Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Nyt projekt skal få trafikken til at glide bedre ved trafikalt knudepunkt

Et infrastrukturprojekt skal sikre en bedre trafikafvikling i området ved Bouet i Nørresundby, hvor der er tilkobling til både E45 og E39.

Allerede i dag er kapaciteten i rundkørslen ved Bouet presset i myldretiden både om morgenen men særligt om eftermiddagen.

Der har i de senere år været en stor erhvervsmæssig udbygning i området, ligesom der også skal etableres et nyt aflastningscenter med mange nye butikker på Kvickly-grunden, hvilket ventes at skabe ekstra omsætning, flere arbejdspladser, men også mere trafik.

Planen er at erstatte den nuværende fembenede rundkørsel med et nyt firebenet signalreguleret kryds mellem Loftbrovej, Hjørring Landevej og Bøgildsmindevej. Desuden arbejder man videre med en flytning af det femte ben i den nuværende rundkørsel nemlig Gammel Høvej til Hjørring Landevej i et nyt signalreguleret T-kryds.

Bedre trafikafvikling

"Det giver en bedre trafikafvikling og er med til at understøtte den udvikling, der kommer til at være i det her erhvervsområde", siger teamleder i By og Land, Mikkel Færgemand.

Målet har været at finde den løsning, der bedst kan afvikle trafikken i området, og som styrker kapaciteten på det trafikale knudepunkt, når der kommer mere trafik. Resultaterne af kapacitetsanalyser viser nemlig, at den eksisterende rundkørsel kan afvikle den fremtidige trafik acceptabelt i morgenspidstimen, men ikke i eftermiddagsspidstimen.

Større kapacitet

"Et signalreguleret kryds har generelt en større kapacitet end en rundkørsel. Det ser man også på Universitetsboulevarden, hvor Vejdirektoratet udskifter rundkørsler med signalregulerede lyskryds", siger Mikkel Færgemand.

Der har desuden været en dialog med Vejdirektoratet omkring løsningen ved Bouet, der betyder, at der tilføjes et ekstra nordgående spor fra Bøgildsmindevej til Hjørring Landevej, da der ellers vil være risiko for kø ned til motorvejsramperne.

"På nuværende tidspunkt er der tale om et skitseprojekt, der er i myndighedsfasen, hvor man skal afklare, hvilket tilladelser man skal have. Nu skal man ned i detaljen og tegne det detaljerede projekt, så vi ved præcis hvilke arealer der er behov for. Derefter skal arealerne til den nødvendige udvidelse eksproprieres. Planen er, at den proces vil tage det næste halvandet år med den nuværende tidsplan. Vi forventer derfor, at projektet kan starte op, med ekspropriation i foråret 2026, så vi kan sætte skovlen i jorden i slutningen af 2026", siger Mikkel Færgemand.

Udbud

Når alt er på plads, skal projektet sendes i udbud, og på nuværende tidspunkt er det forventningen, at projektet er afsluttet i 2029.

I øvrigt bliver krydset ved Bouet ikke mindre centralt på længere sigt, da det spiller en vigtig rolle i at overflytte trafik mellem de to fjordkrydsende motorvejsforbindelser via Høvejen, hvis der skulle ske en hændelse ved en af de fjordkrydsende forbindelser

Det er også meningen, at der i det signalregulerede kryds ved Kvickly-indkørslen skal etableres et fjerde ben til vejbetjening af et nyt lokalplanområde mod vest.

Kontakt

By og Land

Stigsborg Brygge 105 9400 Nørresundby

Ring til os

99 31 20 00

Skriv til os

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang