Sammen om at komme i skole helt selv
På Stigsborg Skole opfordrer vi voksne og børn til at komme aktivt i skole på cykel, gåben, med bus eller andre alternativer til bil. Der er anlagt gode og sikre ruter, så eleverne på skolen kan komme i skole helt selv – sammen.
Kom med på ruterne til Stigsborg Skole
Video af gul rute
Vil du gerne have ro i maven om, hvordan dit barns tur i skole forløber på cykel? Vi har filmet de tre hovedruter. Det sidste stykke af Syrestien kommer til at stå klar til skolestart, så det er muligt at cykle nemt og sikkert hele vejen.
Video af gul rute
Vil du gerne have ro i maven om, hvordan dit barns tur i skole forløber på cykel? Vi har filmet de tre hovedruter. Det sidste stykke af Syrestien kommer til at stå klar til skolestart, så det er muligt at cykle nemt og sikkert hele vejen.
Video af pink rute
Vil du gerne have ro i maven om, hvordan dit barns tur i skole forløber på cykel? Vi har filmet de tre hovedruter. Det sidste stykke af Syrestien kommer til at stå klar til skolestart, så det er muligt at cykle nemt og sikkert hele vejen.
Video af pink rute
Vil du gerne have ro i maven om, hvordan dit barns tur i skole forløber på cykel? Vi har filmet de tre hovedruter. Det sidste stykke af Syrestien kommer til at stå klar til skolestart, så det er muligt at cykle nemt og sikkert hele vejen.
Video af turkis rute
Vil du gerne have ro i maven om, hvordan dit barns tur i skole forløber på cykel? Vi har filmet de tre hovedruter. Det sidste stykke af Syrestien kommer til at stå klar til skolestart, så det er muligt at cykle nemt og sikkert hele vejen.
Video af turkis rute
Vil du gerne have ro i maven om, hvordan dit barns tur i skole forløber på cykel? Vi har filmet de tre hovedruter. Det sidste stykke af Syrestien kommer til at stå klar til skolestart, så det er muligt at cykle nemt og sikkert hele vejen.
Helt selv – sammen
Helt selv – sammen handler om at skabe et godt fællesskab om dét at transportere sig selv til og fra skole. Og så er det godt for miljøet, for koncentrationen og for børnenes selvstændighed.
I løbet af uge 33-38 vil der ske en masse forskelligt på Stigsborg Skole – blandt andet vil eleverne få nye Helt selv-stickers hver uge, og de kan følge med i Helt selv-barometeret, hvor deres selvtransport løbende udløser fede præmier. Derudover vil der på tilfældige dage i perioden være overraskelser på ruterne på vej til skole.
Startkit
Inden sommerferien vil alle børn på Skansevejens Skole få udleveret et startkit med info, stickers og samlehæfte samt et motivationskort, som vi håber, mange elever og forældre har lyst til at læse, skrive under på og aflevere i den store kasse, der står på skolen. Flere kort giver flere præmier til alle.
Kom aktivt til Stigsborg
Stigsborg er noget for sig. Det er det blandt andet, fordi der er et stort fokus på bæredygtighed og dermed bæredygtig mobilitet. Derfor er der nøje anlagt ruter, der gør det nemt og sikkert for børn og voksne at komme til og fra Stigsborg Skole med andre transportformer end bil. Der bliver også etableret mødesteder, hvor børnene kan mødes og følges til skolen.
Du kan se de tre overordnede ruter på billedet ovenfor. Der er en gul, pink og turkis rute, der alle fører nemt og sikkert hen til Stigsborg Skole.
Alle kan være med
Det kan være, at dit barn selv kommer i skole hele vejen – det kan også være, at det kun er noget af vejen, der foregår på gåben, med bus, på cykel eller andet aktivt. Begge dele er superfedt og er med til at skabe en god kultur på skolen om selvtransport, samtidig med at det giver en følelse af selvstændighed og fællesskab.
Parkering og drop off-zoner
Der er meget praktik, der skal gå op i en højere enhed i børnefamilier, og vi ved, at der for de fleste vil være dage, hvor der er behov for at køre børnene i skole. Derfor har vi etableret drop off-zoner tæt på skolen på Stigsborg Bygade, hvor der er mulighed for kort at standse og sætte børnene af i venstre side af vejen. Stigsborg Bygade og Stigsborg Brygge er ensrettet fra nord mod syd i morgentimerne. Ensretningen gælder alle hverdage fra klokken 6.00 til 9.00. Ensretningen betyder, at den venstre vognbane, nærmest Huset Stigsborg, kan bruges til afsætning. Afsætningen skal ske ved de områder, der er markeret på kortet nedenfor med gule prikker.
Løsningen er trafiksikker, da alle børn bliver sat af på den “rigtige side” af vejen. Ingen skal krydse vejen. Samtidig kan bilerne fortsætte ud af området via Stigsborg Brygge og Nordre Havnegade uden at skulle vende, hvilket giver et bedre trafikflow.
Det er vigtigt at understrege, at kun ind- og udstigning er tilladt.
Skulle der være dage, hvor der er brug for lidt længere tid til aflevering, eller I har ærinder på skolen, er det også muligt at holde i Mobilitetshuset cirka 250 meter fra skolen i hhv. den gratis 1 times-zone i stueplan eller i den betalte parkeringszone til længere tids parkering på 1. niveau.
![]()
Vi kommer allerede aktivt i skole, og vi fortsætter på Stigsborg Skole
Pablo Adrian Lascano Rodriguez - 4.B, 11 år
Pablo cykler hver dag, og hvis det regner alt for meget, bliver han kørt. Han cykler, fordi det er sjovt. Han vil også cykle, når de flytter til Stigsborg Skole, selvom der er lidt længere. Så tager han bare lidt tidligere hjemmefra.
![]()
Viola Høst Hansen - 4.B, 10 år
Viola cykler næsten hver dag – undtagen om tirsdagen. Der har hun nemlig guitar, idræt og bibliotek, så der bliver hun kørt. Hun kan bedst lide at cykle i skole, fordi man kan komme hurtigt frem og tilbage.
![]()
Alberte Simoni Henriksen - 3.B, 9 år
Alberte cykler i skole hver dag, på nær når det regner. Så bliver hun kørt af sin far. Hun kan bedst lide at cykle selv i skole eller at blive cyklet i ladcyklen, fordi hun synes, det er rart at få noget frisk luft. Hun følges nogle gange med Ida, som hun bor tæt på og tit leger med.
Hun vil stadig cykle, når de flytter på Stigsborg Skole, selvom der er lidt længere – hun har øvet med sine forældre, hvordan hun skal cykle derover.
 
Hugo Hannibal Johanneson - 5.A, 12 år
Hugo cykler i skole hver dag, fordi det er god motion, det er bedre for klimaet, og det er rigtig hyggeligt, fordi han følges i skole hver morgen med sin ven Aksel. Og så elsker han bare at cykle ned ad bakke, fordi man får vind i hovedet. Hugo vil fortsætte med at cykle i skole på Stigsborg Skole sammen med Aksel. Det har de aftalt.
Han har allerede cyklet meget på de nye stier på Stigsborg og synes, at den nye asfalt er helt clean og smooth at køre på.
 
Jeppe Thodberg Peters - Lærer, 30 år
Jeppe cykler 5-6 kilometer til og fra skole hver dag. Det er hurtigere end i bil. Når det regner, trækker han i sit fine gule regnslag, og så hopper han også på cyklen der. Der skal være meget dårligt vejr, for at han ikke cykler i skolen.
Han kan bedst lide at cykle i skole, fordi det er lettere end bil, og så kan han komme nemt igennem morgentrafikken. Når de flytter til Stigsborg Skole vil han fortsætte med at cykle.
