Trivsel fortsætter med at være på ”skoleskemaet” i Aalborgs 7. klasser
NyhedEt treårigt trivselsprojekt i Aalborgs folkeskoler har vist så gode resultater, at kommunen nu gør indsatsen permanent. En ny evaluering fremhæver stærk faglighed og mærkbare forbedringer i elevernes hverdag - og byrådet har afsat midler til at forankre indsatsen permanent i folkeskolen.

Et treårigt projekt om mental sundhed i Aalborg Kommunes skoler har haft så gode resultater, at det nu videreføres som en fast del af driften.
En ny evaluering konkluderer, at indsatsen er "velfungerende og fagligt stærk" og har et klart potentiale til at styrke elevernes trivsel.
Hos rådmand for Børn og Unge, Jes Lunde, er der stor begejstring for resultaterne:
"Det er utrolig vigtigt, at vi giver vores børn og unge værktøjer til at håndtere de udfordringer, livet indebærer for os alle. Ingen har et problemfrit liv. Det findes ikke. Det vigtige er at kunne stå i stormen og at finde en vej frem. Det har været en hjertesag for mig at få det ind på skoleskemaet, lige siden jeg første gang foreslog det i byrådet. Det er fantastisk dejligt nu at læse, hvor godt det er blevet udfoldet og modtaget af både elever, forældre og lærere. Vi skal videre ad den vej. Blandt andet med flere forældrekurser, som vi oplever en stor efterspørgsel på."
Med budgetaftalen for 2026-2029 har byrådet besluttet at forankre indsatsen permanent i folkeskolen.
Elever mærker forskellen i hverdagen
Evalueringen bygger blandt andet på erfaringer fra eleverne selv, som i høj grad oplever forløbene som nærværende og brugbare:
"Jeg synes, det var rigtig godt - psykologerne er søde og sjove, og de ved, hvad de snakker om."
"Hvis en klassekammerat er sur, kan jeg nu bedre forstå hvorfor og give plads i stedet for."
Netop den konkrete forståelse af egne og andres reaktioner er en af projektets centrale styrker. Målet har været at give eleverne et fælles sprog for trivsel, følelser og mentale processer - også når livet er svært.
Undervisning midt i klasselokalet
En af nøglerne til de gode resultater er, at indsatsen er rykket helt ind i klasselokalet.
PPR-psykologer har stået for undervisningsforløb i alle kommunens 7. klasser, hvor eleverne arbejder med tre centrale temaer: hjernens opbygning, sammenhængen mellem tanker og følelser samt mennesket som socialt væsen.
I 8. klasse følges der op med et såkaldt "booster-forløb", hvor eleverne arbejder videre med fællesskaber, sprogets betydning og det at kunne håndtere modstand.
Evalueringen peger på, at netop denne praksisnære tilgang - hvor undervisningen foregår i elevernes egen hverdag - er en væsentlig forklaring på succesen. Samtidig bliver arbejdet med trivsel en integreret del af skolernes eksisterende praksis.
Forældre og lærere spiller med
Projektet rækker også ud over eleverne selv.
Forældre har deltaget i møder med PPR-psykologer og fået redskaber til bedre at støtte deres børns trivsel. Samtidig er der udviklet undervisningsmateriale til lærere i hele skoleforløbet fra 0. til 9. klasse.
Tværgående samarbejde bag indsatsen
Projektet er udviklet i et samarbejde på tværs af forvaltninger - blandt andet med bidrag fra Klima, Kultur og Sundhed samt Center for Mental Sundhed i Aalborg, som har været med i udviklingen, og der ses perspektiver i indsatsen:
"Vi er glade for evalueringens konklusioner, som jo viser den forebyggende effekt, trivselsindsatsen i folkeskolen kan have. Vi ser jo desværre også udfordringerne med trivslen hos den lidt ældre målgruppe på ungdomsuddannelserne i vores sundhedsdata, så derfor er det nærliggende at kigge på, om vi kan sætte ind med noget til de årgange, inspireret af det her gode projekt", siger Jan Nymark Rose Thaysen, rådmand i Klima, Kultur og Sundhed i Aalborg Kommune
Fakta om "Mental sundhed og mestring i folkeskolen"
- Projektet er støttet af midler fra Det Obelske Familiefond
- Projektet er også tilbudt til alle fri- og privatskoler, hvoraf mange har valgt at deltage
- Evalueringen er udarbejdet af Defactum
- Det udarbejdede trivselsmateriale vil blive stillet til rådighed for alle skoler i hele landet
