Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Underretning - hvis du er bekymret for et barn eller en ung under 18 år

Det er vigtigt, du reagerer med det samme, hvis du er bekymret, så der kan tages hånd om barnet eller den unge så tidligt som muligt.

Send en underretning

Har du ikke MitID, eller har du brug for hjælp til selvbetjening, skal du kontakte Familiegruppen.

Hvad sker der?

Du underretter

Du skal sende en underretning, hvis du er bekymret for et barn. Når du underretter, skal du beskrive din bekymring så konkret som muligt: Hvorfor er du bekymret, hvad har du set og hørt og så videre.

Du kan for eksempel være bekymret for:

  • om barnet trives
  • hvis der er meget fravær fra skolen
  • om der er tegn på omsorgssvigt
  • vold
  • overgreb

Du kan læse mere om, hvad der kan skabe bekymring under 'Hvornår skal jeg være bekymret?'.

Privatperson eller fagperson?

Når du kommer ind i selve underretningen, er der tre muligheder at vælge mellem:

  • Privat - ikke anonym: Vælg 'Start'
  • Privat - anonym: Vælg 'Anonym'
  • Fagperson: Vælg 'Fagperson

Du skal være opmærksom på, at forældrene får underretningen til gennemlæsning - også selvom du underretter anonymt. Vær derfor opmærksom på, at du ikke formulerer dig på en måde, så du kan identificeres.

Du underretter

Du skal sende en underretning, hvis du er bekymret for et barn. Når du underretter, skal du beskrive din bekymring så konkret som muligt: Hvorfor er du bekymret, hvad har du set og hørt og så videre.

Du kan for eksempel være bekymret for:

  • om barnet trives
  • hvis der er meget fravær fra skolen
  • om der er tegn på omsorgssvigt
  • vold
  • overgreb

Du kan læse mere om, hvad der kan skabe bekymring under 'Hvornår skal jeg være bekymret?'.

Privatperson eller fagperson?

Når du kommer ind i selve underretningen, er der tre muligheder at vælge mellem:

  • Privat - ikke anonym: Vælg 'Start'
  • Privat - anonym: Vælg 'Anonym'
  • Fagperson: Vælg 'Fagperson

Du skal være opmærksom på, at forældrene får underretningen til gennemlæsning - også selvom du underretter anonymt. Vær derfor opmærksom på, at du ikke formulerer dig på en måde, så du kan identificeres.

Vi vurderer inden 24 timer

Vi vurderer alle underretninger inden for 24 timer, efter vi har modtaget den.

Først vurderer vi, om der skal handles akut. Hvis der er fare for, at børn tager alvorligt skade, hvis der ikke handles øjeblikkeligt, skal der handles akut.

Underretninger, der ikke er akutte, sendes videre til en rådgiver i Familiegruppen. Rådgiver tager stilling til, om barnets forhold skal undersøges nærmere. Vi indhenter udtalelse fra skole, institution eller andet relevant og taler med barnet og forældrene.

Får jeg en tilbagemelding?

Hvis du er kommunalt ansat eller i anden offentlig tjeneste, skal Familiegruppen give dig en tilbagemelding på, hvad der er iværksat som følge af din underretning.

Er du privatperson får du ikke en tilbagemelding på, hvad der eventuelt videre sker.

Vi orienterer altid forældrene om, at vi har fået en underretning på deres barn.

Vi vurderer inden 24 timer

Vi vurderer alle underretninger inden for 24 timer, efter vi har modtaget den.

Først vurderer vi, om der skal handles akut. Hvis der er fare for, at børn tager alvorligt skade, hvis der ikke handles øjeblikkeligt, skal der handles akut.

Underretninger, der ikke er akutte, sendes videre til en rådgiver i Familiegruppen. Rådgiver tager stilling til, om barnets forhold skal undersøges nærmere. Vi indhenter udtalelse fra skole, institution eller andet relevant og taler med barnet og forældrene.

Får jeg en tilbagemelding?

Hvis du er kommunalt ansat eller i anden offentlig tjeneste, skal Familiegruppen give dig en tilbagemelding på, hvad der er iværksat som følge af din underretning.

Er du privatperson får du ikke en tilbagemelding på, hvad der eventuelt videre sker.

Vi orienterer altid forældrene om, at vi har fået en underretning på deres barn.

Du får en bekræftelse

Når du har sendt underretningen, modtager Familiegruppen den, og du får en bekræftelse senest 6 dage efter vi har modtaget underretningen.

Hvis du er kommunalt ansat eller i anden offentlig tjeneste, skal vi også give dig en tilbagemelding på, hvad der er iværksat som følge af din underretning.

Er du privatperson får du ikke en tilbagemelding på, hvad der eventuelt er iværksat.

Du får en bekræftelse

Når du har sendt underretningen, modtager Familiegruppen den, og du får en bekræftelse senest 6 dage efter vi har modtaget underretningen.

Hvis du er kommunalt ansat eller i anden offentlig tjeneste, skal vi også give dig en tilbagemelding på, hvad der er iværksat som følge af din underretning.

Er du privatperson får du ikke en tilbagemelding på, hvad der eventuelt er iværksat.

Ring hvis der skal handles akut

  • Alle hverdage mellem 8.00-15.00: Ring til Familiegruppen på 99 31 30 80
  • Uden for kommunens åbningstid: Ring til Den Sociale Døgnvagt på 96 30 14 48

Hvis du vil vide mere

Kan jeg underrette anonymt?

Ja - du kan underrette anonymt. Hvis du ønsker at være anonym, skal du bruge den knap, der hedder 'Anonym' inde i selvbetjeningen.
Hvis du ringer til os, skal du undlade at sige dit navn.
Sender du en mail eller et brev, skal du sørge for, at vi ikke kan se, at det er dig, der har sendt det.

Får familien at vide, at det er mig, der har underrettet?

Hvis ikke du underretter anonymt, vil familien få at vide, at det er dig, der har lavet den.

Får jeg at vide, hvad der sker med barnet?

Hvis du er privatperson, får du ikke en tilbagemelding på hvilke tiltag, der eventuelt bliver sat i gang i forhold til barnet. Det gør du kun, hvis du er ansat i kommunen eller en anden offentlig instans.

Kommer jeg til at stå i en sag, når jeg underretter?

Underretningen kommer til at ligge på barnets sag. Der bliver ikke oprettet en sag på dig, men hvis du ikke har underrettet anonymt, vil dit navn fremgå i underretningen på barnets sag.

Der kan være forskellige tegn på, at et barn eller en ung har det svært og har brug for hjælp. Selvom et barn udviser nogle af tegnene, er det ikke sikkert, at der er problemer. Omvendt er der også børn, som tilsyneladende virker upåvirkede af, at de måske lever under vanskelige forhold derhjemme.

Følelsesmæssige tegn

Et barn, der ikke trives, vil ofte være følelsesmæssigt påvirket af sine vanskeligheder.

Det kan være tegn på, at et barn har det svært og har behov for hjælp og støtte, hvis barnet:

  • er trist og græder meget
  • slår, bider og ofte overreagerer og bryder ud i raseri, uden der er en tydelig grund til det
  • holder sig for sig selv og ikke tager initiativ til leg og samvær med andre
  • er angst og nervøs
  • er stille og indadvendt
  • har svært ved at koncentrere sig, for eksempel om leg eller skolearbejde.

Fysiske tegn

Det kan være tegn på, at et barn er i vanskeligheder og har behov for hjælp, hvis barnet:

  • har blå mærker eller sår på kroppen
  • er usoigneret
  • har forkert påklædning på, for eksempel for lidt tøj i forhold til vejret
  • ofte har mavepine eller kvalme
  • ofte er svimmel eller har hovedpine
  • har problemer med at sove
  • er meget træt
  • ufrivilligt tisser i sengen eller i bukserne
  • bider negle
  • er overvægtig
  • ikke vil spise
  • går med stort og mørkt tøj og er meget tildækket.

Andre tegn

Det kan også være tegn på, at et barn har behov for hjælp og støtte, hvis barnet:

  • undgår kontakt med voksne eller andre børn
  • ikke har nogen nære venner eller legekammerater
  • tit har konflikter med andre
  • viser mangel på tillid til andre mennesker
  • "klæber" til voksne
  • bliver mobbet eller selv mobber
  • er dårlig til at udtrykke sig sprogligt i forhold til sin alder
  • har svært ved at lære nye ting, fx i skolen eller i leg og andre fysiske udfoldelser
  • ikke passer sin skole
  • pludselig ændrer sin adfærd
  • overtager forældrenes forpligtelser
  • er selvskadende, for eksempel ved at skære i sig selv
  • selv beder om hjælp.

Kontakt

Familiegruppen

Ring til os

99 31 30 80

Skriv til os

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang