Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Sammen om Stærke Fællesskaber

  • Titel: Sammen om Stærke Fællesskaber
  • Vedtaget: Maj 2023 af Børne- og Undervisningsudvalget
  • Opdateret: Maj 2025

5 strategiske fokusområder

I stærke fællesskaber er der plads til alle. Børn og unges trivsel, læring, dannelse og udvikling sker i disse fællesskaber, som de voksne sætter rammerne for. Relationer og venskaber er afgørende for barnet og den unges oplevelse af at være en del af fællesskabet og blive respekteret og lyttet til.

I stærke fællesskaber er der plads til, at børn og unge kan vise initiativ og være aktivt deltagende, samtidig med at fællesskabet skaber rum for nye relationer og muligheden for at prøve forskellige positioner. Stærke fællesskaber skal give mulighed for, at alle børn og unge kan skabe venskaber på tværs af forudsætninger, alder, køn og kultur.

Når vi siger og skriver alle børn og unge, mener vi alle børn og unge på tværs af det samlede Børn og Unge. Dette gælder også i forbindelse med stærke fællesskaber, som går både på tværs af hele Børn og Unge og på tværs af de enkelte dagtilbud, skoler og fritidstilbud.

Langt de fleste børn og unge har det godt i stærke og meningsfulde fællesskaber og trives både i dagtilbud, skole og i deres fritid. Det er væsentligt at huske på i en tid, hvor vi har et særligt stort fokus på det modsatte - nemlig børn og unges mistrivsel.

Børn og Unge i Aalborg Kommune er altid optaget af børn og unges trivsel, læring, dannelse og udvikling, og der vil altid være nye veje at gå og nye indsatser at iværksætte, når vi i fællesskab er sammen om at gøre en indsats for, at alle børn og unge har et godt børneliv i sund balance.

Både den Regionale Børneprofilundersøgelse og Aalborg Kommunes egen Ungeprofilundersøgelse viser, at langt størstedelen af alle børn og unge har det godt. Selvom mange børn og unge trives og udvikler sig positivt, så går udviklingen den forkerte retning og stadigt flere har behov for andre rammer og læringsmiljøer, end dem de tilbydes i dag. Derfor er der også i Aalborg Kommune behov for at gå nye veje for at sikre højere trivsel og stærkere fællesskaber for alle børn og unge.

Det var på den baggrund, at Børne- og Undervisningsudvalget, i foråret 2022, igangsatte en stor analyse af almen- og specialområdet for både skoler, dagtilbud, fritidsområdet (herunder Ung Aalborg og Kulturskolen) og PPR under navnet 'Sammen om stærke fællesskaber'.

Med udgangspunkt i 4 arbejdsgruppers afrapporteringer, er der blevet identificeret 5 strategiske fokusområder, som anbefalingerne for 'Sammen om stærke fællesskaber' kan kategoriseres under.

Siden 2023 er der efterfølgende truffet en række politiske beslutninger med henblik på at omsætte anbefalingerne på dagtilbuds- og skoleområdet.

De 5 strategiske fokusområder er:

  • Høj kvalitet i alle tilbud
  • Tidlig indsats
  • Fleksible løsninger i nærområdet
  • Stærkt samarbejde
  • Viden og kompetence


Høj kvalitet i alle tilbud

For at skabe høj kvalitet i alle tilbud anbefaler Børn og Unge:

  • at styrke de målrettede og kontinuerligt pædagogiske, didaktiske og faglige dialoger om høj kvalitet i dagtilbud, skole, fritidstilbud og ledelse.
  • at skabe en bredere pædagogisk og didaktisk forståelse af almenområdet.
  • at skabe større sammenhæng i visitationen for de mest indgribende specialtilbud på tværs af dagtilbuds- og skoleområdet. De mest indgribende tilbud er specialbørnehaver og §32-grupper på dagtilbudsområdet og specialskoler, VOLIS og neuromassive klasser.
  • at tydeliggøre forventninger til det ønskede serviceniveau i alle tilbud.
  • at udvikle en ny forståelse af overgange i Børn og Unge med fokus på relationens betydning i det modtagende tilbud.


Tidlig indsats

For at skabe muligheder for tidlig indsats anbefaler Børn og Unge:

  • at samarbejdet mellem professionelle i dagtilbud, skole og fritidstilbud, PPR og Fagcenter Børn og Unge samt skolernes egne specialfunktioner ændres således, at samarbejdet overvejende foregår i praksis og primært har fokus på fællesskabet.
  • at PPR skal tættere på praksis ved at arbejde med tidlige fællesskabsorienterede indsatser på 0-18 års området. Indsatserne skal være dynamiske, uden forudgående visitation og dermed være lettilgængelige.
  • at fokus på praksisfaglighed i folkeskolen øges.


Fleksible løsninger i nærområdet

For at skabe fleksible løsninger i nærområdet anbefaler Børn og Unge:

  • at flest mulige tilbud og indsatser skal være i eller tæt på almenområdet og i barnets nærområde, hvilket sikrer at hovedparten af områdets børn kan udvikle sig, trives og lære i eller tæt på almenområdet. Der vil fortsat være børn og unge, der skal tilbydes plads i et mere indgribende specialtilbud.
  • at de nye tilbud/indsatser med placering i nærområdet skal have fokus på det enkelte barn og fællesskabets behov og kan rumme flere forskellige former for udsathed.
  • at organisering af indsatsteamet i PPR og pædagogteam i Fagcenter Børn og Unge skal understøtte hensigten med at arbejde mere fleksibelt og med lokalt råderum.


Stærkt samarbejde

For at etablere et stærkt samarbejde anbefaler Børn og Unge:

  • at arbejde målrettet med at bringe alle forældres ressourcer aktivt i spil for at styrke fællesskabet og forståelsen for børn og unges forskelligheder.
  • at styrke den gensidigt forpligtende relation mellem forældre og fagprofessionelle, så den løbende dialog og forventningsafstemning sikres, og de fagprofessionelle tager et tydeligt tovholderansvar, når samarbejdet kræver det.
  • at styrke medarbejdere i at arbejde målrettet med tydelig, relevant, rettidig og vedkommende kommunikation, som tager højde for børn, unge og forældres forskellighed og forskellige behov.
  • at forenkle og ensarte samarbejdsstrukturen på 0-18 års området med tydelig angivelse af formål, indhold, forventninger og aftaler.


Viden og kompetence

For at sikre rette viden og kompetence anbefaler Børn og Unge:

  • at igangsætte kompetenceudvikling i almenområdet med henblik på i langt højere grad at lykkes med at etablere stærke fællesskaber og læringsmiljøer for langt de fleste børn i almenområdet.
  • at faglige ledere og medarbejdere kompetenceudvikles inden for en bredere pædagogisk og didaktisk forståelse, evalueringskultur, special pædagogik, Co-teaching, DELTA og Nest-inspireret pædagogik og didaktik samt PLF (Professionelle Læringsfællesskaber). Kompetenceudviklingen planlægges således, at det er praksisnært (eventuel aktionslæring), og at den er kapacitetsopbyggende i den enkelte organisation.
  • at tværfaglige kompetencer og specialviden indtænkes i praksis frem for som rådgivende ekspertfunktion, og at man også forholder sig til de fysiske rammer for styrkede fællesskaber og læringsmiljøer.


Kontakt

Børn og Unge

Godthåbsgade 8 9400 Nørresundby

Ring til os

99 31 40 00

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang