Ældrerådet
Ældrerådet har 13 medlemmer, der er valgt ved direkte valg blandt kommunens borgere, som er fyldt 60 år. Rådet skal høres om alle forslag, der vedrører den ældre del af befolkningen, inden de bliver vedtaget i Byrådet.
Hvad er Ældrerådet?
Ældrerådet er lovpligtigt og nedsat i henhold til § 30-33 i Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Rolle og indflydelse
Alle forslag, der vedrører den ældre del af befolkningen i Aalborg Kommune, skal sendes til høring i Ældrerådet, før de bliver vedtaget i Byrådet. Rådet kan også på eget initiativ udtale sig og stille forslag om alle emner, der har interesse for kommunens ældre borgere. Ældrerådet har 13 medlemmer, der vælges ved direkte valg blandt kommunens borgere over 60 år. Valgperioden er 4 år og følger Byrådets valgperiode. Medlemskabet af rådet er frivilligt og ulønnet.
Rolle og indflydelse
Alle forslag, der vedrører den ældre del af befolkningen i Aalborg Kommune, skal sendes til høring i Ældrerådet, før de bliver vedtaget i Byrådet. Rådet kan også på eget initiativ udtale sig og stille forslag om alle emner, der har interesse for kommunens ældre borgere. Ældrerådet har 13 medlemmer, der vælges ved direkte valg blandt kommunens borgere over 60 år. Valgperioden er 4 år og følger Byrådets valgperiode. Medlemskabet af rådet er frivilligt og ulønnet.
Arbejde og faggrupper
Ældrerådet behandler kun generelle spørgsmål og ikke personsager eller konkrete personalespørgsmål. Alle borgere over 60 år og deres pårørende kan henvende sig til Ældrerådet med generelle eller principielle spørgsmål. Som led i sit arbejde nedsætter Ældrerådet faggrupper, der behandler emner indenfor rådets virkefelt. Rådet har for eksempel nedsat faggrupper, der arbejder med mad og måltider, trafik og tilgængelighed, boliger til ældre, tilbud til demente samt omsorg, hjælp og pleje til ældre borgere i eget hjem såvel som på plejehjem.
Seniorrådet henviser sager til behandling i faggrupperne, men grupperne kan også tage sager op af egen drift, hvorefter gruppen belyser sagen og udarbejder en indstilling til rådet med forslag til handling. Det kan for eksempel være forslag til høringssvar, udtalelser og lignende.
Ældrerådet udpeger også repræsentanter til Aalborg Kommunes lokalråd.
Arbejde og faggrupper
Ældrerådet behandler kun generelle spørgsmål og ikke personsager eller konkrete personalespørgsmål. Alle borgere over 60 år og deres pårørende kan henvende sig til Ældrerådet med generelle eller principielle spørgsmål. Som led i sit arbejde nedsætter Ældrerådet faggrupper, der behandler emner indenfor rådets virkefelt. Rådet har for eksempel nedsat faggrupper, der arbejder med mad og måltider, trafik og tilgængelighed, boliger til ældre, tilbud til demente samt omsorg, hjælp og pleje til ældre borgere i eget hjem såvel som på plejehjem.
Seniorrådet henviser sager til behandling i faggrupperne, men grupperne kan også tage sager op af egen drift, hvorefter gruppen belyser sagen og udarbejder en indstilling til rådet med forslag til handling. Det kan for eksempel være forslag til høringssvar, udtalelser og lignende.
Ældrerådet udpeger også repræsentanter til Aalborg Kommunes lokalråd.
Links til viden og bestemmelser
Læs forretningsorden for Ældrerådet
Læs mere om Ældreråd på danske Ældreråds hjemmeside
Læs mere om Ældreråd på Borger.dk
Læs Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område på retsinformation.dk
Links til viden og bestemmelser
Læs forretningsorden for Ældrerådet
Læs mere om Ældreråd på danske Ældreråds hjemmeside
Læs mere om Ældreråd på Borger.dk
Læs Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område på retsinformation.dk
Hvis du vil vide mere
Plan for håndtering af pres på demenspladser på plejehjem (9. oktober 2025)
Beslutning
Resumé
Der lægges op til en akut og langsigtet indsats for at imødekomme det stigende pres på demenspladser i Aalborg Kommune. Det foreslås blandt andet at konvertere op til 37 somatiske pladser til demenspladser samt at sikre en balanceret fordeling af pladstyper i nye plejehjemsbyggerier. Endvidere peger materialet på straksudvidelser og behovet for faglig opkvalificering i takt med ændringerne.
Kommentar og fagligt perspektiv
Ældrerådet finder det både nødvendigt og hensigtsmæssigt at reagere hurtigt på den akutte mangel på demenspladser – herunder ved at konvertere somatiske pladser til demenspladser, hvor det er økonomisk muligt og fagligt forsvarligt. Det er centralt, at konverteringen ikke bliver en kortsigtet løsning, men indgår i en langsigtet plan, hvor økonomien, faglighed, rekruttering og demensfaglig kultur følger med.
Konklusion
Ældrerådet støtter op om en konvertering af somatiske pladser til demenspladser som en nødvendig løsning på den aktuelle mangel. Det er dog afgørende, at dette sker med fuldt fokus på de økonomiske, faglige og personalemæssige forudsætninger, som nævnt af både Område-MED og Videncenter for Demens. Ældrerådet ønsker at bevare de somatiske pladser på plejehjem i nærområderne, f.eks. på Markusgaarden, således der evt. bevares 2 boenheder.
Omlægning af aftentilbud for borgere med demens (9. oktober 2025)
Beslutning
Resumé
Høringsmaterialet beskriver en plan for at forbedre aftentilbuddet for hjemmeboende borgere med demens. Det foreslås at udvide de eksisterende fysiske rammer ved at inddrage en tilstødende lejlighed samt at lukke weekendåbningen for at øge kapaciteten og personaledækningen på hverdage.
Kommentar og fagligt perspektiv
Ældrerådet støtter forslaget om at udvide de nuværende fysiske rammer. De eksisterende forhold virker for trange til at kunne imødekomme målgruppens behov – både ift. plads til hjælpemidler, mulighed for ro og tilbagetrækning, samt arbejdsmiljø for personalet. Det begrænser både kvaliteten i tilbuddet og muligheden for at visitere borgere med komplekse demensforløb. Samtidig er omdisponering af personaleressourcer fra weekender til hverdage en fornuftig og velovervejet prioritering, baseret på faktisk efterspørgsel og erfaring.
Konklusion
Udvidelsen af aftentilbuddet vil skabe markant bedre rammer for både borgere og personale og vil bidrage til højere kvalitet og fleksibilitet i indsatsen for mennesker med demens. Ældrerådet bakker op om begge dele af forslaget – både den fysiske udvidelse og omlægningen af åbningstider – som fagligt velbegrundede løsninger. Ældrerådet foreslår, at der er mulighed for at det faste personale kan aflaste i borgeres eget hjem efter behov.
Vejledende svarfrist for madservice efter servicelovens § 83 b (9. oktober 2025)
Beslutning
Resumé
Som følge af den nye ældrelov er madsevice flyttet til servicelovens § 83 b. I den forbindelse skal der fastsættes en ny vejledende svarfrist for ansøgninger om madsevice. Det foreslås, at fristen bliver 7 dage – svarende til den tidligere praksis.
Kommentar og fagligt perspektiv
Det er relevant og nødvendigt med en klar svarfrist for den nye bestemmelse. En frist på 7 dage vurderes som realistisk og fagligt forsvarlig, da behov for madsevice ofte opstår akut eller med kort varsel. Fristen sikrer, at borgerne hurtigt får vished om hjælp og understøtter en sammenhængende indsats, herunder evt. rehabiliteringsforløb.
Konklusion
Ældrerådet bakker op om forslaget om en vejledende svarfrist på 7 dage for sagsbehandling af madsevice efter § 83 b. Det sikrer kontinuitet, hurtig afklaring for borgerne og understøtter god sagsbehandlingspraksis.
Vejledende svarfrister i 2026 (9. oktober 2025)
Beslutning
Resumé
Materialet giver et samlet overblik over overholdelse af vejledende svarfrister i 2024 for sagsbehandling inden for serviceloven. Fristerne blev overholdt i 87% af sagerne, med enkelte områder som undtagelser. På baggrund af dette foreslås det, at de eksisterende frister generelt fastholdes uændret i 2026, med tilføjelse af nye områder i lyset af ændret lovgivning.
Kommentar og fagligt perspektiv
Det er positivt, at svarfristerne generelt overholdes og at svar tiden i mange sager er meget kort. Det vidner om en effektiv og borgernær sagsbehandling. Dog bør der være fokus på de områder, hvor fristerne ikke overholdes – fx § 94 og § 114 – og hvor sagerne ofte er komplekse. Her er det vigtigt, at data og registreringspraksis giver et retvisende billede, så borgernes retsstilling ikke svækkes. Den tilpassede registrering i § 94-sager er et relevant tiltag, som bør følges tæt mhp. evaluering. Det samme gælder de nye frister under ældreloven, hvor datagrundlaget endnu er spinkelt.
Konklusion
Ældrerådet bakker op om, at de nuværende svarfrister fastholdes, og at nye områder tilføjes i takt med lovgivningsændringer. Det er dog afgørende, at der fortsat arbejdes med gennemsigtighed, datakvalitet og opfølgning på de områder, hvor fristerne ikke overholdes – særligt for borgere med komplekse eller tidskritiske behov.
Budget 2026-2029 (5. september 2025)
Andelen af ældre borgere over 80 år i Aalborg kommune stiger med 617 personer. Ældrerådet har fokus på, at demografimodellen for Senior og Omsorg er en afgørende faktor for at opretholde serviceniveaet på ældreområdet i Aalborg Kommune.
Ældrerådet forventer derfor klart, at demografimidler på 56,6 mio. der er øremærket de ældre, skal blive i Senior og Omsorg til gavn for de ældre. Disse midler er specifik rettet mod vores svage ældre medborgere, vores plejehjem, og hjemmeboende ældre.
Ældrerådet forventer også, at de opstartsmidler, der allerede er tilført kommunen i forbindelse med den nye ældrelov for perioden 2025-2027 forbliver i Senior og Omsorg. For 2026 vedkommende er det 26,4 mio., som ikke kan undværes i forbindelse med Borgerens Faste Teams.
Ældrerådet ser positivt på diverse indsatsområder, og bemærker os, at det vurderes, at de ikke har nogle afledte konsekvenser for andre områder.
Ældrerådet ser positivt på de foreslåede anlægsudvidelser og bemærker os, at det sker inden for den fastsatte budgetramme.
Ældrerådet har i mange år påpeget, at der er for få aften- og nattevagter på vores plejehjem, hvilket kan være utrygt for såvel personale som borgere.
Ældrerådet ønsker, at der skal afsættes midler i budgettet til arrangementer for plejehjemsbeboere som kan øge beboernes livskvalitet.
Ældrerådet har bemærket at Senior- og Omsorgsudvalget har anmodet om en beregning på yderligere midler til Strategisk indsats – Øget samarbejde med frivillige og civilsamfund for at afhjælpe det stigende ensomhedsproblem. Ældrerådet er meget optaget af denne problematik, og håber på mulighed for, at det årlige beregnede beløb 750 tusinde kr. kan optages i budgettet.
Konklusion:
Ældrerådet insisterer også for 2026 på, at alle demografimidler forbliver i Senior og Omsorg, for at sikre et forsvarligt serviceniveau for alle ældre i Aalborg Kommune.
Etablering af helhedspleje i Plejebolig ved ansættelse af sygeplejersker (14. august 2025)
Ældrerådet anerkender beslutningen om at indføre helhedspleje på plejehjemmene og bakker op om ambitionen om at styrke den sammenhængende og borgernære pleje med baggrund i den nye ældrelov.
Vi ser et stort potentiale i, at beboerne møder færre ansigter i hverdagen og oplever mere kontinuitet og nærvær i omsorgen.
En helhedsorienteret tilgang kan bidrage til bedre trivsel og større tryghed for den enkelte beboer – værdier som ældrerådet vægter højt.
Samtidig vil vi gerne udtrykke en bekymring for, hvordan helhedsplejen konkret implementeres. Det er afgørende for os, at alle faggrupper bliver ligeværdigt inddraget og får mulighed for at bidrage med deres særlige fagligheder. En reel helhedspleje forudsætter, at alle – uanset faggruppe – bliver anerkendt og involveret i opgaveløsningen på en balanceret måde.
Ældrerådet vil have opmærksomhed på:
- Hvordan helhedsplejen kommer til at fungere i praksis - herunder hvordan de forskellige faggrupper samarbejder, og om alle oplever sig set og hørt i en nye organisering.
- At der sikres en klar rollefordeling og gensidig respekt mellem faggrupperne i det daglige samarbejde med borgerne.
- At der tilbydes tilstrækkelig kompetenceudvikling og oplæring i den nye organisering.
- At implementeringen sker i dialog med ledelse, medarbejdere, borgerne og pårørende, så lokale forhold og erfaringer bringes i spil.
- At der gennemføres en løbende evaluering, hvor beboernes oplevelse af livskvalitet og trivsel står centralt.
Vi vil følge med i, om der bliver givet den nødvendige oplæring og støtte til medarbejderne, og om beboernes trivsel og livskvalitet styrkes gennem de nye arbejdsgange.
Det er vigtigt for os, at implementeringen sker med respekt for både faglighed, arbejdsmiljø og borgerperspektiv.
Ældrerådet ser frem til at følge implementeringen og bidrager gerne med sparring og brugerperspektiv undervejs i processen.
Udbud af bleer med bevilling 2026 (12. juni 2025)
Ældrerådet afgiver hermed følgende høringssvar:
Det er vigtigt, at ordningen for levering af bleer til borgere tager højde for både værdighed, fleksibilitet og individuel behov. At levering sker rettidigt og i de mængder, der svarer til borgerens konkrete forbrug. Der er også mulighed for borgerinddragelse i valg af produkter og leveringsform.
Vi ser at kommunen prioriterer kvalitet og kontinuitet i leveringen, samt at der føres løbende dialog med brugerne for at sikre tilfredshed og hensigtsmæssig tilpasning
Læs hele sagsbeskrivelsen med bilag under punkt 4 i referatet fra Ældrerådets møde den 12. juni 2025
Fastlæggelse af vejledende svarfrister - ny ældrelov pr. 1. juli 2025 (15. maj 2025)
Vi har gennemgået forslaget om fastsættelse af vejledende svarfrister på ældrelovsområdet og støtter ønsket om harmonisering med serviceloven for at sikre ensartet sagsbehandling og tydelighed for borgere og sagsbehandlere.
Vi bifalder den foreslåede frist på 7 dage for helhedspleje med de anførte undtagelser og finder det relevant, at der også fastsættes svarfrist på 4 uger for lån eller støtte til robotstøvsugere. Offentliggørelsen på kommunens hjemmeside vil være et godt tiltag, der øger gennemsigtigheden.
Læs hele sagsbeskrivelsen med bilag under punkt 4 i referatet fra Ældrerådets møde den 15. maj 2025
Serviceinformation om helhedspleje mv. (15. maj 2025)
Vi har gennemgået forslaget til den nye serviceinformation om helhedspleje i Aalborg Kommune.
Vi støtter intentionen om at skabe klarhed og gennemsigtighed om kommunens pleje- og omsorgstilbud, herunder information om organisering, medarbejdersammensætning og borgerinddragelse. Dog vil vi fremhæve behovet for, at serviceinformationen løbende revideres, når den nye ældrelov er trådt i kraft, og mere konkret kan udmøntes. Det er vigtigt, at informationen forbliver ajourført, så den afspejler de faktiske rammer og muligheder for borgerne. Vi opfordrer til, at servicen bliver tydelig og let forståelig for alle borgere, og at der fortsat er fokus på borgerinddragelse og selvbestemmelse i den daglige hjælp. Endvidere bør samarbejdet mellem borger, pårørende og medarbejdere tydeligt fremgå, således at borgernes rettigheder og muligheder understreges.
Vi ser frem til, at den endelige serviceinformation implementeres i dialog med relevante parter, og at den bidrager til en mere gennemsigtig og sammenhængende pleje- og omsorgsindsats.
Læs hele sagsbeskrivelsen med bilag under punkt 5 i referatet fra Ældrerådets møde den 15. maj 2025
Drøftelse af høringsudkast til ny Landdistriktspolitik 2025 (15. maj 2025)
Ældrerådet i Aalborg vil gerne pointere, at der i teksten ikke synes at være tilstrækkelig fokus på ældres behov og muligheder i landdistriktet. Det er vigtigt for ældrerådet, at vi ser på, hvordan vi kan skabe gode rammer for vores ældre borgere, fx gennem tilgængelighed, aldersvenlige faciliteter, sociale fællesskaber og muligheder for at blive boende i kendte omgivelser.
Selvom det måske ikke er eksplicit nævnt, håber vi, at der tages højde for, at ældre ønsker at forblive aktive, deltage i fællesskaber og have adgang til relevante tilbud – også i landdistrikterne. Det vil styrke både trivsel og selvstændighed for vores ældre borgere.
Tak for et godt arbejde, og vi står gerne til rådighed for yderligere dialog.
Læs hele sagsbeskrivelsen med bilag under punkt 6 i referatet fra Ældrerådets møde den 15. maj 2025
Vejledende svarfrister for henvisning til VISO-forløb og afgørelser om bistands- og plejetillæg (13. februar 2025)
Høringssvar 1: Henvisning til VISO-forløb
Ældrerådet i Aalborg Kommune anerkender vigtigheden af at have klare sagsbehandlingsfrister for henvisning til VISO-forløb. Det er afgørende for at sikre, at borgerne får den nødvendige vejledning og støtte. Derfor indstilles det, at der fastsættes en vejledende svarfrist på 4 uger for sagsbehandlingen i Senior og Omsorg. Dette vil bidrage til at skabe større gennemsigtighed og forudsigelighed for borgerne og de involverede fagpersoner. Vi bemærker, at der allerede er fastsat en tilsvarende frist på børneområdet, og at der også vil blive indstillet en frist til politisk behandling for voksenområdet i Job og Velfærd.
Høringssvar 2: Afgørelser om bistands- og plejetillæg
Ældrerådet i Aalborg Kommune anerkender behovet for at fastsætte sagsbehandlingsfrister for afgørelser om bistands- og plejetillæg. På baggrund af den nuværende praksis, hvor Senior og Omsorg kun sagsbehandler et begrænset antal sager om året, indstilles det, at der fastsættes en vejledende svarfrist på 12 uger. Dette vil sikre, at borgerne får en rettidig behandling af deres ansøgninger, samtidig med at der tages højde for den specifikke karakter af disse sager. Endvidere vil der blive indstillet en tilsvarende frist til politisk behandling i Job- og Velfærd, da denne afdeling også kan træffe afgørelser inden for samme område.
Læs hele sagsbeskrivelsen under punkt 4 i referatet fra Ældrerådets møde den 13. februar 2025
Valg til Seniorrådet (14. november 2024)
Ad. ændringsforslag 1:
At der gennemføres valg til Seniorrådet i efteråret 2025 efter den beskrevne model med lokal forankring i tre geografiske distrikter (nord, øst og vest) og en udvidelse af Seniorrådet fra 13 til 15 medlemmer i alt.
Seniorrådet er enig i, at der gennemføres valg i efteråret 2025, men tager stærkt afstand fra en opdeling i tre geografiske distrikter (nord, øst og vest).
Opdeling i tre geografiske distrikter vil betyde, at hvert område prioriterer lokale behov fremfor at arbejde for hele kommunens ældre. Det vil betyde, at Seniorrådet ikke bliver et samlet talerør for alle ældre i kommunen. Det er vigtigt, at alle borgere i Aalborg Kommune får mulighed for at stemme på den kandidat, de føler, er den bedste kandidat til at varetage deres interesser, uanset hvor man bor.
Seniorrådet ser med bekymring, at der kan komme en endnu mindre stemmeprocent, når ikke borgerne har mulighed for at stemme uden for eget distrikt. Seniorrådet er enig i, at der sker en udvidelse af Seniorrådet fra 13 til 15 medlemmer, men ikke i forbindelse med en lokal forankring, som vi tager stærkt afstand fra.
Ad. ændringsforslag 2:
At den lokale forankring i Seniorrådet og udvidelse heraf medfører ophør af lokalrådenes virke pr. 31.12.2025.
Seniorrådet tager forslaget om ophør af lokalrådene pr. 31.12.2025 til efterretning.
Ad. ændringsforslag 3:
At reviderede vedtægter for Seniorrådet godkendes med henblik på at kunne gennemføre valghandling i tre distrikter.
Seniorrådet er ikke enig i, at vedtægterne revideres med henblik på at gennemføre valghandling i tre distrikter.
Læs hele sagsbeskrivelsen under punkt 6 i referatet fra Seniorrådets møde den 14. november 2024
Behandling af personoplysninger i vagtcentralens IT-system (14. november 2024)
Seniorrådet i Aalborg Kommune vil gerne give høringssvar vedrørende behandling af persondata i forbindelse med vagtcentralens IT-system.
Vi finder det betryggende, at sikkerheden er i topklasse, og det virker klart som om sagen er i professionelle hænder.
Seniorrådet støtter de tiltag, der optimerer arbejdsgange, oplysning og analyse af nødopkald.
Læs hele sagsbeskrivelsen under punkt 10 i referatet fra Seniorrådets møde den 14. november 2024
Udbud af stomiprodukter (14. november 2024)
Seniorrådet vil gerne fremhæve det som væsentligt, at borgere med stomi inddrages aktivt i kravsspecifikationen.
Vi støtter et fremtidssikret og bredt sortiment, som kan dække forskellige behov, særlige udfordringer og tiltaget om bæredygtighed.
Vi ser frem til orienteringen, når leverandøren er valgt.
Læs hele sagsbeskrivelsen under punkt 5 i referatet fra Seniorrådets møde den 14. november 2024
Svarfrister for sagsbehandling (12. september 2024)
Seniorrådet ønsker at afgive høringssvar angående de vejledende svarfrister og sagsbehandlingstider på de sociale områder.
Det er positivt, at der er en stigende tendens i overholdelsen af svarfristerne, men det er tydeligt, at fristerne for udpegning af hjælper (§ 94) fortsat ikke er tilstrækkeligt tilfredsstillende, med kun 33% overholdelse i 2023.
Det er essentielt, at der tages hensyn til de særlige forhold, der gælder for denne sagstype, især i tilfælde hvor borgerne skifter fra en hjælpeordning til en anden.
En forbedring af måden, hvorpå behandlingsstart registreres, vil forhåbentlig kunne give et mere retvisende billede af de reelle behandlingstider.
Desuden bør det bemærkes, at sagerne vedrørende tilskud til bil (§ 114) og forbrugsgoder § 113 kræver en prioritering, da dette kan påvirke mange menneskers mulighed for at fungere i dagligdagen.
Pasning af nærtstående (§ 118) kræver også en prioritering, da behandlingen her heller ikke er tilstrækkelig hurtig. Dette påvirker borgerne og pårørendes mulighed for at modtage nødvendig hjælp i tide.
§ 112 hjælpemidler: Seniorrådet mener at behandlingstiden på hjælpemidler til bl.a. §112 er for lang.
Seniorrådet opfordrer til, at der tages initiativ til at forbedre behandlingstiderne for disse sagsområder, så de bliver mere i tråd med de voksende forventninger fra borgerne og deres behov for hurtig sagsbehandling.
Det har betydning for mange mennesker.
Læs hele sagsbeskrivelsen under punkt 3 i referatet fra Seniorrådets møde den 12. september 2024
Udbud af kompressionsprodukter (15. august 2024)
Seniorrådet er positive overfor de initiativer og tiltag, kommunen planlægger for at forbedre tilbuddet til borgerne, især med fokus på kvalitet og service.
Vi vil særligt fremhæve, at det er vigtigt, at der er sikre løsninger til de enkelte borgere, der ikke kan dækkes ind af aftalens sortiment. Vi ser positivt på, at kommunen er opmærksom på dette aspekt og vil arbejde på at finde løsninger i et øvrigt sortiment. Denne tilgang vil bidrage til at sikre, at alle borgere får den nødvendige støtte og produkter, uanset deres specifikke behov.
Læs hele sagsbeskrivelsen under punkt 4 i referatet fra Seniorrådets møde den 15. august 2024
Udbud af brystproteser (15. august 2024)
Seniorrådet ønsker hermed at afgive høringssvar i forbindelse med det kommende udbud af brystproteser, som er af stor betydning for mange borgere i kommunen.
Det er tydeligt, at Aalborg Kommune har gjort en betydelig indsats for at inddrage både fagpersoner og relevante organisationer i forberedelsen af udbuddet. Dette er en vigtig tilnærmelse, som vil sikre, at de krav, der stilles til leverandørerne, er både relevante og tidssvarende.
Et aspekt, vi vil fremhæve som særligt vigtigt, er den personlige vejledning, som borgerne skal have adgang til. Det er afgørende, at hver enkelt borger får den rette personlige vejledning ved valg af brystproteser. At have muligheder for at få rådgivning og prøverum til rådighed indenfor Aalborg Kommune vil være en stor støtte og tryghed for alle, der har brug for dette hjælpemiddel.
Seniorrådet vil også anbefale, at der i udbudsmaterialet sættes fokus på, hvordan leverandørerne kan sikre en kvalitetsoplevelse ved den personlige vejledning, samt hvordan information om brug, rengøring og vedligeholdelse præsenteres for borgerne. Dette er afgørende for, at borgerne føler sig trygge ved deres valg og brug af proteserne.
Afslutningsvis vil vi gerne opfordre til, at der tænkes i fleksible løsninger for udleveringen af proteser, så det imødekommer de individuelle behov, som de enkelte borgere måtte have.
Seniorrådet hilser de 3 nye ændringer i forhold til tidligere år meget velkomne.
Læs hele sagsbeskrivelsen under punkt 5 i referatet fra Seniorrådets møde den 15. august 2024
Udbud af ortopædisk fodtøj (15. august 2024)
Udbygning af tilbudslisten: Indførelsen af boa lacing lukning samt tillæg for afstøbning på ekstreme fejlstillinger er et vigtigt skridt i retning af at sikre bedre tilpasning og komfort for borgerne, hvilket er altafgørende i forbindelse med ortopædisk fodtøj.
Én tillægsbetaling pr. par sko: Det er glædeligt, at det nu kun vil være muligt at opkræve ét tillæg pr. par sko. Dette vil gøre det mere økonomisk overkommeligt for borgerne og eliminere en potentiel barriere for at modtage det nødvendige fodtøj.
Krav til kundetilfredshed: Yderligere krav til leverandørens opfølgning på kundetilfredshed er en vigtig tilføjelse. Det er essentielt, at borgerne oplever tilfredshed med de produkter, de modtager, og at kommunen har dokumentation herfor. Dette vil bidrage til en højere kvalitet af de leverede ydelser.
Vi vil opfordre til, at der i den videre proces lægges vægt på at involvere brugerne i evalueringen af produkter og tjenesteydelser, da deres erfaringer og input vil være uvurderlige for at sikre, at de udbudte løsninger imødekommer de reelle behov.
Vi ser frem til at følge udviklingen og håber på et konstruktivt samarbejde for at sikre de bedste muligheder for borgerne i Aalborg Kommune.
Læs hele sagsbeskrivelsen under punkt 6 i referatet fra Seniorrådets møde den 15. august 2024