Beboerklagenævnet
Hvad er Beboerklagenævnet?
Beboerklagenævnet er en klageinstans, der i henhold til Almenlejelovens bestemmelser kan behandle sager, hvor der er opstået en tvist mellem udlejer og lejer i et almennyttigt boligbyggeri i Aalborg Kommune.
Huslejenævnet kan behandle sager inden for det private boligbyggeri, og rene erhvervslejemål henhører under Boligretten.
Beboerklagenævnets sammensætning
Beboerklagenævnet består af en formand, som er jurist samt to andre medlemmer, der kender til almennyttige lejeforhold. De to sidstnævnte er valgt af Aalborg Byråd efter indstilling fra de almene boligorganisationer og lejeforeninger i Aalborg Kommune.
- Souschef i Ankestyrelsen, cand.jur Kit Purkær Madsen er formand.
De to øvrige medlemmer er:
- Lars Christian Larsen - (indstillet af et flertal af boligforeningerne i Aalborg)
- Nikoline Brohus Sørensen - (indstillet af Danske Lejere)
I sager vedrørende husordensovertrædelser suppleres Beboerklagenævnet af en person, der er sagkyndig med hensyn til sociale forhold. Beskæftigelseschef Michael Toftegaard Larsen er udpeget af byrådet som social sagkyndig. Han har ingen stemmeret.
Medlemmerne er valgt for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2021.
Samarbejdende kommuner
Jammerbugt Kommune er tilknyttet Beboerklagenævnet i Aalborg frem til 31. december 2021.
Hvilke typer sager kan Beboerklagenævnet behandle?
De hyppigste forekommende sager, hvor Beboerklagenævnet træffer afgørelse, er følgende:
- Formalia ved varsling af huslejeforhøjelser
- Boligens stand ved indflytning
- Manglende vedligeholdelse
- Istandsættelse ved fraflytning
- Tilbagebetaling af beboerindskud
- Betaling af varme, vand og lignende
- Bytte, fremleje og fortsættelse af lejemålet
- Husordensovertrædelser
- Lovligheden af beslutninger truffet af beboerdemokratiet
Hvilke typer sager kan Beboerklagenævnet ikke behandle?
Beboerklagenævnet kan bl.a. ikke træffe afgørelse inden for følgende områder:
- Huslejens størrelse
- Opsigelse og ophævelse af lejeaftaler
Hvordan indbringer du din klage for Beboerklagenævnet?
Du kan sende din klage skriftligt til Beboerklagenævnets sekretariat på følgende adresse:
Beboerklagenævnet
Aalborg Kommune
Postboks 462
Boulevarden 13
9100 Aalborg
Du kan også sende din klage via sikker mail (se i højre side)
Du kan ringe til Beboerklagenævnets sekretariat på tlf. nr.: 9931 1722
Beboerklagenævnet holder sommerferielukket i juli måned.
Opmærksomheden skal henledes på, at Beboerklagenævnet som hovedregel fremsender høringer og afgørelser til eBoks.
Du skal betale gebyr
Når du indbringer din klage skal du betale et gebyr. Gebyret reguleres årligt. Pr. 1. januar 2021 udgør gebyret kr. 147,00.
Du skal overføre gebyret til reg.nr. 3201 kontonr. 3402183403 med tydelig angivelse af dit navn og lejemålets adresse, samt eventuelt journalnummer.
Sagsbehandlingen igangsættes først, når gebyret er modtaget, og uanset sagens udfald refunderes gebyret ikke.
Hvilke dokumenter skal du sende til Beboerklagenævnet?
Når du indbringer en sag for Beboerklagenævnet, skal du vedlægge følgende:
- En kort beskrivelse af, hvad det er, du ønsker, at nævnet skal tage stilling til.
- Dokumentation for, at du inden sagens indbringelse har forelagt klagen for modparten.
- Kopi af bilag der dokumenterer klagen.
- En kopi af lejekontrakten.
Hvordan behandles en sag og hvor lang tid tager det?
Det første, Beboerklagenævnet gør, er at sende en kopi af samtlige sagens bilag til udtalelse hos modparten. Hvis modparten ikke svarer, kan Beboerklagenævnet lægge den anden parts oplysninger til grund ved sagens afgørelse.
Under selve sagsbehandlingen har Beboerklagenævnet mulighed for at indhente oplysninger hos såvel private som offentlige myndigheder, herunder f.eks. By- og Landskabsforvaltningen og Borgerservice. Som et led i sagens behandling kan Beboerklagenævnet også beslutte at tage ud og se lejemålet ved en besigtigelse eller i sjældne tilfælde indkalde parterne til møde i nævnet.
Hvor lang tid tager det at få behandlet en sag?
Sagsbehandlingstiden varierer meget fra sag til sag, men typisk tager det mellem 1-6 måneder. Hvis Beboerklagenævnet ikke har afgjort sagen senest 4 uger fra det tidspunkt, hvor enten lejers eller udlejers svarfrist er udløbet, kan klageren indbringe sagen for Boligretten uden at afvente nævnets afgørelse.
Hvad sker der når Beboerklagenævnet har truffet afgørelse?
Beboerklagenævnets afgørelse sendes til såvel lejer som udlejer (eller deres repræsentanter). Hvis du er uenig i afgørelsen, kan du inden 4 uger efter, at den er fremsendt, indbringe afgørelsen for Boligretten.
Beboerklagenævnet kan ikke hjælpe dig med at inddrive et eventuelt tilgodehavende hos modparten. I et sådant tilfælde må man eventuelt rette henvendelse til en lejerorganisation, en advokat, en retshjælpsordning eller lignende. Se evt. nedenstående punkt vedrørende rådgivning.
Hvor kan du få råd og vejledning?
Rådgivning
Beboerklagenævnet er en klageinstans, og nævnet yder derfor ikke råd og vejledning.
Beboerklagenævnets sekretariat kan udelukkende vejlede dig om, hvordan du indbringer en sag for nævnet.
Som lejer kan du få råd og vejledning omkring Almenlejelovens bestemmelser ved henvendelse til en advokat, en lejerorganisation, en retshjælpsordning eller en privat rådgivningsvirksomhed.
Databeskyttelsesforordningen
Aalborg Kommune har i forbindelse med din beboerklagenævnssag fået oplysninger fra dig. Du har ret til at få at vide, at vi registrer oplysninger om dig. Oplysningerne er registreret i kommunens IT-system, som overholder reglerne for behandling af personoplysninger.
For at vi kan behandle din beboerklagenævnssag registrerer vi dine kontaktoplysninger, cpr-nummer og oplysninger om dine lejeforhold i den pågældende sag. Kontaktoplysningerne vil typisk være dit navn, den e-mailadresse, som du har henvendt dig til os på og din adresse. Vi registrerer ikke flere oplysninger, end vi har brug for.
Vi må kun gemme oplysninger så længe, det er nødvendigt. Vi sletter dine oplysninger, når vi ikke længere skal bruge dem til sagsbehandlingen. Inden kommunen sletter dine oplysninger, skal vi dog videregive dem til arkivmyndighederne. Det står i arkivloven.
Hvis du har spørgsmål, kan du rette henvendelse til Beboerklagenævnet eller til kommunens databeskyttelsesrådgiver:
Databeskyttelsesrådgiveren – Aalborg Kommune
Henrik Johannes Rask
Borgmesterens forvaltning
Rantzausgade 6
9000 Aalborg
Læs mere om Databeskyttelsesforordningen
Du har ret til at få at vide, hvilke oplysninger, vi har registreret om dig og bruger i vores sagsbehandling. Du har normalt også ret til at se oplysningerne. Hvis du vil se oplysningerne, skal du henvende dig til Beboerklagenævnet.
Du har ret til at bede om, at oplysningerne om dig bliver begrænset, rettet eller slettet, hvis du mener, de fx er forkerte eller giver et forkert indtryk. Kommunen skal tage stilling til din anmodning, men det er ikke sikkert, at vi er enige med dig. Hvis du vil bede om at få begrænset, rettet eller slettet oplysninger, skal du rette henvendelse til Beboerklagenævnet.
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod, at kommunen behandler oplysninger om dig. Kommunen har pligt til at tage stilling til din anmodning. Det er dog ikke sikkert, at kommunen er enig med dig. Hvis du vil gøre indsigelse, skal du rette henvendelse til Beboerklagenævnet.
Du kan klage over kommunens behandling af dine personoplysninger til:
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Læs mere om databeskyttelsesforordningen