Find en af kommunens andre hjemmesider

Gå ind på den valgte hjemmeside

Den førerløse bus

Mobilisering af en bydel med førerløse busser

IMG_0057

Astrupstien får en førerløs bus

Gennem en årrække har der været arbejdet på at få en førerløs bus i drift på Astrupstien her i Aalborg Øst. Projektet er nu ved at blive til virkelighed. Anlægsarbejdet er i fuld gang, så stien bliver bedst muligt indrettet til den førerløse elbus.

Hvorfor skal der køre en bus her?

Den førerløse bus i Aalborg Øst er et pilotprojekt, som skal skabe mere mobilitet og sammenhæng i boligområdet over en periode på 2 år. Bussen skal give lokalt ejerskab omkring hele udviklingen af Aalborg Øst og sammenhold omkring bussen. Den skal samtidig øge mobiliteten både internt og eksternt i området. Overordnet vil den førerløse bus gøre Aalborg Øst til ’first mover’ på førerløse køretøjer.

Bag projektet står Aalborg Kommune og Autonomous Mobility, mens Nordjyllands Trafikselskab og Aalborg Universitet deltager i evalueringspartnerskabet. 

Teststrækning

Hvordan kan bussen køre selv?

Bussen navigerer ved hjælp af en række sensorer og software, som gør den i stand til at registrere omgivelserne i en 60 meters omkreds 360° rundt om bussen. Registrerer bussen uventede objekter, mennesker og forhindringer på ruten, vil den enten sætte farten ned og afgive lydsignal eller standse helt - afhængigt af hvorvidt objektet er i bevægelse og afstanden hertil.

Hvor og hvornår kører bussen?

Bussen kører alle ugens dage på en 2,1 km lang strækning med 10 indlagte stoppesteder i intervaller af 15 minutter.

Den nøjagtige dato for driftsstart kendes endnu ikke, da det afhænger af anlægsarbejdet og myndighedsgodkendelsen af projektet. Der meldes nærmere ud, så snart lanceringsdatoen er fastsat.

Hvem kan bruge bussen?

Alle er velkomne til at bruge bussen, og den er gratis at benytte. Der kan maksimalt være 11 personer ombord i bussen. For en sikkerheds skyld bør man sidde ned under kørslen. Kørestols- og rollatorbrugere har adgang til bussen ved hjælp af en rampe.

Er det sikkert at bruge bussen?

Den selvkørende bus er meget forsigtig i trafikken. Den registrerer omgivelserne i 360 grader 60 meter ud fra bussen, og opdager den f.eks. en cyklist, der er på vej ud foran bussen, så standser den. Samtidig vil bussen maksimalt køre op til 18 km/t på ruten.

I starten vil bussen være bemandet af en operatør for at give passagererne en tryg og behagelig oplevelse. Operatørerne kan træde til med hjælp og vejledning om, hvordan bussen virker og svare på enhver slags spørgsmål.

Mere information

Læs mere på www.amobility.dk/aalborgoest og del din oplevelse på sociale medier under hashtagget #9220selvkørende

Facts om bussen

  • Busproducent: Navya
  • Vægt: 2.400 kg
  • Mål: 475 cm (L), 265 cm (H), 211 cm (B)
  • Tophastighed i pilotprojektet: 18 km/t
  • Passagerkapacitet: Op til 11 passagerer
  • Eldrevet
  • Rækkevidde: Ca. 100 km eller 8 timers kørsel på én opladning
  • Busmodellen kører i dag i projekter i Køge, Sverige, Frankrig, USA, Schweiz og Australien 

Facts om teknologien

Bussen navigerer ved hjælp af en række sensorer og software, som gør den i stand til at registrere omgivelserne i en 60 meters omkreds 360° rundt om bussen.

Påmonteret bussen er 8 LiDARs (Light Imaging Detection And Ranging), som genererer 2D- og 3D-billeder af omgivelserne i realtime og sammenligner disse med den information, som allerede er lagret i bussens system. Med bl.a. LiDAR-teknologien kender bussen sin position ned til tre centimeters nøjagtighed.

Så snart den autonome kørsel startes, kontrollerer køretøjet hele tiden, om de faktiske omstændigheder på ruten svarer til de på 3D-kortet gemte omstændigheder.

Registrerer bussen uventede objekter, mennesker og forhindringer på ruten, vil den enten sætte farten ned og afgive lydsignal eller standse helt - afhængigt af hvorvidt objektet er i bevægelse og afstanden hertil.

Hvad sker der i øjeblikket?

  • D. 8 juli 2018 skrev Aalborg Kommune historie, da de, som de første i Danmark, indsendte en ansøgning om tilladelse til forsøg med selvkørende busser
  • Den førerløse bus vil frem til driftsstart, stå til udstilling i Sundheds- og Kvartershuset 
Del indhold