SiteSage fra idé på studie til AI-aktør
På under tre år er SiteSage - gennem et Spin-in Ignite forløb - gået fra en idé på et studie til AI-aktør inden for kundeservice.
Nye ideer og nye teknologier
Den aalborgensiske startup SiteSage er et af de klare eksempler på, hvad Spin-In Ignite kan. På få år er den unge AI-virksomhed gået fra idé til en markant spiller inden for intern kundesupport; og de næste 12 måneder forventer de at fordoble både team og omsætning.
Formålet med Spin-In Ignite er netop at etablere samarbejder mellem startups og etablerede virksomheder, så de kan gøre brug af hinandens erfaringer og kompetencer. De etablerede virksomheder får innovation – og iværksættervirksomhederne får mulighed for at teste og modtage feedback. Noget, som den aalborgensiske virksomhed SiteSage har prøvet kræfter med.
SiteSage har siden sommeren 2023 arbejdet med AI-løsninger, hvor Thor Lindberg og Gustav Corpas stiftede virksomheden. I dag arbejder SiteSage med kundeservice til webshops, hvor de udvikler en AI-platform. Platformen gør det muligt for supportteams at reagere hurtigere, skrive bedre og levere mere konsistente kundeoplevelser på tværs af sprog og kanaler. Alt i alt øger det kundeservicemedarbejderes kapacitet med 60 procent.
”Da ChatGPT blev lanceret, følte vi, at AI blev allemandseje. Men vi oplevede også, at virksomhederne ikke tog teknologien til sig, og det forstod vi ikke. Vi følte, vi havde fået superkræfter i hænderne,” lyder det fra Thor Lindberg om den spæde start.
Ledt på rette vej
Men hvad skal der gøres, når du selv føler, at du står med superkræfterne i hænderne, men ikke noget sted at bruge dem?
”Ret tidligt i processen blev vi kraftigt opfordret af BusinessAalborg til at komme ud og snakke med nogle mennesker. Det gjorde vi, og vi lukkede de første kunder i slutningen af 2023 med den her AI-chatrobot. Vi fandt dog hurtigt ud af, at forbrugerne og teknologien ikke var klar til at erstatte en supportfunktion, som ellers var vores oprindelige tanke.”
Med BusinessAalborg som sparringspartner næsten fra dag ét blev SiteSage hurtigt koblet på relevante virksomheder. Det gav ikke bare produktmodning, men også helt konkret overlevelse i de kritiske måneder, hvor mange startups ellers knækker. Fordi BusinessAalborg hjalp med pitch, netværk og strategisk retning har SiteSage i dag både investorer, nøglekundskaber og nominering i top tre til eCom Talent Awards med interesser fra store virksomheder såsom eksempelvis Matas.
”Spin-In Ignite gjorde, at vi gik fra at have teknologi til at have en reel forretning. Når BusinessAalborg lægger navn til, får man taletid. Det er ekstremt værdifuldt som ung startup,” fortæller CEO, Thor Lindberg.
Spin-in konsulent Else Bech fra BusinessAalborg samt Thor Lindberg fra SiteSage
En Spin-in konsulent lige ved hånden
I dag beskæftiger SiteSage sig fortsat med AI-løsninger til kundeservice, men i løbet af de seneste 2,5 år har de måttet justere deres produkt løbende. Mange af disse ændringer er kommet, fordi SiteSage hurtigt kom i kontakt med BusinessAalborg samt spin-in konsulent Else Bech.
”Allerede i slutningen af 2023 kom jeg i kontakt med BusinessAalborg. Else inviterede mig til at præsentere for hende og Mark, hvor de opdagede, at jeg kun var 19 år på det tidspunkt, og det tror jeg ikke, de kunne stå for,” forklarer Thor Lindberg.
Herefter blev SiteSage hurtigt koblet på Spin-In Ignite, og det har været en stor del af, at SiteSage kom ud over rampen i den spæde start. Spin-In Ignite og Else Bech har bidraget med alt fra gode råd, opfordringer og introduktioner til potentielle kunder, og det har blandt andet hjulpet SiteSage med at indsnævre deres produkter samt forberedelse til investeringer.
”BusinessAalborg har rigtig meget vist vejen i forhold til, hvordan man faktisk sælger noget. At man har en demo med ude, at man snakker med de rigtige folk og alt den her professionalisme. Elses mest sagte sætning har nok været: ”Det kan du godt lige gøre lidt bedre”, og det har formet hele samarbejdet med hende. Hver gang vi har snakket med hende, har vi fået en ny iteration eller et lidt bedre format af SiteSage.”
Spin-In Ignite gjorde, at vi gik fra at have teknologi til at have en reel forretning
Thor Lindberg, CEO, SiteSageKastet for løverne
Foruden en række samarbejder med etablerede virksomheder har BusinessAalborg også dannet rammerne for deres lokale udgave af Løvens Hule, hvor SiteSage deltog.
”Else hjalp os med at lave et pitch og få pitchet til Løvens Hule, og vi endte med at få derfra med hele to potentielle investeringsaftaler.”
I sidste ende valgte SiteSage at gå med en investering fra Morten Lindblad, der er kendt som nordjysk tech-investor.
SiteSage med investor Morten Lindblad.
Foruden Løvens Hule har SiteSage også været nomineret til eCom Talent Awards.
”Else hjalp os med at udvikle ansøgningen til eCom Talent Awards, og det endte med, at vi blev kåret i top tre i kategorien AI Innovation. Som top fem-finalister blev vi inviteret til København, hvor vi fik besked om, at vi var blandt de tre bedste. Det åbnede døren til virksomheder som Matas, ProShop, Power og Imerco – og flere af dem bad direkte om at få en demo af vores løsning. Vi endte i top tre, fordi vores AI selv kan lære at supportere sig selv, og netop den funktionalitet gjorde blandt andet Matas nysgerrige. Det er den slags døre, BusinessAalborg har været med til at åbne.”
Selv om mange døre er blevet åbnet for SiteSage gennem de seneste 2,5 år, har de selv måttet træffe beslutninger om, hvad der skulle gøres. Ifølge Thor Lindberg viser Spin-In Ignite, hvordan kommunens erhvervsservice kan skabe de rammer, der gør det muligt for unge startups at overleve, modne deres løsninger og komme sikkert gennem de første kritiske faser, hvor private aktører ofte ikke tør gå ind.
”SiteSage er nu et levende bevis på, at investering i iværksættere skaber arbejdspladser og AI-kompetencer lokalt.”
Når kommunen tør der, hvor markedet tøver
Ifølge Thor Lindberg er der ingen tvivl om, at BusinessAalborg og Spin-In er en stor del af, at virksomheden er, hvor den er i dag.
”Vi er blevet langt mere professionelle, og vi har fundet ud af, hvad vi skal. Hele vejen igennem har vi udviklet løsninger, som er dem, vi fortsat bruger i dag, og som er blevet en kernedel af SiteSage. BusinessAalborgs model gjorde det muligt at teste teknologier direkte i lokale virksomheder. Ikke i PowerPoints, men i virkeligheden – og det er netop derfor, løsningen i dag står stærkt på markedet.”
Efter 2,5 år med SiteSage har Thor Lindberg ét godt råd til andre iværksættere.
”Man skal lave det mindst mulige produkt, som kunderne vil bruge, og så snakke med dem om, hvad næste skridt er – og så skal man lytte og række ud".
Kontakt
BusinessAalborg
Boulevarden 13, 2. sal 9000 AalborgRing til os
99 31 15 70Skriv til os
Husk ikke at dele følsomme eller fortrolige oplysninger via mail.