Bliv godkendt som forening
Det er primært foreninger, der laver aktiviteter for bør og unge under 25 år, som kan få glæde af at være en godkendt forening.
Alle foreninger, der er godkendt af Folkeoplysningsudvalget, kan få adgang til puljemidler, faste tilskud og lokalemuligheder.
For at blive godkendt skal en forening overholde en række formelle krav.
Kontakt venligst Fritidsafdelingen for vejledning, inden du søger om godkendelse af en forening.
Betingelser for foreningens vedtægter
For at kunne blive godkendt som forening, SKAL vedtægterne bskrive følgende:
- Foreningens formål.
- Valg til bestyrelsen og antallet af bestyrelsesmedlemmer.
- Regnskabs- og formueforhold, herunder valg af revisor.
- Foreningens hjemstad.
- Betingelser for medlemskab.
- Tegningsret for foreningen (hvem der kan skrive under på foreningens vegne).
- Procedure for vedtægtsændringer.
- Anvendelse af foreningens eventuelle midler ved ophør.
Se eksempler på standardvedtægter ved at gå til følgende link:
Eksempeler på standardvedtægter (PDF; ikke-webtilgængelig)
Betingelser for godkendelse
For at kunne blive godkendt som forening skal følgende krav være opfyldt:
- Formålet med foreningen skal være af folkeoplysende karakter.
- Foreningen skal være demokratisk opbygget.
- Eventuelle midler ved foreningens ophør skal anvendes til almennyttige formål.
- Foreningen skal som udgangspunkt være åben for alle.
- Idrrætsforeninger skal indføre og håndhæve regler om dopingkontrol.
- Alle foreninger skal oprette et CVR-nummer og en NemKonto - se vejledning ved at gå til følgende links:
Vejledning til oprettelse af NemID og digital postkasse
vejledning til oprettelse af CVR-nummer og NEM-konto (PDF; ikke-webtilgængelig)
Sådan bliver du godkendt
Hvis du ønsker at få godkendt din forening, skal du oprette din forening som bruger på Fritidsområdets hjemmeside:
Link til Fritidsområdets hjemmeside
OBS
Kommunen kan altid forlange indsendt en redegørelse for foreningens aktiviteter. Alle foreninger skal årligt indberette følgende oplysninger til afdelingen for Sundhed, Fritid og Landdristrikt:
- Løbende meddelelser om bestyrelsens sammensætning, med alle relevante kontaktinformationer.
- Foreningens årsregnskab.