Skip til hoved indholdet
    Hjem Om kommunen Presse og kommunikation Nyheder Det er helt OK at være andet end glad

Det er helt OK at være andet end glad

Vi har taget et nyt skridt mod at styrke børn og unges trivsel ved at lancere projektet "Mental sundhed og mestring i folkeskolen". Projektet er tværgående på tværs af Børn og Unge og Sundhed og Kultur og har til formål at ruste unge med viden, accept og forståelse for deres naturlige, menneskelige reaktioner, selv når livet bliver svært.

Den centrale målsætning for projektet er at give børn og unge en øget forståelse for, hvorfor vi reagerer, som vi gør, hvad vi kan gøre ved det – og nogle gange ikke gøre noget ved men bare acceptere. Og så skal projektet udstyre vores børn og unge med et sprog til at tale om, hvad der sker i psyken, følelserne og kroppen.

For nylig var de to direktører og rådmænd for Børn og Unge og Sundhed og Kultur en tur på Svenstrup Skole for at blive klogere på projektet.

Her fortalte to af de tilknyttede PPR-medarbejdere om undervisningsmateriale og redskaber og leverede projektets hovedpointe i første sætning: Børn og unge skal vide, at det er helt OK ikke at være glad og lykkelig hele tiden. Livet har alle nuancer, og alle sammen er helt OK.

Bagefter stillede fire elever fra 7. klasse beredvilligt op til at fortælle de voksne gæster om deres tanker om projektet og deres egne erfaringer. Godt gået af de fire unge!

3 moduler til bedre trivsel

Børnene og de unge, som kommer til at deltage i projektet, kommer igennem tre moduler, som lige så stille skal give dem en øget forståelse for deres egne og andres reaktioner, når følelserne finder vej rundt i hjernebanerne.

Modul 1, Forståelse af hjernen og dens funktioner

Eleverne vil få indblik i, hvordan hjernen fungerer, og hvorfor vi reagerer, som vi gør. Gennem en uformel og legende tilgang vil de lære om hjernens udvikling og betydningen af følelser.

Gennemgående tilgår projektet vores reaktioner fra en humoristisk vinkel og hylder, at vi som mennesker er både kave og skønne, og med en hjerne der let kan overreagere på situationer.

Modul 2, At tackle følelser

Dette modul fokuserer på at forstå og håndtere forskellige følelser samt at lære, hvordan vores tanker påvirker vores følelser og adfærd.

Et centralt tema er, at det ofte er simple tanker, der styrer, når vi bliver følelsesmæssigt ramt. For eksempel når vi føler angst. Ved at lære at se mønstret kan man nogle gange få nye muligheder for at handle og komme ud af en følelse, der ikke er hjælpsom.

Modul 3, Sociale interaktioner og gruppedynamik

Eleverne vil undersøge menneskets sociale natur, gruppens betydning og sociale normer samt fordele og ulemper ved at være en del af en gruppe.

Modulet går bag om de mekanismer, der udspiller sig imellem mennesker, men uden at være moraliserende.

De usikre unge

Initiativet indeholder ingen raketvidenskab, men det er målet at samle viden, teori og praksis og sammensætte den, så den møder vores børn og unge, hvor de er i dagens Danmark. For mange unge nu om dage har store armbevægelser og gå på-mod ud ad til, men bag overfladen ligger en usikkerhed omkring egne evner. Gør jeg nok? Gør jeg det rigtige? Ser jeg rigtig ud?

Svaret på spørgsmålene er næsten altid ja, og med "Mental sundhed og mestring i folkeskolen" skulle det gerne komme til at ligge meget tættere på vores børn og unges tungespids, når usikkerheden melder sig.

Bonusinfo

Projektet strækker sig fra den 1. august 2023 til den 31. december 2026 og omfatter udviklings-, afprøvnings- og implementeringsfaser, før det evalueres af en ekstern evaluator.

Projektet er ikke kun rettet mod eleverne, men også mod de voksne omkring dem, der får mulighed for at anvende den tilegnede viden til at støtte og vejlede de unge i deres personlige udvikling.

Kontakt

Børn og Unge

Godthåbsgade 8 9400 Nørresundby

Ring til os

99 31 40 00

Åbningstider

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang