Find en af kommunens andre hjemmesider

Gå ind på den valgte hjemmeside

Den førerløse bus

Mobilisering af en bydel med førerløse busser

Img 9567

Førerløs bus på Astrupstien

De første tanker om en bus på Astrupstien begyndte, som en del af byudviklingen af Aalborg Øst. I hele Aalborg Øst skulle der nytænkes og fremme bæredygtig udvikling. Man ville gerne samle Aalborg Øst om Astrupstien, som i fremtiden skulle være bydelens nye hovedgade og rygrad, på tværs af forskellige bebyggelser og borgere i Aalborg Øst. Ønsket var at der skulle være en busforbindelse på Astrupstien, men det blev besluttet at det ikke var rentabel. Derved kom ideen om en førerløs bus, som et energivenlig alternativ.

Den førerløse bus vil gøre Aalborg Øst til ’first mover’ på førerløse køretøjer og kan derved give et boost af imaget i Aalborg Øst. Dette vil skabe en positiv opmærksomhed og omtale omkring bydelen. Bussen skal give sammenhold og skabe lokalt ejerskab, omkring hele udviklingen af Aalborg Øst.

Læse mere om Astrupstien.

To busser af gangen vil køre på Astrupstien fra Jerupstien og til det kommende demensplejecenter, som i alt er ca. 2,1 km og har ti stoppesteder på ruten. Bussen vil kun køre med max. 25 km/t og vil derfor være et tryghedselement og skabe liv i området.

Nogen vil måske synes, at det kan virke utrygt at køre med en bus uden fører og derfor vil der i en opstartsperiode være en tryghedsperson med i bussen, som kan hjælpe og vejlede i brugen af bussen. Ligesom i et tog, skal man selv trykke på en knap for at komme ind og ud af bussen på et af de ti stoppesteder. Hvis nogen eller noget kommer ud foran bussen, stopper bussen automatisk og venter med at køre til censorerne aflæser at der er fri bane igen.

Det forventes at bussen kommer til at køre på Astrupstien medio 2018, efter at tunellen under Humlebakken er bygget om og Astrupstien er udvidet.

Teststrækning

Formål

Ud over at den førerløse bus bringer Aalborg Øst sammen, skal projektet også bidrage til en viden om, hvordan mennesker vil tage imod denne nye teknologi, hvordan de vil anvende den, og hvordan den kan bruges i samfundsudviklingen. Den nye teknologi indlejres i den eksisterende bydels struktur og materialitet og skal:

  • Øge trygheden i området samt skabe lokalt ejerskab til bussene
  • Endelig at bidrage med viden om mødet mellem teknologi, by og mennesker.
  • Sammenbinding til boligområderne
  • Udnyttelse af eksisterende infrastruktur
  • Forbedre den interne mobilitet
  • Energivenlig alternativ til den nuværende kollektive trafik
  • Øget social inklusion
  • Mobiliserer en gruppe borger, der ikke er så mobile
  • Styrke brug af tilbud i området


Fakta om bussen

  • Bussen forventes at vil køre med en max hastighed på 25 km/t.
  • ”Strækningen vil blive betjent med Navya Arma busser, hvori der er 11 siddepladser og et flexareal med plads til barnevogne, kørestole og evt. stående passagerer”
  • Til forsøget benyttes tre el-busser, hvoraf de to vil være i drift mens den tredje lader op.
  • Grundlæggende er bussen bygget over princippet: Er der noget den ikke kan finde ud af – så stopper den.
  • Bussen er udstyret med fire systemer (GPS, Lidar, radar og 3Dkamera), der både styrer den og holder øje med dens omgivelser - disse fire systemer gør, at bussen med meget stor nøjagtighed kan transportere folk sikkert rundt.

 

Hvad sker der i øjeblikket

I øjeblikket er vi i gang med at lave en ansøgning til Transportministeriet, som inkluderer en assessorvurdering og godkendelse af busserne.
Detailprojektering af stien er i fuld gang, imens tunellen under Humlebakken er i gang med at blive udvidet.

Del indhold