Skip til hoved indholdet
    Hjem Mit liv Personlige forhold Post, MitID og Digital Post MitID

Kom i gang med MitID

MitID er Danmarks nye digitale ID. MitID lever op til skærpede sikkerhedskrav.

Sådan får du MitID

Der er flere måder at få MitID på. Find den fremgangsmåde, der passer dig bedst.

Få MitID på MitID.dk

Du kan få MitID på MitID.dk. Du skal desuden have adgang til SMS eller e-mail, hvor du vil modtage informationer, som du skal bruge undervejs. 

Få MitID med pas

Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice. 

Få MitID i Borgerservice

Du kan få MitID i Borgerservice samt på lokalbibliotekerne i Hals, Nibe, Storvorde, Svenstrup og Vodskov.

Husk at bestille tid og medbringe gyldig legitimation. 

Læs om gyldig legitimation på Mitid.dk 

Læs mere om hvordan du får MitID på borger.dk

Support

Du kan få hjælp til MitID ved at kontakte MitID Support:

Kontakt MitID Support

Vil du vide mere

MitID er personligt, og det er vigtigt, at du passer godt på det. Følg derfor disse råd:

  1. Vis aldrig dine koder til andre
  2. Udlever aldrig din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre
  3. Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den
  4. Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde
  5. Vær opmærksom på, hvilken handling du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende. 

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Hvis du mister din telefon, skal du straks spærre den MitID app, som er tilknyttet den telefon, du har mistet. Det gør du enten på MitID.dk eller ved at ringe til MitID supporten.

Det er en god idé at have MitID flere steder, fx både på din mobil og en tablet. Så har du altid en reserve, og du kan stadig kan godkende med MitID, selvom du mister din mobil med MitID appen på.

Hvis du har mistet din telefon med MitID appen, og du ikke har et alternativ som fx en kodeviser, så kan du få aktiveret en ny MitID app på to måder: Du kan enten scanne dit pas og ansigt med MitID appen og på den måde få aktiveret en ny app, eller du kan få en ny aktiveringskode hos Borgerservice, som du kan bruge til at aktivere din nye app. 

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Hvis du mister din telefon med MitID appen på eller din personlige MitID kodeviser, kan du ikke bruge MitID. Derfor er det vigtigt, at du har et MitID i reserve, da det kan tage tid at få en ny kodeviser eller en ny app. Måske kræver det ligefrem en tur i borgerservice.

Det er også en god ide at have en MitID app i reserve i det tilfælde, at du får en ny telefon og glemmer at aktivere den nye MitID app, inden du sletter den gamle. Så kan du nemlig hellere ikke længere bruge MitID. Læs om, hvordan du kan have et MitID i reserve på MitID.dk.

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Hvis du har glemt din adgang til MitID, kan du finde hjælp på borger.dk vedr.: 

  • Bruger-ID
  • PIN-kode til MitID App
  • Adgangskode til MitID kodeviser/kodeoplæser

Læs mere på borger.dk

Vil du vide mere om MitID, for eksempel:  

  • Når du skal have MitID.
  • Hjælp til MitID.
  • Når du har fået MitID.
  • Særlige forhold vedrørende MitID 

Læs mere om MitID på borger.dk

Kontakt

Borgerservice

Rantzausgade 6 9000 Aalborg

Ring til os

99 31 18 00

MitID er Danmarks nye digitale ID.

Måske er du også interesseret i

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang