Skip til hoved indholdet
    Hjem Mit liv Personlige forhold Post, MitID og Digital Post Kom i gang med MitID

Kom i gang med MitID

MitID er Danmarks nye digitale ID. MitID har afløst NemID, fordi der er brug for et digitalt ID, som kan leve op til fremtidens sikkerhedskrav og behov.

Ring 70 20 00 00, hvis du har brug for hjælp til selvbetjening eller tidsbestilling.

Sådan får du MitID

Der er flere måder at få MitID på. Find den fremgangsmåde, der passer dig bedst.

Få MitID på MitID.dk

Du kan få MitID på MitID.dk. Du skal desuden have adgang til SMS eller e-mail, hvor du vil modtage informationer, som du skal bruge undervejs. 

Få MitID med pas

Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice. 

Få MitID i Borgerservice

Du kan få MitID i Borgerservice samt på lokalbibliotekerne i Hals, Nibe, Storvorde, Svenstrup og Vodskov.

Husk at bestille tid og medbringe gyldig legitimation. 

Læs om gyldig legitimation på Mitid.dk 

Læs mere om hvordan du får MitID på borger.dk

Support

Du kan få hjælp til MitID ved at kontakte MitID Support:

Kontakt MitID Support

Vil du vide mere

MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Du kan bruge MitID til fx at logge på netbanken eller borger.dk.

MitID har afløst NemID, fordi der er brug for et digitalt ID, som kan leve op til fremtidens sikkerhedskrav og behov. 

Med MitID er du godt beskyttet mod identitetstyveri, da du kan få besked både gennem MitID appen, på SMS eller e-mail, hvis nogen fx forsøger at aktivere MitID appen fra en ny enhed. Samtidig stilles der høje krav til identitetssikring, dvs. at du kan dokumentere din identitet, både når du skal have MitID, og når du bruger det til fx at overføre penge eller logge ind på en selvbetjeningsløsning.

Det er gratis at få og bruge MitID.

Selvom du har fået MitID, skal du stadig beholde dit NemID nøglekort eller nøgleappen, indtil NemID lukker i oktober 2023.

Du kan læse mere om MitID på MitID.dk

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Hvis du mister din telefon, skal du straks spærre den MitID app, som er tilknyttet den telefon, du har mistet. Det gør du enten på MitID.dk eller ved at ringe til MitID supporten.

Det er en god idé at have MitID flere steder, fx både på din mobil og en tablet. Så har du altid en reserve, og du kan stadig kan godkende med MitID, selvom du mister din mobil med MitID appen på.

Hvis du har mistet din telefon med MitID appen, og du ikke har et alternativ som fx en kodeviser, så kan du få aktiveret en ny MitID app på to måder: Du kan enten scanne dit pas og ansigt med MitID appen og på den måde få aktiveret en ny app, eller du kan få en ny aktiveringskode hos Borgerservice, som du kan bruge til at aktivere din nye app. 

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Hvis du har MitID app, kan du logge ind på MitID.dk og bestille en ny kodeviser eller kodeoplæser. Hvis du ikke har MitID app, skal du henvende dig i Borgerservice.

Læs mere på MitID.dk 

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Vil du vide mere om MitID, for eksempel:  

  • Når du skal have MitID
  • Hjælp til MitID
  • Når du har fået MitID
  • Særlige forhold vedr. MitID 

Læs mere om MitID på borger.dk

Kontakt

Borgerservice

Rantzausgade 6 9000 Aalborg

Ring til os

99 31 18 00

MitID er Danmarks nye digitale ID.

Måske er du også interesseret i

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
DK-9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Genveje