Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Fokuspladser i Dagtilbud

Formålet med fokuspladser

Formålet med fokuspladserne er at sikre, at flest mulige børn i specialtilbud i Aalborg Kommune har deltagelsesmuligheder i almene dagtilbud.

Fokuspladser er oprettet efter Dagtilbudslovens §4. Det betyder, at institutioner med fokuspladser ligger i sammenhæng med almenpladser. På den måde er der mulighed for at lave fællesskaber på tværs med udgangspunkt i børnenes forudsætninger, interesser og styrker.

Samtidig har institutioner med fokuspladser udvidede muligheder for at trække sig fra det store fællesskab og tage del i eller etablere mindre fællesskaber.

Et tilbud i nærområdet

Med tilbud i børnenes nærområde skal børnene opleve større sammenhæng i deres liv ved at kunne skabe og opretholde venskaber og fritidsaktiviteter, det sted familien bor.

Transporten til og fra dagtilbud skal være så overkommelig som muligt og ved at barnet går i dagtilbud så tæt på sit nærmiljø som muligt reduceres transporttid og logistik betydeligt for både børn og forældre.

Samtidig er der også bedre mulighed for at opretholde den daglige kontakt mellem forældre og institution.


Målgruppen for fokuspladser

Målgruppen er børn, der har behov for kontinuerlig, systematisk og individuelt tilrettelagt indsats for at understøtte barnets udvikling bedst muligt.

Med begreberne kontinuerlig, systematisk henvises der til en indsats, som planlægges i detaljen og derefter udføres af det pædagogiske personale hver dag, gennem hele dagen og gennem barnets tid i institutionen. Indsatsen vil løbende blive evalueret og justeret efter barnets behov.

Med begreberne individuelt tilrettelagt forstås en indsats, som er tilrettelagt ud fra det enkelte barns behov, styrker og interesser. Denne indsats retter sig ind i enten større eller mindre fællesskaber i institutionen.

Børn med en eller flere diagnoser

Børn som visiteres til en fokusplads, kan være børn, som enten er henvist til udredning eller allerede er udredt med en eller flere diagnoser.

Belastningssymptomer

Det kan være børn, som over kortere eller længere tid har udviklet belastningssymptomer i form af udtrætning, udadreagerende adfærd og institutionsfravær.

Specialpædagogiske rammer og behov

Det kan være børn, der har brug for særligt tilpassede læringsmiljøer for at være en del af et børnefællesskab. Læringsmiljøer hvor børnene kan spejle sig i hinanden og hvor interesser og kompetencer ses som ressourcer, der kan understøttes og udvikles:

  • Det kan være børn, som er glade for og trives i deres almene tilbud, men har behov for massiv guidning for at kunne følge institutionens hverdag og rutiner.
  • Det kan være børn, der profiterer af at kunne spejle sig i en almen udvikling, og hvor der derigennem ses en progression i deres udvikling.
  • Det kan være børn, som i vid udstrækning selv er mobile, eventuelt med et hjælpemiddel, og ikke har behov for loftlift eller andre helt særlige hjælpemiddelsløsninger i institutionens indretning.

Forældresamarbejde

Som i alle specialtilbud vil der være et tæt samarbejde mellem dagtilbud og forældre med det afsæt at understøtte det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Der er tale om et gensidigt forpligtende samarbejde, hvor både institution og forældre bidrager og har en åben og tillidsfuld kommunikation.

Institutionens samarbejde med forældrene skal ske via det forældresamarbejde, som allerede finder sted i institutionen i form af fx forældremøder, dialogmøder, hente-/bringe situationer, forskellige arrangementer mv. Den enkelte institution vil derfor anvende nogle af de forskellige fora, hvor forældrene kommer i institutionen, til at sætte børnenes læring, trivsel, udvikling og dannelse på dagsordenen.

Vi kan i fællesskab

De behov og forudsætninger som børn på fokusplads har, varetages af alle personaler. Det betyder, at forældre altid kan gå til alle personaler og give beskeder samt høre om barnets trivsel.

For at sikre kontinuitet vil der være tilknyttet en pædagog, som deltager i møder vedr. barnet, udarbejder trivselsevalueringer osv. Denne pædagog vil, i samarbejde med pædagogisk leder, orientere de øvrige personaler, for eksempel i forhold til justeringer i indsatser og nye tiltag, der skal understøtte barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse.

Flere perspektiver

Et barn er en del af mange forskellige sammenhænge i løbet af en dag og barnet vil i de forskellige sammenhænge give udtryk for noget forskelligt og vise os forskellige sider af sig selv.

Derfor er alle perspektiver vigtige for at vi sammen kan forstå barnet i et helhedsperspektiv og for at vi kan være sammen om at øge barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse.

Helhedsorienteret indsats

Lige såvel som det er vigtigt at få forskellige perspektiver i spil, lige så vigtigt er det, at der er tale om et gensidigt forpligtende samarbejde mellem forældre og institution.

Det betyder, at vi sammen aftaler de indsatser, der sættes i gang i forhold til barnets trivsel, udvikling og læring, og at der arbejdes med indsatserne både i institutionen og i hjemmet.

Institutionen vil derfor sammen med jer afstemme forventninger til hinanden i forhold til forældresamarbejdet. Forældresamarbejdet vil være differentieret ud fra ønsker og behov og kan for eksempel indeholde vejledning til forældre eller erfaringsudveksling mellem forældre og institution.


Pædagogisk tilgang

Vi ser mangfoldighed og forskellighed som en styrke og møder børn med respekt, accept, nysgerrighed, anerkendelse og rummelighed og lærer børnene at gøre det samme.

I institutioner med fokuspladser vil der være børn med forskellige støttebehov, som møder hinanden. På den måde skabes der et bredere børnefællesskab.

Børnenes behov er forskelligartede, og derfor arbejdes der med at tilrettelægge det pædagogiske læringsmiljø ud fra den aktuelle børnegruppes behov. Der arbejdes med øget fokus på tilpassede støttetiltag gennem hele dagen, som i høj grad tænkes ind i fællesskaber.

Udvikling sker i fællesskaber

I Aalborg Kommune er der en grundlæggende tilgang til, at børn lærer og udvikler sig i fællesskaber.

I institutioner med fokuspladser imødekommer vi børnenes specialpædagogiske behov, interesser og styrker og tænker dem ind i fællesskabet. Det er vigtigt at børnene får mulighed for at spejle sig i andre børn og derigennem bl.a. understøtte egen udvikling.


Specialpædagogisk praksis

Institutioner med fokuspladser har flere pædagogiske personale pr. barn, og det pædagogiske personale arbejder målrettet med børn, som har behov for særlig støtte for at indgå i fællesskabet.

I institutionerne arbejdes med at tilrettelægge de pædagogiske rammer med en høj grad af forudsigelighed, hjælp til overblik og struktur for dagen.

Der er også mulighed for at tilknytte indsatspædagoger, som understøtter institutionernes arbejde med at udvikle stærke børnefællesskaber og pædagogiske læringsmiljøer af høj

kvalitet. Derudover har institutionerne også mulighed for at samarbejde med Fagcenter for Børn og Unge, PPR og andre understøttende funktioner.

Børn gør det bedste, de kan

Børnene bliver mødt af pædagogisk personale, som ved, at børn har forskellige forudsætninger og at børn gør det bedste, de kan.

Vi kigger altid bag om et barns adfærd for at forstå barnets hensigt. Er det svært for barnet at leve op til forventninger og krav eller reagerer barnet anderledes end forventet, så vil det altid være en pædagogisk opgave at justere i rammerne omkring barnet.


Kontakt

Børn og Unge

Godthåbsgade 8 9400 Nørresundby

Ring til os

99 31 40 00

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang