Aalborg Conditions
Frigør kommunernes fulde potentialer inden for en demokratisk omstilling hen imod et klimaneutralt, retfærdigt og modstandsdygtigt Europa.
Fælles forvaltning
Integreret økonomi
Retfærdig omstilling
The Aalborg Conditions er udviklet på baggrund af en kontinuerlig indsats for udvikling af bæredygtige byer i Europa (European Sustainable Cities) gennem de sidste 30 år og som reaktion på globale og europæiske aftaler og politikker. De bygger på milepæle som:
Aalborg Charter (1994)
introducing local consultation processes,
- Aalborg Commitments (2004)
som indførte lokale mål
- Basque Declaration (2016)
som indførte systemisk forandring og
- Mannheim Message (2020)
som indførte lokale grønne partnerskaber.
Disse afspejler og og er en reaktion blandt andet på FN’s dagsorden for bæredygtig udvikling og de bæredygtige udviklingsmål, Parisaftalen, Kunming Montreals rammer for biodiversitet samt det nye Leipzig Charter, EU´s Grønne partnerskaber (Green Deal), og det øgede fokus på implementering hen imod et klimaneutralt og konkurrencedygtigt EU.
INAKTIONENS SPIRALEFFEKT
Offentlighedens bevidsthed og viden om de globale miljøkriser som klimaforandring, tab af biodiversitet og ødelæggelse af økosystemer, er steget i løbet af de seneste år. Der er gjort betydelige fremskridt, men de seneste data viser, at dette ikke har været tilstrækkeligt, og der er et presserende behov for en større indsats. Samtidig bliver mulighedsvinduet for effektive løsninger på kriserne hele tiden mindre.
Presset for at implementere effektive løsninger inden for kortere tidsrammer accelererer ikke blot forandringstempoet, men øger også de omkostninger og investeringer, der skal til. Dette kan vække bekymringer blandt borgere og samfundsgrupper.
Simple reaktioner og budskaber, der blot sigter mod at fjerne bekymringerne, løser ikke de problemer, vi står over for, på tilstrækkelig vis. Derimod hindrer de snarere en retfærdig og demokratisk omstilling af vores samfund, undertrykker innovation og forsinker yderligere de ændringer, der skal til, for at overvinde kriserne.
Faktisk kan dette føre til en accelereret forringelse af de globale økosystemer og til stadigt hyppigere naturkatastrofer og uønskede påvirkninger. Flere naturkatastrofer og uventede kriser vil dog formentlig resultere i en endnu større efterspørgsel efter hurtige og kortsigtede løsninger, hvilket indebærer risikoen for en ikke tilstrækkeligt forberedt, uretfærdig og topstyret omstilling – hvilket lige netop er det modsatte af, hvad vi har brug for.
KOMMUNERNES POTENTIALER
Kommuner og byområder varierer i deres geografiske omgivelser, økonomiske strukturer, historiske udvikling og demografi. De potentielle påvirkninger fra klimaforandring, forurening eller tab af biodiversitet, som de står overfor, varierer derfor også. Derfor vil enhver europæisk og national strategi for en omstilling hen imod klimaneutralitet og resiliens i sidste ende skulle implementeres stedbestemt og lokalt. I dag har tusindvis af byer og kommuner allerede udviklet integrerede klima- og energiplaner, biodiversitets- og naturbeskyttelsesstrategier, bæredygtige mobilitetsplaner, lokale grønne partnerskabsaftaler og klimaaftaler, som svar på deres udfordringer og i overensstemmelse med europæiske og globale mål. I de fleste tilfælde har lokale interessenter og civilsamfundet deltaget i disse processer.
I en tid med hurtige og konstante strømme af information (og misinformationer) og hvor vores demokratiske systemer er under pres, giver kommunerne et mere langsigtet grundlag for omstillingen ved at arbejde i samskabelse med deres borgere og alle relevante interessenter. Som det forvaltningsniveau, der er tættest på borgerne, skal kommunerne levere håndgribelige resultater på en transparant, ansvarlig og inkluderende måde. Det handler om at finde lokale løsninger på lokale udfordringer. På denne måde spiller kommunerne generelt en nøglerolle i forbindelse med at sikre demokratiet, og især med at styre omstillingen af vores samfund på en demokratisk måde, med de bedste muligheder for at finde løsninger på de globale kriser og sikre et klimaneutralt, retfærdigt, konkurrencedygtigt og modstandsdygtigt Europa.
VI OMSÆTTER ORD TIL HANDLING
Her i Europa har vi i kommunerne med successkabt ambitiøse integrerede klima- og bæredygtighedsstrategier og -projekter. Vi etablerer partnerskaber med erhvervslivet og civilsamfundet for at sikre, at alle relevante lokale parter tager ejerskab til omstillingen. Gennem omstillingen af tusindvis af kommuner i Europa, skaber vi markeder for grønne virksomheder, og styrker Europas og landenes modstandsdygtighed og konkurrenceevne. Vi omsætter ord til handling og er klar til at:
- Etablere stærkt lederskab i alle vores kommuner og forsyningsselskaber, til implementering af ambitiøse integrerede klima- og bæredygtighedsstrategier og handlingsplaner.
- Understøtte vores strategier og handlingsplaner med passende investeringsplaner.
- Øge hastigheden, hvormed viden omsættes til handling, ved at prioritere klima- og bæredygtighedsstrategier og handlingsplaner, og ved at allokere nødvendige menneskelige og økonomiske ressourcer.
- Planlægge vores investeringer baseret på håndgribelige og målbare klima- og bæredygtighedsmål og regelmæssigt rapportere om vores resultater.
- Kommunikere og holde kontakten med vores borgere og drøfte og tydeligt forklare både udfordringer og forbedringer, der følger med omstillingen.
- Identificere og passe på de borgere og lokale grupper, der lider nød på grund af de indførte tiltag, og sørge for, at der kanaliseres passende kompensation til dem, der ikke er i stand til at tage del i omstillingen.
- Indgå i et konstruktivt og permanent samarbejde med vores nationale regeringer for at sikre de bedste lovgivningsmæssige, skattemæssige og økonomiske rammebetingelser for omstillingen.
MEN VI KAN IKKE GØRE DET ALENE
Vi inviterer nationale regeringer og EU’s institutioner til at indgå i et reelt og seriøst samarbejde med kommunerne og skabe de rammebetingelser, vi har brug for, for at gennemføre omstillingen sammen.
Condition 1: fælles forvaltning
Anerkendelse:
Vi skal have mulighederne for at spille en nøglerolle, kommunerne har i forvaltningssystemet på flere niveauer, så vi kan sikre en vellykket og demokratisk omstilling af vores samfund til klimaneutralitet, retfærdighed og modstandsdygtighed.
Respekt:
Vi skal spille en aktiv rolle i alle relevante lovgivningsprocesser på tværs af alle niveauer, da kommunerne, er det udøvende niveau, der implementerer store dele af europæisk og national lovgivning og politiske mål - for at opnå bedre lovgivning, der understøtter bedre implementering.
Fleksibel regulering:
Vi har brug for lovgivning og politikker på tværs af alle forvaltningsniveauer, der kan rumme de innovative løsninger, der opstår fra integrerede lokale strategier for klimaneutralitet og bæredygtighed.
Dialog:
Vi har brug for kontinuerlig udveksling og samarbejde på tværs af alle forvaltningsniveauer, for at kunne medvirke til at forbedre lovgivningen, fjerne regulatoriske barrierer og etablere mulighed for at eksperimentere, der er afgørende for afprøvning af innovative eller alternative tilgange og løsninger i vores kommuner.
Fælles mål:
Vi har brug for, at nationale og europæiske politikker og målsætninger sætter mere fokus på, hvad der skal opnås, og mindre på detaljerne om, hvordan det præcist skal opnås.
Samlet rapportering:
Vi har brug for rapporterings- og overvågningsrammer hen imod klimaneutralitet, retfærdighed og resiliens, som er samlet, stringent og intelligent nok til at spore resultater og vise fremskridt, samtidig med at den administrative byrde i forbindelse med at skaffe data minimeres.
Nye data:
Vi har brug for adgang til relevante data fra forskellige kilder til overvågning og rapportering – herunder satellitdata og crowdsourcing – og brugen af kunstig intelligens til at understøtte denne proces, hvor det er muligt.
Condition 2: integreret økonomi
Tillid:
Vi har brug for, at kilder til offentlige finansiering på tværs af forvaltningsniveauer, er baseret på tillid til den viden og ekspertise, kommuner og deres samarbejdspartnere har, og til deres lokale strategier, handlingsplaner og stedbaserede løsninger.
Passende omfang:
Vi skal bevæge os væk fra små og fragmenterede finansieringsprogrammer hen imod en større rammefinansiering for kommuner baseret på handlingsplaner og relaterede investeringsplaner. Klart aftalte effektmål ville reducere den administrative byrde.
Lodret og vandret afstemning:
Vi har brug for bedre koordinering af finansieringsprogrammer for kommuner på tværs af alle forvaltningsniveauer samt bedre integration af ordninger på tværs af ministerier og departementer på alle niveauer.
Realistiske tidshorisonter:
Vi skal bevæge os væk fra kortsigtet projektbaseret finansiering hen imod langsigtet strategisk og målorienteret finansiering, der sætter kommuner i stand til at implementere strategier og handlingsplaner pålideligt over tid.
Tilgang:
Vi har brug for, at kommuner kan tilgå relevante ordninger for direkte investeringsfinansiering fra EU-niveau. Betydelige andele af alle relevante EU-midler (såsom, men ikke begrænset til, Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU), Den Europæiske Socialfond (ESF), Just Transition Fund (JTF), Samhørighedsfonden) skal udelukkende reserveres til og være direkte tilgængelige for kommuner baseret på klart definerede handlingsplaner og KPI’er.
Blandet økonomi:
Vi har brug for bedre regulering og støtte til at udvikle innovative strukturelle løsninger, der hjælper med at rumme en højere andel af privat finansiering og investering til implementering af foranstaltninger og projekter, for at nå vores klimamål og vores mål om retfærdighed og resiliens.
Afhændelse:
Vi har brug for en national og europæisk finansieringsinfrastruktur, der er opdateret og egnet til formålet. Økonomisk støtte til enhver praksis, der bringer omstillingen hen imod klimaneutralitet, retfærdighed og resiliens i fare, skal
udfases for at styrke Europas økonomiske konkurrenceevne i fremtiden.
Condition 3: retfærdig omstilling
Sensibilisering:
Vi skal erkende - og i fællesskab gøre noget ved - at den hurtige omstillinghen imod klimaneutralitet, retfærdighed og resiliens indebærer kulturelle og økonomiskeudfordringer og kan vække bekymring for en betydelig del af vores befolkning.
Transparens:
Vi har brug for, at alle myndighedsniveauer klart og åbent kommunikerer de positive og negative indvirkninger af hvert trin i omstillingen, ikke kun for det globale klima, men også for vores eget land, vores egen region, kommuner, byer og for den enkelte borger.
Attraktive budskaber:
Vi har brug for konsekvent kommunikation, der giver et sammenhængende og positivt budskab om omstillingen på tværs af alle myndighedsniveauer. Dette budskab bør understrege fordelene ved at modernisere grundlæggende samfundssystemer for alle, både for nuværende og fremtidige generationer, med særligt fokus på menneskers sundhed.
Empowerment:
Vi skal sikre, at alle samfundsgrupper oplever sig selv som aktører frem for observatører i omstillingen hen imod klimaneutralitet, retfærdighed og resiliens. Dette vil kræve flere tilgange med deltagelse af den enkelte i udvikling og implementering af strategier og handlingsplaner på alle myndighedsniveauer og flere muligheder for samfundsmæssige dialoger.
Omskoling:
Vi skal investere i at opbygge og opdatere kapaciteten hos personale, der arbejder inden for industri, handel og offentlig administration, så de har de kompetencer, den viden og de ressourcer, der skal til, for at fremme og implementere innovative løsninger på en effektiv måde.
Forudsigelighed:
Vi skal ændre de skattemæssige og juridiske rammebetingelser, såsom skatter på ressourceforbrug eller udfasning af ikke-bæredygtige teknologier og praksisser, der skal implementeres i pålidelige, forudsigelige trin over en længere periode. Dette vil give kommuner, virksomheder og enkeltpersoner mulighed for at træffe beslutninger og foretage valg på en fremadskuende måde og gøre tilknyttede risici håndterbare.
Fremskridt sammen:
Vi skal have hjælp til at afbøde de økonomiske effekter af omstillingen overfor sårbare eller marginaliserede grupper, herunder dem, der står over for energifattigdom eller barrierer for adgang til mobilitet, boliger og væsentlige tjenesteydelser. Det er afgørende at implementere en sådan støtte uden at tilføje nye bureaukratiske kompleksiteter på noget administrativt niveau.
Underskriv Aalborg Conditions
Aalborg Conditions er underskrevet af borgmestrene i en række byer, der samles til den 10. europæiske konference om bæredygtige byer fra 1.-3. oktober 2024 i Aalborg, hvor vi fejrer 30-året for Aalborg Charter og 20-året for Aalborg Commitments.
Aalborg Conditions er rettet mod de nationale regeringer i Europa såvel som EU’s institutioner.
Der er åbent for støtte af Aalborg Conditions, og alle byer og borgere opfordres til at give udtryk for deres støtte af Aalborg Conditions:
Skriv mail til aalborg2024@iclei.org
For yderligere information kan du kontakte os:
Kontakt
Klima og Miljø
Stigsborg Brygge 105 9400 NørresundbyRing til os
99 31 20 50Skriv til os
Husk at skrive sikkert, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.