Borgerens Faste Team - kommunal sygepleje og hjemmepleje
I Aalborg Kommune har vi samlet den kommunale sygepleje og Hjemmepleje Aalborg i 14 distrikter i Borgerens Faste Team.
Velkommen til Borgerens Faste Team i Aalborg Kommune
Vi er her for at sikre, at du får den bedste hjælp og pleje, når du har brug for det. Vores tværfaglige team er sammensat af dygtige fagfolk, der arbejder sammen for at give dig tryghed, sammenhæng og kontinuitet i din hverdag.
Vi ønsker at skabe en tryg og tillidsfuld oplevelse for dig, hvor høj faglig kvalitet er i fokus. Derfor har vi samlet hjemme- og sygeplejen under én ledelse, som vi kalder Borgerens Faste Team.
Borgerens Faste Team dækker hele Aalborg Kommune og er opdelt i 14 geografiske distrikter. Hvert distrikt består af mindre tværfaglige teams, der også bemander sygeplejeklinikker og samarbejder tæt med Myndighed og Rehabilitering.
Brug de 2 digitale løsninger herunder til at finde ud af, hvilket distrikt der dækker din adresse og hvilke sygeplejeklinikker, der ligger i nærheden af dig.
Hjælp og støtte døgnet rundt alle dage
Borgerens Faste Team er Aalborg Kommunes egen leverandør af hjælp, pleje og rehabilitering samt praktisk bistand i forbindelse med pleje efter Serviceloven § 83 og §83a samt Sundhedslovens § 138. Det gør vi hele døgnet rundt- alle årets dage.
Det er vigtigt for os, at du har det godt, er tryg og oplever både livskvalitet og værdighed. Derfor lægger vi stor vægt på, at vi som en del af hjælpen også træner og vedligeholder dine færdigheder. Det betyder, at du selv deltager i gøremålene så vidt muligt, så du på sigt kan blive mere selvhjulpen og/eller bevare de færdigheder, du har. Det giver dig større mulighed for selvbestemmelse i eget liv, og derved større livskvalitet.
I Borgerens Faste Team er vi mange fagligheder, der arbejder sammen om at give dig den bedste hjælp og omsorg.
Levering af hjemmeplejeydelser via Skærmbesøg
Det er også med selvbestemmelse og livskvalitet i fokus, at det nu er muligt at få hjemmepleje via en skærm.
Skærmbesøg er et tilbud til dig, som er visiteret til hjemmepleje, og som kan og gerne vil klare mere selv. Skærmbesøg kan komme på tale, når den hjælp, du har brug for ikke kræver, at medarbejderen er fysisk til stede hjemme hos dig, eller hvis der er situationer, hvor du ikke ønsker at få besøg i dit hjem. Det kan også være, at nogle besøg sker via skærmbesøg og andre som fysiske besøg som de plejer. Skærmbesøgene udføres af faguddannede social- og sundhedsfaglige medarbejdere.
Du låner alt udstyret af Aalborg Kommune - helt gratis og du behøver ikke have forstand på computere, iPads eller mobiltelefoner for at få skærmbesøg - vi skal nok lære dig alt, hvad du har brug for.
Hjælp når det passer dig
I Borgerens Faste Team planlægger vi din hjælp i tæt samarbejde med dig og eventuelt dine pårørende og viser hensyn og respekt for din dagligdag og dit hjem. Vi gør altid vores yderste for at overholde tider og aftaler og bestræber os på, at det er de samme medarbejdere, du møder. Du har også altid mulighed for at bytte rundt på din hjælp, så det svarer til dit aktuelle behov.
Tryghed
Vores medarbejdere bærer uniform og legitimationskort. Du kan derfor altid se, at det er en medarbejder fra Aalborg Kommune, du lukker ind i dit hjem.
Borgerens Faste Team – stærke fællesskaber, tillid og faglig udvikling
I Borgerens Faste Team arbejder vi i mindre, tværfaglige teams, hvor vi sammen skaber den bedste ældrepleje – både for borgerne og for hinanden.
Et ligeværdigt samarbejde baseret på tillid
Hos os er samarbejde fundamentet, og tillid er en kerneværdi. Vi lytter til hinandens observationer, er nysgerrige på forskellige perspektiver og anerkender den viden og erfaring, vi hver især bidrager med. Når vi kender og har tillid til hinandens fagligheder, arbejdsmetoder og styrker, kan vi arbejde både mere effektivt og med større tryghed.
Faglig sparring og udvikling
Som en del af Borgerens Faste Team har du altid nem adgang til faglig sparring. Du står aldrig alene, men har et team omkring dig, der støtter din udvikling og sikrer, at vi sammen løfter kvaliteten i ældreplejen. Tillid til hinanden giver os mod til at udvikle os og prøve nye løsninger til gavn for borgerne.
Kort og godt om Borgerens Faste Team:
- Små faste tværfaglige teams: Skaber et miljø, hvor alle føler sig trygge ved at dele idéer og bekymringer
- Tværfagligt samarbejde: Fremmer en kultur, hvor samarbejde og fælles mål er i fokus og hvor alle bidrager aktivt til teamets succes
- Stærke arbejdsfællesskaber: Fokus er på samarbejde, trivsel og faglig udvikling
- Perspektivet er: Helhedsorienteret og rehabiliterende med fokus på samarbejde med borger og pårørende
- Ligeværdigt samarbejde: Nysgerrighed på hinandens fagligheder, observationer og perspektiver
- Effektivt samarbejde: Godt kendskab til hinandens fagligheder og arbejdsmetoder
- Faglig sparring: Nem adgang til sparring og faglig udvikling
Hvis du vil vide mere
Tilsynsrapport, Lindholm Borgerens Faste Team
Plejeområdet, sundhedsfagligt reaktivt udgående tilsyn, september 2025
Tilsynsrapport, Vodskov Borgerens Faste Team
Sundhedsfagligt planlagt udgående tilsyn, maj 2025
Tilsynsrapport, Tofthøj Øst Hjemmepleje
Medicinhåndtering, marts 2025
Tilsynsrapport, Nibe Hjemmepleje
Plejeområdet, september 2024
Tilsynsrapport, Team Humlebakken
Insulinområdet, november 2023
Tilsynsrapport, Anneberg Hjemmepleje
Planlagt ældretilsyn, oktober 2023
Tilsynsrapport, Solsiden Hjemmepleje
Planlagt tilsyn efter servicelovens §§ 83-87, august 2023
Tilsynsrapport, Nr. Tranders Hjemmepleje
Insulinområdet, juni 2023
Tilsynsrapport, Anneberg Hjemmepleje
Blodfortyndende medicin, februar 2023
Tilsynsrapport, Nordland Vest Hjemmepleje
Planlagt tilsyn efter servicelovens §§ 83-87, september 2022
Aalborg Kommune har udarbejdet serviceinformation for personlig hjælp og pleje, praktisk hjælp samt træning til borgere, der bor i eget hjem. Serviceinformationen beskriver det politisk fastsatte serviceniveau, du kan forvente som borger i Aalborg Kommune.
Du skal selv kontakte din leverandør, hvis du vil klage over leverandøren. Din leverandørs kontaktoplysninger fremgår af din bevilling.
Du kan også få hjælp fra Den Åbne Linie ved at ringe til Kontaktcentret. Her hjælper brugervejlederen dig med at klage. Se information under "Kontakt".
Aalborg Kommune har udarbejdet Tilsynspolitik for Hjemmeplejen, som beskriver kommunens procedurer for udførelse af samt opfølgning på tilsyn.