Hjælp til foreningens NEM-ID, CVR-nummer og NEM konto
For at Aalborg Kommune kan udbetale midler (fx § 18 ansøgninger) eller modtage tilbagebetaling, skal foreningen/gruppen/enkelt person have oprettet:
- CVR-nummer (et slags identifikationsnummer for foreningen, aktiviteten, etc.)
- NEM-konto (bankkonto, som er tilknyttet CVR-nr.)
Det er en god idé at lade foreningens kassereren (hvis man har sådan én) oprette CVR-nummeret, da det ofte er kassereren, der varetager det økonomiske samarbejde med kommunen.
Opret CVR-nummer
Med NemID, kan I oprette et CVR-nummer på virk.dk ved at finde menupunktet "Frivillig forening".
Gå til virk.dk for at oprette et CVR nummer
Herefter modtager foreningen både på mail og brev et registreringsbevis fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen med foreningens CVR-nummer.
Fornyelse af CVR nummer
Gå ind på virk.dk for at forny din frivillige forenings CVR nummer.
Det skal ske hvert 3. år.
Opret Nem ID
Foreninger skal kun oprette en NemID, hvis kassereren eller formanden personlig ikke allerede har en.
Har du ikke fået den, skal den bestilles enten via foreningens bank eller på internettet.
- Gå ind på NemID.nu for at bestille en ny NemID
- Klik på "Bestil NemID online"
- Efter indtastning af ganske få informationer er din NemID bestilt. Husk at sige ”ja” til, at NemID må bruges til andet end netbank.
Opret NEM-konto
Efter oprettelse af CVR-Nummer, modtager foreningen et brev fra NEM-registret om, at de har registreret jeres CVR-nummer, og at I kan oprette en NEM-konto.
Med dette brev og registreringsbeviset fra CVR-registret kontakter I jeres bank og anmoder om at få knyttet jeres konto hertil. Det er ikke en ny konto, der skal oprettes, men jeres almindelige konto, der bliver til en NEM-konto.