Politik og handlingsplan for ladeinfrastruktur
- Titel: Politik og handlingsplan for ladeinfrastruktur i Aalborg Kommune
- Vedtaget: Den 24. marts 2022 af By- og Landskabsudvalget
Forord
Bæredygtig mobilitet er et fælles ansvar. Sådan skriver Aalborg Kommune i Mobilitet 2040,og det gælder stadig. Derfor er udrulningen af en hensigtsmæssig ladeinfrastruktur også et emne Aalborg Kommune vil involverer sig i.
Det skal være nemt at oplade sin elbil i Aalborg Kommune. Borgere skal med sindsro kunne udskifte deres fossilbil med en elbil uden frygt for ikke at kunne lade. Det kræver et bredt samarbejde med en lang række aktører på området for at sikre en tilstrækkelig og effektiv ladeinfrastruktur.
Borgere, boligorganisationer, virksomheder, tankstationer, ladeoperatører, detailhandel, developere og offentlige myndigheder skal arbejde sammen om at skabe en helhedsorienteret og integreret ladeinfrastruktur.
Aalborg Kommune vil indgå i sådanne samarbejder og facilitere og guide, når det er relevant. Samtidig går kommunen forrest og udbyder offentlige lokationer til ladeoperatører, der kan opsætte offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur.
Ladeinfrastrukturen skal understøtte det mobilitetssystem, kommunen ønsker for, at alle kan opnå det gode liv i Aalborg Kommune. Derfor er udrulningen af ladeinfrastruktur et af flere håndtag, som kommunen vil benytte for at nedbringe CO2-udledningen fra transporten.
Elbilen er at foretrække frem for den fossile bil, og mange er afhængige af bilen i hverdagen. Derfor vil Aalborg Kommune sikre, at der er gode muligheder for at skifte til elbil - uanset hvor man bor, arbejder og færdes i Aalborg Kommune.
Jan Nymark Thaysen
Rådmand By og Land
Elbiler og ladestandere i Aalborg Kommune
Klimaet står højt på dagsordenen i Aalborg Kommune. Der er brug for at agere hurtigt og understøtte al handling, som nedsætter CO2-udledningen af hensyn til både nuværende og kommende generationer. Men Aalborg Kommune skal handle klogt og med fokus på de langsigtede og robuste løsninger, som samtidig understøtter de bysamfund, kommunen ønsker.
Dette gælder ikke mindst for vejsektoren, hvor personbilerne står for 2/3 af CO2-udledningen. Med elbilernes fremtog er der nu kommet endnu et redskab i værktøjskassen, når CO2-udledningen fra transporten skal reduceres.
Mange er afhængige af bilen i hverdagen, og en elbil vil være et bedre alternativ til den fossildrevne bil, selvom den ikke kan løse alle udfordringer med biler i byerne. Derfor har Aalborg Kommune brug for mere ladeinfrastruktur.
Samarbejde om ladeinfrastruktur
Som elbilist er det vigtigt, at der er tilstrækkeligt med ladeinfrastruktur, så man kan komme til at oplade sin elbil, hvor og hvornår man har behov for det. 66% af borgerne kan sætte en ladeboks op hjemme i carporten, men for de øvrige 34% er opladning af en elbil lidt mere omstændigt. Det er derfor også primært disse borgeres og turisters behov for ladeinfrastruktur, der er i fokus i politikken.
For nuværende er den offentligt tilgængelige ladeinfrastruktur i Aalborg Kommune ikke tilstrækkeligt udbygget til, at den kan understøtte, at et stort antal biler i den nærmeste fremtid kører på el. Det er derfor nødvendigt, at kommunen sætter ind fra flere kanter og samarbejder med andre for at udbygge en både hensigtsmæssig og effektiv ladeinfrastruktur. Så flere med tryghed kan udskifte deres benzin- eller dieselbil med en elbil.
Aalborg Kommune kan ikke alene opbygge en velfungerende ladeinfrastruktur. En lang række forskellige aktører opsætter ladestandere, og der er behov for en kortlægning af, hvor der opsættes ladestandere, og hvor der kan opstå huller i ladeinfrastrukturen. Det kræver samarbejde og dialog. Aalborg Kommune vil gerne skabe dette helhedsbillede og igangsætte handlinger der, hvor en forstærket indsats kan være nødvendig.
Formålet med politik for ladeinfrastruktur
Denne politik og handlingsplan for ladeinfrastruktur i Aalborg Kommune skaber et første overblik over behovet for offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur ud fra den viden, kommunen har i dag om udviklingen og det fremtidige behov frem mod 2030. Der sættes retning og peges på konkrete handlinger, som der arbejdes videre med i de kommende år.
Aalborg Kommune har flere muligheder for at påvirke omstillingen af bilparken. Disse fremgår på næste side. For hver af disse roller har Aalborg Kommune forholdt sig til handlemulighederne, hvilket bliver gennemgået i politik og handlingsplanen.
Aalborg Kommune har mange forskellige roller og kan i hver af disse direkte eller indirekte påvirke omstillingen af bilparken til el.
Bygherre og bygningsejer
Som bygherre og bygningsejer er Aalborg Kommune underlagt ladestanderbekendtgørelsen. Det betyder blandt andet, at kommunen ved alle ikke-beboelses-ejendomme med mere end 20 parkeringspladser skal opstille mindst 1 ladestander inden 1. januar 2025.
Facilitator og udbyder
Aalborg Kommune har en koordinerende og målsættende rolle for kommunens geografi. Ved at opstille flere ladestandere end krævet, i Ladestanderbekendtgørelsen, sættes et højt ambitionsniveau i omstillingen af bilparken til inspiration for andre. Dernæst skal kommunen igennem dialog skubbe på udrulning blandt andet i virksomheder og boligforeninger.
Myndighed
Aalborg Kommune er selv myndighed på en række områder. Dermed kan kommunen sikre det planmæssige grundlag for en hensigtsmæssig udrulning af ladeinfrastruktur. Kommunen skal desuden som vejmyndighed sikre fornuftige tidsbegrænsninger ved ladepladserne.
Arbejdsgiver
Aalborg Kommune er en af de største arbejdspladser i kommunen. Kommunens medarbejdere skal have gode muligheder for at udskifte den fossildrevne bil til en elbil. Det kan kommunen hjælpe til med, ved at sørge for, at medarbejderne også kan lade på arbejdspladsen.
Flådeejer
Aalborg Kommune har mere end 500 personbiler i den kommunale flåde. Dertil kommer 239 varebiler/busser og en lang række andre typer køretøjer. Ved omstilling til emissionsfrie køretøjer vil Aalborg Kommune selv gå forrest for at nedbringe CO2-udledningen fra vejtransporten.
Indkøber og bestiller
Aalborg Kommune er en betydningsfuld indkøber og bestiller af varer og ydelser. Ved at sætte krav til leverandørerens transport er kommunen med til at understøtte, at flere virksomheder også arbejder med omstillingen til nulemissionskøretøjer.
Tilblivelsen af politik og handlingsplan for ladeinfrastruktur
Arbejdet med politik og handlingsplan for ladeinfrastruktur i Aalborg Kommune blev igangsat i oktober 2021. Udarbejdelsen af politikken har været forankret i By og Land med ad hoc inddragelse af andre forvaltninger og fagligheder.
I november 2021 blev der afholdt et dialogmøde med boligorganisationerne i kommunen. Her blev det afklaret, hvilke udfordringer og holdninger boligorganisationerne oplever i forhold til elbiler og ladeinfrastruktur, og hvordan Aalborg Kommune eventuelt kan understøtte boligorganisationernes opstilling af ladstandere.
Der er også gennemført syv kvalitative interviews om elbiler og ladestandere med forskelligartede virksomheder i kommunen. El-netselskaberne er desuden involveret for at drøfte elbilerne og ladeinfrastrukturens betydning for elnettet.
Endelig er der gennemført en markedsdialog med fem ladeoperatører for at belyse, hvordan Aalborg Kommune med fordel kan udbyde retten til at virke som ladeoperatør på kommunale arealer.
Rammer for handlinger
Ladestanderbekendtgøren stiller krav
10. marts 2020 trådte ladestanderbekendtgørelsen i kraft. Den medfører en række krav til bygningsejere af eksisterende bygninger og bygherrer af nye bygninger og bygninger, der gennemgår større renovering.
Bekendtgørelsen stiller også krav til Aalborg Kommune som bygningsejer. Dette gælder blandt andet ved alle ikke-beboelses-ejendomme med mere end 20 parkeringspladser, hvor der inden 1. januar 2025 skal opsættes mindst 1 ladestander.
Dette betyder i praksis, at der skal opstilles en ladestander ved en lang række af Aalborg Kommunes haller, skoler, daginstitutioner og administrationsbygninger. Antallet af bygninger, der er omfattet af kravet, afdækkes under afsnittet 'Aalborg Kommune som bygningsejer.
AFI-loven giver muligheder for at understøtte
1. april 2022 forventes den nye AFI-lov (lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport) at træde i kraft. Loven omhandler blandt andet kommunernes muligheder for at understøtte opsætningen af ladeinfrastruktur.
Med loven bliver det muligt for kommunerne at udbyde retten til at virke som ladeoperatør på kommunale arealer og vejarealer. Tildelingen skal ske på markedslignende vilkår som for eksempel ved udbud. Samtidig bliver det ikke længere muligt at give tilladelse til opstilling af ladestandere jævnfør vejlovens § 80.
Endelig bliver det også med AFI-loven muligt for Aalborg Kommune at medfinansiere ladeinfrastruktur til og med 2024. Det betyder, at kommunen kan hjælpe med en hurtigere og bredere udrulning af ladeinfrastruktur. Ladestanderne, der opstilles ved kommunale bygninger som følge af ladestanderbekendtgørelsen, vil desuden i højere grad kunne gøres offentligt tilgængelige, hvilket betyder, at både borgere, medarbejdere og besøgende kan benytte dem.
Sammenhæng med øvrig planlægning
Politik og handlingsplan for ladeinfrastruktur har sammenhæng med en række af Aalborg Kommunes andre strategier og politikker.
Mobilitet 2040
et opsat mål i Mobilitet 2024 er, at alle kommunale kørertøjer i 2025 kører 100% fossilfri og i 2040 100% emissionsfri. I handlingskataloget 2021 til Mobilitet 2040 er udarbejdelsen af en strategi for alternative drivmidler udpeget som handling nummer 17.
Klimahandlingsplan
Med den kommende klimahandlingsplan vil udrulningen af ladeinfrastruktur til elbiler være en af flere komponenter, der skal nedbringe CO2-udledningen fra transportsektoren.
Parkeringspolitik
Regler for el-bilers brug af øvrige p-pladser adresseres i parkeringspolitikken.
![]()
Figur: Bæredygtig mobilitet er mange ting, og skiftet til elbil er blot én af flere måder, hvorpå mobiliteten kan blive mere bæredygtig.
Designet af en ladeinfrastruktur
Ladestandertyper med forskellige egenskaber
Behovet for offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur kan opfyldes på mange forskellige måder. Der findes forskellige typer ladestandere, som illustreret af nedenstående figur. De tre forskellige ladertyper lader med forskellig hastighed, og dermed passer de til forskellige typer destinationer.
Normalladeren er med sine op til 22 kW den langsomste type ladestander, som kommer til sin ret ved længere tids parkering, såsom nær hjemmet eller ved arbejdspladsen. Det er også i denne kategori, at ladeboksene i private carporte falder. For en effektiv udnyttelse af elnettet er det bedst, at flest muligt lader på denne type ladestander. Det er også bedst for elbilens batteri, og oftest også billigst at lade langsomt. Holder man alligevel parkeret, opleves ladetiden ikke som spildtid.
Den næste kategori ladestander er hurtigladerne på typisk 50 kW, som passer bedst til kortere ophold. Dette kan for eksempel være ved detailhandel. Derfor ses også visse detailhandelkæder satse på hurtigladere ved deres butikker. I Aalborg Midtby kan ladetiden ved en hurtiglader også passe med en hurtig indkøbstur i et par af gågadernes butikker.
Den hurtigste type ladestander er lynladerne, der lader med 150 kW eller mere. Denne type lader er ofte dyrere at benytte sig af og passer til situationer, hvor elbilisten er villig til at betale mere for at mindske ladetiden. Ladestandertypen sættes som regel op langs det overordnede vejnet som for eksempel langs motorveje.
Fremtiden for elbiler og ladestandere
Der ses en hurtig udvikling både for elbiler og ladestandere. I fremtiden vil derfor ses elbiler med batterier, der kan modtage strøm hurtigere, og lynladestandere, der kan levere strømmen med en hurtigere hastighed. Allerede i dag ses, at ladeoperatørerne opsætter 300-350 kW lynladere, selvom de færreste elbiler kan modtage mere end 150 kW i dag. Desuden vil to udtag på en 300 kW lader betyde, at de 300 kW skal deles, når to biler lader samtidig.
Selvom elbilisten i fremtiden vil kunne lade hurtigere på en lynlader, vil det dog være mere tidskrævende end blot at lade, mens elbilen alligevel er parkeret ved hjemmet og arbejdspladsen. Derfor er der ikke grund til at forhøje antallet af kW på normalladerne. Ladehastigheden passer allerede til den typiske parkeringstid.
For lynladning kommer vi muligvis til at se en udvikling i batterierne, som gør, at elbilerne kan lynlade hurtigere. Bilparken tager dog lang tid at udskifte, og de fleste af de biler, der produceres i dag kan ikke modtage strøm med en hastighed højere end 125 kW. Det betyder for eksempel, at det vil tage 37 minutter at lade et batteri på 82 kWh fra 5 til 80%.
Umiddelbart er det vurderingen, at langt de fleste elbiler også i 2030 vil have behov for mindst 10-20 minutter til opladning på lynladere.
Behovet for offentligt tilgængelige ladestandere
En fornuftig ladeinfrastruktur består af alle tre typer ladestandere, så forskellige behov kan imødekommes. Som nævnt er det en fordel for elnettet, at flest muligt benytter normalladerne, så elbilernes belastning af elnettet så vidt muligt falder uden for spidsbelastningssituationen - den såkaldte ‘kogespids’ - mellem klokken 17-20.
Udgangspunktet for beregningerne af behovet for ladeinfrastruktur tager afsæt i, at der vil være 1 million elbiler i Danmark i 2030. For Aalborg Kommune svarer det til cirka 34.000 elbiler. Det er selvfølgelig et bud på en fremtid, der er uvis, men det er det grundlag, der planlægges ud fra.
![]()
Billedtekst: Overordnet set inddeles ladestanderne i tre grupperinger: normalladere, hurtiglader og lynladere. Disse adskiller sig fra hinanden i forhold til, hvor mange kW de kan levere. Dette har betydning for, hvor lang tid det kan tage at lade ved dem og dermed, hvor det giver bedst mening at placere ladestanderen. Derudover har ladestandertypen betydning for anlægsomkostningerne. De angivne anlægsomkostninger er gennemsnitlige priser inklusiv tilslutningsbidrag og entreprise/tilslutning.
Hjemmeopladning eller offentlig ladning
En stor del af elbilisterne (66%) kan parkere på egen grund og vil derfor formentligt også kunne lade hjemme på en normallader. Disse elbilister er i udgangspunktet kun afhængige af offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur, når de bevæger sig langt væk fra hjemmet.
Kan man derimod ikke sætte en ladeboks op på egen grund, stiger sandsynligheden for, at man vil benytte sig af hurtig- og lynladere, da der vil være elbilister, der foretrækker dette frem for at lade på en normallader i nærheden af hjemmet eller på arbejdspladsen. Derfor vil en relativt stor del af strømmen til elbiler fra de offentligt tilgængelige ladestandere komme fra hurtig- og lynladere.
På baggrund af en række antagelser om for eksempel, hvor langt bilerne i Aalborg Kommune kører i gennemsnit per dag, antal kørte kilometer per kWh med mere, kan det samlede behov for offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur i 2030 beregnes. Dette behov imødekommes til dels af eksisterende offentligt tilgængelige ladestandere i Aalborg Kommune. Derudover er der blandt en lang række andre aktører et stigende fokus på opstillingen af ladestandere, som vil bidrage til den samlede ladeinfrastruktur.
Boligorganisationer og virksomheder
Boligorganisationerne i Aalborg Kommune har også fokus på at opstille ladestandere i deres forskellige afdelinger. De forventer en stigende efterspørgsel blandt lejerne.
Blandt kommunens virksomheder forventes det, at flere vil opstille ladestandere som en service for medarbejdere og gæster. Visse virksomheder er også underlagt ladestanderbekendtgørelsens krav. Nogle af disse ladestandere vil muligvis også være offentligt tilgængelige efter endt arbejdstid.
Både virksomheder og boligorganisationer forventes primært at stille normalladere op.
Detailhandel, tankstationer og ladeoperatører
Der er også en lang række kommercielle aktører, som er i gang med at udrulle ladestandere på deres arealer. Dette gælder blandt andet ved detailhandlen, der blandt andet ser det som en mulighed for at tiltrække kunder. Hurtigladere er en oplagt mulighed at stille op her.
Tankstationerne er også i gang med en transformation til energistationer, hvor kunderne også kan lynoplade deres biler på energistationerne. Netop lynladning passer godt til tankstationernes placering, som ofte er langs det overordnede vejnet.
Med 101 dagligvarebutikker og 60 tankstationer forventes det private marked at dække behovet for hurtig- og lynladning.
Også ladeoperatører finder lokaliteter langs det overordnede vejnet og placerer lynladestationer her. Som led i arbejdet med politik og handlingsplanen for ladeinfrastruktur har der været en forudgående markedsdialog med en række ladeoperatører for at afdække interessen for at opstille ladestandere i Aalborg Kommune.
Et arbejde og samarbejde på flere fronter
Aalborg Kommune vil sikre overblikket over den samlede ladeinfrastruktur igennem dialog og samarbejde med de mange forskellige aktører. Desuden påvirkes udrulningen af ladeinfrastruktur og omstillingen af bilparken på forskellig vis igennem de forskellige roller, som kommunen har. På de næste sider gennemgås kommunens handlinger i hver af disse roller.
Behovet for offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur afhænger af øvrige aktøres opsætning af ladeinfrastruktur:
Grundlæggende behov:
- 714 normalladere
- 46 hurtigladere
- 31 lynladere
Af ovenstående fratrække antal eksisterende ladestandere, så behovet bliver:
- 604 normalladere
- 7 hurtigladere
- 27 lynladere
Af dette antal fratrækkes det forventede antal normalladere ved virksomheder og boligorganisationer, så behovet bliver:
- 161 normalladere
- 7 hurtigladere
- 27 lynladere
Af dette antal fratrækkes antal hurtig- og lynladere, der forventes dækket af de 101 dagligvarebutikker og 60 tankstationer, så det endelige behov bliver:
- 161 normalladere
- 0 hurtigladere
- 0 lynladere
Aalborg Kommunes rolle i udrulningen af ladeinfrastruktur
Med en lang række forskellige aktører, der sætter ladeinfrastruktur op, bliver Aalborg Kommunes primære fokus ikke at stille en masse ladestandere op på kommunale arealer.
Kommunens primære rolle er at:
- Skabe overblikket, planlægge, koordinere og sikre, at mængden af ladeinfrastruktur er passende i forhold til behovet.
- Understøtte, at der kommer ladestandere op, hvor der er utilstrækkeligt med ladeinfrastruktur.
- Sikre offentlig medfinansiering, hvor det er nødvendigt.
- Guide og understøtte, at boligorganisationer og virksomheder opstiller ladestandere.
- Skabe dialog og samarbejde med el-netselskabet om prioritering og planlægning af udbygningen af elnettet.
![]()
Billedtekst: Elbilisten kan få opfyldt sit ladebehov på en lang række forskellige lokaliteter. For eksempel på arbejdspladsen, på tankstationen ved detailhandlen med mere.
Aalborg Kommune som bygningsejer og arbejdsgiver
Som bygningsejer er Aalborg Kommune som nævnt underlagt krav fra ladestanderbekendtgørelsen og skal sætte ladestandere op ved en lang række kommunale bygninger. Samtidig er Aalborg Kommune arbejdsgiver for et stort antal medarbejdere, der også kan have et ladebehov, mens de er på arbejde.
Bygningsejeren Aalborg Kommune
Aalborg Kommune er som bygningsejer lovmæssigt forpligtet til at overholde ladestanderbekendtgørelsen. Ifølge bekendtgørelsen skal Aalborg Kommune inden 1. januar 2025 opsætte mindst 1 ladestander ved kommunens bygninger, som ikke er beboelse, og som samtidig har flere end 20 parkeringspladser. Det kan for eksempel være ved haller, skoler, daginstitutioner og administrationsbygninger.
Aalborg Kommune har gennemgået alle kommunale bygninger og kan se, at 139 af disse er omfattet af ladestanderbekendtgørelsen. På kortet nedenfor fremgår alle 139 lokaliteter. I udrulningsplanen i denne politik håndteres opsætningen af ladestandere på 93 af lokaliteterne, hvor der skal mindst 1 ladestander op for at overholde ladestanderbekendtgørelsen. Laderne bliver normalladere (op til 22 kW) med et eller to udtag alt efter lokalitet.
For at skabe værdi med disse ladestandere ved de kommunale bygninger, er det kommunens ambition, at ladestanderne bliver offentligt tilgængelige. Det betyder, at borgere, medarbejdere og besøgende kan benytte ladestanderne mod betaling. Dette kræver, at en ladeoperatør påtager sig driften af ladestanderen. Opgaven skal udbydes på markedsvilkår.
Arbejdsgiveren Aalborg Kommune
Som arbejdsgiver ønsker Aalborg Kommune at kunne tilbyde kommunens medarbejdere ladefaciliteter ved de kommunale arbejdspladser. Igen er det nødvendigt, at en ladeoperatør påtager sig driften heraf. Hvis ladepladserne skal kunne reserveres til kommunale medarbejdere, kræver det en ændring af den fremsatte nye AFI-lov.
Aalborg Kommune vil:
- sikre, at der opsættes ladestandere ved 93 kommunale bygninger, som er omfattet af ladestanderbekendtgørelsen inden 1. januar 2025.
- i den kommende flådestrategi håndtere opsætningen af ladestandere til den kommunale flåde ved øvrige 33 lokaliteter.
![]()
![]()
Billedtekst: Kommunale bygninger, hvor Aalborg Kommune er pålagt at etablere mindst én ladestander jævnfør ladestanderbekendtgørelsen.
Pink prik: Aalborg Kommunes egen bilflåde forventes at bruge ladestanderne, og de gøres derfor ikke offentligt tilgængelige.
Mørkeblå prik: Der er i dag eksisterende ladestandere, hvorfor der som udgangspunkt ikke opstilles yderligere.
Turkis prik: Aalborg Kommune etablerer ladestandere, som gøres offentligt tilgængelige.
Aalborg Kommune som facilitator og udbyder
Som facilitator og udbyder har Aalborg Kommune en interesse i at gøre mere end, hvad der som minimum skal til for at understøtte, at flere udskifter deres fossile bil med en elbil.
Overblik over hullerne i ladeinfrastrukturen
Aalborg Kommune vil gerne understøtte, at det bliver nemt at skifte til elbil uanset, hvor man bor i kommunen. Derfor er der set nærmere på behovet for ladeinfrastruktur på lokalt niveau, så der bedre kan udpege, hvor der kan forventes huller i ladeinfrastrukturen.
Kortlægning på zoneniveau
Aalborg Kommune har med kortlægningen fundet frem til, at der forventes at være et udækket behov for ladeinfrastruktur især i Aalborg by. På baggrund af denne kortlægning er udpeget:
- 18 kommunale bygninger, hvor der opsættes ekstra ladestandere ud over den ene ladestander, som kræves af ladestanderbekendtgørelsen.
- 17 kommunale parkeringspladser i Aalborg by, hvor der opsættes ekstra ladestandere.
I alt kan ses, at der er behov for 81 ekstra ladestandere med to udtag i Aalborg by for at imødekomme det forventede behov for ladeinfrastruktur i 2030 på lokalt niveau. Ved at sætte ladestandere op på kommunale arealer sikres, at borgerne i disse områder også har mulighed for at oplade deres elbil på en offentligt tilgængelig normallader i nærheden af deres hjem.
Alternativt kan borgerne vælge at lade på hurtig- eller lynladere mod en højere ladepris. Men risikoen for kø ved disse typer ladestandere stiger, hvis mange skal lade på disse ladere. Samtidig vil det kræve store investeringer i elnettet, hvis mange for eksempel lader på vej hjem fra arbejde i tidsrummet, hvor elnettet i forvejen er mest belastet.
Der er flere områder, hvor borgerne ikke vil kunne lade på egen grund, og hvor Aalborg Kommune ikke ejer arealer. For at sikre en lokal lademulighed til disse borgere vil kommunen gå i dialog med boligorganisationer og andels-/ejerforeninger i de pågældende områder.
Dialog med boligorganisationer og virksomheder
Hvis flere boligorganisationer og virksomheder sætter ladestandere op, vil det mindske behovet for normalladere i det offentlige rum, og den plads kan så bruges på anden vis. Derfor vil kommunen fortsætte dialogen, som er påbegyndt allerede under udarbejdelsen af politikken.
Principper for lokalisering
- Ladestandere samles i ladeøer, hvor det er hensigtsmæssigt, så ladesøgende trafik mindskes.
- Ladestandere må ikke være til gene for andre mobilitetsformer.
- I områder, hvor der bliver behov for offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur, er der screenet for, om Aalborg Kommune ejer egnede arealer eller ej. Hvor der ikke er egnede kommunale arealer, er der brug for dialog og facilitering.
Aalborg Kommune vil:
- Sikre, at der opsættes 81 ekstra normalladere i Aalborg by.
- Gå i dialog med boligorganisationer og andels-/ejerforeninger i områder, hvor Aalborg Kommune ikke ejer arealer.
- Fortsætte den generelle dialog med boligorganisationer og virksomheder.
![]()
Billedtekst:
Orange prik: Aalborg Kommune vil opsætte ekstra ladestandere udover de påkrævede jævnfør ladestanderbekendtgørelsen.
Mørkeblå prik: Eksisterende offentligt tilgængelige ladestandere.
Turkis prik: Virksomheder med 200 + medarbejdere.
Lilla prik: Boligorganisationer.
Aalborg Kommune som myndighed
Aalborg Kommune har flere forskellige myndighedsroller, som kan understøtte omstillingen af bilparken til el og sikre, at der kommer tilstrækkeligt med ladeinfrastruktur op. Kommunen skal desuden sørge for, at det planmæssige grundlag er på plads i kommuneplan og lokalplaner.
Planmyndighed
Som planmyndighed arbejder Aalborg Kommune inden for rammerne af planloven. Kommunen kan med kommuneplanen og lokalplaner i et vist omfang understøtte udrulningen af ladeinfrastruktur.
Lokalplaner skal være teknologineutrale i deres ordlyd, da lokalplanerne ofte rækker mange år ud i fremtiden. Derudover vil kommunen sikre, at kommuneplanen gør det muligt at etablere større ladestationer, hvor det findes hensigtsmæssigt.
Fra et planmæssigt perspektiv har kommunen også holdninger til, hvordan byrum skal tage sig ud. Det betyder, at kommunen vil forholde sig til æstetikken i ladeinfrastrukturen i forbindelse med lokalplaner, og når ladeinfrastrukturen placeres på kommunale arealer.
Ved nye byudviklingsprojekter vil kommunen gå i dialog med developerne for at understøtte, at der også etableres ladeinfrastruktur ved boligerne, selvom kravet i ladestanderbekendtgørelsen kun går på forberedelse til det.
Med mange elbiler bliver det nødvendigt med flere transformerstationer i byrummet. I samarbejde med el-netselskabet vil der arbejdes med at skabe gode integrerede løsninger, hvor det er nødvendigt med ekstra komponenter i el-infrastrukturen.
Vejmyndighed
Som vejmyndighed ønsker kommunen at sikre gode forhold for alle trafikantgrupper og det generelle bymiljø. Herunder gælder det også at udarbejde hensigtsmæssige parkeringsregler og dertilhørende skiltning, som sikrer, at bilerne oplader, når de holder på en ladeplads, samt at der sker en løbende udskiftning. Det er til gavn for både forbrugere og ladeoperatører. Kommunen skal også sikre, at der skabes trafiksikre og gode tilkørselsforhold til de større lynladestationer.
Byggesagsmyndighed
Når kommunen udsteder byggesagstilladelser, skal det sikres, at ladestanderbekendtgørelsen overholdes. Dette gælder ved alt nybyggeri og større renoveringer.
Aalborg Kommune vil:
- udarbejde principper for, hvordan ladeinfrastrukturen sikres i planlægningen.
- gå tidligt i dialog med developere om etableringen af ladeinfrastruktur i nye boligudviklingsområder.
- have løbende dialog med el-netselskaberne.
- lave hensigtsmæssige parkeringsregler på ladepladser på kommunale arealer.
- sikre, at ladestanderbekendtgørelsen overholdes ved nybyggeri og større renoveringer.
- kommunikere viden om Aalborg Kommunes politik for ladeinfrastruktur bredt ud til involverede afdelinger.
Ladeinfrastruktur involverer mange forskellige afdelinger i Aalborg Kommune. Derfor skal viden om Aalborg Kommunes politik for ladeinfrastruktur kommunikeres bredt ud til de involverede afdelinger:
- Koncernservice
- AAK Bygninger
- AAK Arealer
- Byggeri
- Planmyndighed
- Vejmyndighed
- Business Aalborg
- Arealforvalter
Aalborg Kommune som flådeejer
Den kommunale flåde er en broget skare af forskellige køretøjer. En omstilling heraf kræver en særskilt strategi, øje for den efterfølgende driftssituation og et økonomisk overblik.
Aalborg Kommune har derfor besluttet at udarbejde en bilpolitik og flådestrategi, som skal vise vejen til en balanceret omstillingsproces, hvor bilparken transformeres til emissionsfri bilpark.
Skal også fungere i praksis
Undervejs vil kommunen sikre, at den efterfølgende drift ligeledes bliver økonomisk forsvarlig og mulig i praksis. I visse arbejdssituationer vil el-drevne køretøjer for nuværende ikke kunne benyttes uden, at det får konsekvenser for udførelsen af kerneopgaverne.
Kommunen vil også arbejde med at mindske miljøpåvirkningen fra egen køretøjsflåde ved at øge udnyttelsesgraden, for eksempel via deleordninger og alternative transportløsninger. Det kunne for eksempel være elcykler.
Muligheder for øvrige drivmidler
For at efterleve målsætningerne om at nedsætte emissionerne fra de kommunale køretøjer, sker der på nuværende tidspunkt en intens udvikling i andre teknologier som for eksempel Power–to-X teknologier. Inden for en relativt begrænset tidshorisont vurderes der at være bæredygtige alternativer (brint, methanol med flere) til el som drivmiddel. Dette kan som minimum være relevant for nogle af kommunens køretøjer.
Kommunen bør derfor være omstillingsparat i den samlede flådestyring. Aalborg Kommune deltager i et pilotprojekt med Business Aalborg og GreenHub om methanol som bæredygtigt drivmiddel.
Fælles ladeinfrastruktur til den kommunale flåde
Aalborg Kommunes biler kører på kryds og tværs i kommunen fra Nibe til Hals. Flådestrategien sikrer, at alle kommunens biler kan oplade på alle kommunale ladestandere på tværs af forvaltninger. Dette kræver en samlet strategi for indkøb af biler, ladestandere og el.
Aalborg Kommune vil:
- arbejde for, at alle kommunale køretøjer i 2025 kører 100% fossilfri og i 2040 100% emissionsfri.
- udarbejde en bilpolitik og flådestrategi for den kommunale køretøjsflåde.
Bilpolitik og flådestrategi
Aalborg Kommune udarbejder en Bilpolitik og en Flådestrategi, som forventes klar i juni 2022. Strategien vil blandt andet omhandle ladeinfrastruktur til de kommunale køretøjer.
Målsætninger for den kommunale flåde
Det er vigtigt, at Aalborg Kommune går forrest og viser vejen for borgere og virksomheder.
I Aalborg Kommune, via DK2020 partnerskabet, er der blandt andet fokus på kommunen som virksomhed og dermed også kommunens egen flåde.
I Mobilitet 2040 har Aalborg Kommune opsat et overordnet mål om, at alle kommunale køretøjer i 2025 kører 100% fossilfri og i 2040 100% emissionsfri. Det kræver hurtig og effektiv handling, hvis målet skal indfries. Samtidig skal omstillingen ske med omtanke og øje for de økonomiske aspekter i omstillingen.
Bilpolitikken kan opsætte målsætninger som for eksempel:
- indfri Aalborg Kommunes mål for co2-reduktion.
- facilitere bilflådens adgang til ladeinfrastruktur.
- koordinering af tværsektionel indsats for at udnytte snitflader.
- reducere co2-udledningen ved tjenestekørsel i egen bil.
- sikre realisering af udvikling på området.
Aalborg Kommunes flåde, som indgår i flådestrategien:
- 503 personbiler, heraf 155 dieselbiler, 288 benzinbiler og 60 elbiler
- 10 store personbiler, heraf 9 dieselbiler og 1 brintbil
- 239 varebiler/busser, heraf 203 diesel, 27 benzin, 8 el og 1 N-gas
- 60 traktorer, heraf 54 dieseldrevne og 6 benzindrevne
- 22 små knallerter, heraf 21 benzindrevne og 1 el-dreven
- 2 knallerter, heraf 1 benzindreven og 1 på el-dreven
- 6 motorredskaber, heraf 2 dieseldrevne og 4 el-minitrucks
- 84 lastbiler, heraf 74 på diesel og 10 på N-gas
- 2 campingvogne, begge benzindrevne
- 15 påhængsredskaber, heraf 2 diesel og 11 benzin
- 172 påhængsvogne/-trailere, heraf 75 benzin og 2 diesel
- 4 sættervogne
- 8 traktorpåhængsvogne, heraf 4 er dieseldrevne
Dataudtræk per 14. december 2021.
Aalborg Kommune som indkøber og bestiller
Som indkøber og bestiller har Aalborg Kommune mulighed for at stille krav til leverandører. På denne måde kan kommunen være med til at rykke ved virksomhedernes omstilling af egne køretøjsparker, men også virksomhedernes leverandører kan potentielt nås herigennem.
Direkte påvirkning af kommunens leverandører
Aalborg Kommune køber varer og tjenesteydelser for et milliardbeløb hvert år. Den indflydelse, som denne indkøbsvolumen giver, ønskes ifølge indkøbspolitikken fra 2018 aktivt at blive anvendt til at opnå:
- de bedste priser på varer og serviceydelser
- den bedste kvalitet på varer og serviceydelser
- socialt, bæredygtigt og samfundsmæssigt ansvarlige indkøb
Igennem kommunens indkøbspolitik er der mulighed for at påvirke omstillingen af bilparken ved at stille krav til kommunens leverandører.
Bred palette af leverandører
Aalborg Kommune har mange forskellige leverandører. Der er leverandører af så forskelligartede varer som for eksempel kontorartikler og måltider på plejecentre, og der er tjenesteydelser som for eksempel rengøring af de kommunale bygninger.
Her er der mulighed for at stille krav om, at leverandøren primært eller udelukkende benytter nulemissionskøretøjer ved vareleverancer, og når man kommer ud til de kommunale bygninger.
Bestiller af kollektiv trafik
Aalborg Kommune er også bestiller af kollektiv trafik og har herigennem mulighed for at påvirke, hvor stor en andel af taxa-kørslen, flextrafikken og bustrafikken, der benytter nulemissionskøretøjer.
I Mobilitet 2040 er der opstillet et overordnet mål om, at den kollektive trafik i 2025 er 100% fossilfri, mens den i 2040 skal være 100 % emissionsfri.
I 2021 blev der gennemført et udbud af Aalborg bybusdrift, som betyder, at alle bybusser i Aalborg (herunder de nye plusbusser) bliver eldrevne. Samlet set er der tale om 110 nye elbusser, som bliver indsat i buskørslen fra august 2022 og fremefter.
Aalborg Kommune vil:
- I alle udbud undersøge mulighederne for at stille klimakrav til leverandørernes transport. Dette gælder både ved varekøb og ved serviceydelser.
Aalborg Kommune som destination
Aalborg Kommune modtager besøg af et stort antal turister hvert år. Dertil kommer, at kommunen også er en daglig destination for en lang række pendlere, som har arbejdsplads i kommunen. Disse kan også have behov for at lade, mens de er i Aalborg kommune.
Turister skal i højere grad hurtig- og lynlade
Hvert år kommer der tusindvis af turister til Aalborg Kommune. I 2030 forventes 270.000 kommercielle overnatninger i juli måned. De fleste turister kommer fra Danmark (57%), men der er også mange fra Tyskland (16%), Norge (24%) og Sverige (3%), hvor elbilen også er i fremgang.
Mange turister vil derfor komme i elbil og dermed have et behov for opladning under deres ophold. Det forventes, at der i 2030 vil være 20 gange så mange elbiler blandt turisterne sammenholdt med 2021.
Godt 60% af de kommercielle turister i Aalborg Kommune bor på campingplads eller i feriehus. Dette er uden for Aalborg by og dermed også i områder, hvor de fleste borgere kan opsætte en lader på egen grund. Derfor er der begrænset behov for offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur.
I feriehusområder er elnettet ofte udfordret af den stigende belastning fra saunaer, varmepumper, pools, spabade og nu også elbiler. Det betyder, at det rent praktisk kan blive svært at følge med til at udbygge elnettet i den hastighed, som opladning af elbilerne ved feriehusene ville forudsætte.
Derfor ønsker kommunen at finde egnede lokaliteter til hurtig- og lynladere i nærheden af de større feriehusområder og campingpladserne ved Hou, Mou og Hals. Kommunen vil derfor gå i dialog med lokale interessenter og el-netselskaberne for at udpege, hvor ladestationer kan etableres, så det både giver mening for turisten, for de lokale og for elnettet.
Ladeinfrastruktur til indpendlerne
Aalborg Kommune huser mange arbejdspladser og på daglig basis pendler tusindvis af arbejdstagere hertil. Der tages ikke i politik og handlingsplanen højde for, at der skal stilles ladestandere op særligt målrettet pendlere. I stedet bør pendlernes ladebehov mødes af ladning:
- hjemme/i deres bopælskommune
- ved arbejdspladsen
- på normalladere i midtbyen i dagtimerne, når et fåtal af beboerne her benytter dem, hvormed udnyttelsesgraden stiger på disse ladere
- ved detailhandel
- på lynladestationer på vejen til/fra arbejde
Hvis alle kommuner opstiller ladestandere til både pendlere og egne borgere, vil ladeinfrastrukturen blive overdimensioneret.
Aalborg Kommune vil:
- Gå i dialog med lokale interessenter og el-netselskaberne for at finde egnede lokaliteter til hurtig- og lynladning i nærheden af feriehusområderne og campingpladserne i Mou, Hou og Hals.
Udrulningsplan
Udrulningsplanen indeholder både de 93 ladestandere, som kommunen skal opsætte jævnfør ladestanderbekendtgørelsen, og de ekstra 81 ladestandere, som vil blive opsat for at imødekomme behovet lokalt. Frem mod 2025 vil kommunen derfor sikre, at der opsættes 174 offentligt tilgængelige ladestandere ved kommunale bygninger rundt om i Aalborg Kommune og på de kommunale arealer.
Ladestandere på kommunale arealer
Aalborg Kommune skal opsætte ladestandere ved 126 kommunale bygninger inden 1. januar 2025. Ved 33 af disse bygninger forventer kommunen at stille ladestandere op til den kommunale flåde. Disse ladestandere håndteres i flådestrategien og indgår derfor ikke i udrulningsplanen.
Derudover opstilles 81 ekstra offentligt tilgængelige ladestandere i midtbyen i Aalborg. De ekstra ladestandere skal gøre det muligt for borgere bosat i midtbyen at lade deres elbiler på en normallader i nærheden af deres hjem.
I alt vil der i løbet af 2022 - 2024 opsættes 174 ladestandere på kommunale arealer i Aalborg Kommune. Det planlægges at udrulle ladestanderne i to etaper. Disse fremgår af kortet nedenfor.
Etaperne er udformet, så der først opsættes ladestandere på lokaliteter, hvor der forventes størst efterspørgsel på offentligt tilgængelig opladning. Det er samtidig disse lokaliteter, som vil have den største kommercielle værdi for ladeoperatørerne.
Herved forventes det, at kommunen kan få en indtjening på de attraktive arealer, som kan medfinansiere ladestandere på de kommercielt mindre attraktive lokaliteter.
Flere ladeoperatører i Aalborg Kommune
Aalborg Kommune har et ønske om at sikre, at borgere kan vælge mellem flere forskellige ladeoperatører på de kommunale arealer. Dette er bedst for konkurrencen og dermed i sidste ende for brugeren. Derfor inddeles de kommende ladestandere i mindre pakker og udbydes dermed i en række pakker. Samtidig sættes en øvre grænse for, hvor mange pakker en enkelt ladeoperatør kan få. På den måde sikres en variation i ladeoperatører.
I første halvår af 2022 vil kommunen gennemføre et udbud for at afprøve, om der er behov for offentlig medfinansiering ved opstilling af ladestandere på kommunale arealer. Hvis det viser sig, at ladeoperatørerne ikke kan løfte alle anlægsudgifter alene, skal der afsættes kommunale midler.
Offentlig medfinansiering af ladestandere
Aalborg Kommune har mulighed for at søge en statslig pulje til medfinansiering. Denne pulje dækker op til 50% af den kommunale medfinansiering. Aalborg Kommune kan få op til 7,4 millioner kroner fra puljen, da størrelsen af den mulige medfinansiering er afhængig af indbyggertallet i kommunen.
Der er meget stor forskel på, hvad det koster at stille en ladestander op alt efter lokaliteten, blandt andet afhængig af hvor langt der skal graves, og om der er ledig kapacitet i tilslutningspunktet. I anlægsoverslagene tages der derfor udgangspunkt i en gennemsnitlig overslagspris på 75.000 kroner per normallader (22 kW dobbeltlader med to udtag a 11 kW inklusiv gravearbejde og tilslutningsafgift).
Dette betyder, at det vil koste i omegnen af 13 millioner kroner at opstille de 174 offentligt tilgængelige ladestandere på kommunale arealer. Det er forventningen og forhåbningen, at ladeoperatørerne vil afholde en stor andel af de samlede omkostninger. Dertil kommer, at Aalborg Kommune kan opnå støtte fra den statslige pulje til de pakker af ladelokaliteter, som er mindre attraktive for ladeoperatørerne.
Aalborg Kommune vil:
- Gennemføre udbud af retten til at virke som ladeoperatør på kommunale arealer.
- Søge den statslige pulje, hvis der viser sig behov for offentlig medfinansiering.
- Afsætte midler i budget 2023 og 2024 til kommunal medfinansiering.
![]()
Billedtekst:
Orange prik: Etape 1: Lokaliteter, der i højere grad forventes at være markedsinteresse i, og hvor ladestandere forventes opsat i 2022/2023.
Turkis prik: Lokaliteter, der i mindre grad forventes at være markedsinteresse i, og hvor ladestandere forventes opsat i 2024.
Mørkeblå prik: Eksisterende offentligt tilgængelige ladestandere.
Handlingsplan
Aalborg Kommune har mange muligheder for at understøtte omstillingen af bilparken, som illustreret i politikken. Handlingsplanen opsummerer alle handlinger, som Aalborg Kommune kommer til at gøre i forhold til omstillingen af bilparken og udrulningen af ladeinfrastruktur.
Opstilling af ladeinfrastruktur
1. Design af udbud
Aalborg Kommune vil designe et udbud, som er attraktivt for kommunen, for elbilisten og for ladeoperatøren at give tilbud på. Markedsdialogen er allerede gennemført, og designet af udbuddet pågår.
Udbuddet af retten til at virke som ladeoperatør på kommunale arealer bliver opdelt i to etaper, som hver er opdelt i en række pakker af lokaliteter.
I alt skal der opstilles 174 ladestandere. I etape 1 håndteres de ladelokaliteter, hvor der forventes størst efterspørgsel på offentligt tilgængelig opladning.
Kommunen skal sikre, at ladeinfrastrukturen indgår som en integreret løsning i byrummet og også fungerer på den lange bane. Det undersøges, hvordan ladeinfrastruktur til de kommunale medarbejdere kan sikres.
2. Udbud af kommunale arealer
Når det bliver muligt 1. april 2022 vil kommunen gennemføre et udbud og afdække markedets interesse for Aalborg Kommune og for at opstille ladestandere ved de kommunale bygninger.Hvis ladeoperatørerne kan finansiere opstillingen af ladestandere alene, vil der allerede i 2022 kunne opstilles offentligt tilgængelige ladestandere på kommunale arealer.
3. Medfinansiering fra statslig pulje
Når den statslige pulje til medfinansiering af ladeinfrastruktur åbner, vil denne søges. Der er 50% medfinansiering og op til 7,4 millioner kroner at hente for Aalborg Kommune i puljen.
4. Medfinansiering af ladeinfrastruktur på budget 2023 og 2024
Aalborg Kommune vil afsætte de nødvendige midler til medfinansiering af ladeinfrastruktur på kommunale arealer i budget 2023 og 2024.
Dialog og samarbejde
- Generel information på aalborg.dk
På Aalborg kommunens hjemmeside vil der informeres bredt om elbiler og ladeinfrastruktur. - Boligorganisationer
Aalborg Kommune vil fortsætte dialogen med boligorganisationerne og understøtte, at flest muligt får opsat ladestandere på de fælles parkeringsarealer. Her vil være et særligt fokus på boligorganisationer i områder, hvor Aalborg Kommune ikke ejer arealer og derfor ikke kan opsætte ladestandere på kommunale arealer. - Virksomheder
Aalborg Kommune vil fortsætte dialogen med virksomhederne for at understøtte, at der bliver opstillet ladestandere til virksomhedernes medarbejdere og gæster samt eventuelt offentligheden efter endt arbejdstid. - Lademuligheder for turister
Aalborg Kommune vil gå i dialog med lokale interessenter for at skabe gode lademuligheder for turister i feriehuse og på campingpladser under hensyn til elnettet. - Dialog med kommercielle aktører
For at sikre en ladeinfrastruktur, der dækker forskellige behov for opladning, vil Aalborg Kommune gå i dialog med kommercielle aktører som detailhandel, tankstationer og ladeoperatører. - El-netselskaber
Aalborg Kommune vil samarbejde og have tæt dialog med el-netselskaberne om prioriteringen i udbygningen af elnettet, og hvordan kommunen skaber den tilstrækkelige elnet-infrastruktur til at imødekomme behovet for de mange elbiler.
Internt i Aalborg Kommune
- Indkøb og bestillinger
Aalborg Kommune vil undersøge mulighederne for at stille klimakrav til leverandørernes transport i alle udbud. Dette gælder både ved varekøb og ved serviceydelser. - Den kommunale køretøjsflåde
Aalborg Kommune vil arbejde videre med en Bilpolitik og Flådestrategi, som sætter kursen for, hvordan kommunen omstiller egen køretøjsflåde under hensyn til både driftsfasen og økonomi. - Kommune- og lokalplanlægning
Aalborg Kommune vil udarbejde principper for, hvordan kommuneplanen og lokalplaner kan sætte ramme og understøtte opbygningen af en hensigtsmæssig ladeinfrastuktur. I dialogen med developere af nye byudviklingsområder vil kommunen tidligt i processen drøfte, hvordan der kan skabes en hesigtsmæssig ladeinfrastruktur. - Byggesagsbehandling
Aalborg Kommune vil sikre, at ladestanderbekendtgørelsens krav overholdes i nybyggeri og ved større renovering ved tidligt i processen at gøre opmærksom på kravene. - Parkeringspolitik
I den kommende parkeringspolitik for Aalborg Kommune adresseres regler for el-bilers brug af øvrige p-pladser. - Dele viden med relevante afdelinger
Aalborg Kommune vil kommunikere viden om kommunes politik for ladeinfrastruktur bredt ud til involverede afdelinger i Aalborg Kommune, så der sikres en ensartet og fornuftig sagsbehandling i forbindelse med ladeinfrastruktur.
Kontakt
By og Land
Stigsborg Brygge 105 9400 NørresundbyRing til os
99 31 20 00Skriv til os
Husk at skrive sikkert, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.