Skip til hoved indholdet
    Hjem Om kommunen Presse og kommunikation Nyheder Nye besøgstællere viser, hvordan og hvornår vi bruger Aalborg Midtby

Nye besøgstællere viser, hvordan og hvornår vi bruger Aalborg Midtby

Aalborg Kommune har opsat besøgstællere, som indsamler anonyme data om de besøgendes færden i Aalborg Midtby. Data som blandt andet skal bruges i arbejdet med at sikre en fortsat attraktiv Midtby.

Vi har mødt Mai Skjoldborg, Commercial Brand Manager i BusinessAalborg, Aalborg Kommune til en snak om, hvordan vi med data kan dokumentere bevægelsesmønstre i Aalborg Midtby, og hvordan vi kan bruge den viden i videreudviklingen af vores Midtby. 

Data siger mere end følelser

”Det vrimler med synsninger og følelser, når det kommer til, hvad en attraktiv Midtby er, og hvordan vi bedst understøtter Aalborg Midtby nu og i fremtiden”, forklarer Mai Skjoldborg og fortsætter:

”Nu har vi fået mulighed for at dokumentere de besøgendes færden i Midtbyen. Blandt andet viser data, hvor mange der besøger Aalborg Midtby på en given dag og et givent tidspunkt. Vi kan også se, hvordan man som besøgende bevæger sig rundt i Midtbyen, og hvor lang tid man tilbringer i byen. Det gør det hele meget nemmere at forholde sig til konstruktivt og kan i høj grad bruges i arbejdet med byens udvikling”. 

Aalborg Kommune har valgt den form for bevægelsesmonitorering, som er tællere sat op ved enderne af handels- og gågader som Algade, Nørregade, Bispensgade, Slotsgade og Jomfru Ane Gade. Besøgstællerne tæller antal besøgende, og derudover har de indbygget teknologi, som kan registrere voksen/barn samt mand/kvinde. Anonymiserede data er på den måde indsamlet siden august 2023. I det daglige bliver tællerne driftet af Aalborg City. 

Hvor går man hen efter Nytorv?

”Udover besøgstællerne har vi koblet sensorer på, der registrerer mobile devices”, fortæller Mai Skjoldborg og uddyber:

”På den måde kan vi registrere hvor en mobiltelefon har været, og hvor den efterfølgende bevæger sig hen. Det siger noget om, hvor længe man som besøgende er i området, og hvordan man bevæger sig rundt. Eksempelvis - hvor går man typisk hen efter at have rundet Nytorv – og hvor var man før, man ramte gågaden i Algade. På den måde kan vi se mønstre på, hvordan man bevæger sig rundt i Midtbyen”. 

Begge metoder bruger anonymiserede data og rummer dermed ikke personfølsomme oplysninger. 

36.000 besøger Midtbyen - sammen med julemanden

Mai Skjoldborg fremhæver især følgende pointer fra den indsamlede data:

”Det er tydeligt, at antallet af besøgende stiger markant, når der samtidig sker noget ganske særligt i Midtbyen. Det kan eksempelvis være i forbindelse med den årlige tradition, hvor julemanden kommer til Aalborg eller til Black Friday. Begge dage var der omkring 36.000 besøgende i Midtbyen”. 

”Til sammenligning er fredage og lørdage de mest populære handelsdage, hvor omkring 20.000-25.000 besøger Midtbyen. Mandag, tirsdag og onsdag tiltrækker normalt 10.000-20.000 besøgende. Der er altså markant forskel på normalen, og når der er større events i byen”, forklarer Mai Skjoldborg. 

Når vi ser på besøgstallene, så er der tale om færden i handelsgaderne i butikkernes åbningstider. Derudover er de mennesker, som bor og arbejder i byen trukket fra antallet af besøgende. 

Hvad skal data bruges til?

Ifølge Mai Skjoldborg skal de nye data både bruges til at dokumentere og udvikle Aalborg Midtby: 

Den her form for bevægelsesdata giver os indblik i de besøgendes adfærd i Midtbyen, som vi kan bruge til at understøtte og udvikle den attraktive Midtby. Vi kommer til at se på, hvordan de besøgende fordeler sig i byen, og hvordan vi kan arbejde med at få dem til at besøge flere steder undervejs. Vi kan også undersøge om de besøgende bliver længere i byen, hvis butikkerne holder længere åbent

Mai Skjoldborg, Commercial Brand Manager i BusinessAalborg, Aalborg Kommune

”Vi kan på den måde bruge data til at teste vores hypoteser – eksempelvis kommer der flere gæster i gågaderne, når der afholdes events og konferencer – og hvad betyder deres placering og afholdelsestidspunkt? Påvirker byudviklingsprojekter adfærden som ønsket?” 

”Vi forventer også, data kan bruges som kundegrundlag, når det eksempelvis kommer til tiltrækning af nye butikker og nye virksomheder. På den måde kan vi i højere grad være med til at guide butikker til gode placeringer og samtidig arbejde på, hvordan vi kan få de besøgende rundt i byen. Her giver det rigtig god mening, at vi arbejder tæt sammen med Aalborg City, idet det er butikkerne, som er med til at gøre de besøgende til kunder”.

Fremtidsmuligheder

Den nye form for data giver mange muligheder. 

”Vi er spændte på, hvad data kommer til at sige om de besøgende til forårets og sommerens events, som blandt andet omfatter Karneval, World Firefighters Games, Aalborg Regatta og cykelløb". 

”Dertil har vi netop fået installeret sensorer og koblinger på mobile devices i forbindelse med KUNSTEN, Aalborg Zoo og AKKC, så vi kan se, hvordan blandt andre turister og konferencegæster bruger og bevæger sig rundt i vores by. På sigt bliver det også oplagt at inddrage havnefronten, da mange events finder sted på netop havnefronten”, slutter Mai Skjoldborg. 

Nysgerrig på data om Aalborg Midtby?

Er du nysgerrig på arbejdet med data og de besøgendes færden i Aalborg Midtby, er du altid velkommen til at kontakte Mai Skjoldborg for yderligere informationer. 

E-mail: mms@aalborg.dk

Mobil: 2520 0112

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang