Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Selskabsredegørelse 2023


Forord


Aalborg Kommunes selskabsredegørelse har til formål at give overblik over udviklingen i de selskaber, som Aalborg Kommune er ejer eller medejer af.

Det drejer sig om følgende selskaber:

  • Port of Aalborg A/S
  • Aalborg Forsyning A/S
  • Aalborg Lufthavn A.M.B.A.
  • Stigsborg P/S
  • Nordværk I/S
  • Nordjyllands Trafikselskab I/S
  • Nordjyllands Beredskab I/S
  • Center for Hjælpemidler og Velfærdsteknologi I/S

Selskabsredegørelsen rummer informationer om selskabernes aktiviteter, resultater og fokusområder for det seneste og de kommende år.

I Aalborg Kommune vil vi udvikle os sammen – og i grøn balance. Selskaberne er en væsentlig del af udviklingen af Aalborg Kommune. Dels udgør selskaberne en stor del af Aalborg Kommunes økonomi. Samlet repræsenterer de en omsætning på næsten 5 mia. kr., hvilket svarer til ca. 30 % af Aalborg Kommunes udgiftsbehov. Derudover leverer selskaberne væsentlige services og ydelser til kommunens borgere og virksomheder. Det gælder f.eks. affaldshåndtering, offentlig transport, og vand- og varmeforsyning, og de investerer i grøn omstilling, de skaber arbejdspladser, og de bidrager til, at flere virksomheder etablerer sig i Aalborg.

I Aalborg Kommunes politik for aktivt ejerskab opstiller kommunen forventninger til selskaberne. Aalborg Kommune ønsker, at selskaberne arbejder for at skabe en positiv økonomisk udvikling både inden for selskaberne og i kommunen generelt, samt at de lever op til de forventninger, der er beskrevet i kommunens visioner og politikker.

Særligt ønsker Aalborg Kommune, at selskaberne i videst muligt omfang:

  • Fremmer den grønne omstilling
  • Handler miljøvenligt
  • Tager samfundsansvar
  • Understøtter mangfoldighed og ligestilling
  • Lever op til kodeks for god selskabsledelse

Flere af selskaberne har haft et svært 2023. Især Aalborg Forsyning har oplevet flere udefrakommende udfordringer. Også Nordværk har haft ekstra arbejde og store omkostninger med at forberede selskabet til en stor lovbestemt kompetenceoverdragelse fra ejerkommunerne. Samtidig har andre selskaber haft et godt 2023. F.eks. leverer Aalborg Lufthavn igen overskud efter COVID-19, og NT’s passagerindtægter er atter på niveau med 2019.

Generelt har selskaberne haft stort fokus på grøn omstilling og by- og erhvervsudvikling, som er vigtige strategiske fokusområder for Aalborg Kommune.

Det er Aalborg Kommunes oplevelse, at selskaberne håndterer de udfordringer, de møder, ansvarligt samt bruger læringen fra dem til at ruste sig til fremtiden. Det gælder uanset om udfordringerne vedrører havari, COVID-19, havari, krigen i Ukraine eller andet.

Borgmester Lasse Frimand Jensen og kommunaldirektør Tommy Christiansen


Årets resultater


Selskabernes hovedtal 2023

Aalborg Kommune har pr. 1. januar 2024 ejerandel i otte selskaber. Selskaberne er vidt forskellige i forhold til selskabsform, Aalborg Kommunes ejerandel, virksomhed og økonomi. For eksempel ejer Aalborg Kommune 100 % af aktieselskabet Aalborg Forsyning, der leverer vand, varme, gas og fjernkøling til borgerne, mens kommunen ejer 34,9 % af interessentskabet Nordjyllands Beredskab, der forebygger og afhjælper brande og hændelser for de 11 nordjyske kommuner. Selskaberne samt udvalgte nøgletal fremgår af tabellen nedenfor.

Samlet har Aalborg Kommunes selskaber haft en omsætning på knap 5 milliarder kroner i 2023. Dog er deres samlede resultat for året et underskud på næsten 250 millioner kroner. Underskuddet er primært drevet af Aalborg Forsyning. Derudover beskæftiger de samlet næsten 1.300 medarbejdere og har en egenkapital på 8,6 milliarder kroner.

Aalborg Kommunes selskaber og udvalgte nøgletal for 2023

Aktivitet/

Nettoomsætning (mio. kr.)

Årets resultat (mio. kr.)Egenkapital (mio. kr.)FuldtidsstillingerEjerandel
Port of Aalborg A/S233,4
31,4
898,5
101
100%
Aalborg Forsyning A/S
2.260
-270
6.481
497
100%

Aalborg Lufthavn AMBA

220,7

4,4

114,5

187

65,6%

Stigsborg P/S
17,9
-6,9
175,3
3,4
49%
Nordværk I/S
529,3
-10,9
928,2
246
47,7%

Nordjyllands Trafikselskab I/S

1506,1

0

0

91

32,3% (AAK’s andel af aktivitet)

Nordjyllands Beredskab I/S

206,5

3,4

-10,2

143

34,9%
Center for Hjælpemidler og Velfærdsteknologi I/S
15
-0,2
2,2
18
73,5%
I alt4.988,9
-248,8
8.589,5
1.286,4
-

Hovedpunkter for selskaberne 2023


Port of Aalborg A/S

Port of Aalborgs omsætning er faldet en smule fra 2021 til 2023, konkret fra 239,2 mio. til 234,1 mio. kr. Det skyldes dels stigende tomgangsleje, bl.a. i forbindelse med Royal Arctic Lines fraflytning, og dels faldende udlejning af arealer.

Resultatet er ligeledes faldet fra 52,4 mio. kr. i 2021 til 31,4 mio. kr. i 2023. Det skyldes overordnet to forhold. For det første har aktivitetsniveauet været svagt faldende, og for det andet er produktionsomkostninger steget. Både personaleomkostningerne, afskrivninger, dækningsafgifter og udgifter til drift og vedligehold af bygningsmasse er blevet dyrere. Derudover er der optaget realkreditlån i den eksisterende bygningsmasse.

Antallet af skibsanløb steg en smule fra 2022 til 2023, fra 794 til 808. Godsmængderne faldt dog fra 2,4 mio. tons gods til 2,1 mio. tons gods. Faldet i godsmængderne skyldes primært et længerevarende havari ved Nordjyllandsværket og deraf faldende kulimport.

Ved indgangen til 2023 overtog Port of Aalborg driften af Aalborg Containerterminal. På trods af generelt faldende godsmængder, oplevede containerterminalen vækst.

I løbet af 2023 har opgradering og skærpelse af ISPS-sikringen (International Ship and Port Facility Security) været et stort fokusområde med skærpede krav til kontrol og styring af adgang til de sikrede områder. Fokus har været på at øge sikkerheden uden at skabe gener for logistikkæderne.


Aalborg Forsyning A/S

Aalborg Forsyning-koncernen leverede i 2023 en omsætning på 2,26 mia. kr., hvilket er ca. 200 mio. kr. lavere end omsætningen i 2022.

Derudover leverede selskabet et underskud for året på 270 mio. kr. Det er et stort underskud, også sammenlignet med de seneste år. I 2022 leverede selskabet et overskud på 78 mio. kr. og i 2021 et overskud på 310 mio. kr.

Underskuddet skyldes i høj grad eftervirkninger af et stort havari på Nordjyllandsværket i 2022. Derudover skyldes det høje brændselsomkostninger, høje CO2-priser på energimarkedet og en større tilbagebetaling fra Aalborg Kloak A/S til Aalborg Kommune

Desuden var elprisen i 2023 væsentligt lavere end i 2022, hvorfor indtjeningen på Nordjyllandsværket i året var mindre.

Den grønne omstilling har fyldt meget i selskabet i 2023. Bl.a. har selskabet forberedt byggeri af varmepumper og akkumuleringstanke samt fortsat udvikling af Norbis Park som center for etablering, udvikling og test af fremtidens bæredygtige teknologier.

Derudover har selskabet haft fokus på udvikling af fjernkølingsforretningen og at udbrede fjernvarmenettet, både inden for Aalborg Kommune og i naturlige oplande i nabokommunerne.


Aalborg Lufthavn A.M.B.A.

Aalborg Lufthavn leverede i 2023 en stor omsætning på 220 mio. kr. Det svarer til 30,5 mio. kr. mere end i 2022 og 105,9 mio. kr. mere end i 2021.

Resultatet for 2023 endte på 4,4 mio. kr. Til sammenligning lå årets resultat i 2022 på -10,6 mio. kr. Dermed nåede Aalborg Lufthavn en milepæl ved at realisere sit første positive resultat siden COVID-19.

I april indførte lufthavnen for første gang betalingsparkering på sine arealer. Det er Danmarks billigste lufthavnsparkering. Passagertallene tyder heller ikke på, at betalingsparkeringen har betydet færre rejsende.

I oktober gennemførte Norwegian og Aalborg Lufthavn 100 grønne flyvninger mellem Aalborg og København for at vise offentligheden, at der allerede findes svar på den grønne omstilling med de muligheder, der eksisterer i dag.

Lufthavnen kunne desuden introducere nye ruter, bl.a. til New York og Reykjavik. Derudover blev lufthavnen opgraderet fra en 4C til 4E lufthavn, hvilket er et led i den langsigtede strategiske satsning på større cargofly. Lufthavnen opnåede også certificering som en CO2-optimerende lufthavn, som er level 3 i det internationale carbon management program.

Ikke mindst genvandt Aalborg Lufthavn prisen for Danmarks Bedste Lufthavn for tredje år i træk, kåret af brugerne af de danske lufthavne.

Aalborg Lufthavn arbejder på at blive mere international, bæredygtig og digitaliseret samt at blive en nordisk HUB.


Stigsborg P/S

Stigsborg P/S leverede i 2023 en omsætning på 17,9 mio. kr. Det er 2,8 mio. kr. mere end omsætningen i 2022.

Selskabet opnåede i 2023 et resultat på -6,9 mio. kr. Til sammenligning lå resultatet for 2022 på -12,1 mio. kr.

Resultatet er påvirket af, at selskabet i 2022-2023 har oplevet en opbremsning i salg af nye byggefelter på grund af ændringer på kapitalmarkedet og generel økonomisk usikkerhed. Samtidig opleves der fortsat stor positiv interesse for den nye bydel i offentligheden og blandt potentielle kommende beboere.

Selskabet realiserede salg af endnu et boligbyggefelt. Derudover er der indgået aftale om salg af et byggefelt til plejehjem og almene boliger, som forventes at kunne indtægtsføres i 2024.

Etape 1 er under hastig transformation fra byggeplads til ”rigtig by”. I 2023 blev byggerier på yderligere 3 byggefelter gjort færdige, og der skete indflytning i 400 nye boliger.

Derudover blev den ene ende af Stigsparken taget i brug, bydelens første mobilitetshus åbnede, og Hennings Jensens Plads blev indviet.


Nordværk I/S

Nordværks omsætning faldt fra 599,2 mio. kr. i 2022 til 529,3 mio. kr. i 2023. Det skyldes i høj grad, at affaldsmængden er faldet, samt at indtægterne ved salg af el er faldet markant.

Derudover leverede Nordværk et underskud på 10,9 mio. kr. Til sammenligning realiserede selskabet et overskud på 46,2 mio. kr. i 2022.

Det negative resultat skyldes i høj grad store omkostninger i forbindelse med forberedelse af organisationen til en lovbestemt kompetenceoverdragelse af opgaver fra ejerkommunerne pr. 1. januar 2024.

Derudover har Nordværk i 2023 foretaget investeringer for 50,2 mio. kr., herunder bl.a. i:

  • Færdiggørelse af etablering af ny deponietape til sikring af fremtidig kapacitet for deponeringsegnet affald.
  • Fortsatte investeringer i etablering af varmepumpe på Energianlæg Aalborg.

I 2023 har Nordværk også arbejdet videre med etableringen af en varmepumpe på affaldsanlæggets ovn 4 i samarbejde med Aalborg Varme A/S. Varmepumpen gør det muligt at anvende røggassen fra ovn 4 til yderligere produktion af fjernvarme.


Nordjyllands Trafikselskab I/S

Fra 2021-2023 har NT’s passagerindtægter været stigende, både generelt og i Aalborg Kommune. For hele Nordjylland er de steget fra 346,3 mio. kr. i 2021 til 474,7 mio. kr. i 2023. De er nu for første gang højere end i 2019, hvor de toppede på 471,2 mio. kr. I Aalborg Kommune er de også steget markant fra 100,8 mio. kr. i 2021 til 155 mio. kr. i 2023.

Passagertallet er også steget markant efter de store fald under COVID-19. Det er dog ikke helt tilbage på niveau med rekordåret 2019, men ligger på 85 % heraf i Aalborg Kommune. Det har positiv effekt på NT’s økonomi.

Omvendt er driftsomkostningerne også steget grundet højere brændstofpriser efter Ruslands invasion af Ukraine. Det tyder dog på, at de nu her nået en vis stabilisering. Samlet er selvfinansieringsgraden for bybusdriften i Aalborg Kommune nu er oppe på 42 %.

I Aalborg er Danmarks første BRT-forbindelse – Plusbussen – blevet indviet med en folkefest. Plusbussen har trukket mange passagerer til. Busserne er fyldte, og der kører nu flere passagerer på ruten, end der gjorde i den kollektive trafiks rekordår 2019.


Nordjyllands Beredskab I/S

Nordjyllands Beredskab leverede i 2023 en omsætning på 206,5 mio. kr. og et resultat på 3,4 mio. kr. Derved fortsatte selskabet den positive udvikling fra de seneste år med en omsætning, der er 7,7 mio. kr. større end i 2022, og et resultat, der er 2,4 mio. kr. større end i 2022.

Dog er egenkapitalen er blevet mindre. Det skyldes primært forsinkelse på levering af nye køretøjer samt investeringer i nye vagtcentralsystemer.

Antallet af udrykninger er faldet fra 3.005 i 2022 til 2.784 i 2023, specifikt i Aalborg Kommune fra 1.029 til 957. Ligeledes er den gennemsnitlige afgangstid faldet en smule fra 3,05 minutter til 3,03 minutter, i Aalborg Kommune fra 1,29 minutter til 1,24 minutter. Responstiden er også faldet en smule fra 9,18 minutter i 2022 til 9,04 minutter i 2023. I Aalborg Kommune er den stort set uændret og ligger på 7,19 minutter.

I 2023 har Nordjyllands Beredskab rustet sig til fremtiden med godkendelse af sin nye strategi for 2023-2033 – ”Tryghed i hverdagen”. Missionen er et trygt og sikkert Nordjylland for borgere, virksomheder og kommuner. Det indebærer bl.a. et endnu større fokus på kompetenceudvikling i samarbejde med universiteter, ejerkommuner og nationale og internationale netværk.


Center for Hjælpemidler og Velfærdsteknologi I/S

Center for Hjælpemidler og Velfærdsteknologi leverede i 2023 en omsætning på 15 mio. kr. og et resultat på -0,2 mio. kr. Omsætningen er steget fra 14,1 mio. kr. i 2022, mens resultatet er på niveau med 2022. Generelt er selskabets drift blevet optimeret med besparelser på IT, materiale- og aktivitetsudgifter samt på grunde og bygninger.

Centrets mangeårige direktør fratrådte sin stilling med virkning fra 1. december 2023. I den forbindelse er Camilla Fibiger Smed blevet ansat som ny direktør.

I 2023 har selskabet afholdt en lang række præsentationer og webinarer. Derudover har selskabet haft en høj grad af samarbejde med uddannelsesinstitutioner om undervisning i velfærdsteknologi.


Aalborg Kommunes ejerskab


Politik om aktivt ejerskab

I april 2023 vedtog Aalborg Byråd en ny politik for aktivt ejerskab. Ejerskabspolitikken fastlægger de overordnede rammer for Aalborg Kommunes ejerskabsvaretagelse samt beskriver kommunens forventninger til selskaber, som kommunen er ejer eller medejer af. Formålet med ejerskabspolitikken er at understøtte varetagelsen af kommunens interesser i selskaberne samt en positiv udvikling af dem.

Ejerskabspolitikken er gældende for ejerskabsvaretagelsen af alle Aalborg Kommunes selskaber uanset selskabernes størrelse og kommunens ejerandel. Dog kan Aalborg Kommunes ejerandel have betydning for, i hvilken udstrækning kommunen har mulighed for at gøre sin indflydelse gældende. Samtidig ønsker Aalborg Kommune at udøve aktivt ejerskab i positivt samarbejde med selskabernes ledelser og eventuelt øvrige ejere under hensyntagen til disses interesser.

Fire grundlæggende principper danner sammen med relevant lovgivning og retspraksis rammerne for Aalborg Kommunes aktive ejerskabsvaretagelse:

  • Adskillelse af ejer og myndighed
  • Åbenhed og gennemsigtighed
  • Respekt for bestyrelsens kompetence
  • Positivt samarbejde og dialog med ledelser og evt. øvrige ejere

Desuden opstiller Aalborg Kommune en række forventninger til selskabernes værdiskabelse og overordnede strategiske retning. Aalborg Kommune ønsker, at selskaberne arbejder for at skabe en positiv økonomisk udvikling, både inden for selskaberne og i kommunen generelt. Derudover ønsker Aalborg Kommune, at selskaberne i videst muligt omfang:

  • Fremmer den grønne omstilling
  • Handler miljøvenligt
  • Tager samfundsansvar
  • Understøtter mangfoldighed og ligestilling
  • Lever op til kodeks for god selskabsledelse

Evaluering af resultaterne


Økonomisk udvikling

Aalborg Kommunes selskaber opererer på forskellige lov- og reguleringsgrundlag alt efter selskabstype. Det har betydning for deres mulighed for at opnå økonomiske resultater. F.eks. har nogle selskaber mulighed for at opnå økonomiske overskud og forrentning af ejerandelene, hvorimod andre selskaber skal overholde hvile-i-sig-selv-princippet.

Selskaberne har i 2023 haft en samlet omsætning knap 5 mia. kr. Det er ca. 0,25 mia. kr. mindre end i 2022. Derudover beskæftiger de samlet 1.286 medarbejdere, hvilket er 240 flere end i 2022. Den samlede egenkapital er på 8,59 mia. kr. Det er næsten på niveau med egenkapitalen i 2022.

I 2023 leverede selskaberne samlet et resultat på -248,8 mio. kr. Det er et markant lavere resultat end i 2022, hvor de samlet opnåede et resultat på 189,9 mio. kr. I 2021 leverede de et rekordresultat på hele 356,7 kr.

Det lave resultat er i høj grad drevet af Aalborg Forsynings underskud på 270 mio. kr. og Nordværks underskud på 10,9 mio. kr. Til sammenligning leverede selskaberne i 2022 overskud på hhv. 78 mio. kr. og 46,2 mio. kr.

Aalborg Forsynings underskud skyldes flere faktorer. Selskabet har oplevet eftervirkninger af et stort havari på Nordjyllandsværket i 2022, høje kulpriser, færre indtægter på salg af el og en større tilbagebetaling fra Aalborg Kloak A/S til Aalborg Kommune.

Underskuddet i Nordværk skyldes i høj grad faldende affaldsmængder samt store omkostninger i forbindelse med forberedelsen af en stor kompetenceoverdragelse af opgaver fra ejerkommunerne som følge af lovgivning fra folketinget.

Der er også selskaber, der har opnået en positiv udvikling i deres resultater. F.eks. har Aalborg Lufthavn for første gang siden COVID-19 leveret et positivt resultat, nemlig på 4,4 mio. kr. NT oplever stigende passagerindtægter, om end passagertallet endnu ikke er helt på niveau med inden COVI-19. Derudover har Stigsborg P/S øget sin omsætning og begrænset sit underskud, hvilket afspejler, at udviklingen af Stigsborg-bydelen går stødt fremad. Desuden har Nordjyllands Beredskab har øget deres resultat fra 1 mio. kr. til 3,4 mio. kr.

Aalborg Kommune oplever, at selskaberne håndterer de udfordringer, de møder, ansvarligt. Derudover oplever Aalborg Kommune, at selskaberne har fokus på at lære af udfordringerne og bruge dem til at blive mere robuste til fremtiden.

Aalborg Kommunes selskaber samlet

2020202120222023

Nettoomsætning

(mio. kr.)

3.954,1
4.931,6
5.250,44.988,9

Årets resultat

(mio. kr.)

41,9
356,7
189,9
-248,8

Egenkapital

(mio. kr.)

7.976,0
7.947,8
8.684,7
8.589,5
Fuldtidsstillinger
1.062,5
1.041,9
1.045,4
1.286,4

Foruden den store økonomiske betydning for Aalborg Kommune, er selskaberne centrale i opfyldelsen af forskellige strategiområder for kommunen. Det gælder især grøn omstilling samt by- og erhvervsudvikling.

Grøn omstilling

Aalborg Kommune vil reducere sin CO2-udledning med 70 % inden 2030 og blive nettonuludledende senest i 2050. Det gælder ikke kun Aalborg Kommunes egen virksomhed, men al aktivitet inden for Aalborg Kommunes geografiske areal.

Aalborg Kommunes selskaber er en central del af at opnå disse mål. Derfor har kommunen også en klar forventning om, at selskaberne arbejder ambitiøst for at fremme den grønne omstilling, både i egen virksomhed og i kommunen generelt.

I 2023 ses mange positive udviklinger i selskaberne inden for grøn omstilling. For eksempel:

  • Aalborg Forsyning, Nordværk og Copenhagen Infrastructure Partners arbejder målrettet for at etablere et PtX-anlæg på Aalborg Forsyning, hvor CO2 fra Nordværks affaldsforbrænding skal anvendes til at producere grøn e-metanol. E-metanolen skal blandt andet bruges til fly, der letter fra Aalborg Lufthavn.

  • Aalborg Forsyning har forberedt byggeri af varmepumper og akkumuleringstanke, der skal bidrage til grøn omstilling af fjernvarmen. Byggeriet starter i 2024.

  • Aalborg Forsyning udbygger fjernvarmen til flere boligområder, blandt andet Vester Halne, Øster Hassing og St. Restrup.

  • Port of Aalborg arbejder tæt sammen med et bredt spektrum af virksomheder, netværk og forskningsinstitutioner om udvikling af nye teknologier til fangst, anvendelse og lagring af CO2. Bl.a. er AAU’s PtX-testanlæg blevet flyttet til havnen, hvilket muliggør test af systemerne i større skala.

  • På Port of Aalborg etablerer Fidelis New Energy et storskala modtageanlæg til håndtering af indfanget CO2, der fra 2026 kan tage i mod op til fire millioner tons CO2, som efterfølgende skal lagres i undergrunden eller udnyttes til produktion af grønne brændstoffer.

  • Aalborg Lufthavn har som mål at blive en CO2-neutral lufthavn inden 2025. I 2023 blev lufthavnen certificeret som en CO2-optimerende lufthavn i det internationale carbon management program for lufthavne, ACA.

  • Aalborg Lufthavn og Norwegian har gennemført 100 grønne flyvninger mellem Aalborg og København for at vise, at der allerede findes svar på den grønne omstilling af flybranchen med de muligheder, der eksisterer i dag.

  • Den sorterede mængde plast- og metalaffald i Nordværks sorterings-anlæg er steget markant til 8.074 ton. Selskabet er på området en national frontløber.

  • Nordværk og Aalborg Forsyning arbejder for at etablere en varmepumpe på Nordværks forbrændingsanlæg, som kan udnytte varmen fra røggas til fjernvarme.

  • Nordjyllands Trafikselskab har udskiftet alle bybusser i Aalborg Kommune til fossilfri el-busser.

By- og erhvervsudvikling

Aalborg Kommunes by- og erhvervsudvikling er en afgørende del af hele kommunens udvikling. Aalborg Kommune ønsker at være et attraktivt sted at bo og leve samt et godt sted at drive virksomhed.

Kommunens selskaber spiller på flere områder en afgørende rolle i by- og erhvervsudviklingen. Aalborg Kommune oplever, at selskaberne på flere måder har bidraget positivt til udviklingen:

  • Stigsborg P/S er kommet langt i etableringen af den nye bydel Stigsborg. Blandt andet er 400 nye lejeboliger klar til indflytning, første del af Stigsborg-parken er taget i brug, og bydelens første mobilitetshus er blevet indviet. Det skal tiltrække nye borgere til kommunen og glæde dem, der allerede bor her.

  • Aalborg Lufthavn har oplevet en passagerfremgang på 5 % flere rejsende end i 2022. I alt rejste 1.423.024 passagerer gennem lufthavnen i 2023.

  • Aalborg Lufthavn har åbnet en direkte rute til New York. Derudover er åbnet nye ruter til bl.a. Reykjavik og Barcelona. Det giver borgere og virksomheder i Nordjylland bedre adgang til resten af verden samt resten af verden bedre adgang til Nordjylland.

  • Port of Aalborg har købt knap 500.000 m2 erhvervsjord af Aalborg Portland, der skal sikre, at selskabet som erhvervspark ligger inde med attraktiv erhvervsjord til virksomheder, som ønsker at etablere sig eller udvide deres forretning i Aalborg.

  • Port of Aalborg har etableret et erhvervsareal på 110.000 m2, hvor Bladt Industries skal bygge stålkonstruktioner til fremtidens gigantiske havvindmøller.

  • Aalborg Forsynings planlægning af den grønne omstilling af forsyningen indebærer store anlæg i Norbis Park. Det vil forventeligt skabe et par tusinde nye arbejdspladser inden for byggeri og anlæg.

  • Aalborg Forsyning har igangsat yderligere udbygning af fjernvarmenettet. Det bidrager til at gøre flere boligområder attraktive for potentielle tilflyttere.

Selskaberne


Port of Aalborg A/S

Selskabspræsentation


Aalborg Kommunes ejerandel

100 %

Læs mere om selskabet

portofaalborg.dk

Fuldtidsstillinger

101 stillinger

Balancesum

1.858,1 millioner kroner

Bestyrelse og direktion

Formand:    

  • Bjarne Jensen (A), byrådsmedlem

Næstformand:    

  • Lars Krull, seniorrådgiver, Institut for Økonomi & Ledelse, AAU

Øvrige bestyrelsesmedlemmer:     

  • Helle Frederiksen (A), viceborgmester
  • Peter Larsen (SF), byrådsmedlem
  • Maja Torp (V), byrådsmedlem
  • Vibeke Merete Gamst (C), byrådsmedlem
  • Dennis Charles Hansen (A), byrådsmedlem
  • Jon Andersen, Head of Digitalisation, Automation & AI, Norlys
  • Rasmus Munk Kolind, medarbejder
  • Jesper Schou Madsen, medarbejder
  • Esben Frøkjær Nørlev, medarbejder
  • Mark Tholstrup, medarbejder

Administrerende direktør:     

  • Kristian Thulesen Dahl

Formål

Port of Aalborg er en moderne indlandshavn med et 360 graders opland, multimodale logistikløsninger og et areal på 4,2 millioner kvadratmeter. Arealet rummer blandt andet 199.000 kvadratmeter kontor og pakhuse, omkring 100 virksomheder samt skibs- og jernbaneanløb. Port of Aalborg omfatter pr. 1. januar 2024 syv datterselskaber og et associeret selskab.

Port of Aalborgs formål er ifølge vedtægterne at udøve havnerelaterede aktiviteter i overensstemmelse med selskabsskatteloven. Selskabet er reguleret af havneloven, der redegør for, hvilke aktiviteter en kommunalt ejet aktieselskabshavn kan udøve.

Port of Aalborgs vækst og udvikling sker i tæt samspil med de ca. 100 virksomheder, der benytter og/eller er afhængige af havnens ydelser og service.

Port of Aalborgs datterselskaber


Beskæftiger sig med
Port of Aalborg Logistics A/S
Administrationsselskab for koncernens selskaber og varetager alt management for de øvrige selskaber samt ejer alt materiel til udlejning til selskabets kunder.
Port of Aalborg Real Estate A/S
Ejer og udlejer af erhvervsejendomme, herunder kontor-, lager og produktionsfaciliteter, arealer og infrastruktur.
Port of Aalborg Tankstore ApS
Selskabet udlejer tankkapacitet, dels i Oliehavnen og dels på Nordjyllandsværket.
Center for Logistik & Samarbejde ApS
Konsulentvirksomhed med speciale i havneudvikling, som understøttes af ressourcer fra AAU. Fungerer i dag som udviklingsafdeling for Port of Aalborg.
Aalborg Toldoplag A/S
Varetager toldfrit oplag efter behov.
Aalborg Stevedore Company A/S
Udøver stevedorevirksomhed, pakhusudlejning- og håndtering samt drift af containerterminal.
Port of Aalborg Rail A/S
Hvilende selskab uden aktivitet på nuværende tidspunkt.
TL-AH Projekt 1 A/S
Projektselskab, som ejes med TL Byg A/S. Selskabets formål er at opføre og udleje kontorejendom. Port of Aalborg A/S ejer 50% af selskabet.

Udvikling 2021-2023

Port of Aalborgs omsætning er faldet en smule fra 2021 til 2023, konkret fra 239,2 millioner kroner til 234,1 millioner kroner. Det skyldes flere forhold. Dels har der været stigende tomgangsleje i perioden drevet af Royal Arctic Lines fraflytning og manglende udlejning af olietankene på Nordjyllandsværket grundet et svært oliemarked i perioden. Dels er udlejningen af arealer er faldet, hvilket skyldes en forskydning i opkøb af et større jordlod og udlejning heraf samt opsigelse af forpagtningsaftaler på en række arealer.

Resultatet for 2023 ligger på 31,4 millioner kroner. Det er et markant fald fra 52,4 millioner kroner i 2021. Det skyldes overordnet to forhold. For det første har aktivitetsniveauet været svagt faldende, samtidig med at der har været investeret i nyt byggeri. For det andet er produktionsomkostningerne steget grundet stigende personaleomkostninger, stigende afskrivninger, stigende omkostninger til dækningsafgifter samt drift og vedligeholde af koncernens bygningsmasse. Til at finansiere investeringerne er der desuden optaget realkreditlån i nuværende bygningsmasse, hvilket øger koncernens finansielle omkostninger. Derudover har koncernen omlagt lån til variabelt forrentede lån, hvilket også har øget de finansielle omkostninger.

Som nævnt har aktivitetsniveauet været svagt faldende. Antallet af skibsanløb er steget en smule fra 794 i 2022 til 808 i 2023, men godsmængderne er faldet – fra 2,81 millioner ton i 2021 til 2,38 millioner ton i 2022 og 2,08 millioner ton i 2023. Det skyldes især Royal Arctic Lines fraflytning samt reduceret kulimport som konsekvens af et større havari på Nordjyllandsværket. Aktiviteten på jernbane har også været svagt faldende. Jernbanen bliver dog stadig benyttet af flere kunder på havnen og udgør et vigtigt element i det logistiktilbud, som Port of Aalborg tilbyder.

Ved indgangen til 2023 overtog Port of Aalborg driften af Aalborg Containerterminal. På trods af generelt faldende godsmængder har containerterminalen oplevet vækst. Med driften af Aalborg Containerterminal kan Port of Aalborg tilbyde logistiktilbud med lav klimapåvirkning.

Sikkerhed er et afgørende parameter for at drive erhvervshavn i dag. I løbet af 2023 har opgradering og skærpelse af ISPS-sikringen (International Ship and Port Facility Security) været et stort fokusområde med skærpede krav til kontrol og styring af adgang til de sikrede områder. Port of Aalborg har sammen med kunder og samarbejdspartnere udviklet og implementeret systemer og redskaber, som fremover gør det muligt at styre adgangsforhold til ISPS-områderne digitalt, så de øgede sikkerhedskrav ikke bliver en hæmsko i logistikkæderne.

Økonomi (millioner kroner)

202120222023
Nettoomsætning239,2239,5233,4
Bruttoresultat
121,4
117,0
98,4
Balancesum
1.651,9
1.850,9
1.858,1
Egenkapital802,1
868,1
898,5
Resultat
52,4
66,6
31,4
Fuldtidsstillinger (ATP-metode)
8795101

Nøgletal

202120222023
Tons fragtet (mio.)
2,812,38
2,08
Antal fragtankomster
900
794
808
Antal krydstogtskibsankomster
31815
Antal godsvognsstammer jernbane
243243237
% udlejet areal
52%
51%35%
% udlejet m294%
85%
84%

Mål og ambitioner for 2024-2025

Fra 2022 har Port of Aalborg påbegyndt en skærpelse af sin strategi, hvilket betyder, at der fremover især fokuseres på tre kerneområder:

  • Erhvervspark
  • Logistik og gods
  • Grøn omstilling

Port of Aalborg vil være en af Aalborg Kommunes vigtigste erhvervsparker. Derfor skal Port of Aalborg altid kunne bistå virksomheder, der ønsker at udvide eller etablere sig i kommunen. Det betyder, at der skal være tilstrækkelig lokalplanlagt erhvervsjord til rådighed. Ved placering af nye virksomheder skal det sikres, at virksomhederne får de mest optimale forhold for industrielle symbioser, logistik og andre forhold af interesse for virksomheden.

Port of Aalborg vil som moderne indlandshavn med 360 graders opland tilbyde attraktive logistikløsninger, der sikrer, at Port of Aalborg bliver knudepunkt for logistik og flytning af gods uanset transportform. Det betyder, at det er essentielt, at containerterminalen på kort sigt udvikles samt på lang sigt vækstes for at opnå kritisk masse.

Port of Aalborgs vil tage ansvar for at fremme grønne løsninger – både ift. egen virksomhed og ift. kunders behov. Port of Aalborg vil samtidig være det naturlige sted for virksomheder indenfor ”grønne” industrier at placere sig. Målet er, at Port of Aalborg i 2025 skal være CO2-neutral og samtidig kunne hjælpe kunder og samarbejdspartnere med at opnå deres klimamål. Konkret er der opstillet målsætninger for områderne bæredygtige symbioser, biodiversitet og klimaneutralitet i forbindelse med skærpelse af strategien.

I 2024-2025 vil Port of Aalborg arbejde intensivt på at etablere en ny, stor oplagsplads til Siemens Gamesas vindmøllevinger. Det muliggør også etablering af endnu en produktionshal på de eksisterende pladser.

Fidelis New Energy vil de kommende år etablere Danmarks første storskalaanlæg til modtagelse af indfanget CO2 på Østhavnen. Anlægget skal fra 2026 kunne tage i mod op til fire millioner tons CO2, der efterfølgende skal lagres i undergrunden eller udnyttes til produktion af grønne brændstoffer. Det skal bidrage til at nå Danmarks og Aalborgs klimamål. Et vigtigt led i den proces er Energistyrelsens uddeling af licenser til oplagring af CO2, der påbegyndes i 2024. Derudover arbejder Port of Aalborg med flere store projekter for at muliggøre ambitionerne, bl.a. en større kajudvidelse samt samarbejder med virksomheder, forskningsinstitutioner og netværk om udvikling af nye teknologier til fangst, lagring og anvendelse af CO2.

For at sikre at Port of Aalborg har investeringskraft til at nå sine målsætninger, er det essentielt, at omsætningspotentialet hurtigst muligt effektueres, så koncernens ordinære driftsresultat reetableres til 2021-niveau. Derfor har Port of Aalborg stort fokus på genudlejning af eksisterende bygninger og tankanlæg på Nordjyllandsværket.

Port of Aalborgs langsigtede mål er at medvirke til skabelse af 5.000 nye arbejdspladser i Aalborg Kommune frem mod 2030.


Aalborg Forsyning A/S

Selskabspræsentation

Aalborg Kommunes ejerandel
100 %
Læs mere om selskabet
aalborgforsyning.dk
Fuldtidsstillinger
497 (i holdingsselskabet)
Balancesum
11,3 milliarder kroner

Bestyrelse og direktion

Formand:    

  • Anna Aaen (Ø), rådmand

Næstformand:

  • Daniel Borup Jakobsen (V), byrådsmedlem

Øvrige bestyrelsesmedlemmer:

  • Rosa Sulaiman (A), byrådsmedlem
  • Jane Østergaard (F), byrådsmedlem
  • Sofie Therese Svendsen (C), byrådsmedlem

Eksterne bestyrelsesmedlemmer

  • Lars Therkildsen, alle selskaber
  • Anne Sveistrup Boysen, alle selskaber foruden Aalborg Forsyning A/S og Aalborg Service A/S

Medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer i Aalborg Service A/S

  • Anne Kathrine Meilskov Jensen
  • Pernille Stampe Jakobsen
  • Annie Løve Lundgaard

Forbrugervalgte bestyrelsesmedlemmer i Aalborg Kloak A/S og Aalborg Vand A/S 

  • Rikke Gaardboe, forbrugervalgt bestyrelsesmedlem

  • Tonny Kuno Carlsen, forbrugervalgt bestyrelsesmedlem

Administrerende direktør:     

  • Søren Gais Kjeldsen

Formål

Aalborg Forsynings formål er indirekte gennem sine datterselskaber at drive virksomhed i relation til forsyningsvirksomhed samt anden tilknyttet virksomhed på grundlag af lovgivning eller beslutning af Aalborg Byråd.

Derudover er selskabets formål at fastlægge en overordnet strategi for at fremme, drive og koordinere den grønne omstilling af datterselskabernes forskningsvirksomhed.

Gennem datterselskaberne leverer Aalborg Forsyning vand, varme, gas og fjernkøling. Derudover afleder selskabet spildevand, afhenter affald og tilbyder energirådgivning til Aalborg Kommunes borgere og virksomheder.

Aalborg Forsynings datterselskaber:

  • Aalborg Service A/S
  • Aalborg Kloak A/S
  • Aalborg Vand A/S
  • Nordjyllandsværket A/S
  • Aalborg Varme A/S
  • Aalborg Fjernkøling A/S
  • Aalborg Fjernkøling Udvikling A/S
  • Aalborg Decentrale Værker A/S
  • Aalborg Energicenter A/S
  • Aalborg Bygas A/S
  •  Aalborg Vand Enterprise A/S


Aalborg Forsynings datterselskaber opererer på forskellige lovgrundlag og rammevilkår. Vandselskab, kloakselskab og fjernvarmeselskab er baseret på et hvile-i-sig-selv-princippet. Det sætter en ramme for selskabernes muligheder for at spare op, f.eks. til at finansiere klimatilpasning og grøn omstilling. Nordjyllandsværket og fjernkølingsforretningen har i højere grad mulighed for at agere på konkurrencevilkår og generere overskud.

Udvikling 2021-2023

Aalborg Forsyning har i 2023 været præget af eftervirkninger af et turbulent 2022 med havari på Nordjyllandsværket, sanktioner på kul, inflation og svingende elpriser.

I 2023 leverede selskabet en omsætning på 2.260 millioner kroner. Det er 5 % mindre end omsætningen i 2022, men markant større end omsætning i 2021.

Derudover kom selskabet ud af året med et underskud på -270 millioner kroner. Det er et usædvanligt stort underskud. Til sammenligning leverede selskabet et overskud på 78 millioner kroner i 2022 og 310 millioner kroner i 2021.

Underskuddet skyldes i høj grad høje brændselsomkostninger som følge af den russiske invasion i Ukraine, høje CO2-priser på energimarkedet, og at Aalborg Kloak A/S har været forpligtet til at tilbagebetale 27,5 millioner kroner i distributionsomkostninger til Aalborg Kommune. Desuden var elprisen i 2023 væsentligt lavere end i 2022, hvorfor indtjeningen på Nordjyllandsværket i året var mindre.

Som konsekvens af det negative resultat har det været nødvendigt for Aalborg Forsyning at opjustere fjernvarmeprisen. Underskuddet ændrer dog ikke på Aalborg Forsynings planer for grøn omstilling af sin virksomhed.

Den grønne omstilling har fyldt meget i 2023. Bl.a. har Aalborg Forsyning forberedt byggeri af varmepumper og akkumuleringstanke, der er et vigtigt led i den grønne omstilling af fjernvarmen, samt fortsat udviklingen af Norbis Park som center for etablering, udvikling og test af fremtidens bæredygtige teknologier.

Derudover har selskabet haft fokus på udvikling af fjernkølingsforretningen og at udbrede fjernvarmenettet, både inden for Aalborg Kommune og i naturlige oplande i nabokommunerne. Desuden har selskabet samarbejdet med andre vandselskaber og brancheorganisationer om at skabe rammerne for at etablere grundvandsparker til beskyttelse af drikkevandet samt haft stort fokus på forsyningssikkerhed i lyset af en ny og mere usikker geopolitisk verdensorden.

På de indre linjer høstes de første frugter af samlingen af al administrativt personale i Norbis Park. Samlingen af viden, kompetencer og erfaring inden for forskellige fagområder skaber synergier og bedre samarbejde, der forventes at øges yderligere de kommende år.

Økonomi (millioner kroner)

202120222023
Nettoomsætning2.6502.5212.260
Bruttoresultat99197-349
Resultat31078-270
Egenkapital6.3126.6476.481
Balancesum10.77611.10011.300
Fuldtidsstillinger
475477497

Nøgletal

202120222023
Fjernvarme – Andel VE40%43%36 %
Fjernvarme – Produktion (TJ)7.1586.3756.836
Varme – Andel kundeforhold45.00046.50047.856
El – Salg (GWh)1.4981.190719
Vand – ledningsnet (KM)891889900
Vand – antal kundeforhold24.04824.21524.348
Kloak – ledningsnet (KM)2.1772.1962.216
Kloak – antal kundeforhold53.36353.64555.450

Mål og ambitioner for 2023-2024

Aalborg Forsynings konsolidering som multiforsyning er tæt på målstregen. De administrative medarbejdere er samlet i Norbis Park, og byggeriet af det nye fælles Driftscenter Gasværksvej forventes taget i brug efter sommerferien 2024. Ejendomme, som Aalborg Forsyning ikke længere skal bruge, sælges. Det gælder Vestre Havnepromenade 25, Hjulmagervej 24 og Sønderbro 53.

Grøn omstilling og klimatilpasning vil som strategiske fokusområder fortsat være definerende for Aalborg Forsynings aktiviteter, både i driftsselskaberne og i Norbis Park. Norbis Park skal være centrum for udvikling og test af fremtidens bæredygtige teknologier, særligt på energiområdet.

Den forventede udfasning af Nordjyllandsværket og omlægning til bæredygtige energiformer forudsætter høj anlægsaktivitet til udbygning af primært el-baseret varme og overskudsvarme fra virksomheder. Det er blevet national politik, at flest muligt skal tilsluttes fjernvarme. Det flugter med Aalborg Forsynings strategi om vækst i fjernvarmen, både indenfor Aalborg Kommune og i de naturlige oplande uden for kommunegrænsen.

Aalborg Forsyning vil også have fokus på udvikling af fjernkølingsforretningen, da det er et forretningsområde med vækstpotentiale. Desuden kan fjernkølingsforretningen skabe synergier med fjernvarmeproduktionen, da nogle fjernkølingskunder også kan være leverandører af overskudsvarme til fjernvarmenettet.

Derudover vil Aalborg Forsyning have fokus på klimatilpasning gennem separatkloakering og etablering af decentrale vandhåndteringsløsninger. Renseanlæggene rummer ressourcer, som i stigende grad skal udnyttes til produktion af varme, strøm, udvinding af fosfor og genbrug af sekundavand fra spildevandet. Det arbejde skal spille sammen med EU-krav til beskyttelse af kritisk infrastruktur samt EU’s byspildevandsdirektiv, der forventes at træde i kræft i efteråret 2024. Direktivet forventes at få betydning for, hvordan spildevand skal renses, og for de myndighedskrav, der stilles til udledning af renset spildevand til åer og fjorde.

Desuden vil Aalborg Forsyning arbejde intensivt for at sikre rent drikkevand også i fremtiden. Fortsat stigning af nitratkoncentration og indhold af øvrige uønskede stoffer i grundvandet har medført akut behov for flere tiltag. Øget fokus på grundvandsbeskyttelse og etablering af grundvandsparker skal gennem forebyggelse sikre rent drikkevand på sigt. Dog er det nødvendigt også at indføre rensning af drikkevandet i en forventet periode på ca. 30 år, ind til forebyggelsestiltagenes effekt slår igennem.

I de kommende år falder antallet af personer i den arbejdsdygtige alder både i Danmark og i Europa. Der forventes derfor øget konkurrence om kvalificeret arbejdskraft. For at kunne rekruttere og fastholde kvalificerede medarbejdere vil Aalborg Forsyning være mere synlige og øge kommunikationen om arbejdspladsen og om de bidrag, Aalborg Forsyning leverer for at sikre gode levemuligheder for fremtidige generationer.


Aalborg Lufthavn A.M.B.A

Selskabspræsentation

Aalborg Kommunes ejerandel65,6 %
Læs mere om selskabetaal.dk
Fuldtidsstillinger187
Balancesum386,7 millioner kroner

Bestyrelse og direktion

Formand:

  • Thomas Kastrup-Larsen, direktør for Erhverv, UCN

Næstformand:

  • Lars Krull, direktør og senior advisor, AAU

Øvrige bestyrelsesmedlemmer:

  • Mogens Christian Gade (V), borgmester, Jammerbugt Kommune
  • Jesper Greth (V), borgmester, Rebild Kommune
  • Martin Kring, entreprenør
  • Rikke Munk Christensen, Vice Presidents of Networks, Virgin Atlantic Airways
  • Vivi Øland Rindsig, medarbejder
  • Peter Reetz Baltzer, medarbejder

Administrerende direktør:

  • Niels Hemmingsen

Formål

Aalborg Lufthavn blev stiftet i 1997 som et anpartsselskab med begrænset ansvar mellem Aalborg Kommune, Jammerbugt Kommune, Vesthimmerlands Kommune, Frederikshavn Kommune, Brønderslev Kommune og Rebild Kommune.

Selskabets formål er at eje Aalborg Lufthavn med tilhørende arealer og bygninger samt at drive lufthavnen på et sikkerhedsmæssigt højt niveau. Derudover er det selskabets formål at fastholde og styrke lufttrafikken til og fra Nordjylland, arbejde for, at der etableres et alsidigt udbud af flyforbindelser til og fra Nordjylland, samt at gennemføre den udbygning, der er nødvendig for at fremme lufttrafikken i regionen.

Selskabet skal drive virksomhed på et forretningsmæssigt grundlag, som har naturlig forretningsmæssig sammenhæng med lufthavnens drift.

Udvikling 2021-2023

Aalborg Lufthavn leverede i 2023 en stor omsætning på 220 millioner kroner. Det svarer til 30,5 millioner kroner mere end i 2022 og 105,9 millioner kroner mere end i 2021.

Resultatet for 2023 endte på 4,4 millioner kroner. Til sammenligning lå årets resultat i 2022 på -10,6 millioner kroner. Dermed nåede Aalborg Lufthavn en milepæl ved at realisere sit første positive resultat siden udbruddet af COVID-19. Det flotte resultat skyldes dels et højt passagertal på 1.423.024 passagerer og dels indførelsen af betalingsparkering på lufthavnens arealer.

I 2023 introducerede Aalborg Lufthavn en direkte rute til New York. Det er den første direkte rute over Atlanten fra en jysk lufthavn nogensinde og dermed en stor milepæl. Derudover introducerede lufthavnen bl.a. nye ruter til Reykjavik og Barcelona. Samtidig fastholdt lufthavnen et stort charterprogram over sommermånederne. Dog var lufthavnens aktiviteter også stærkt påvirket af en generel afmatning af dansk indenrigstrafik samt uregelmæssigheder på Amsterdam-ruten grundet KLM’s manglende flykapacitet og Schiphol Lufthavns begrænsninger.

I april indførte lufthavnen for første gang betalingsparkering på sine arealer. Det er dog stadig Danmarks billigste lufthavnsparkering med en pris på 20 kr. pr. døgn. Implementeringen af betalt parkering er vigtigt for at sikre finansiering til den fremtidige udvikling af Aalborg Lufthavn. Bl.a. skal den bruges til at investere i tiltrækning af nye ruter.

Passagertallet tyder heller ikke på, at betalingsparkeringen har betydet færre rejsende. I alt rejste 1.423.024 passagerer gennem Aalborg Lufthavn i 2023. Det er en stigning på 5 % sammenlignet med 2022 og på niveau med 2019, året inden COVID-19.

Aalborg Lufthavn arbejder målrettet for at bidrage til den grønne omstilling og blive en mere klimavenlig virksomhed. I oktober gennemførte Norwegian og Aalborg Lufthavn 100 grønne flyvninger mellem Aalborg og København for at vise offentligheden, at der allerede findes svar på den grønne omstilling med de muligheder, der eksisterer i dag. Derudover opnåede lufthavnen level 3 i det internationale carbon management program for lufthavne, Airport Carbon Accreditation – en CO2-optimerende lufthavn.

Desuden blev Aalborg Lufthavn blev i 2023 opgraderet fra en 4C til 4E lufthavn, hvilket er et led i den langsigtede strategiske satsning på større cargo fly.

Ikke mindst vandt Aalborg Lufthavn for tredje år i træk prisen som Danmarks Bedste Lufthavn kåret af brugerne af de danske lufthavne. Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn blev henholdsvis nr. 2 og 3. I en passagerundersøgelse for rejsende med KLM og Air France er Aalborg Lufthavn desuden blevet kåret som den lufthavn med Europas bedste kundeoplevelse.

Økonomi (millioner kroner)

202120222023
Nettoomsætning114,8190,2220,7
Bruttofortjeneste98,3161,5188,2
Aktiver378,8393,2386,7
Egenkapital110,3115,3
114,5
Resultat-13,0-10,64,4
AAK ejerandel65,6 %65,6 %65,6 %
Medarbejdere
148187187

Trafiktal

2020202120222023
Total
512.500775.789
1.357.873
1.423.024
Indenrigs360.350

573.000

826.940

795.294
Udenrigs111.652132.388
356.543434.180
Charter40.498
70.401
174.390
193.550

Mål og ambitioner for 2024-2025

Aalborg Lufthavn vil sikre, at flytrafikken fortsat er en attraktiv og central del af den samlede infrastruktur til og fra regionen. Lufthavnen skal forbinde Aalborg og Nordjylland med resten af landet og med hele verden.

Lufthavnen arbejder på at blive mere international, bæredygtig og digitaliseret samt at blive et nordisk HUB.

I 2024 og 2025 forventer Aalborg Lufthavn fortsat at tiltrække nye internationale ruter og chartertrafik, og der arbejdes på at skabe flere HUB-forbindelser. Fra 2024 er der indgået aftale om nye ruter til Nuuk, Island, Nice, Maderia og Girona samt øget kapacitet til Oslo og Alicante. Der er desuden udsigt til et stort charterprogram ligesom i 2023. Parallelt hermed foregår der fortsat et arbejde med udvikling af cargoområdet.

Derudover har lufthavnen fokus på at levere de til enhver tid efterspurgte serviceydelser i lufthavnen. Al håndtering af fly og passagerer foretages af lufthavnens eget personale. Lufthavnen vil forstærke nonaviation-området med henblik på større indtjening og sikring af den samlede kundeoplevelse. Lufthavnens medarbejdere skal sikre en personlig kundeoplevelse i verdensklasse, som er et forbillede for andre. Det er målet, at kunderne kommer igen og igen.

Aalborg Lufthavn vil fortsat arbejde aktivt for at bidrage til den grønne omstilling. Lufthavnen er allerede certificeret som en CO2-optimerende lufthavn, og målet er, at lufthavnen skal være CO2-neutral inden udgangen af 2025, hvilket kræver store investeringer og projekter. Blandt andet har lufthavnen etableret et partnerskab med en lokal jordejer på Egholm om flysikkerhed og på sigt klimakompensation gennem omlægning af landbrugsjord til vedvarende græslandsvegetation.

Herudover samarbejder lufthavnen med Green Hub Denmark, Aalborg Universitet, Port of Aalborg og Region Nordjylland om ved hjælp af PtX-anlæg at udvikle grønt flybrændstof.


Stigsborg P/S

Selskabspræsentation

Aalborg Kommunes ejerandel49 %
Læs mere om selskabetstigsborg.dk
Fuldtidsstillinger3,4
Balancesum344,7 millioner kroner

Bestyrelse og direktion

Formand:

  • Flemming Borreskov, grundlægger og præsident, Catalytic Society
Øvrige bestyrelsesmedlemmer:
  • Lasse Frimand Jensen (A), borgmester

  • Helle Frederiksen (A), viceborgmester

  • Jan Nymark Thaysen (V), rådmand

  • Asger Enggaard, adm. direktør A. Enggaard A/S

  • Michael Hansen, executive director, PFA Ejendomme A/S

  • Tom Johnsen, manager, A. Enggaard A/S

Administrerende direktør:
  • Anton Hessellund

Formål

Stigsborg P/S har til formål at realisere første etape af udviklingsplanen for den nye bydel Stigsborg. Det indebærer køb af grundarealer, byplanlægning, byudvikling, byggemodning med tilhørerende aktiviteter, forureningshåndtering samt drift og salg af byggefelter.

Stigsborg er den fjerde og sidste kvadrant af Aalborgs centrale havnefront. Når den er fuldt udbygget, vil bydelen kunne rumme 7.500 indbyggere, skole, børnepasning, plejehjem og en naturpark inspireret af det aalborgensiske landskab.

Byudviklingsselskabet Stigsborg P/S har ansvaret for byggemodning og salg af byggefelter med op mod 200.000 etagemeter byggeretter. Aalborg Kommune står for anlæg af parken og det kommende børne- og ungeunivers.

Stigsborg Havnefront skaber en sammenhængende bymidte omkring fjorden. Bydelen giver optimale rammer for livet i byen, på og ved vandet. Der skal være gode rammer for at bo, for at drive virksomhed samt for at anvende og opleve områdets særlige kvaliteter.

Stigsborg Havnefront er tæt og varieret bymidte bygget på nysgerrighed og kvalitet, mangfoldighed og samarbejde, eksperimenter og vilje til at gøre Aalborg og Nørresundby til et stadig mere betydende vækstcenter regionalt og nationalt med tilhørende stærke internationale forbindelser.

Stigsborg P/S’ ejerkreds består ud over Aalborg Kommune af PFA Pension og A. Enggaard Holding A/S (i fællesskab 51%).

Aalborg Kommunes rationale med ejerskabet af selskabet er at påvirke realiseringen af visionen for Stigsborg Havnefront direkte, herunder de kvalitative intentioner for byudviklingen i området.

Udvikling 2021-2023

Stigsborg P/S leverede i 2023 en omsætning på millioner kroner. Det er en stigning fra 0,6 millioner kroner sammenlignet med 2021 og 15,1 millioner kroner sammenlignet med 2022.

Derudover leverede selskabet et resultat på -6,9 millioner kroner. Til sammenligning lå resultatet for 2022 på -12,1 millioner kroner.

Selskabets regnskab afspejler, at udviklingen af Stigsborg går stødt fremad. Status for 2023 er, at der er indgået aftaler om salg af ni ud af tyve byggefelter. Grundet generelt vanskelige økonomiske vilkår har 2023 dog også været præget af en afdæmpet interesse for nye salg.

400 nye lejeboliger er blevet klar til indflytning, og der har været god og stabil interesse for at flytte ind i dem – dette til trods for, at nabobyggefelterne vil have karakter af byggepladser i en del år endnu. Status for 2023 er, at i alt 560 boliger er ibrugtaget ud af samlet ca. 2000 boliger i etape 1.

Der er udført den nødvendige byggemodning af veje, promenader og pladser med henblik på at blive klar til ibrugtagning af bebyggelser. Udførelsen er dog sket med risiko for, at der senere skal laves ændringer i forlængelse af myndighedsgodkendelser.

Den nordvestligste del af Stigsparken er blevet taget i brug i forsommeren, og i august blev Henning Jensens Plads indviet med en skulptur af den legendariske Nørresundby-dreng. Derved er der skabt en destination, som knytter Stigsborg sammen med det øvrige Nørresundby.

Derudover er bydelens første mobilitetshus blevet taget i brug. Det indeholder bl.a. 594 parkeringspladser, delebiler, pakkeboks og udsigtsplatform. Tanken bag huset er, at det foruden at være et parkeringshus også skal facilitere bylivet, daglig service og muligheden for at skifte til andre mobilitetsformer end bilen.

Opførelsen af Aalborg Kommunes Børne- og Ungeunivers – ”Huset Stigsborg” – er kommet et godt stykke videre. Det forventes klar til ubrugtagning som skole, daginstitution og bydelshus i august 2025.

Derudover er der igangværende byggerier til boliger og udadvendte erhverv på yderligere tre byggefelter.

Økonomi (millioner kroner)

202120222023
Omsætning (salg)0,615,117,9
Bruttoresultat-4,8-10,1-4,2
Aktiver324,7435,2344,7
Egenkapital299,4182,2175,3
Resultat-5,8-12,1-6,9
Udbytte500
Fuldtidsstillinger (ikke ansat direkte i selskabet)
3,43,43,4

Nøgletal

202120222023
Byggefelter2020
20
Byggefelter solgt001
m2 færdiggjort6.08010.65346.186
Byggefelter byggemodnet669

Mål og ambitioner for 2024-2025

Stigsborg P/S vil de kommende år arbejde med at balancere det forhold, at Stigsborg stadig er en byggeplads, samtidig med at der nu også er beboere, som lever et hverdagsliv i bydelen. Det kræver fokus på oprydning, afskærmning, midlertidige løsninger, god kommunikation og aktivering af de nye beboere i et tidligt byliv, foreningsliv og lignende.

Selskaber arbejder på at få de vigtigste rekreative byrum klar til ibrugtagning i løbet af 2024, herunder især Fjordpladsen, det sammenhængende kystlandskab og resten af Stigsparkens sydlige del. Det vil være til glæde for bydelens beboere og samtidigt bidrage til at synliggøre Stigsborgs attraktivitet for potentielle investorer.

Dog forventes fortsat at være relativ stilstand på salgsfronten i 2024 og 2025. Dog har det højeste prioritet at lande et projekt med dagligvarebutikker i den centrale del af Stigsborg. Aftaler med Meny og Netto er på plads, og der arbejdes på at finde en investor til et større projekt med butikker og boliger, som forhåbentligt kan realiseres med byggestart ultimo 2024.

Primo 2024 åbner et midlertidigt forsamlingshus i mobilitetshusets sidebygning, nemlig ”Bylivshuset Henning J.”. Det skal både være en café og et uformelt aktivitets- og mødested for beboerne.

Medio 2024 skal endnu 65 ejerboligere i første parket ved havnefronten stå klar til indflytning. Yderligere to bolig- og erhvervsbyggerier pågår, og projekt Generationernes Karré inklusiv plejehjem forventes igangsat start 2025.

I sensommeren 2024 planlægges at åbne en bybusrute gennem Stigsborg med stoppested ved Limfjordsvej.

Børne- og Ungeuniverset, som nu er navngivet ”Huset Stigsborg”, forventes klar til ibrugtagning som skole, børneinstitution og bydelshus i august 2025.

Aalborg Kommune støtter op om byudviklingen med prioritering af anlægsprojektet for Stigsparken og udførelsen af nødvendige kryds-, vej- og stiprojekter i tilknytning til etape 1.

Stigsborg P/S og Aalborg Kommune arbejder desuden fortsat sammen om at få skabt finansiering til en cykel- og gangbro mellem Stigsborg og Aalborg Midtby, der kan forbinde bydelen til det centrale Aalborg og gøre det mere attraktivt at gå og cykle frem for at tage bilen.


Nordværk I/S

Selskabspræsentation

Aalborg Kommunes ejerandel47,7 %
Læs mere om selskabetNordvaerk.dk
Fuldtidsstillinger246
Balancesum928,2 millioner kroner

Bestyrelse og direktion

Formand:

  • Lisbeth Lauritsen (A), Aalborg Kommune
Næstformand:
  • Arne Boelt (A), Hjørring Kommune
  • Lone Sondrup (V), Mariagerfjord Kommune
Øvrige bestyrelsesmedlemmer:
  • Tobias Bøgeskov Eriksen (A), Aalborg Kommune
  • Michael Günther Mansdotter (A), Aalborg Kommune
  • Lasse Puertas Navarro Olsen (Ø), Aalborg Kommune,
  • Torben Froberg Poulsen (V), Aalborg Kommune
  • Peter Lindholt (Æ), Aalborg Kommune
  • Hans Christian Holst (V), Brønderslev Kommune
  • Hildo Rasmussen (A), Brønderslev Kommune
  • Søren Homann (K), Hjørring Kommune
  • Jørgen Bing (F), Hjørring Kommune
  • Michael Krogsgaard (V), Jammerbugt Kommune
  • René Rosenkrans (A), Jammerbugt Kommune
  • Niels Peter Christoffersen (A), Mariagerfjord Kommune
  • Peter Hjulmann (V), Rebild Kommune
  • Morten Lem (A), Rebild Kommune
Administrerende direktør:
  • Thomas Lyngholm

Formål

Nordværk I/S blev etableret, da I/S Reno-Nord og AVV I/S i Hjørring fusionerede til et nyt, stort nordjysk affaldsselskab d. 1. januar 2022. Dette skete for at sikre en endnu mere effektiv og fremtidssikret håndtering af affaldet fra over 450.000 nordjyder, så interessentskabet fremadrettet kan leve op til målene i regeringens og kommunernes klimaplaner.

Nordværks hovedaktiviteter i 2023 omfatter:

  • Affaldsenergianlæg i Aalborg og Hjørring
  • Deponering og miljøanlæg
  • Farligt affald
  • Sorteringsanlæg for plast og metal
  • Drift af genbrugspladser i Brønderslev og Hjørring kommuner
  • Transport og logistik
  • Øvrige mindre aktiviteter

Fra 1. januar 2024 vil Nordværk desuden stå for indsamling af affald og for driften af genbrugspladserne i de fem nordjyske ejerkommuner – Aalborg, Brønderslev, Hjørring, Jammerbugt og Rebild. Pr. 1. januar 2024 bliver Nordværk dermed Danmarks tredje største affalds- og energiselskab med over 500 medarbejdere.

Udvikling 2021-2023

Nordværk oplevede i 2023 en faldende omsætning og et stort fald i årets resultat.

Resultatet er faldet fra store overskud i 2021 og 2022 på hhv. 63,9 millioner kroner og 46,2 millioner kroner til et underskud på 10,9 millioner kroner i 2023. Det skyldes i høj grad store omkostninger i forbindelse med forberedelsen af en stor kompetenceoverdragelse af opgaver fra ejerkommunerne til Nordværk pr. 1. januar 2024. Derudover skyldes det faldende affaldsmængder, der er en generel tendens i samfundet, samt faldende indtægter for salg af el.

Omsætningen er faldet fra 599,2 mio. kr. i 2022 til 529,3 millioner kroner i 2023. Det skyldes også i høj grad faldende affaldsmængder og lavere indtægter ved salg af el.

Kompetenceoverdragelsen af opgaver sker som resultat af en politisk aftale vedtaget i Folketinget, der betyder, at kommunernes levering af affaldsydelser skal selskabsgøres. Driftsansvar og kundeforhold til borgerne ikke længere må være placeret ved kommunerne selv, men skal placeres i kommunalt ejede selskaber, der er adskilt fra kommunernes rolle som myndighedsudøvere. Forberedelse af kompetenceoverdragelsen har været en stor opgave med en stram tidsplan, men Nordværk nåede i mål til 1. januar 2024. Næste skridt er, at Nordværk sal omdannes til et aktieselskab.

Nordværk lancerede i 2023 sin første forretningsstrategi. Strategien udpeger fire strategiske fokusområder: 1) Attraktiv arbejdsplads, 2) Forretningsudvikling, 3) Grøn omstilling, og 4) Viden, data og digitalisering.

Desuden arbejdede Nordværk i 2023 sammen med Aalborg Varme A/S videre med etableringen af en varmepumpe på affaldsanlæggets ovn 4. Varmepumpen skal gøre det muligt at anvende røggassen fra ovn 4 til yderligere produktion af fjernvarme. Investeringen forventes at ligge på 38 mio. kr., og varmepumpen forventes i driftssat i løbet af foråret 2024.

I 2023 oplevede Nordværk en stor stigning i mængden af sorteret plast, metal og mad- og drikkekartoner på selskabets sorteringsanlæg. Specifikt blev 8.074 tons sorteret, og en fortsat stigende mængde forventes i 2023.

Som en del af udmøntningen af regeringens klimaplan kan Nordværk ikke længere foretage investeringer i affaldssorteringsanlægget og skal senest den 1. januar 2027 afhænde ejerskabet. Nordværk har ønsket at være på forkant med kravet og gennemførte derfor i 2022-2023 markedsdialog og udbud med sigte på at få frasolgt sorteringsanlægget på bedst mulige vilkår samt så vidt muligt til en aktør, som ville drive det videre i Aalborg.

Urbaser (Nu Verdis A/S) vandt udbuddet, og i juni 2023 blev indgået aftale om salg af sorteringsanlægget. Salget sker med virkning pr. 1. januar 2024. Verdis A/S køber det tekniske udstyr og overtager alle medarbejdere via en virksomhedsoverdragelse, mens selskabet lejer bygningen til sorteringsanlægget af Nordværk.

I 2023 fortsatte desuden samarbejdet med Aalborg Kommune om etablering af et farvesepareringsanlæg for madaffald. Der blev i 2022 indgået en ”Build and operate”-kontrakt med Meldgaard Miljø A/S om opførelse og drift af et farvesepareringsanlæg, der skal sortere indsamlet mad- og restaffald for Aalborg Kommune. Anlægget forventes i fuld drift fra maj 2024.

Et af de væsentligste mål for Nordværk i 2023 var den fortsatte implementering af den gennemførte fusion med AVV I/S. Som følge af den korte fusionsproces i 2021 var der ikke inden fusionen tilstrækkelig tid til at planlægge fusionens praktiske gennemførelse. Der har derfor i 2022-2023 foregået en proces med bl.a. udarbejdelse af en ny organisering af Nordværk, nyt ledelsesgrundlag for chef- og ledergruppen, integration af IT-systemer og synliggørelse af synergier i fusionen. Arbejdet blev dog sat på pause medio 2023, da alle ressourcer i Nordværk blev anvendt på kompetenceoverdragelsen fra ejerkommunerne, og genoptages i 2024 for hele det ”nye” Nordværk.

Økonomi (millioner kroner)

202120222023
Omsætning359,8599,2529,3
Resultat63,646,2-10,9
Aktiver585,9864,3928,2
Investeringer38,195,950,1
Hvile-i-sig-selv-kapital197,7255,7244,8
Heraf hvile-i-sig-selv-kapital Aalborg Kommune132,8160,7
160,9
Antal medarbejdere
83215246

Note: Ovenstående tal for økonomi indeholder for 2021 alene det tidligere I/S Reno-Nord, mens 2022 og 2023 indeholder tal for det samlede Nordværk I/S (tidl. I/S Reno-Nord og AVV I/S).

Nøgletal

202120222023
Affald forbrændt i alt (ton)216.769204.097
201.203
Heraf haveaffald til grøn energi i alt (ton)11.23214.06315.307
Varmeproduktion (MWh)484.306445.833466.700
Elproduktion (MWh)150.053136.407127.160
Andel af varme i Aalborg leveret af Nordværk I/S24 %25 %25 %
Fossil Co2 udledning, energianlæg43 %43 %46 %
Plast og metalaffald til sortering i alt (ton)4.9855.7958.074
Deponiaffald i alt (ton)30.90628.82525.476
Farligt affald i alt (ton)14.45512.83713.668

Note: Nordværk I/S ikke kan udlodde hvile-i-sig-selv-kapitalen til interessentkommunerne løbende. Ovenstående nøgletal vedrører alene aktiviteter i Aalborg Kommune.

Mål og ambitioner for 2024-2025

I 2024 forventer Nordværk et positivt resultat på 13 mio. kr. for de oprindelige aktiviteter inden kompetenceoverdragelsen pr. 1. januar 2024. Nordværk har dog ikke haft mulighed for at påvirke budgetterne for de kompetenceoverdragede opgaver, da disse er udarbejdet i ejerkommunerne. Desuden kan der allerede på nuværende tidspunkt konstateres stigende omkostninger i forbindelse med etablering af den nye organisering. Derfor forventes ikke et samlet overskud i 2024.

Der er opsat tre strategiske fyrtårne for 2024:

  1. Implementering af NIS2-direktivet, som omfatter cyber- og informationssikkerhed.
  2. Etablering af en afdeling for afregning og inddrivelse, som skal være klar til fakturering af kunderne fra 1. januar 2025.
  3. Ruste Nordværk til den forestående selskabsgørelse af energianlæggene i Hjørring og Aalborg. Selskabet vil stå stærkt, når der skal bydes på forbrændingsegnet affald.

Et stort fokusområde for Nordværk i de kommende år er selskabsgørelse af forbrændingsanlæggene i Aalborg og Hjørring. Selskabsgørelsen sker som konsekvens af en politisk aftale vedtaget i Folketinget vedrørende ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald. Ifølge lovgivningen skal affaldsenergianlæg omdannes til aktieselskaber. Det betyder, at Nordværks ejerkommuner, der ejer energianlæggene, ikke længere kan aflevere deres forbrændingsegnede affald direkte på Nordværks energianlæg. I stedet skal affaldet sættes i udbud. De udbud skal Nordværk fremover byde på og forsøge at vinde.

Der venter derfor Nordværk et stort strategisk og organisatorisk arbejde i 2024 for at forberede sig på konkurrenceudsættelsen og sikre, at selskabet er klar til at konkurrere på det marked, som opstår på affaldsområdet. Som et led i at styrke Nordværks konkurrenceevne har det i en årrække været en bevidst strategi at dygtiggøre selskabet inden for nicheområder i affaldsbranchen. F.eks. løser Nordværk opgaver inden for patologisk og klinisk risikoaffald, farligt affald, shredder-affald og slam. Fokus på nicheområder bidrager positivt til energianlæggenes driftsøkonomi og styrker på den måde Nordværks forretning samt berettigelse som kritisk infrastruktur i den grønne omstilling.

Et andet stort fokusområde for Nordværk i 2024 og 2025 er en vellykket kompetenceoverdragelse af opgaver i forbindelse med affaldsindsamling og drift af genbrugspladser fra ejerkommunerne. I samarbejde med kommunerne er der fokus på at sikre sikker drift fra start samt ikke mindst en smidig og ordentlig proces for de 250 medarbejdere, der skal virksomhedsoverdrages til Nordværk.

Med kompetenceoverdragelserne fra kommunerne samler kommunerne kræfterne i Nordværk, så Nordværk kan spille aktivt ind i den klimaplan, som regeringen lancerede i 2020. Ambitionen er at få organiseret en fælles håndtering af affaldet fra både borgerne og det nordjyske erhvervsliv, da det giver bedre forudsætninger for øget genanvendelse.

For kunderne vil kompetenceoverdragelsen af affaldsydelser ikke betyde store ændringer. De vil få hentet deres affald uændret, ligesom der vil være åbent på den lokale genbrugsplads som hidtil. For at sikre en god overgang for kunderne er der aftalt en overdragelsesperiode, hvor kommunerne løbende vil flytte affaldsinformationer fra deres nuværende hjemmesider til Nordværks hjemmeside. Derudover er det aftalt, at kundefaktureringen først overgår til Nordværk fra 1. januar 2025.

Arbejdet med at etablere CO2-fangst på Nordværks energianlæg i Aalborg, der skal levere biogent CO2 til Fjord PtX, fortsætter i samarbejde med Copenhagen Infrastructure Partners og Aalborg Forsyning. Der er stor velvilje fra alle parter til at få konstrueret en aftale, men det en vanskelig proces, da flere af de regulatoriske forhold, som skal udgøre aftalegrundlaget, endnu ikke er på plads. Det forventes, at der kan indgås en aftale med CIP i løbet af 2024.


Nordjyllands Trafikselskab I/S

Selskabspræsentation

Aalborg Kommunes ejerandel32,3 %
Læs mere om selskabetntrejse.dk
Fuldtidsstillinger91
Balancesum450,9 millioner kroner

Bestyrelse og direktion

Formand:

  • Søren Kusk (A), Aalborg Kommune
Næstformand:
  • Per Larsen (C), Region Nordjylland
Øvrige bestyrelsesmedlemmer:
  • Nuuradiin S. Hussein (A), Aalborg Kommune
  • Jørgen Rørbæk Henriksen, Region Nordjylland
  • John Christiansen, Morsø Kommune
  • Niels Krebs Hansen, Vesthimmerland Kommune
  • Niels Christian Hem, Jammerbugt Kommune
  • Mikael Klitgaard, Brønderslev Kommune
  • Jørgen Pontoppidan, Mariagerfjord Kommune
  • Michael Portefée P. Lex, Rebild Kommune
Administrerende direktør:
  • Thomas Eybye Øster

Formål

Nordjyllands Trafikselskab er ejet af de 11 nordjyske kommuner og Region Nordjylland i fællesskab. Selskabets formål er at varetage følgende opgaver i Region Nordjylland:

  • Offentlig servicetrafik i form af almindelig rutekørsel
  • Fastsættelse af takster og billetteringssystemer
  • Koordinering og planlægning af offentlig servicetrafik
  • Individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede
  • Privatbaner (Nordjyske Jernbaner)

Derudover kan selskabet efter aftale med en kommune eller regionen varetage opgaver vedrørende indkøb af trafik, som kommunen eller regionen skal varetage. NT er et administrationsselskab, der planlægger og udbyder kollektiv trafik i Nordjylland i overensstemmelse med det serviceniveau, som den enkelte ejer udstikker. Aalborg Kommune håndterer stort set al trafik udført i busser og mindre biler på skole-, sundhed-, ældre- og handicapområderne gennem NT. Ekstraordinært varetager Aalborg Kommune selv planlægningen af den kollektive trafik i Aalborg, mens NT står for blandt andet udbud, teknik og kunder.

NT har fire strategiske fokusområder:

  • Vi skaber det nordjyske mobilitetsfællesskab – 600.000 mobilister i Nordjylland
  • Vi er bannerførere for grøn omstilling af transport i Nordjylland – grønnere rejser i Nordjylland
  • Vi har flere kunder i den kollektive trafik i Nordjylland – flere kollektive rejser i Nordjylland
  • Vi gør det smartere og mere effektivt – mere mobilitet og service for pengene i Nordjylland

Der er etableret måltal for de fire fokusområder, og der afrapporteres på disse til bestyrelse og repræsentantskab.

Udvikling 2021-2023

Fra 2021-2023 har NT’s passagerindtægter været stigende, både generelt og i Aalborg Kommune.

For hele Nordjylland er de steget fra 346,3 millioner kroner i 2021 til 474,7 millioner kroner i 2023. De er nu for første gang højere end i 2019, hvor de toppede på 471,2 millioner kroner inden COVID-19. I Aalborg Kommune er de også steget markant fra 100,8 millioner kroner i 2021 til 155 millioner kroner i 2023.

Passagertallet er ligeledes vokset markant efter de store fald under COVID-19. Det er dog ikke helt tilbage på niveau med rekordåret 2019, men ligger i Aalborg Kommune på 85 % heraf. Det samlede passagertal for NT nåede i 2023 23,4 millioner. Heraf var der 8,5 millioner passagerer på bybuslinjerne i Aalborg Kommune.

I Aalborg Kommune har de mange vejarbejder, der har præget byen, bl.a. i forbindelse med etableringen af Plusbussen, forventeligt også haft en negativ effekt på passagertallet. De fleste af disse er nu afsluttet, hvilket – sammenholdt med åbningen af Plusbussen i september 2023 – forventes at få en positiv effekt på passagertallet.

Også NT’s driftsomkostninger har varieret meget fra 2021-2023 grundet svingende brændstofpriser. De faldt under pandemiens start, hvorefter de steg markant, da Rusland invaderede Ukraine. De ligger stadig højt, og det gør NT’s driftsomkostninger derfor også. Specifikt havde selskabet driftsomkostninger for 1.506,1 mio. kr. i 2023. Det tyder dog på, at brændstofpriserne nu har nået et relativt stabilt niveau.

De stigende passagerindtægter og den stabiliserede driftsøkonomi betyder, at selvfinansieringsgraden for bybusdriften i Aalborg Kommune nu er oppe på 42 %.

Økonomi (millioner kroner)

202120222023
NT’s samlede nettoudgift1.349,81.465,71.506,1
NT’s passagerindtægter346,3
429,7
474,7
Samlede passagerindtægter i Aalborg Kommune100,8
129,9
155,8
Samlede entreprenørudgifter i Aalborg Kommune389,1428,4437,5
Entreprenørudgifter i Aalborg Kommune | bustrafik305,2332,7319,8
Entreprenørudgifter i Aalborg Kommune | flextrafik84,095,7
117,7
Aalborg Kommunes andel af kapacitetsudgifter
33,9 %
35,2 %35,5 %
Aalborg Kommunes andel af NT’s aktivitet*
32,2 %32,2 %32,3 %
NT’s samlede nettoudgift
1.349,81.465,71.506,1
Antal medarbejdere (fuldtid)
86
8891

Nøgletal

202120222023
Antal påstigere i Nordjylland (i mio.)15.020,0
23,4
Selvfinansieringsgrad (Aalborg Kommune)29 %34 %42,1 %
Antal planlagte køreplantimer i Aalborg Kommune305.098
304.870
297.873
Grøn transport i Nordjylland (km)26,6 %
48,3 % 62,1 %
Kundetilfredshed i Aalborg bybusser85,6 %
87,5 %
88,4 %
Oplevet mobilitet i Aalborg Kommune (0-10)8,05
8,05
7,95

Note: Den oplevede mobilitet er målt via NT’s årlige mobilitetsindeksmåling for Nordjylland.

Mål og ambitioner for 2024-2025

NT’s overordnede strategiske målsætninger for de kommende år er forankret i NT’s Forretningsplan 2020-2025. Under ambitionen ”Et Nordjylland, hvor det er let og enkelt at rejse sammen”, arbejder NT for at få flere til at rejse sammen i Nordjylland. Det sker blandt andet gennem et fokus på mobilitet og integrationen af traditionelle kollektive trafikløsninger, som busser og tog, med moderne løsninger som f.eks. samkørsel og Plustur (transport fra hjemmeadresse til nærmeste knudepunkt).

Det er desuden en erklæret målsætning at få omstillet den kollektive trafik i Nordjylland fra traditionelle fossile drivmidler til fossil- og emissionsfrihed. Jævnfør ”Grøn strategi for NT” er ambitionen, at alle busser på bybuslinjer og regionale ruter er fossilfrie i 2025, og fra 2030 skal alle busser på lokalruter og al flextrafik også være det. I Aalborg Kommune er alle bybusser allerede overgået til at være fossilfri el-busser.

NT har desuden fire erklærede målsætninger for 2025 – én for hvert strategisk fokusområde:

  • En samkørselsgrad på 35 % i Nordjylland i 2025 (20 % i 2022)
  • Andelen af grønne kilometer med bus og tog i Nordjylland i 2025 er 45 % (44 % i 2022)
  • Et samlet antal påstigere i Det Nordjyske Hovednet i 2025 på 20,5 millioner (15,2 millioner i 2022)
  • En samlet omkostning pr. påstiger i Nordjylland i 2025 på 45 kr. (64 kr. i 2022)

Ud over den fortsatte grønne omstilling af den kollektive trafik i Nordjylland, bliver den helt store dagsorden for NT og ejerne de kommende år håndtering af de økonomiske udfordringer fra passagerefterslæbet i forbindelse med COVID-19 samt den høje inflation.


Nordjyllands Beredskab I/S

Selskabspræsentation

Aalborg Kommunes ejerandel34,9 %
Læs mere om selskabetnordjyllandsberedskab.dk
Fuldtidsstillinger143
Balancesum92,3 millioner kroner

Bestyrelse og direktion

Formand:

  • Hans Ejner Berthelsen, borgmester, Morsø Kommune
Næstformand:
  • Birgit S. Hansen (A), borgmester, Frederikshavn Kommune
Øvrige bestyrelsesmedlemmer:
  • Mikael Klitgaard (V), borgmester, Brønderslev Kommune
  • Søren Smalbro (V), borgmester, Hjørring Kommune
  • Mogens Gade (V), borgmester, Jammerbugt Kommune
  • Tobias Birch Johansen (V), borgmester, Læsø Kommune
  • Jesper Greth (V), borgmester, Rebild Kommune
  • Niels Jørgen Pedersen, (V), borgmester, Thisted Kommune
  • Mogens Jespersen (V), borgmester, Mariagerfjord Kommune
  • Per Bach Laursen (V), borgmester, Vesthimmerland Kommune
  • Anna Aaen (Ø), Aalborg Kommune
  • Anne Marie R. Svendsen, politidirektør, Nordjyllands Politi
  • Helle Kyndesen, politidirektør, Nordjyllands Politi
Observatør:
  • Niels Henrik Odgaard, frivillig, Nordjyllands Beredskab
Administrerende direktør:
  • Diana Sørensen

Formål

Nordjyllands Beredskab er hele Nordjyllands fælles beredskab. Beredskabet er en sammenlægning af de 11 nordjyske kommuners tidligere beredskaber. Det blev dannet d. 1. januar 2016 og har i dag ansvaret for cirka 595.000 nordjyder fordelt på 7.878 km2. Dermed er det landets geografisk største beredskab.

Nordjyllands Beredskab har to hovedopgaver: 1) At forebygge, og 2) At afhjælpe. Det forebyggende arbejde mindsker antallet og omfanget af brande og hændelser. Den afhjælpende indsats sker, når uheldet er ude, og beredskabets medarbejdere rykker ud. Jo bedre sammenhæng der er i løsningen af de to opgavetyper, desto bedre kan Nordjyllands Beredskab både forebygge nye brande og hændelser samt afhjælpe ulykker, der indtræffer. Derfor arbejder Nordjyllands Beredskab systematisk med at dele viden og erfaringer i alle led af opgaveløsningen.

Nordjyllands Beredskab har 36 stationer fordelt over hele Nordjylland. Stationerne drives enten af Nordjyllands Beredskab selv eller af Falck. Beredskabet samarbejder således med Falcks 800 fuld- og deltidsansatte om at sikre den afhjælpende indsats.

Udover de operative afdelinger har Nordjyllands Beredskab forskellige serviceafdelinger til at understøtte beredskabsindsatsen. Serviceområdet giver Nordjyllands Beredskab mulighed for at optimere ressourcerne og løse forskellige andre opgaver til fordel for ejerkommunerne og samfundet som helhed. Opgaverne, som serviceafdelingerne udfører, har til formål at understøtte kerneopgaven ”beredskab”, sikre økonomisk robusthed og transparens, udnytte eksisterende kapaciteter og kompetencer samt skabe værdi for ejerkommunerne.

Beredskabets kundegrundlag er primært offentlige myndigheder, men også enkelte private kunder.

Udvikling 2021-2023

Nordjyllands Beredskab leverede i 2023 en omsætning på 206,5 millioner kroner og et resultat på 3,4 millioner kroner. Derved fortsættes den positive udvikling fra de seneste år med en omsætning, der er 7,7 millioner kroner større end i 2022, og et resultat, der er 2,4 millioner kroner større end i 2022.

Dog er egenkapitalen er blevet mindre. Det skyldes primært forsinkelse på levering af nye køretøjer samt investeringer i nye vagtcentralsystemer.

Derudover fremgår det af nøgletallene, at antallet af udrykninger er faldet fra 3.005 i 2022 til 2.784 i 2023, specifikt i Aalborg Kommune fra 1.029 til 957. Ligeledes er den gennemsnitlige afgangstid faldet en smule fra 3,05 minutter til 3,03 minutter, i Aalborg Kommune fra 1,29 minutter til 1,24 minutter. Responstiden er også faldet en smule fra 9,18 minutter i 2022 til 9,04 minutter i 2023. I Aalborg Kommune er den stort set uændret og ligger på 7,19 minutter. Således ligger responstiden i 86 % af tilfældene under 15 minutter, hvilket gælder for 92 % af tilfældene i Aalborg Kommune.

Økonomi (millioner kroner)

202120222023
Omsætning 203,4
198,8
206,5
Resultat2,6
1,03,4
Egenkapital-9,4-8,8-10,2
Fuldtidsstillinger145146143

Nøgletal

202120222023Aalborg Kommune 2023
Udrykninger2.9553.005
2.785
957
Vagtcentral opkald76.00677.800
80.345
-
Afgangstid02:5103:05
03:0301:24
Responstid09:2409:1809:04
07:19
Brandsyn1.7473.2353.037
-
Byggesager (bygge-/beredskabslov)436193
355-
Andel responstid under 15 min.86 %85 %
86 %
92 %

Mål og ambitioner for 2024-2025

Nordjyllands Beredskab har i 2023 godkendt en ny strategi – ”Tryghed i hverdagen” – som gælder fra 2023-2033. Strategien tager udgangspunkt i tidligere initiativer og sætter retning med en ny mission, vision, værdier, ambitioner og målsætninger for det fremtidige beredskab. Missionen er at sikre et trygt og sikkert Nordjylland for borgere, virksomheder og kommuner. Det skal ske ved at skabe et harmoniseret serviceniveau og en ensartet tilgang i hele Nordjylland samt at sikre en god balance mellem forebyggelse, operative indsatser og udførelse af serviceopgaver.

Det er målet, at der i 2024-2025 vil blive godkendt og påbegyndt implementering af et basis- og specialeberedskab. Ligeledes vil et nyt setup for Vagtcentralen og Operationscentret blive idriftsat i samarbejde med Hovedstadens Beredskab og Trekant Brand. Desuden skal forberedelse af et udbud for brandslukning og ny risikobaseret dimensionering igangsættes.

Center for Hjælpemidler og Velfærdsteknologi I/S

Selskabspræsentation

Aalborg Kommunes ejerandel73,5 %
Læs mere om selskabetcfv-nord.dk
Fuldtidsstillinger18
Balancesum3,3 millioner kroner

Bestyrelse og direktion

Formand:

  • Ove G. Jensen, vicedirektør, Aalborg Kommune
Næstformand:
  • Henrik Aarup Kristensen, direktør, Brønderslev Kommune
Øvrige bestyrelsesmedlemmer
  • Sidse Kristensen, chef, Aalborg Kommune
  • Rikke Elmstrøm, leder, Aalborg Kommune
  • Stine Norlén, chef, Aalborg Kommune
  • Signe Johannessen, sektionsleder, Aalborg Kommune
  • Ellen Lykke, visitationschef, Brønderslev Kommune
  • Henrik Ravn, chef, Jammerbugt Kommune
  • Vakant, Jammerbugt Kommune
  • Jørgen Bøjstrup, medarbejderrepræsentant
Administrerende direktør:
  • Camilla Fibiger Smed

Formål

Formålet med Center for Hjælpemidler og Velfærdsteknologi er at etablere en effektiv og udviklingsorienteret fælles driftsenhed til håndtering og indkøb af genbrugshjælpemidler mellem Aalborg Kommune, Jammerbugt Kommune og Brønderslev Kommune. Selskabet er etableret for, at kommunerne sammen kan opnå lønsom drift og kvalitet, herunder foregangsanvendelse af nye velfærdsteknologiske hjælpemidler.

Velfærdsteknologiske løsninger kan medvirke til at gøre borgere mere selvhjulpne og samtidig skabe et bedre arbejdsmiljø for medarbejdere, der arbejder med borgere med funktionsnedsættelse.

Selskabet har to hovedopgaver. For det første står det for daglig drift af Center for Hjælpemidler, der driver hjælpemiddeldepotet med indkøb, lager, vedligehold og distribution af hjælpemidler. Derudover driver det Center for Velfærdsteknologi, som skal give viden og inspiration til interessenterne om velfærdsteknologiske hjælpemidler. Center for Velfærdsteknologi har et fysisk inspirations- og læringssted, hvor borgere, medarbejdere og andre interessenter har mulighed for at opleve og afprøve ny velfærdsteknologi.

Udvikling 2021-2023

Center for Hjælpemidler og Velfærdsteknologi leverede i 2023 en omsætning på 15 millioner kroner og et resultat på -0,2 millioner kroner Omsætningen er steget fra 14,1 millioner kroner i 2022, mens resultatet er på niveau med 2022. Generelt er selskabets drift blevet optimeret med besparelser på IT, materiale- og aktivitetsudgifter samt på grunde og bygninger.

Centrets mangeårige direktør fratrådte sin stilling med virkning fra 1. december 2023. I den forbindelse er Camilla Fibiger Smed blevet ansat som ny direktør.

I 2023 har selskabet afholdt en lang række præsentationer og webinarer. Temaerne har bl.a. omhandlet brandsikkerhed, exoskeletter, teknologier til afhjælpning af badsituation samt teknologier til at hjælpe borgere med selv at kunne klare flere hverdagsopgaver. På webinar-siden er der f.eks. blevet afholdt online arrangementer med formål om at inspirere medarbejdere til at anvende teknologier, som skaber en mere tryg hverdag for borgerne, letter kontakten til pårørende samt skaber mere struktur i hverdagen.

Det fortsatte samarbejde med uddannelsesinstitutioner i Nordjylland bidrager til, at en bred vifte af uddannelser benytter centret til undervisning i velfærdsteknologi. Desuden har centret dannet ramme for arrangementer inden for bariatri og andre hjælpemidler målrettet kommunernes visitationens-afdelinger.

Økonomi (millioner kroner)

202120222023
Omsætning14,1
14,1
15
Resultat-0,5-0,2-0,2
Balancesum3,63,4
3,3
Egenkapital2,6
2,3
2,2
Fuldtidsstillinger18
1818
Aalborg Kommunes andel af aktivitet73,5 %
73,5 %73,5 %

Nøgletal

202120222023
Håndterede hjælpemidler i alt62.543
75.895
72.976
Håndterede hjælpemidler i Aalborg Kommune45.17354.747
54.747
Besøg på Center for Velfærdsteknologi1.0552.4541.739
Byggefelter byggemodnet669

Mål og ambitioner for 2024-2025

Center for Hjælpemidler og Velfærdsteknologi vil de kommende år fortsætte sit fokus på at optimere driften. Der arbejdes med et nyt koncept for produktudvælgelse og indkøb samt ændringer i sammensætningen af produktgruppens medlemmer og kompetencer. Produktgruppens fokus vil være på både produktvalg, indkøbsaftaler og større udbud, f.eks. via SKI-aftalerne. Derudover vil der i de kommende år være fokus på at afsøge mulighederne for at overgå til en digitaliseret lagerdrift og -styring.

Derudover arbejder Center for Velfærdsteknologi på at ændre strategisk profil, hvor fokus ændres fra primært at invitere til besøg på centret til at være meget mere udadvendt og opsøgende. Det kan f.eks. være ved deltagelse i møder og kurser på arbejdspladser og/eller tilbyde pop-op stande i de tre ejerkommuner. På den måde kan synligheden øges.

Arbejdet med at ændre strategisk profil udspringer af nedadgående besøgstal i 2023 sammenlignet med rekordåret 2022. Et første skridt har været at ændre åbningstiden for uanmeldte drop-in-besøg fra alle hverdage til én hverdag om ugen. Det har overraskende nok øget antallet af uanmeldte drop-in besøg fra borgere.

Desuden medfører den ændrede strategiske profil et udvidet samarbejde med ejerkommunernes visitationsafdelinger. Formålet hermed er at opnå større synergier til gavn for videndeling og anvendelse af hjælpemidler og velfærdsteknologi.


Kontakt

Kommunikation og Udvikling

Ring til os

99 31 16 66

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang