Aalborg Byråd
I byrådet sidder 31 byrådsmedlemmer fra seks forskellige partier. Byrådsmedlemmerne vælges hvert fjerde år ved direkte valg.
Byrådet vælger borgmesteren, to viceborgmestre, seks rådmænd og medlemmer af de syv stående udvalg. Borgmesteren og rådmændene varetager sammen med direktørerne den daglige ledelse af forvaltningerne.
Den kommunale styrelseslov fastsætter rammen for kommunens styrelse. Aalborg kommunes styreform er et mellemformsstyre med delt administrativ ledelse. Lovens regler udfyldes af styrelsesvedtægten, som vedtages af byrådet. Vedtægten giver mulighed for at opbygge kommunens struktur, så der tages hensyn til lokale forhold og ønsker.
Byrådets overordnede rolle bliver sikret ved, at et flertal af medlemmerne skal godkende alle bevillinger, og alle kommunale spørgsmål kan tages op til behandling i byrådet. Ethvert medlem kan forlange en sag på dagsordenen.
Byrådets møder er offentlige og ledes af borgmesteren. I hans fravær bliver de ledet af viceborgmestrene. Kommunaldirektøren er byrådets sekretær.
Rammer for byrådets arbejde
Aalborg Kommunes styrelsesvedtægt
Kapitel I - Byrådet
§ 1
Aalborg Byråd består af 31 medlemmer.
Stk. 2. Byrådet vælger en borgmester og en første og anden viceborgmester efter reglerne i Styrelseslovens § 65, stk. 5.
§ 2
De nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af byrådets møder fastsættes i byrådets forretningsorden.
Kapitel II - Borgmesteren
§ 3
De nærmere regler om borgmesterens opgaver i forbindelse med byrådets møder fastsættes i forretningsordenen.
Stk. 2. Borgmesteren drager omsorg for, at sager, der kræver beslutning af byrådet, forelægges dette med eventuelle erklæringer.
Stk. 3. Borgmesteren drager omsorg for, at der om sager, som henhører under et udvalgs område, indhentes de nødvendige erklæringer, inden byrådet træffer beslutning i sagen.
§ 4
Borgmesteren varetager de koordinerende funktioner, der fremgår af Styrelsesloven.
§ 5
Borgmesteren varetager den øverste daglige ledelse af en del af kommunens administration, jf. § 10.
Kapitel III - Økonomiudvalget
§ 6
Økonomiudvalget, består af 7 medlemmer, der vælges efter reglerne i Styrelseslovens § 65.
Økonomiudvalget sammensættes således:
Borgmesteren
Formændene (rådmænd) for byrådets stående udvalg.
Stk. 2. Økonomiudvalgets medlemstal skal være ulige, medmindre kommunen får en særlig tilladelse efter styrelseslovens § 65 c stk. 1.
Stk. 3. Borgmesteren er formand for Økonomiudvalget.
Kapitel IV - Stående udvalg
§ 7
Byrådet nedsætter følgende stående udvalg, hver på 7 medlemmer:
- By- og Landskabsudvalget
- Job- og Velfærdsudvalget
- Senior- og Omsorgsudvalget
- Børn- og Undervisningsudvalget
- Klima- og Miljøudvalget
- Sundheds- og Kulturudvalget
§ 8
Borgmesteren og formændene for de stående udvalg vælges af byrådet efter reglerne i Styrelseslovens § 65.
Valget finder sted på det konstituerende møde ved et samlet forholdstalsvalg og således, at samme gruppeanmeldelse gælder ved de efterfølgende valg til Økonomiudvalg og til stående udvalg. Valgene har virkning for byrådets funktionsperiode.
Stk. 2. Formændene for de stående udvalg benævnes rådmænd.
Kapitel V- De enkelte udvalg
§ 9
I overensstemmelse med nedenstående fordeling er den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender, herunder drifts-, myndigheds- og planlægningsmæssige opgaver, henlagt til Økonomiudvalget og de enkelte stående udvalg til udførelse på disses eget ansvar. Udførelsen skal ske inden for rammerne af de på årsbudgettet meddelte bevillinger og rådighedsbeløb samt de ved særlig beslutning bevilgede beløb og byrådets øvrige beslutninger.
Økonomiudvalget
Herunder hører:
- De overordnede og samordnende økonomiske, planlægningsmæssige, organisatoriske og administrative opgaver, samt erhvervs- og internationale forhold inden for kommunens administrationsområder.
- Økonomiudvalget er kommunens løn- og personaleudvalg.
- De stående udvalg skal meddele Økonomiudvalget de oplysninger, Økonomiudvalget finder nødvendige for varetagelsen af sine overordnede og samordnende opgaver.
- Økonomiudvalget fastlægger fælles planforudsætninger og kan fastlægge forskrifter for planers tilvejebringelse.
- Økonomiudvalgets erklæring skal indhentes om enhver sag, der vedrører kommunens planlægningsopgaver og økonomiske-, løn- og personalemæssige- eller almindelige administrative forhold, inden sagen forelægges byrådet til beslutning.
- Varetagelse af kommunens ejerinteresser i selskaber.
- HR og Arbejdsmiljø.
- Betjening af Ligestillingsudvalget.
By- og Landskabsudvalget
Herunder hører:
- Fysisk planlægning med undtagelse af den overordnede fysiske planlægning
- Bygnings- og boligregulering
- Veje og trafik
- Færgedrift
- Naturforvaltning og naturbeskyttelse
- Vandløb og fjord
- Parker, fritidsanlæg og kirkegårde
- Råstoftilladelser
- Jordforsyning
- Køb og salg af fast ejendom
- Administration af kommunens ubebyggede arealer
Job- og Velfærdsudvalget
Herunder hører:
- Råd og vejledning
- Tilbud til børn, unge og voksne
- Ungdommens uddannelsesvejledning inkl. STU
- Fritidscentre
- Foranstaltninger for børn, unge, voksne og familier med særlige behov
- Forebyggelse- og sundhedsfremme til unge, voksne og personer med handicap
- Alkohol- og misbrugsbehandling
- Dag- og døgntilbud
- Udsatteområdet
- Særlige tilbud til voksne med handicap
- Boligsocialt arbejde og anvisning
- Tilsyn med private tilbud
- Forsikrede ledige
- Sygedagpenge
- Kontanthjælp og Uddannelseshjælp
- Aktiveringsindsats
- Ressourceforløb
- Jobafklaringsforløb
- Revalidering
- Bevilling af kontanthjælp, Uddannelseshjælp, Førtidspension og øvrige lovbestemte økonomiske ydelser
- Ledighedsydelse og Fleksjob
- Virksomhedsbetjening
- Jobformidling
- Sprogundervisning
- Flygtninge- og integrationsområdet
- Betjening af råd og nævn
Udvalget træffer afgørelse i sager om ydelser m.v. til enkeltpersoner på det sociale område, i det omfang ydelserne vedrører udvalgets opgaver.
Senior- og Omsorgsudvalget
Herunder hører:
- Hjemmepleje (praktisk bistand og personlig pleje)
- Hjemmesygepleje
- Boligtilbud
- Madservice
- Aktivitetstilbud
- Hjælpemidler
- Særlige tilbud til voksne med handicap
- Forebyggelse og sundhedsfremme i forhold til ældre
Udvalget træffer afgørelse i sager om ydelse m.v. til enkeltpersoner på det sociale område, i det omfang ydelserne vedrører udvalgets opgaver.
Børne- og Undervisningsudvalget
Herunder hører:
- Skoler
- Dagpleje- og daginstitutioner
Klima- og Miljøudvalget
Herunder hører strategisk planlægning, myndighedsopgaver og indsatser inden for områderne:
- Bæredygtighed
- Klima, forebyggelse og tilpasning
- Grøn omstilling og Cirkulær Økonomi
- Indsamling af affald og drift af genbrugspladser m.m.
- Miljøregulering af Industri- og Landbrug
- Energi
- Drikkevand
- Spildevand og regnvand
- Beredskab
- Byggeteknisk rådgivning
- Udlejning af bygningsejendomme.
- Kollektiv trafik og kørselskontor
Sundheds- og Kulturudvalget
Herunder hører:
- Træningsområdet efter sundhedsloven
- Sundhedsområdet, herunder rehabilitering, sundhedsfremme og forebyggelsesindsatser for børn og voksne
- Landdistriktsudvikling
- Borgerservice
- Skolelæger, sundhedsplejen med forebyggende indsats og udskolingsundersøgelser
- Tandpleje
- Fritid
- Kultur
- Biblioteker
- Stadsarkiv
Stk. 2. Udvalgene drager omsorg for, at bevillinger og rådighedsbeløb, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalgene foretager indstilling til byrådet, hvis yderligere bevillinger er ønskelige eller nødvendige.
Stk. 3. Udvalgene udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om handlings- og forsyningsplaner inden for deres område.
Stk. 4. Økonomiudvalget eller det respektive stående udvalg har inden for sit område den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver i relation til de organer, som modtager tilskud fra kommunen.
Kapitel VI - Øverste daglige ledelse
§ 10
Borgmesteren og rådmændene varetager den øverste daglige ledelse af de dele af kommunens administration, der varetager Økonomiudvalgets og de respektive stående udvalgs forvaltningsområder, jf. Styrelseslovens § 64a.
Stk. 2. Borgmesteren og rådmændene varetager den øverste daglige ledelse af de dele af kommunens administration, som varetager sekretariatsforretninger for de særlige organer, der naturligt knytter sig til Økonomiudvalgets henholdsvis det pågældende stående udvalgs område.
Stk. 3. Borgmesteren varetager den øverste daglige ledelse af kommunens øvrige administration.
Stk. 4. Borgmesteren og rådmændene drager inden for deres område omsorg for sagernes ekspedition, herunder at de ekspederes uden unødvendig forsinkelse, og udfærdiger om fornødent forskrifter herfor.
Stk. 5. Borgmesteren og rådmændene drager inden for deres område omsorg for, at ingen udgift afholdes eller indtægt oppebæres uden fornøden bevilling, og at udgifter og indtægter bogføres i overensstemmelse med de fastsatte regler. Findes, at en disposition ikke har haft bevillingsmæssig hjemmel, forelægges spørgsmålet for byrådet gennem Økonomiudvalget.
Stk. 6. Borgmesteren og rådmændene foretager indstilling til Økonomiudvalget i forbindelse med behandling af løn- og personalesager, der direkte berører deres område.
Kapitel VII - Særlige organer
§ 11
Børn- og ungeudvalget. Formanden for Børn- og ungeudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 20% af borgmesterens vederlag.
§ 12
Folkeoplysningsudvalget. Formanden for Folkeoplysningsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 10% af borgmesterens vederlag.
§ 13
Byrådet fastsætter regler for den nærmere udøvelse af tilsynet med de organer, der modtager kommunalt tilskud.
§ 14
Aalborg Kommunes Borgerrådgiver. Der er etableret en borgerrådgiverfunktion efter Styrelseslovens § 65 e.
Stk. 2. Borgerrådgiveren skal yde rådgivning og vejledning til kommunens borgere inden for de af byrådet fastsatte rammer herfor, herunder bidrage til at sikre borgernes retssikkerhed i forbindelse med kommunens sagsbehandling.
Stk. 2. Byrådet ansætter og afskediger lederen af borgerrådgivningen samt fastsætter de nærmere regler for dennes virksomhed.
Kapitel VIII - Ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 15
Nærværende vedtægt træder i kraft den 1. januar 2022.
Vedtaget af Aalborg byråd den 27. september 2021.
Bemærkninger til styrelsesvedtægten
Indledning
I henhold til styrelsesvedtægten er Aalborg Kommunes styreform et "mellemformstyre med delt administrativ ledelse".
Økonomiudvalget sammensættes af borgmester og udvalgsformænd, som stadig betegnes rådmænd.
Udvalgsformænd og dermed Økonomiudvalget udpeges af byrådet efter forholdstalsvalgmåden.
Den umiddelbare forvaltning ligger hos udvalget som kollegium.
Den øverste daglige ledelse af administrationen ligger hos henholdsvis borgmester og rådmand.
Bemærkninger til de enkelte kapitler
Kapitel II- Borgmesteren
Borgmesterens koordinerende funktioner fremgår af Styrelseslovens § 31a.
Herefter har borgmesteren,
- ret til at deltage i forhandlingerne i de stående udvalg uden stemmeret,
- krav på at modtage dagsorden og referat fra møder i stående udvalg,
- ret til at sammenkalde medlemmerne af to eller flere stående udvalg til drøftelse af sager af fælles interesse, og
- ret til at standse behandlingen af en sag ved skriftligt at pålægge udvalget at indbringe den for byrådet.
Sidstnævnte indgrebsret kan anvendes over for alle sager, uanset på hvilket stadium af sagsbehandlingen sagerne befinder sig, og uanset om behandlingen foregår i udvalg eller i administration. Det bemærkes, at en tilsvarende ret ikke er tillagt den pågældende udvalgsformand (rådmand).
Kapitel III- Økonomiudvalget
Kapitlet fastlægger kommunens styre til et mellemformsstyre, jf. styrelseslovens § 65.
Udvalgsformændene betegnes rådmænd og har sæde i Økonomiudvalget.
Forholdstalsvalgmåden er ensbetydende med, at Økonomiudvalgets politiske sammensætning svarer til byrådets, og at rådmænd fra mindretallet i byrådet derfor også tilhører mindretallet i det respektive udvalg.
Økonomiudvalget kan ved flertalsvalg blandt sine medlemmer vælge en næstformand til at fungere som mødeleder i tilfælde, hvor borgmesteren er fraværende, uden at viceborgmesteren er indtrådt i borgmesterens funktion.
De nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af Økonomiudvalgets møder kan fastlægges af Økonomiudvalget i en forretningsorden.
Kapitel IV- Stående udvalg
Hvert udvalg kan ved flertalsvalg blandt sine medlemmer vælge en næstformand til at fungere som mødeleder i formandens midlertidige fravær.
De nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af et udvalgs møder kan fastlægges af udvalget i en forretningsorden.
Kapitel V- De enkelte udvalg
Kapitlet rummer i hovedtræk en beskrivelse af Økonomiudvalgets og de stående udvalgs opgaveområder. Det er ikke fundet hensigtsmæssigt eller nødvendigt at fastlægge en udtømmende fordeling. Der henvises i øvrigt til den af byrådet den 23. juni 2021 godkendte fordeling af opgaver mellem kommunens forvaltninger.
Specielt Økonomiudvalgets overordnede og samordnende økonomiske, planlægningsmæssige, organisatoriske, administrative og løn- og personalemæssige opgaver er vanskelige at specificere, ud over hvad Styrelsesloven allerede har gjort i § 18, § 21 og kapitel V. Herudover varetager Økonomiudvalget tillige de overordnede og samordnende erhvervs- og internationale forhold.
Det præciseres, at det er Økonomiudvalget, der er kommunens løn- og personaleudvalg. De stående udvalg har ikke kompetence på dette område.
Den overordnede/samordnende fysiske planlægning ligger i Økonomiudvalget, mens den øvrige fysiske planlægning er i By- og Landskabsudvalget.
Grænsen mellem Økonomiudvalgets og By- og Landskabsudvalgets ansvarsområde er ikke klar, og der kan peges på flere muligheder.
Fordelingen er i store træk, at regionalplanspørgsmål og kommuneplanens hovedstruktur henhører under Økonomiudvalget, mens den øvrige fysiske planlægning, herunder kommuneplanens rammedel er i By- og Landskabsudvalget, dog således at Økonomiudvalget i sammenhæng med den økonomiske planlægning kan udmelde overordnede krav til kommuneplanrammerne.
Det er opfattelsen, at løsningen vil skabe den bedste organisatoriske sammenhæng mellem planlægning og myndighedsbehandling, samtidig med at Økonomiudvalget sikres overordnet indflydelse.
Økonomiudvalget og By- og Landskabsudvalget samarbejder med Sundheds- og Kulturudvalget og Klima- og Miljøudvalget om udarbejdelse af forslag til overordnede politikformuleringer vedrørende landdistrikterne – for så vidt angår Planstrategi, Kommuneplanens Hovedstruktur, Planredegørelse og Kollektiv Trafik samt diverse udviklingsprojekter vedrørende landdistrikterne.
Senior og Omsorg, Børn og Unge samt Job og Velfærd udfører sundhedsopgaver, som er tilknyttet disse forvaltningers driftsopgaver. Sundhed og Kultur har ansvar for de tværgående sundhedsopgaver samt rehabilitering, sundhedsfremme og forebyggelsesindsatser for kommunens børn og voksne, mens Senior og Omsorg driver forebyggelse og rehabilitering til kommunens ældre.
Vedtægten omtaler ikke relationerne til den kommunale administration. Bestemmelsen om, at udvalgene skal meddele Økonomiudvalget fornødne oplysninger, er således ikke til hinder for, at Økonomiudvalget, til brug for varetagelsen af sine opgaver, kan få oplysninger fra de enkelte forvaltninger.
Økonomiudvalget er ikke "overudvalg" i relation til de stående udvalg og deres kompetenceområder, men der er intet til hinder for, at de stående udvalg indhenter Økonomiudvalgets erklæring i sager, der skal behandles i byrådet.
De organer (selvejende institutioner mv.), som modtager tilskud fra kommunen, er anført i bilaget til kommunens regnskab, hvoraf også tilhørsforholdet til de enkelte udvalg vil fremgå.
Kapitel VI- Øverste daglige ledelse er delt
Kapitlet fastlægger, at borgmesteren/rådmændene har den øverste daglige ledelse af den administration, der hører under Økonomiudvalget s/udvalgets område eller særlige organer, der knytter sig hertil. For borgmesterens vedkommende tillige for den del af administrationen, som ikke hører under et udvalgs opgaver.
Kompetencen vedrører udelukkende administrative ledelsesfunktioner.
På dette område har de stående udvalg ingen kompetence. De stående udvalg vil dog kunne udtale sig på områder, der har udvalgets særlige interesse, f.eks. om jobprofilen i forbindelse med ansættelse af forvaltningens direktør.
Indholdsmæssige beslutninger
Med hensyn til indholdsmæssige beslutninger ligger kompetencen i Økonomiudvalget eller det stående udvalg. Økonomiudvalget eller det pågældende stående udvalg vil kunne delegere indholdsmæssige beslutninger til borgmester/rådmand og/eller til administrationen.
Borgmester/rådmand vil i henhold til styrelsesloven kunne træffe indholdsmæssige afgørelser, som ikke tåler opsættelse eller giver anledning til tvivl.
Forretningsorden
Byrådets møder
§ 1
§ 1. Byrådet holder som hovedregel ordinært møde 1 gang om måneden. Byrådets møder fastlægges i en mødeplan. Bekendtgørelse om tid og sted for møderne offentliggøres på kommunens hjemmeside. Dagsorden og referater fra møderne offentliggøres på kommunens hjemmeside. Dette gælder også for ekstraordinære møder.
Stk. 2. Byrådets møder er offentlige. Alle sager behandles på åbne dagsordener, og der skal være mest mulig åbenhed i byrådets dagorden. Byrådet kan dog bestemme, at en sag skal behandles for lukkede døre, hvis helt særlige forhold gør sig gældende, eksempelvis visse personsager eller sager vedrørende visse forretningsmæssige forhold. Begrundelsen for, at sagen behandles på den lukkede dagsorden, skal fremgå af sagsbeskrivelsen.
Stk. 3. Der skal være størst mulig åbenhed i byrådets beslutningsreferater. Beslutningsreferater fra lukkede punkter på dagsordenen offentliggøres, med mindre særlige forhold gør sig gældende.
Stk. 4. Spørgsmålet om, hvorvidt en sag giver anledning til dørlukning, skal dog forud behandles for lukkede døre, hvis dette bestemmes af byrådet eller borgmesteren.
Stk. 5. Sager, der behandles for lukkede døre, behandles så vidt muligt sidst.
Stk. 6. Enhver har ret til at overvære byrådets offentlige møder. Hvis en tilhører forstyrrer forhandlingerne, kan borgmesteren udelukke den pågældende eller i fornødent fald samtlige tilhørere fra mødet.
Stk. 7. Borgmesteren kan reservere særlige pladser til pressens repræsentanter. Alle har adgang til at foretage video- og lydoptagelser fra tilhørerpladserne under byrådets møder for åbne døre i det omfang, at dette ikke forstyrrer afholdelsen af mødet.
§ 2
Er et medlem forhindret i at deltage i et byrådsmøde, meddeler vedkommende borgmesteren dette inden mødet.
Stk. 2. I beslutningsprotokollen anføres for hvert enkelt møde, hvilke medlemmer, der har været fraværende.
Udsendelse af dagsorden og sagernes fremlæggelse
§ 3
Hvis et medlem senest ugedagen før et ordinært møde har indgivet skriftlig anmodning om behandling af en sag, sætter borgmesteren denne på dagsordenen for førstkommende møde. På tilsvarende måde forholdes med spørgsmål, som et medlem ønsker at stille til borgmesteren med henblik på optagelse på dagsordenen.
Stk. 2. Borgmesteren foranlediger, at en dagsorden med fornødne bilag er tilgængelig for hvert af byrådets medlemmer i det elektroniske dagsordenssystem senest 4 hverdage inden et ordinært møde.
Stk. 3. Referat fra byrådets møder gøres tilgængeligt for medlemmerne i det elektroniske dagsordensystem.
Stk. 4. Når en sag er optaget på dagsordenen for et ordinært møde, er sagens dokumenter tilgængelige i det elektroniske dagsordenssystem. Dette gælder dog ikke dokumenter, der indeholder personoplysninger, jf. databeskyttelsesreglerne.
Stk. 5: Ved indkaldelse til ekstraordinært møde giver borgmesteren i videst muligt omfang medlemmerne underretning om de sager, der behandles på mødet.
Beslutningsdygtighed, mødeledelse og sagernes forelæggelse
§ 4
Byrådet er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.
Stk. 2. Borgmesteren og i hans forfald første (anden) viceborgmester leder byrådets møder. Borgmesteren træffer bestemmelse i alle spørgsmål vedrørende forhandlingernes ledelse og iagttagelse af god orden under møderne. Endvidere formulerer borgmesteren de punkter, om hvilke, der skal stemmes.
Stk. 3. Borgmesteren forelægger sagerne, men kan anmode rådmændene om at forelægge sager inden for pågældendes udvalgs område.
Stk. 4. Enhver, der ønsker ordet, skal henvende sig til borgmesteren, der giver ordet til medlemmerne i den orden, hvori de begærer det. Hvis flere begærer ordet på én gang, bestemmer borgmesteren den orden, hvori de får adgang til at tale. Talerne må ikke afbrydes af andre end borgmesteren.
Stk. 5. Ethvert medlem skal efterkomme borgmesterens afgørelse angående overholdelsen af den fornødne orden. Når et medlem i samme møde to gange er kaldt til orden, kan byrådet, efter borgmesterens forslag, nægte vedkommende ordet i dette møde.
Stk. 6. Ethvert forslag under forhandlingerne rettes til borgmesteren. Når borgmesteren finder anledning dertil, eller når det begæres af 3 medlemmer, skal det sættes under afstemning, om en forhandling skal afsluttes.
Stk. 7. Borgmesteren kan lade spørgsmål, der henhører under borgmesterens afgørelse, afgøre af byrådet.
§ 5.
Sagerne forelægges i mødet i den rækkefølge, som borgmesteren bestemmer, og borgmesteren kan herved fravige den i dagsordenen angivne rækkefølge. Det første punkt på dagsordenen skal dog være et beslutningspunkt med teksten: "Godkendelse af dagsorden". Byrådet afgør dog, i hvilken rækkefølge sagerne skal behandles, når mindst tre medlemmer kræver afstemning herom.
Stk. 2. Ethvert medlem kan ved mødets begyndelse begære ordet til dagsordenen, herunder spørgsmål om en sags overflytning fra behandling for åbne døre til lukkede døre og omvendt.
§ 6
En sag undergives kun én behandling, med mindre andet er bestemt i lovgivningen eller byrådet vedtager at undergive den to behandlinger. Årsbudgettet og de flerårige budgetoverslag skal undergives to behandlinger.
Stk. 2. Ved 1. behandling stemmes ikke om sagens realitet, men kun om overgang til 2. behandling. Ethvert medlem har ret til at få ordet for at ytre sig om den foreliggende sag, før byrådet træffer beslutning om sagens overgang til 2. behandling. Mellem 1. og 2. behandling skal der gå mindst 24 timer. Mellem 1. og 2. behandling af årsbudgettet og flerårige budgetoverslag skal dog gå mindst 3 uger.
§ 7
Udsættelse af en sag, f.eks. for at indhente yderligere oplysninger, kræver stemmeflerhed.
Inhabilitet
§ 8
Byrådet træffer beslutning om, hvorvidt et medlems interesse i en sag er af en sådan beskaffenhed, at vedkommende er udelukket fra at deltage i byrådets forhandling og afstemning om sagen. I bekræftende fald skal den pågældende under forhandling og afstemning om sagen forlade lokalet, hvorimod vedkommende ikke er afskåret fra at deltage i byrådets forhandling og afstemning om, hvorvidt vedkommende skal vige sit sæde under den pågældende sags behandling.
Stk. 2. Et medlem skal underrette byrådet, hvis der foreligger forhold, der kan give anledning til tvivl om vedkommendes inhabilitet. Underretning skal snarest muligt og fortrinsvis forinden mødet gives til borgmesteren.
§ 9
Medlemmerne kan kun deltage i byrådets afstemninger, når de personligt er til stede under disse.
Afstemninger, ændrings- og underændringsforslag
§ 10
Afstemning sker ved, at medlemmerne rejser sig fra deres pladser og kontraprøve foretages. I særlige tilfælde kan borgmesteren beslutte, at afstemningen sker ved håndsoprækning og kontraprøve foretages.
Stk. 2. Alle beslutninger træffes ved stemmeflerhed, for så vidt ikke andet er foreskrevet i lovgivningen.
Stk. 3. Skønner borgmesteren, at en sags udfald er så utvivlsom, at afstemning vil være overflødig, udtaler borgmesteren dette med angivelse af den opfattelse borgmesteren har om sagens afgørelse. Hvis intet medlem herefter forlanger afstemning, kan borgmesteren erklære sagen for afgjort i overensstemmelse med den angivne opfattelse.
§ 11
Ændrings- og underændringsforslag kan fremsættes, så længe afstemning ikke er påbegyndt og behøver ikke at fremsendes eller forbeholdes under første behandling af en sag, der skal undergives to behandlinger, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Byrådet kan ved sager, som undergives to behandlinger, vedtage en frist for fremsættelse af ændringsforslag og efter omstændighederne også af underændringsforslag. I så fald kan de ikke fremsættes efter fristens udløb, med mindre byrådet med stemmeflerhed samtykker deri.
Stk. 3. Hvis ændrings- og underændringsforslag ikke er bragt til medlemmernes kundskab før 2. behandling, giver borgmesteren ved forhandlingens begyndelse meddelelse om de forslag, som foreligger. Borgmesteren bestemmer i hvilken orden, der skal stemmes om ændringsforslagene, men således at afstemningen om disse altid sker før afstemningen om hovedforslaget.
Stk. 4. Forslag om en sags udsættelse kan fremsættes på ethvert trin af sagen, så længe afstemningen om den ikke er begyndt. Når et sådant forslag fremsættes efter, at forhandlingerne om sagen er begyndt, standses disse, hvorefter byrådet afgør spørgsmålet om udsættelse.
Flertals- og forholdstalsvalg
§ 12
I forbindelse med flertalsvalg og forholdstalsvalg følges reglerne i den kommunale styrelseslov.
Beslutningsprotokol m.v.
§ 13
Byrådets beslutninger indføres under møderne i beslutningsprotokollen. Borgmesteren tilkendegiver, hvad der skal indføres.
Stk. 2. Ethvert medlem kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen, og ved sager, der skal fremsendes til anden myndighed, kræve, at denne samtidig gøres bekendt med protokollen. Hvis det pågældende medlem ved sagens fremsendelse ønsker at ledsage denne med en begrundelse for sit standpunkt, skal pågældende meddele dette til borgmesteren, der fastsætter en frist for aflevering af begrundelsen.
Stk. 3. Beslutningsprotokollen skal ved hvert mødes afslutning underskrives af samtlige medlemmer, der har deltaget i mødet. Medlemmerne kan ikke under henvisning til deres stemmeafgivning eller andre grunde vægre sig ved at underskrive protokollen.
Spørgsmål vedrørende forretningsordenens forståelse
§ 14
Ethvert medlem er forpligtet til foreløbig at rette sig efter borgmesterens afgørelse med hensyn til forståelsen af forretningsordenens bestemmelser, men spørgsmålet kan indbringes for byrådet i næste møde.
Ikrafttrædelse
§ 15
Denne forretningsorden træder i kraft den 11. januar 2016
Vedtaget i Byrådet den 11. januar 2016
Byrådets adfærdskodeks
Byrådets adfærdskodeks udstikker fælles spilleregler for byrådets medlemmer og er med til at sikre, at det gode arbejdsmiljø med fokus på respekt, ligeværd og forskellighed er i centrum.
Værdibaseret samarbejde i Aalborg Byråd
Det kan lyde banalt - men det er præcis det modsatte!
- Hvorfor skal Aalborg Byråd formulere et ”adfærdskodeks”?
Den vigtigste forudsætning for byrådets politiske arbejde er borgernes tillid. Tillid til, at vi som byråd vil Aalborg det bedste. Men man kan ikke have tillid til byrådets politik, uden at have tillid til byrådets medlemmer. Og tillid stiller krav til de menneskelige værdier og adfærden.
Med formuleringen af et adfærdskodeks for Aalborg Byråd cementerer vi den gode kultur og adfærd, der i dag hersker i byrådet og som vi ønsker at fortsætte i tiden fremover. Det er en aftale, vi har med hinanden og krav vi stiller til hinanden – godt nok uden tidligere at have sagt det højt.
Men nu siger vi det tydeligt. Vi fortæller omverdenen, borgerne, virksomhederne og mulige kommende byrådsmedlemmer, hvilken kultur, der hersker i byrådet. Og dermed også hvilke værdier og hvilken adfærd, som I kan regne med definerer samarbejdet og dialogen med os. Og som skaber grundlaget for tilliden til byrådet.
Vi sender samtidig er klart signal til omverdenen. I Aalborg behandler vi alle ligeværdigt, uanset alder, køn, etnisk oprindelse, seksualitet, religion, udseende, eller personlige mærkesager.
I Aalborg udvikler vi os sammen
Aalborg Kommune er et særligt sted og Aalborg Byråd er et særligt byråd, hvis vi selv skal sige det.
Det er muligt, at vi, populært sagt, er valgt til at være uenige, men vi er gode kollegaer alle 31.
Det er vi på tværs af alder, anciennitet, køn og politiske skel. Vores mål er det samme – vi vil det bedste for Aalborg Kommune nu og fremover.
Vi stræber efter det gode og brede samarbejde og vi ved, at den bedste, mest bæredygtige og langsigtede udvikling sker i fællesskab. Vi udvikler Aalborg Kommune sammen i byrådet.
Det kan vi kun, fordi vi vil hinanden, har respekt for hinanden og investerer i hinanden.
I Aalborg Byråd har vi tre værdier, der er de mest fremherskende i byrådets måde at arbejde på, samarbejde på og være sammen på.
Værdierne er nøje afstemt med indholdet i Aalborg Kommunes Personalepolitik, hvor der sættes fokus på åbenhed, tillid og dialog.
Respekt og ligebehandling
- Vi er alle kollegaer og behandler hinanden med gensidig respekt og ligeværd
- Vi ser vores politiske uenigheder og forskelligheder som en styrke
- Vi værdsætter mangfoldighed og behandler andre med respekt uanset seksuel orientering, etnicitet, religion, køn, alder eller udseende
- Vi taler og skriver ordentligt til, om og med hinanden ved møder, uden for møder og på sociale medier
- Vi har alle et ansvar for at sige til og fra i tide. Både på egnes og andres vegne
- Vi har nultolerance overfor sexistisk adfærd eller anden form for krænkende eller nedsættende adfærd
Tillid
- Vi stoler på hinanden, siger hvad vi mener, og gør som vi siger
- Vi har mod til at sige tingene tydeligt og ligeud – men altid på en ordentlig måde
- Vi er ærlige, tro mod os selv og tro mod hinanden
Troværdighed
- Vi optræder som ambassadører for kommunen
- Vi står ved vores beslutninger
- Vi er ansvarlige, overholder aftaler og respekterer fortrolighed
Rådgivning og vejledning
Det er i Aalborg Byråd aftalt, at der er flere muligheder for rådgivning og vejledning, hvis der opleves krænkende adfærd.
Kontakt
Konstitueret kommunaldirektør
Tommy Christiansen / tlf. 9931 1700
KLs hotline / tlf. 3370 3950