Skip til hoved indholdet
    Hjem Mit liv Personlige forhold Flytning og adresse Flytning og ny adresse

Meld flytning og ny adresse

Du skal melde flytning til kommunen senest 5 dage efter, du har skiftet bopæl. 

Har du ikke MitID, skal du kontakte Borgerservice. Se info under Kontakt.

Flytter du til en adresse i Aalborg

Du kan melde flytning fra 4 uger før - og frem til 5 dage efter - at du er flyttet. Melder du flytning senere, får du en bøde på 500 kroner (2023).

Familier og enlige med børn kan melde flytning for alle på adressen på én gang.

Benyt selvbetjeningslink 'Meld flytning' til at anmelde din nye adresse.

Flytter du til en anden kommune

Flytter du fra Aalborg til en anden kommune, skal du vælge tilflytningskommunen på borger.dk og melde flytning der i stedet.

Bøde ved for sen flytning

Alle, der flytter, skal ifølge loven om Det Centrale Personregister anmelde flytning til Folkeregistret senest 5 dage efter flytningen.

Aalborg Kommune har dog valgt tidligst at udskrive bøden, når en flytning anmeldes senere end 14 dage efter flyttedatoen.

Hvis du vil vide mere

Du har pligt til at oplyse din nye adresse senest fem dage, efter du har skiftet bopæl. Flyttedatoen er den dag, du faktisk er flyttet ind. Det vil sige, når du har flyttet dine ejendele og overnatter på adressen.

  • Du kan melde flytning for dig selv og for de øvrige beboere i husstanden.
  • Du kan tidligst anmelde flytning fire uger, før du skifter adresse.
  • Du skal melde din flytning digitalt, og du vælger samtidigt din læge.
  • PostNord får automatisk besked om din flytning, når den træder i kraft. (Dog ikke, hvis du har navne- og adressebeskyttelse.)
  • Husk at sætte navn på din nye brevkasse. Mindst efternavnene på de postmodtagere, der anvender brevkassen, men også gerne fornavnene, for det mindsker risikoen for fejl.
Midlertidig adresseflytning

Har du i en afgrænset periode brug for at få din post sendt til en anden adresse end din folkeregisteradresse, skal du give dine afsendere besked.

Navne- og adressebeskyttelse

Hvis du ønsker navne- og adressebeskyttelse, skal du huske at søge om det i forbindelse med din flytteanmeldelse.

Bemærk også, at du selv skal give besked til PostNord, hvis du har eller vil have navne- og adressebeskyttelse hos dem. Dermed frabeder du dig videregivelse af information til andre distributionsselskaber end PostNord.

Ingen MitID 

Kommunens borgerservice kan hjælpe dig, hvis du ikke har MitID

Bøde

Hvis du ikke anmelder din flytning i tide, kan du få en bøde.

Hvad er en c/o-adresse?

Hvis du flytter ind hos en ejer eller lejer, og dit eget navn ikke står på døren, skal du angive ejerens eller lejerens navn i feltet 'Hos (c/o er en forkortelse for det engelske udtryk "Care of")'. Du kan ikke registreres i CPR på en c/o-adresse, hvis du ikke rent faktisk også bor der.

Kommunen kan kræve, at ejeren/lejeren med en logiværtserklæring bekræfter, at du bor hos ham eller hende.

Bøde ved for sen flytning

Hvis du melder flytning for sent får du en bøde.
Alle, der flytter, skal ifølge CPR-loven anmelde flytning til folkeregistret senest 5 dage efter flytningen. Aalborg Kommune har dog valgt tidligst at udskrive bøden, når en flytning anmeldes senere end 14 dage efter flyttedatoen.

Det er muligt at anmelde flytning 4 uger før man skal flytte. Det betyder, at du har 6 uger til at anmelde din flytning rettidigt.

Det koster en bøde på 500 kr. (2024):

  • Hvis du melder din flytning til Aalborg Kommune for sent
  • Hvis du afgiver urigtige oplysninger om selve flytningen
  • Hvis du undlader at give de ønskede oplysninger i forbindelse med flytningen.

Lovgrundlag for bøder ved for sent anmeldt flytninger: Der henvises til Lovbekendtgørelse om Det Centrale Personregister nr. 702 af 23. maj 2022:

§ 12 stk. 1 Enhver der flytter, har pligt til senest 5 dage efter flytningen at anmelde denne til tilflytningskommunen.

Her kan du meddele din nye adresse til folkeregistret:

Skrevet af borger.dk og Aalborg Kommune

Når du skal flytte, er der en række ting, du skal gøre og være opmærksom på.

Gå til Guide: Når du skal flytte, svar på nogle få spørgsmål af relevans for din flytning, og få dit eget overblik over, hvad du skal være opmærksom på at gøre, og hvad der sker helt automatisk:

  • Hvornår skal jeg senest melde besked om min nye adresse til kommunens folkeregister?
  • Hvem får automatisk besked om min nye adresse?
  • Hvad med internet på min nye adresse?
  • Hvad med mine forsikringer?
  • Hvad med lægeskift? Og nyt sundhedskort?
  • Hvad med min skat og mine fradrag?
  • Hvad hvis jeg får boligstøtte nu? Eller får ret til det?
  • Hvornår skal jeg senest afmelde el, vand, varme?
  • Og meget mere.

Hvis du fx har børn, kan du også se, hvad du skal huske i relation til dem – og hvis du ikke har, så slipper du for at få det vist i din guide.

Gå til flytteguiden på borger.dk.

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Hvem bestemmer, hvor vores barn skal bo?

Hvis I har fælles forældremyndighed, og I er enige om barnets bopæl, kan I selv indbyrdes aftale, hvem af jer barnet skal have bopæl hos. I behøver ikke at involvere Familieretshuset i den aftale.

Når I har fælles forældremyndighed, er det bopælsforælderen, som bestemmer, hvor i landet, barnet skal bo. Hvis barnet skal flytte til udlandet, Grønland eller Færøerne, skal I dog være enige om det.

Hvis en af jer har den fulde forældremyndighed over barnet, er det denne forælder, der bestemmer, hvor barnet skal bo rent geografisk. Det gælder både i Danmark og i udlandet.

Hvor skal barnet bo i forbindelse med skilsmisse?

 

 

 

Hvis du har brug for at dokumentere din nuværende eller tidligere adresse, kan du bestille en bopælsattest. Du kan kun få bopælsattest på en anden person, hvis du har skriftlig fuldmagt fra vedkommende. En bopælsattest koster 95 kr. (2024).

Hvis du ikke har mulighed for at benytte digital selvbetjening, kan du bestille tid i Borgerservice eller få hjælp på biblioteket.

Bestil bopælsattest (MitID) på borger.dk

 

Du kan få udleveret oplysninger fra Det Centrale Personregister (CPR) om andre personer. For eksempel kan du få aktuelle navne- og adresseoplysninger med mindre personen har registreret navne- og adressebeskyttelse. Du kan også få at vide, om personen er død, rejst til udlandet eller er umyndig.

For at få udleveret oplysninger skal du dog forud kunne identificere den person, du ønsker oplysninger om ved enten navn og adresse, navn og fødselsdato eller navn og CPR-nummer.

Hver henvendelse koster op til 95 kr. (2024), også selvom det ikke er sikkert, at kommunen kan finde den person, du søger. Du skal være opmærksom på, at den tidligere adresse ikke kan bruges, hvis den er fra før år 1972, fordi den ikke findes elektronisk. Du kan kontakte Rigsarkivet for at få en nyere adresse, som kan bruges i selvbetjeningsløsningen.

Send forespørgsel om en anden persons adresse (MitID) 

Kontakt

Borgerservice

Rantzausgade 6 9000 Aalborg

Ring til os

99 31 18 00

Skriv til os

Telefontider

Måske er du også interesseret i

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang