NEWS online er Senior og Omsorgs interne nyhedsbrev, fyldt med historier fra hele forvaltningen.
Senior og Omsorg
Ledelse
Rådmand
Kristoffer Hjort Storm
Telefon 9931 5400
Skriv til Kristoffer Hjort Storm
Direktør
Jan Nielsen
Telefon 9931 5405
Skriv til Jan Nielsen
Organisation
Organisationsdiagram
Åbn organisationsdiagram for Senior og Omsorg
Beskrivelse af organiseringen i Senior og Omsorg
I Senior og Omsorg er vi organiseret med Senior- og Omsorgsudvalget og rådmanden øverst. Derunder har vi direktøren. Der er to overordnede stabe: Direktørens Sekretariat samt Kvalitet og Innovation.
I forvaltningen har vi tre afdelinger: Myndighed og Rehabilitering, Administration samt Ældre og Sundhed.
Myndighed og Rehabilitering består af:
- Myndighedssekretariatet
- Aktivitet og Rehabilitering
- Afklaring og Forebyggelse
- Støtte og Omsorg
Administrationen består af:
- Team Teknisk Service
- IT og Digitalisering
- Økonomi og Data
Ældre og Sundhed består af:
- Ældre- og Sundhedssekretariatet
- Sygepleje
- Frit Valg
- Plejehjem
Forvaltningens afdelinger
Direktørens sekretariat
Opgaverne i Direktørens Sekretariat falder i hovedtræk i tre grupper:
Sekretariat og administration
- Sekretariatsbetjening af Senior- og Omsorgsudvalget, rådmanden, direktøren, forvaltningsledelsen, Strategisk Forum, FMU og Seniorrådet
- Ekstern og intern kommunikation
- Udviklings- og ad hoc-opgaver som Senior- og Omsorgsudvalget, rådmanden, direktøren og forvaltningsledelsen placerer i Direktørens Sekretariat
HR og Arbejdsmiljø
- rådgiver og støtter forvaltningens ledere og medarbejdere i spørgsmål om personaleadministration, arbejdsmiljø og samarbejde - herunder MED-samarbejdet.
- understøtter udviklingen af samarbejde og personlige kompetencer i forvaltningen med ydelser og kursustilbud om f.eks. MUS-samtaler, vanskelige samtaler, stresshåndtering, ledersparring, opgaveprioritering m.m.
SeniorDigital
- SeniorDigital vejleder og underviser ældre borgere i at bruge computer, tablet og smartphone, så de kan blive digitale borgere.
- SeniorDigital rådgiver og vejleder endvidere forvaltningen og kommunen om digital borgerbetjening, hvor SeniorDigital indgår i forskellige arbejdsgrupper.
Service og Support
- Varetager en række drifts- og serviceopgaver, der hjælper forvaltninen og administrationen på Storemosevej 19 med at fungere. Opgaverne falder indenfor tre områder:
- ESDH og administrativ service
- Praktisk service
- Teknik og service
Ældre og Sundhed
Ældre og Sundhed varetager Aalborg Kommunes tilbud indenfor ældre- og sundhedsområdet med særligt fokus på sundhed og rehabilitering af borgeren.
Ældre og Sundhed består af følgende afdelinger:
Ældre- og Sundhedssekretariatet og Videnscenter for demens
Ældre- og Sundhedsekretriatet understøtter driften og udviklingen af organisationen. Videnscenter for Demens er ansvarlige for at udvikle tilbud til borgere med demens.
Plejebolig
Denne funktion består af kommunens plejehjem samt specialplejehjem. I Alborg Kommune er der specialplejehjem for gerontopsykiatriske borgere, borgere med demenssygdomme samt borgere med misbrugsproblematikker og hjerneskader som følge af misbrug.
Sygeplejen
Sygeplejen arbejder tæt sammen med lægerne omkring den enkelte borgers behandling og pleje. Sygeplejen betjener alle borgere, der har behov for sygepleje og udfører:
- Sygepleje
- Koordinerer patientforløb i forbindelse med indlæggelse
- Udskrivning
- Rehabilitering
- Palliation
Derudover er også Vagtcentralen og Akuttilbud Aalborg en del af Sygeplejen.
Læs mere om Vagtcentralen - åben når andre går hjem
Læs mere om Akuttilbud Aalborg
Frit Valg
Frit Valg er Aalborg Kommunes leverandør af hjemmehjælp og madservice og består af:
-
Hjemmeplejen, der leverer personlig pleje og omsorg i eget hjem døgnet rundt.
-
Rengøringsenheden, der leverer rengøring for borgere i eget hjem, fællesarealer på plejehjem, kommunale kontorer og arbejdspladser samt service ved arrangementer som hjælp til servering, afrydning, opvask eller lignende.
- Madservice Aalborg, der leverer mad til Aalborg Kommunes plejehjem samt borgere i eget hjem
-
AK Vikar - Aalborg Kommunes interne vikarkorps, der formidler vikarer til alle kommunes hjemmeplejegrupper og plejehjem.
Ældre- og sundhedschef
Carsten Møller Beck
Tlf.: 9931 3131
Skriv til Carsten Møller Beck
Myndighed og Rehabilitering
Myndighed og Rehabilitering varetager Aalborg Kommunes opgaver vedrørende bevilling af ydelser som personlig hjælp og pleje, praktisk hjælp, træning, genoptræning, hjælpemidler samt plejeboligtilbud til ældre.
Myndighed og Rehabilitering består følgende afdelinger:
Visitationsenhed Afklaring og Forebyggelse
I Visitationen Afklaring og Forebyggelse arbejdes der med kortvarige intensive indsatser.
Her handler det om at motivere og styrke borgerne, så de kan genoptage et meningsfyldt og uafhængigt hverdagsliv eventuelt med hjælpemidler og/eller praktisk hjælp.
Visitationsenhed Støtte og Omsorg
I Visitationen Støtte og Omsorg arbejdes der med længerevarende og permanente indsatser.
Borgerne vurderes ikke at kunne klare sig selv efter en 3 måneders indsats. De får derfor en mere langvarig og kontinuerlig rehabiliteringsindsats, der gør dem i stand til, på en styrket måde, at leve et delvist uafhængigt og meningsfyldt hverdagsliv med hjælp fra flere kompenserende ydelsestyper og hjælpemidler.
Aktivitet og Rehabilitering
I Aktivitet og Rehabilitering har vi samlet aktivitets-, genoptrænings- og rehabiliteringsområdet.
Vi arbejder med at styrke og understøtte borgernes mulighed for at leve et meningsfuldt og uafhængigt liv. Det gør vi både igennem intensive rehabiliteringsforløb, vedligeholdende træning samt gennem mulighed for at være en del af meningsfulde fællesskaber på aktivitetsområdet.
Udskrivningsenheden
Udskrivningsenheden er placeret i tilknytning til Aalborg Sygehus og tilrettelægger genoptræningsplaner og så videre for borgere, der bliver udskrevet fra sygehuset.