Bro på tværs af Limfjorden undersøges yderligere
Målet er at sikre et solidt grundlag til at træffe en endelig beslutning om cykel- og gangforbindelsen mellem Musikkens Hus og Stigsborg. Hvis projektet realiseres, bliver det landets længste cykel- og gangbro.
Cykel- og gangstien på Jernbanebroen eller Kulturbroen, som den hedder i folkemunde, har været en stor succes. Det har været en smutvej over fjorden, ligesom forbindelsen har bundet Aalborg og Nørresundby tættere sammen. Men i mange år har Aalborg Kommune også haft en vision om at etablere en 650 meter lang stibro på tværs af fjorden mod øst mellem Musikkens Hus og Stigsborg.
Partierne bag budgettet for 2026-2029 holder fast i visionen om BROEN. Nu skal en række forhold i projektet undersøges nærmere. Rådgiverfirmaet COWI har netop vundet udbuddet om at gennemføre en "second opinion" på den tidligere skitserede broløsning. Undersøgelsen koster knap 1 million kroner og finansieres af AN-TV, som har bidraget med 2 millioner kroner til projektet. Den nye undersøgelse supplerer de undersøgelser, der blev gennemført i 2019-20 af Niras og Gehl Architects med støtte fra Realdania.
Supplerende vurdering
"Der gennemføres en supplerende vurdering af om den valgte broløsning er den rette at arbejde videre med. I forlængelse heraf belyses relevante alternativer. I en tid præget af global usikkerhed og stigende priser foretages desuden en yderligere kontrol af anlægsoverslaget for BROEN. Dette skal sikre, at politikerne får det bedst mulige grundlag for at træffe beslutning om stibroen", siger forvaltningsgrenchef i By og Land, Mette Skamris Holm.
Ambitionen er at have et solidt beslutningsgrundlag for cykel- og gangbroprojektet klar medio 2026.
Positive effekter
Der er flere positive effekter ved at etablere en cykel- og gangbro over Limfjorden. Det gælder ikke mindst sammenhængskraften mellem Aalborg og Nørresundby. En ny, dedikeret stibro kan bidrage til at ændre opfattelsen af Limfjorden, så den i stedet for at adskille - både mentalt og fysisk - i højere grad bliver et element, der samler byen. Opholdsmuligheder på selve BROEN og ved brolandingerne vil desuden give mulighed for at opleve byen og Limfjorden på nye måder.
BROEN, med en bredde på 6,5 meter, vil skabe plads til både gående og cyklister og fremme bæredygtig transport. Den vil skabe nye genveje og forbinde to af de nyeste og tættest befolkede byområder i Aalborg nemlig Stigsborg-området med på sigt 7-8.000 indbyggere og kvarteret omkring Østre Havn.
Skibstrafikken
Den supplerende forundersøgelse skal også vurdere konsekvenserne for skibstrafikken og havnedriften. Den tidligere løsning med en dobbelt svingbro og en gennemsejlingsbredde på 70 meter er udfordret af broens placering i et sving i Limfjorden, hvilket kan give problemer for de største skibe.
Finansiering
Finansieringen af projektet er en helt afgørende faktor. Indtil videre har byudviklingsselskabet Stigsborg P/S og Aalborg Kommune hver især budt ind med 100 millioner kroner til projektet. Kommunens andel af finansieringen forventes dækket af provenuet fra salg af næste etape på Stigsborg. Hvis den nye bro skal bygges, så er det nødvendigt at skaffe yderligere finansiering til stibroen fra staten, fonde og eventuelt andre bidragsydere. Det seneste anlægsoverslag fra 2024 er på knap 550 millioner kroner.
Kontakt
By og Land
Stigsborg Brygge 105 9400 NørresundbyRing til os
99 31 20 00Skriv til os
Husk at skrive sikkert, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.