Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Serviceinformation, plejehjem

Titel: Serviceinformation, Plejehjem – Helhedspleje
Vedtaget: Godkendt af Senior- og Omsorgsudvalget 18.06.2025


Serviceinformation 2025

Aalborg Kommune har ansvaret for den helhedspleje, der leveres til borgere på plejehjem. Serviceinformationen forklarer, hvilken hjælp du kan få, og hvordan kommunens helhedspleje er organiseret. Du kan også læse om, hvad du kan forvente af de medarbejdere, du møder i det daglige, og hvad de forventer af dig.

Som kommune ønsker vi at fremme din mulighed for at leve et selvstændigt liv. Vi ser det som vores opgave at skabe mulighed for, at du kan tage ansvar for eget liv og dermed øge din livskvalitet. Dette sker altid med fokus på dine ressourcer og behov og i tæt samarbejde mellem dig, vores medarbejdere og eventuelt dit netværk. Formålet er at gøre dig så selvhjulpen som muligt, så du fortsat kan leve et værdigt og meningsfuldt liv.

I Aalborg Kommune er velfærd noget, vi udvikler sammen. Sammen med dig og dine nære.

Vi håber, at du kan bruge serviceinformationen som opslagsværk og som udgangspunkt for dialog med de medarbejdere, du kommer i kontakt med, når du modtager hjælp i Aalborg Kommune.


Sådan får du hjælp – plejehjem

Hvis behovet opstår

Du kan søge om en plejebolig, hvis du har et omfattende behov for hjælp eller af anden årsag har brug for tryghed og pleje. Du selv, din familie, din læge eller sygehuset kan kontakte kommunens med henblik på visitation til plejebolig.

Det er Visitationen, der vurderer, om du kan få tildelt en plads på et plejehjem med udgangspunkt i dine konkrete behov i forhold til dine fysiske, psykiske og sociale behov.

For at søge en plejebolig skal du henvende dig til Kontaktcentret.

Hvad er Kontaktcentret?

Kontaktcentret er din indgang til Aalborg Kommune. Her får du råd og vejledning. Du kan kontakte Kontaktcentret på telefon 99 82 50 00 mandag – fredag klokken 8-15 samt torsdag til klokken 17.

Hvis du i forvejen er bevilget helhedspleje af Aalborg Kommune, kan du i stedet kontakte din koordinator i Visitationen.

En medarbejder eller din koordinator fra visitationen vil efter din henvendelse besøge dig og sammen med dig drøfte dit behov for en plejebolig.

Indflytning

Når du flytter ind, vil plejehjemsledelsen eller en medarbejder fra dit kontaktteam byde dig velkommen og give dig alle relevante informationer. Du bliver tilknyttet et fast kontaktteam, som du trygt kan henvende dig til, hvis du har spørgsmål.

Vurdering af dine behov

Senest 4 uger efter indflytningen vil plejehjemsledelsen og en medarbejder fra dit kontaktteam tilbyde dig en samtale, eventuelt sammen med en eller flere fra dit netværk. Samtalen tager udgangspunkt i dine ressourcer, behov og muligheder, ligesom der tages udgangspunkt i din livshistorie, vaner og ønsker.

Hvis årsagen til din funktionsnedsættelse er uklar, skal du give tilladelse til, at kommunen kan få oplysninger fra eksempelvis din læge eller sygehuset. Umiddelbart efter samtalen vil der blive udarbejdet en afgørelse, som beskriver den pleje og den praktiske hjælp, du er bevilget.

Helhedspleje

Aalborg Kommune tilbyder helhedspleje, der inkluderer personlig hjælp og pleje, praktisk hjælp samt træning, som leveres med et rehabiliterende sigte. Vores tilgang er helhedsorienteret og tager hensyn til din samlede livssituation.

Organisering og udførelse af helhedsplejen

Hjælpen udføres af et team, der arbejder tæt sammen omkring dig. Vi lægger vægt på kontinuitet, fleksibilitet og sammenhæng i hjælpen, så du møder færrest mulige forskellige medarbejdere i dit hjem. Medarbejderne er fagligt kompetente, og det sikres, at helhedsplejen leveres med fokus på at skabe meningsfulde dage for dig med bedst mulig aktivitet og livskvalitet. Du har ikke mulighed for at vælge en anden leverandør.

Selvbestemmelse i helhedsplejen

Vi respekterer din selvbestemmelse og sikrer, at du har løbende indflydelse på den hjælp, du modtager. Dine ønsker og behov inddrages i planlægningen af helhedsplejen, og vi arbejder sammen med dig for at sikre, at hjælpen tilpasses dine individuelle forudsætninger og behov. Vi tror på, at du er en unik, selvbestemmende og aktivt handlende person, der har ansvar for dit eget liv, livskvalitet og egenomsorg.

Eksempler på hjælp og støtte:

  • Personlig hjælp og pleje: Vi tilbyder hjælp til personlig hygiejne, bad, psykisk pleje og omsorg, samt hjælp til mad, måltider og ernæring. Dette kan være anretning af mad, hjælp med indtagelse af mad og drikke. Vi hjælper også med indkøb, som består af:
    • Instruere og oplære dig i, hvordan online bestillingstjenester anvendes
    • eventuelt hjælpe med at bestille varer og eventuelt sætte dem på plads en gang om ugen
    • Henvise til butikker, der har et rimeligt varesortiment, og samtidig har gratis udbringning.
    • Købe ind ved nærmeste handlende i akutte situationer
  • Praktisk hjælp: Vi tilbyder hjælp til rengøring og tøjvask. Rengøring kan omfatte støvsugning, aftørring af støv, gulvvask, rengøring af badeværelse, rengøring af hjælpemidler samt skift af sengetøj. Tøjvask foregår enten på plejehjemmet eller på vaskeri. Du kan få hjælp alt efter dine konkrete behov. Som udgangspunkt udføres der rengøring og tøjvask hver anden uge.
  • Træning: Vi tilbyder træning til afhjælpning af fysisk og kognitiv funktionsnedsættelse forårsaget af sygdom., der ikke behandles i tilknytning til en sygehusindlæggelse. Formålet med træning er, at du opnår bedst mulige funktionsevne. Træningen foregår som en målrettet og tidsafgrænset samarbejdsproces mellem medarbejdere, dig og dine pårørende, hvor fokus er hjælp til selvhjælp blandt andet med aktiv deltagelse i hverdagsaktiviteter.

Levering af helhedsplejen

Det er medarbejderne på plejehjemmet, du bor på, der leverer hjælpen. Du har ikke mulighed for at vælge en anden leverandør.

Plejehjemsledelsen sikrer, at medarbejderne har de faglige kompetencer, der er nødvendige for at kunne varetage opgaverne i dit hjem. Du kan ikke afvise en bestemt medarbejder på grund af eksempelvis køn eller etnisk baggrund. Du er i denne forbindelse altid velkommen til at henvende dig til plejehjemsledelsen med henblik på dialog.

Senior og Omsorg medvirker til at uddanne social- og sundhedshjælpere, social- og sundhedsassistenter og ergo- og fysioterapeuter.

Eleverne arbejder under vejledning af fagpersonale og en praktikvejleder. Det betyder, at det i perioder kan være en elev, der kommer og hjælper dig.

Kommunens forpligtelser

Senior og Omsorg har pligt til at overholde de aftaler, der er indgået med dig.

Senior og Omsorg er forpligtet til at sørge for, at hjælpen ydes af uddannede medarbejdere. Plejehjemsledelsen har lov til at benytte uuddannede medarbejdere i begrænset omfang og efter introduktionsforløb, når det i perioder ikke er muligt at skaffe faglært personale. Herudover kan der være studerende ansat, idet Aalborg Kommune som led i at være en attraktiv uddannelsesby har forpligtiget sig til at tilbyde relevante studiejobs.

De medarbejdere, der udfører arbejde i dit hjem, har tavshedspligt om forhold de ser og hører i forbindelse med deres arbejde. Tavshedspligten gælder også efter ansættelsesforholdet er ophørt.

Medarbejderne må ikke modtage gaver eller lån af dig.

Hvis de overtræder dette, vil det medføre en tjenstlig undersøgelse og evt. afskedigelse.

Plejehjemsledelsen skal tilstræbe, at så få medarbejdere som muligt kommer i dit hjem, men hvis du får hjælp flere gange i døgnet, skal du forvente, at der kommer flere forskellige medarbejdere hos dig.

Medarbejderne skal være udstyret med et synligt legitimationskort med billede.

Dine forpligtelser

Husk at give besked til dit kontaktteam eller plejehjemsledelsen, hvis du ikke er hjemme.

Hvis en medarbejder beskadiger ting i dit hjem, skal plejehjemsledelsen eller en medarbejder fra dit kontaktteam hurtigst muligt have besked med henblik på eventuel erstatning.

Hvis dine forhold ændres, så det får indflydelse på din hjælp, skal du fortælle det til dit kontaktteam eller plejehjemsledelsen.

Såfremt du har behov for ledsagelse til eventuel læge eller sygehus, henstiller vi til, at dit netværk så vidt muligt ledsager dig.

Flytning eller aflysning af personlig pleje, praktisk hjælp og træning

Din hjælp kan ikke aflyses, men tidspunktet for din hjælp kan i en nødsituation ændres. Du har generelt ikke ret til erstatningshjælp, når du selv har aflyst hjælpen, eller hvis du har været indlagt på sygehuset i længere tid. Det vil sige, at det ikke er muligt at samle timer sammen til senere brug.

Hvis du ønsker hjælpen flyttet til en anden dag, og det er praktisk muligt, er det en aftale, der alene træffes mellem medarbejderen/plejehjemsledelsen og dig. Hvis det ikke er muligt at flytte hjælpen, betragtes den som aflyst fra din side.

Arbejdsmiljø og krav til dit hjem

Medarbejderne er omfattet af arbejdsmiljøloven, når de arbejder i dit hjem. Det vil sige, at hjemmet skal være indrettet, så medarbejderen kan udføre arbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. Plejehjemsledelsen er ansvarlig for det daglige arbejdsmiljø.

Der skal udarbejdes en arbejdspladsvurdering, der sikrer, at eksempelvis personlige hjælpemidler og arbejdsredskaber, som medarbejderen skal bruge, er i orden.

Det kan være nødvendigt at ommøblere og/eller installere tekniske hjælpemidler i dit hjem, før du kan få hjælp, eksempelvis ved at udskifte din seng med en plejeseng. Der kan desuden være behov for at fjerne møbler i lejligheden for at skabe den nødvendige plads, så medarbejderne kan varetage forflytninger efter de arbejdsmiljømæssige krav. Der er ofte også behov for gode lysforhold i forhold til udførelse af pleje.

Arbejdstilsynet kan bede om lov til at kontrollere, at arbejdsforholdene for medarbejderne er i orden i dit hjem. Du vil blive orienteret på forhånd, hvis de ønsker at komme med ind i dit hjem.

Aalborg Kommune ønsker at sikre medarbejderne en røgfri arbejdsplads – og et sundt arbejdsmiljø. Dit hjem skal derfor være røgfrit mens hjælpen ydes.


Hvis du vil klage

Klager over afgørelsen

Hvis du har modtaget en afgørelse, kan du klage over den, hvis du er uenig i resultatet.

Klagen skal du rette til plejehjemsledelsen eller Plejeboligchefen og sende til:

Kontaktcentret
Lindholm Brygge 31, 9400 Nørresundby

Du har også mulighed for at klage telefonisk til det direkte nummer, der fremgår afgørelsen eller til Kontaktcentret på telefon 99 82 50 00.

Klagen kan desuden sendes via Aalborg Kommunes hjemmeside: https://www.aalborg.dk/om-kommunen/organisation/kontaktcentret

Klagen skal være modtaget senest 4 uger efter, at du har modtaget afgørelsen.

Du kan klage mundtligt eller skriftligt. I klagen kan du oplyse, hvorfor du er uenig i afgørelsen.

Når plejehjemsledelsen eller plejeboligchefen har modtaget din klage, vil din sag blive genvurderet. Der vil blive taget stilling til, om du kan gives helt eller delvis medhold i klagen. Du meddeles resultatet af genvurderingen senest 4 uger efter, kommunen modtagelse af din klage.

Hvis ikke afgørelsen ændres, sendes din klage til Ankestyrelsen, sammen med sagens øvrige akter senest 4 uger efter, at klagen er modtaget. Du vil herefter høre fra Ankestyrelsen.

Klagen har ikke opsættende virkning. Det betyder, at den afgørelse du klager over, gælder imens Ankestyrelsen behandler din klage.

Klage over hjælpen

Hvis du er utilfreds med en medarbejder eller med udførelsen af hjælpen, skal du kontakte plejehjemsledelsen eller Plejeboligchefen.


Kontaktoplysninger

Du kan henvende dig til nedenstående telefonnumre, hvis du vil have yderligere oplysninger:

Plejehjem 25 20 34 70

Plejeboligchef
Susan Johanne Pedersen
Storemosevej 19
9310 Vodskov

Kontakt

Kontaktcentret

Badehusvej 27, 3. sal 9000 Aalborg

Ring til os

99 82 50 00

Skriv til os

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang