Bliv godkendt som forening
For at blive godkendt som tilskudsberettiget folkeoplysende forening er der nogle krav og betingelser, der skal opfyldes.
Fordele ved at være folkeoplysende forening
Det er primært foreninger, der laver aktiviteter for børn og unge under 25 år, som kan få glæde af at være en godkendt forening.
Alle foreninger, der er godkendt af Folkeoplysningsudvalget, kan få adgang til puljemidler, faste tilskud og lokaler.
For at blive godkendt skal en forening overholde en række formelle krav.
Kontakt Fritid for vejledning, hvis du ønsker at søge om at få en forening godkendt. Se kontaktoplysninger nedenfor.
Sådan søger du om godkendelse
Hvis du ønsker at få godkendt en forening, skal du oprette foreningen som bruger på Fritidsportalen.
Når du indsender ansøgningen, skal du samtidig oplyse følgende om foreningen:
- Navn, adresse, mail.
- Cvr. nummer.
- Vedtægter.
- Bestyrelsesliste.
- Referat fra stiftende generalforsamling.
- Foreningens formål og aktiviteter.
- Hvilke lokaletype foreningen ønsker.
- Antal medlemmer over og under 25 år samt kontingentsatser.
Foreningens vedtægter skal beskrive
- Foreningens formål.
- Valg til bestyrelsen og antal bestyrelsesmedlemmer.
- Regnskabs- og formueforhold, herunder valg af revisor,
- Foreningens hjemstad.
- Betingelser for medlemskab.
- Tegningsret for foreningen - hvem skal skrive under på foreningens vegne.
- Procedure for vedtægtsændringer.
- Anvendelse af foreningens eventuelle midler ved ophør.
Betingelser for at blive godkendt
For at kunne blive godkendt som forening skal følgende krav være opfyldt:
- Formålet med foreningen skal være af folkeoplysende karakter.
- Foreningen skal være demokratisk opbygget.
- Eventuelle midler ved foreningens ophør skal anvendes til almennyttige formål.
- Foreningen skal som udgangspunkt være åben for alle.
- Idrætsforeninger skal indføre og håndhøve regler om dopingkontrol.
- Alle foreninger skal oprette et cvr. nummer og en NemKonto.
Se vejledning om at oprette MitID erhverv og digital postkasse på Aalborg Bibliotekernes hjemmeside
Efter foreningen er blevet godkendt
Kommunen kan altid forlange en redegørelse for foreningens aktiviteter. Foreningen skal hvert år indberette følgende til Fritid:
- Løbende meddelelser om bestyrelsens sammensætning med alle relevante kontaktinformantioner.
- Foreningens tilskudsregnskab og årsregnskab.
- Medlemstal.
- Erklæring om, at foreningen overholder reglerne om børneattester.
Kontakt
Fritid og Landdistrikt
Danmarksgade 17 9000 AalborgRing til os
99 31 41 62Skriv til os
Husk at skrive sikkert, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.