 
Karsten Borberg Heuckendorff - Lærer, 36 år
Karsten cykler så meget som muligt i skole. Han cykler 30 km hver vej. Han cykler, fordi det er dejligt at kunne koble af og tænke dagen igennem. Og så er det bare en god måde at bevæge sig på. Han elsker at cykle generelt – også andre steder end i skole.
Han synes, det er dejligt, at han kan kombinere fysisk aktivitet med transporttid på arbejdet, uden det går alt for meget ud over familielivet. Han kommer til at cykle lige så meget, når de rykker over på Stigsborg Skole.
 
Susanne Folsach Klessen - Skoleleder, 55 år
Susanne cykler så meget som muligt på sin elcykel, og hun har ca. 20 km i skole. Hun elsker at cykle og elsker sin cykel. Hun foretrækker at cykle i skole og elsker at cykle langs vandet. Hun synes, det er meget nemmere at komme rundt, når hun har cyklen med.
Hun kommer helt sikkert også til at cykle i skole så meget som muligt, når de flytter til Stigsborg Skole og regner med, at det bliver en dejlig tur på Syrestien, hvor hun forhåbentligt møder nogle børn og cykler sammen det sidste stykke til skolen.
 
Hvis du vil vide mere
Trætheden melder sig allerede på forhånd. Som forældre kan det virke håbløst at forsøge at opdrage eller påvirke sin teenager. ”De lytter jo ikke alligevel.”
Det er faktisk ikke rigtigt. Ifølge en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik lytter de unge mere til deres forældres holdninger til trafik end deres venners. Det er faktisk hver anden ung mellem 13 og 16 år, der siger, at forældrene har stor indflydelse, mens kun hver fjerde af de adspurgte mener, at vennerne påvirker deres adfærd i trafikken.
”Selv om teenagerne af og til kan virke som om, at de slet ikke hører efter, når vi forældre stiller krav, så virker det. Når man taler med sit barn om trafik og kræver, at barnet selvfølgelig overholder reglerne, så kan vi se i undersøgelsen, at de unge faktisk hører efter, og at det påvirker deres adfærd,” siger Petrea Overgaard Busck, Specialkonsulent, Rådet for Sikker Trafik.
Hjælp dit barn på vej til nogle gode transportvaner
Vi ved godt, at det er svært at få din teenager ud af bilen og op på cyklen, ind i bussen eller ud på fortovet. Det kan virke uoverskueligt at tage konfrontationen som forælder.
Ofte kan det måske føles både nemmere og hurtigere at køre din teenager rundt. Men det at være selvtransporterende som barn og ung giver en masse positive gevinster. Så det kan være en rigtig god ting at hjælpe dit barn på vej til nogle gode transportvaner.
Kilde: Rådet for Sikker Trafik
4 gode råd til at snakke med dit barn om trafiksikkerhed.
1: Tag stilling
Start med at tage stilling til, hvordan du gerne vil have, at dit barn begår sig i trafikken. Forventer du, at dit barn er opmærksom i trafikken (for eksempel ikke hører musik og bruger telefonen). Og hvad er din holdning til cykelhjelm, adfærd på løbehjul eller lignende.
2: Lav konkrete aftaler
- Lav gerne faste rammer og aftaler for jeres transportvaner.
 - Foreslå din teenager at stoppe op ved brug af mobil eller lade mobilen blive i lommen.
 - Aftal med dit barn at sende en sms, når barnet er fremme.
 - Aftal, hvor vejene må krydses.
 - Tal sammen om, hvilke veje barnet må færdes på.
 
3: Alliér dig med andre forældre
Andre forældre synes også, at det er svært at blande sig. Tag derfor selvtransport og trafik op på forældremødet og lav eventuelt retningslinjer for hele klassen – for eksempel om brug af cykelhjelm og mobiltelefoner.
4: Se på dine egne trafikvaner
Hvis du selv lever op til de råd, du giver, er der langt større chance for, at dit barn efterlever dem. Vælger du også selv alternativer til bilen, når det er muligt?
Kilde: Rådet for Sikker Trafik
Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet for børn og unge (5-17 år) er et godt argument for at hjælpe dit barn, eller din teenager, til at være mere selvtransporterende. De almindelige kortvarige hverdagsaktiviteter, som Sundhedsstyrelsen beskriver, passer godt ind i transport på for eksempel cykel til og fra skole.
- Det anbefales at være fysisk aktiv mindst 60 minutter om dagen.
 - Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdags aktiviteter.
 - Hvis de 60 minutter deles op, skal hver aktivitet vare mindst 10 minutter.
 - Mindst 3 gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 30 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken.
 - Der skal indgå aktiviteter, som øger knoglestyrken og bevægeligheden.
 - Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige fordele.
 - Almindelige kortvarige dagligdags aktiviteter defineres i denne sammenhæng som de aktiviteter, man hyppigt udfører i dagligdagen af kort varighed (under 10 minutter) uanset deres intensitet.
 
Kilde: Sundhedsstyrelsen
Hvis dit barn er fysisk aktiv mere end to timer om ugen, bliver koncentrationen bedre. Den motion, det giver selv at transportere sig til skole, afspejles stadig i koncentrationsevnen cirka 4 timer efter.
En del af et større eksperiment fra 2012 undersøgte sammenhængen mellem motion og elevers evne til at koncentrere sig. Omkring 20.000 elever i hele landet svarede på spørgsmål om, hvordan de kom til skole om morgenen – og resultatet er tydeligt.
De elever, der rapporterede, at de var fysisk aktive mindre end en time om ugen, klarede testen markant dårligere end de elever, som var fysisk aktive mere end en time om ugen. De elever, der slet ikke var fysisk aktive, scorede i snit lavere end de elever, der var fysisk aktive to-tre timer om ugen, og forskellen blev større, hvis eleverne bevægede sig mere.
Undersøgelsen viser, hvor vigtigt det er at motionere. Vi har længe vidst, at det var godt for sundheden, men nu kan vi også se, hvor godt det er for evnen til at kunne koncentrere sig og lære noget. Går du til skole, eller tager du cyklen, er du bedre til at koncentrere dig. De elever, der for eksempel blev transporteret til skole i bil, klarede testen dårligere end de elever, der på den ene eller anden måde var fysisk aktive på deres vej til skole.
Resultaterne fra undersøgelsen viste også, at den motion, det giver selv at transportere sig til skole, afspejles i den koncentrationsevne, man har cirka 4 timer senere på dagen.
Kilde: Dansk Naturvidenskabsformidling
At være selvtransporterende som barn og ung, giver en masse positive sidegevinster. Vi har samlet en trin-for-trin-guide til at skabe selvstændige transportvaner for dit barn.
- Vær fælles om at cykle, tage bussen eller gåturen i skole en dag, hvor I har god tid og godt vejr.
 - Brug eventuelt tid på at snakke transporten igennem, inden I tager afsted.
 - Vær fælles om at få styr på cykelhjelm, busrute eller gåturen til skole.
 - Hjælp dit barn til selvstændighed – alle vokser med ansvar.
 - Støt dit barn i de gode vaner.
 - Tal sammen om oplevelserne og hjælp dit barn til at gøre det til en positiv ting.
 - Vær et godt forbillede med dine egne vaner.
 - Vi ved, at det kan være svært at sig nej til at tage bilen mandag morgen, når det regner, og I har travlt. Tag derfor snakken med dit barn en anden dag og på en anden måde.
 
Der er forskel på børn. Der er forskel på unge. Og der er forskel på børn og unge. Derfor kan det være godt at se på, hvilke værktøjer og tilgange, der med fordel kan benyttes for at hjælpe dit barn eller teenager til at gå eller vælge cyklen, bussen eller toget frem for at køre med dig som forælder i skole.
Lav aftaler med dit barn omkring færdsel i trafikken.
Find de værktøjer og argumenter, som fungerer bedst for dit barn eller teenager.
Det kan være en god ide at følges ad og hjælpe dit barn til de gode vaner.
Giv dit barn eller teenager et kærligt skub ved at hjælpe med praktiske ting, der kan gøre det nemmere. For eksempel billetten til bussen.
Overvej om et fællesskab, med andre børn eller forældre, kan hjælpe jer på vej til de selvstændige transportvaner.
Øvelse gør mester
Vi ved, at øvelse gør mester. Det er ikke nok at lære børn om trafik og færdselsregler – de har også brug for træning. For små børn og større børn kan det være en god idé at lave aktiviteter, der motiverer. Det gælder både til fods og på cykel. Det skal både være sjovt og sund fornuft at følges med sit barn i trafikken. Læg derfor en plan for, hvordan I kan gøre det til en fælles oplevelse, så I vænner jer til at gå sammen og finder ud af, hvordan ruten skal være, og hvilke oplevelser der f.eks. er på vejen i skole. Undersøg om andre forældre og børn fra området eller klassen vil være med, så både voksne og børn får gode oplevelser, gåture, cykelture og busture i fællesskab.
Lav aftaler
Det kan være en god ide at lave aftaler med dit barn eller din teenager omkring ruten til og fra skole. Er der veje, som kan være farlige at krydse, kan I aftale, at barnet skal tage en bestemt rute, eller at du følger barnet på vej til en mere sikker rute at færdes selv på.
Et kærligt skub
Har dit barn eller teenager længere afstand til skole og brug for at tage bussen, kan du med fordel hjælpe med at undersøge bustiderne og hjælpe med en betalings-app eller lignende, der kan give et kærligt skub til at blive selvtransporterende.
Som forælder har du ansvar for dit barn og derfor også et ansvar for at blande dig i, hvordan dit barn færdes i trafikken. Det handler i høj grad om at få udtrykt, hvilke forventninger der er til dit barn i trafikken: ”Jeg forventer, at du bruger cykelhjelm”, og ”Jeg forventer, at du ikke bruger din mobiltelefon, når du cykler”, er eksempler på, hvordan du som forælder klart og tydeligt udtrykker dig overfor din teenager. Så fremfor at sige, hvad vi ikke vil have, at de gør, så udtrykker vi, hvad vi forventer, at de gør.
Når vi udtrykker forventninger til vores børn, skal vi samtidig huske os selv. Det vil klinge hult, hvis vi som forældre ikke selv bruger cykelhjelm, eller hvis vi ser på vores mobiltelefon, når vi kører bil. Vi skal derfor tænke på os selv som rollemodel for, hvordan vores barn skal opføre sig i trafikken. Heldigvis vil børn og unge helst have regler at forholde sig til. Børn og unge elsker at vide, hvad der forventes, og hvilke spilleregler der gælder i en given situation. Derfor skal forældre heller ikke være bange for at udtrykke forventninger og udstikke regler. Det eneste, vi som voksne skal tænke over, er, at børn og unge ikke bryder sig om for mange ord, forklaringer og for mange spørgsmål.
Når vi skal tale om trafikken med vores teenager, så skal vi tænke over, at det bliver på de unges præmisser. Forstået på den måde, at løftede pegefingre og formaninger ikke er vejen frem, men en god snak, for eksempel med udgangspunkt i noget, de har oplevet i trafikken, eller en situation I har hørt om, der kan starte en god dialog om det.
Kilde: Rådet for Sikker Trafik
Kontakt
By og Land
Stigsborg Brygge 105 9400 NørresundbyRing til os
99 31 20 00Skriv til os
Husk at skrive sikkert, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.
Fordele ved at være sammen om at komme i skole helt selv:
1. Dit barn lærer at klare sig selv og navigere i hverdagen.
2. Bevægelse giver friskere børn – klar til læring.
3. Når børn følges ad, knytter de venskaber og støtter hinanden.