Støtte til frivilligt, socialt arbejde for udsatte (§18)
Formål
Foreninger, netværksgrupper og andre former for organisationer samt enkeltpersoner kan søge støtte til frivilligt, socialt arbejde for udsatte fra §18 puljen (Serviceloven §18).
Retningslinjer for § 18 puljen
- Der kan søges én gang om året fra 1. april til 30. september
- Der kan kun søges digitalt via Aalborg Kommunes hjemmeside
- Lokale, nyetablerede foreninger samt foreninger uden formue prioriteres
- Der ydes ikke støtte til ordinær drift af socialøkonomiske virksomheder
- Huslejeudgifter støttes undtagelsesvis, hvis man indgår i lokalefællesskaber og muligheden for brug af kommunale lokaler er udtømt
- Der kan som minimum ansøges om 3.000 kr.
Betingelser for § 18 støtte
- Aktiviteten er en frivillig indsats til fordel for målgrupperne
- Sygdomsgrupper
- Ensomme
- Kriseramte
- Udsatte/marginaliserede
- Pårørende
- Aktiviteten er rettet mod borgere bosat i kommunen
- Den frivillige indsats er til gavn for andre end én selv og ens familie
- Aktiviteten har et konkret formål og primært udføres af frivillige foreninger, grupper/netværk og i særlige tilfælde også enkeltpersoner
- Nye ansøger skal oprette forenings CVR-nr. og Nem-konto (se vejledning her på siden)
- Formålet med aktiviteten er at støtte syge, svage, truede eller udsatte grupper i samfundet
- Tildeling af tilskud fra puljen er betinget af, at der ikke modtages støtte til formålet/aktiviteten/området fra anden side, som f.eks.:
- Folkeoplysningsloven
- Servicelovens §79
- Fra øvrige forvaltninger
- I ansøgninger om dækning af lokaleudgifter indgår det i vurderingen, om kommunen på anden vis kan stille egnede lokalemuligheder til rådighed
Flerårig bevilling
Det er kun ganske få foreninger, der har fået bevilliget tilskud for 3 år. Disse foreninger har fået forhåndstilsagn i deres bevillingsbrev, og behøver først at søge igen efter 3 år. Alle andre foreninger skal søge hvert år, også selv om de har ansøgt om flerårig støtte og ikke har fået forhåndstilsagn.
Regnskabskrav
Hvis en forening modtager støttemidler, skal der indsendes regnskab for støtteåret inden den 30. september det efterfølgende år. Benyt det tilsendte (ultimo dec./primo jan.) selvbetjeningslink for at udfylde og indsende regnskabet.
Et eventuelt bevilliget beløb for indeværende år bliver ikke udbetalt, hvis der ikke er indsendt regnskab for foregående år.
Hjælp til ansøgning om §18
Oplysninger om ansøger
Oplysninger om foreningen
- Ansøger/Foreningens navn
- Foreningens adresse, postnr., by
- Foreningens telefonnr.
- Foreningens CVR-nummer
- Betaler din forening moms til skat
- Oplysninger om kontaktperson
- Navn, Adresse, E-mail, Telefon
- Foreningens formål, som beskrevet i foreningens vedtægter
- Er det første gang, foreningen ansøger om støtte?
- Hvor mange frivillige har foreningen til at udføre det sociale arbejde?
Oplysninger om aktiviteten
Aktivitetens målgruppe/udsattegruppe
- Hvilken målgrupperetter jeres aktivitet sig primært mod?
- Hvad får målgruppen ud af aktiviteterne?
- Erklæring om indhentning af børneattest – sæt kryds på tro og love
- Aktivitetsbeskrivelse – hvad skal ansøgte tilskud bruges til?
- Hvor mange udsatte borgere i Aalborg kommune forventer at deltage i aktiviteten?
Formue og ansøgte beløb
Oplysninger om formue
- Hvad er (lands-)foreningens disponible formue?
- Hvad er formålet med formuen?
- Det ansøgte beløbs størrelse
- Hvad skal det ansøgte beløb dække?
- Udgiftsbeskrivelse?
Opret ny forening
Kontakt de Frivilliges Hus, hvis du/I ønsker at oprette en ny foreningNEM-ID, CVR-nummer og NEM konto
Vejledning til at oprette foreningens NEM-ID, CVR-nummer og NEM konto
Vil du vide mere om frivilligt arbejde
Læs mere på De Frivilliges Hus hjemmeside