skal du bestille tid og møde personligt op i International Citizen Service. 

Adressen er:

Rantzausgade 4, 1. sal
9000 Aalborg

Husk at medbringe originale dokumenter:

  • Pas eller Nationalt ID med foto (skal vise dit fødselsregistreringssted)
  • Bevis for bopæl – lejekontrakt
  • Vielsesattest (hvis du er gift)
  • Skilsmissepapirer (hvis du er skilt)
  • Dødsattest (hvis du er enke)
  • Fødselsattest (hvis du har børn med der er under 18 år)
  • Dokument med forældremyndighed eller samtykkeerklæring.

Dokumenterne skal være oversat til dansk, engelsk eller tysk.

Mød personligt op i International Citizen Service

Når du har anmeldt din indrejse digitalt skal du bestille tid og møde personligt op i International Citizen Service. 

Adressen er:

Rantzausgade 4, 1. sal
9000 Aalborg

Husk at medbringe originale dokumenter:

  • Pas eller Nationalt ID med foto (skal vise dit fødselsregistreringssted)
  • Bevis for bopæl – lejekontrakt
  • Vielsesattest (hvis du er gift)
  • Skilsmissepapirer (hvis du er skilt)
  • Dødsattest (hvis du er enke)
  • Fødselsattest (hvis du har børn med der er under 18 år)
  • Dokument med forældremyndighed eller samtykkeerklæring.

Dokumenterne skal være oversat til dansk, engelsk eller tysk.

Anmeld indrejse i Danmark senest 5 dage efter, du har fået et sted at bo

Du skal anmelde din tilflytning i International Citizen Service senest 5 dage efter, at du har fået en bopæl eller et fast opholdssted. 

Når du møder op i International Citizen Service: 

  • Registrerer vi din indrejse til Danmark
  • Tilmelder vi dig til en læge (sundhedskort)
  • Vejleder dig om MitID
  • Vejleder dig om skat. 

Vil du vide mere

Hvis du er dansk statsborger og skal opholde dig i Danmark i over 3 måneder, kan du blive bopælsregistreret i CPR, hvis du har et sted at bo.

Du skal møde personligt op i borgerservice. I kommunen bliver du bopælsregistreret i CPR, vælger læge mv.

  • husk at bestille tid
  • medbring dit pas og dokumentation for din bopæl

Hvis du opholder dig i Danmark i mindre end 3 måneder, kan du ikke blive registreret som indrejst i CPR.

Du kan ikke forhåndsregistrere dig, mens du er i udlandet. 

Skrevet af borger.dk

Du skal oplyse kommunens borgerservice om, hvilken læge du ønsker at have – ellers bliver der automatisk valgt en læge for dig. Du kan på forhånd vælge en læge, der har åbent for tilgang af nye patienter.

Skrevet af borger.dk

Når du er blevet bopælsregistreret i CPR, vil du efter cirka 2 til 3 uger modtage et sundhedskort (det tidligere sygesikringsbevis). Det bliver sendt til dig med posten. Det er vigtigt, at dit navn står på postkassen.

Skrevet af borger.dk

Når du er registreret i CPR som tilflyttet til Danmark, skal du hurtigst muligt kontakte Skattestyrelsen på 72 22 28 92 og tale med Udlandsafdelingen. Det gælder, uanset om du har indkomster fra Danmark, udlandet eller fra begge steder.

Skattestyrelsen har brug for følgende oplysninger for at kunne lave skattekortet over telefonen:

  • CPR-nummer
  • oplysninger om indkomster fra Danmark og udlandet
  • oplysninger om fradrag (fx a-kasse, fagforening, befordring)
  • oplysninger om køb af bolig i Danmark
  • oplysninger om udenlandsk ejendom samt evt. udlejning
  • oplysninger om danske og udenlandske konti, værdipapirer, depoter og pensionsordninger.

Skrevet af borger.dk

Kontakt

Borgerservice

Rantzausgade 6 9000 Aalborg

Ring til os

99 31 18 00

Skriv til os

Telefontider

Måske er du også interesseret i

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang