Retningslinjer for Landdistriktspuljen
Landdistriktspuljens formål og rammer
Formålet med Landdistriktspuljen er ved økonomiske midler og projektrådgivning at tilskynde landdistriktsaktører til at igangsætte initiativer til udvikling af Aalborg Kommunes landdistrikt i medfør af Landdistriktspolitik 2020.
Der kan være tale om udviklingsprojekter, etablerings- og renoveringsprojekter, byinventar, rekvisitter eller enkeltstående arrangementer/aktiviteter/events, kulturelle og kunstneriske projekter samt fællesskabsfremmende processer og informationsaktiviteter – både for de enkelte byer og fællesskabsfremmende mellem byer.
Landdistriktspuljens årlige ramme og temaer for puljen
Landdistriktsudvalget udmelder ved årets start den årlige ramme for Landdistriktspuljens delpuljer. Landdistriktsudvalget kan i løbet af året justere i den økonomiske årsramme til delpuljerne. Eventuelle ændringer vil fremgå af Aalborg Kommunes hjemmeside.
Landdistriktsudvalget kan vælge at prioritere særlige temaer for en eller flere delpuljer, hvor ansøgninger inden for det udpegede tema har højest prioritet. Temaer vil fremgå af Aalborg Kommunes hjemmeside.
Hvad støtter puljen?
Hvad kan der søges støtte til?
Der kan søges til projekter og initiativer, der
- fremmer udmøntningen af indsatsområderne i Aalborg Kommunes Landdistriktspolitik. Find indsatsområderne her: link til Landdistriktspolitikken.
- har et alment non-profit formål
- henvender sig til en bred og åben målgruppe
- etableres eller afvikles inden for Aalborg kommunes landdistrikt, jf. Landdistriktspolitikkens afgrænsning
- er lovlige i medfør af dansk lovgivning og EU-lovgivning
Der kan som udgangspunkt kun tildeles én bevilling til samme projekt ved én delpulje årligt.
Renoverings-, udviklings- og inventarprojekter i forsamlingshuse henvises til Aalborg Kommunes Forsamlingshuspulje.
Hvad kan der ikke søges om støtte til?
Der kan ikke søges om støtte til
- Virksomheders drift, markedsføring og produktudvikling
- Studiegrupper og enkeltpersoners studierejser o. lign.
- Initiativer af privat karakter eller hvor ejerskabet ikke ubetinget er af alment, ikke omsættelig karakter
- Samme aktivitet ved tilbagevendende arrangementer
- Forplejning ved arrangementer og aktiviteter
- Udgifter til lokaleleje og daglig drift
- Foreningers aktiviteter kun for egne medlemmer
- Initiativer, der er opstartet inden ansøgningen er færdigbehandlet
- Kapitalisering af frivillig arbejdskraft
- Materialer hvor der ikke kan erhverves kvittering
- Samme projekt ved flere af Landdistriktspuljens delpuljer pr. år
Hvem kan søge puljen?
Hvem kan søge om midler fra landdistriktspuljen?
Foreninger og organisationer med et almennyttigt formål kan søge om støtte til initiativer.
Initiativet skal gennemføres i eller for Aalborg Kommunes landdistrikt, jf. Landdistriktspolitikkens geografi.
Hvem kan ikke søge om støtte fra Landdistriktspuljen?
- Politiske, religiøse og samfundsnedbrydende foreninger
- Virksomheder og andre organiseringer, der har profitskabende formål
- Enkeltpersoner
Specifikke krav for byer med særligt vækstpotentiale og Gistrup
Byerne Frejlev, Godthåb, Hals, Klarup, Nibe, Storvorde, Svenstrup, Vadum, Vestbjerg, Vester Hassing, Vodskov og Gistrup kan søge om støtte ved Landdistriktspuljen på følgende betingelser:
- Initiativer fra ovenstående byer kan støttes med max 50% af de samlede dokumenterede omkostninger til projektet
- Initiativer med samlet budget på under 10.000 kr. kan ikke støttes
- Max 20% af Landdistriktspuljens årsramme kan tildeles til initiativer i ovenstående byer.
Krav til ansøgninger
Krav til ansøgninger (fælles for alle delpuljer)
Alle ansøgninger skal for at blive behandlet:
- Benytte ansøgningsskema, som findes på Aalborg Kommunes hjemmeside. Alle rubrikker skal udfyldes
- Være fuldt oplyste og dokumenteret mht. budget, finansiering og foreningens almennyttige formål (vedtægter) samt foreningens seneste årsregnskab
- Dokumentere udgifter over 5.000 kr. ved tilbud eller overslag fra leverandør
- Hvor det er påkrævet, erhverve tilladelse fra private og/eller offentlige myndigheder. Tilladelse skal minimum være ansøgt på ansøgningstidspunktet, og dokumentation for tilladelse er betingelse for at få tilsagnsmidler udbetalt
- Dokumentere behovet for projektet og dialog med projektets målgruppe og relevante foreninger
- Ansøger skal som udgangspunkt kunne varetage den efterfølgende drifts- og vedligehold af projektet
- Tilstræbe bæredygtighed (socialt, økonomisk og klimamæssigt).
Særligt for ansøgninger om op til 10.000 kr.
Ansøgningsfrist
Kan ansøges løbende
Formål
At understøtte mindre lokale udviklingsinitiativer, som fx aktiviteter, vedligehold og nyt byinventar.
Byer med særligt vækstpotentiale og Gistrup kan ikke ansøge denne delpulje.
Behandling af ansøgninger
Der foretages en administrativ afgørelse i Sundheds- og Kulturforvaltningen, og ansøgere kan forvente svar inden for 10 hverdage. I ferieperioder dog så hurtigt som muligt.
Sundheds- og Kulturforvaltningen forbeholder sig ret til at prioritere mellem indkomne ansøgninger.
Medfinansieringskrav
Mindst 10% af de samlede dokumenterede udgifter.
Projektets gennemførelsesperiode
Projektet skal være gennemført det år, hvor bevillingen er givet.
Særligt for ansøgninger om mellem 10.000 kr. og 100.000 kr.
Ansøgningsfrist
Der er 2 årlige ansøgningsfrister, forår og efterår, og du kan se datoerne på forsiden for Landdistriktspuljen.
Formål
At understøtte lokale projekter og aktiviteter, som bidrager til at fremme indsatsområderne i Aalborg Kommunes Landdistriktspolitik.
Særligt prioriterede temaer for bestemte år/ansøgningsfrister kan udmeldes på Aalborg Kommunes hjemmeside.
Behandling af ansøgninger
Ansøgninger vil blive behandlet af Landdistriktsudvalget på 2 årlige møder; et om foråret og et om efteråret.
Sundheds- og Kulturudvalget behandler efterfølgende Landdistriktsudvalgets anbefaling/ Sundheds- og Kulturforvaltningens indstilling på et ordinært Udvalgsmøde.
Fra ansøgningsfrist til svar på ansøgning skal påregnes minimum 2-3 måneder.
Medfinansieringskrav
Mindst 15 % af de dokumenterede udgifter for ansøgninger fra oplands- og landsbyer.
Mindst 50% af de dokumenterede udgifter for ansøgninger fra Byer med særligt vækstpotentiale og Gistrup.
Byer med særligt vækstpotentiale og Gistrup kan max få andel i 20% af den samlede årsramme for puljen.
Projektets gennemførelsesperiode
Projektet har fra tilsagnsdato som udgangspunkt 8 måneder til gennemførelse.
Særligt for ansøgninger om over 100.000 kr.
Ansøgningsfrist
Kan ansøges løbende.
Kontakt landdistriktsgruppen for opstart af ansøgningsproces.
Du finder landdistriktsgruppens kontaktoplysninger her: Landdistriktsgruppen.
Formål
At understøtte lokale initiativer, der primært omhandler større faciliteter og anlæg i byens fælles udendørs arealer eller på tværs af/mellem byer. Det skal dokumenteres, at projektet nyder opbakning blandt byen/lokalområdets borgere og relevante foreninger.
Procedure
Projektet skal udvikles i tæt dialog mellem projektholder, konsulenterne i Landdistriktsgruppen og andre relevante samarbejdspartnere.
Ansøgning trin for trin
- Projektholder kontakter Sundheds- og Kulturforvaltningen, Landdistriktsgruppen med forslag til projektidé. Der anvendes ikke ansøgningsskema til dette.
- Landdistriktsudvalget prækvalificerer projektideen
- Proces med dialog mellem projektholder og en konsulent om projektet og udvikling heraf
- Der udarbejdes en projektbeskrivelse, budget, finansieringsplan, tids- og aktivitetsplan mv. i dialog med konsulenten og relevante samarbejdspartnere
- Eventuelle tilladelser ansøges og erhverves
- Projektansøgning fremsendes til Landdistriktsudvalget til behandling på ét af de 4 årlige møder
- Landdistriktsudvalget anbefaler og Sundheds- og Kulturforvaltningen indstiller ansøgningen til Sundheds- og Kulturudvalgets afgørelse.
Medfinansieringskrav
Mindst 20% af de dokumenterede udgifter for ansøgninger fra oplands- og landsbyer. Medfinansieringskravet kan sættes højere eller lavere på baggrund af en individuel vurdering.
Mindst 50% af de dokumenterede udgifter for ansøgninger fra Byer med særligt vækstpotentiale og Gistrup.
Byer med særligt vækstpotentiale og Gistrup kan max få andel i 20% af den samlede årsramme for puljen.
Midler til projektering og forberedelse
Der kan bevilliges midler til projektering og borgerinddragende tiltag, når et projekt er prækvalificeret af landdistriktsudvalget.
Projektets gennemførelsesperiode
Projektet har som udgangspunkt 12 måneder fra tilsagnsdato til gennemførelse. Der kan tages individuelle hensyn med baggrund i det enkelte projekts forhold.
Hvordan ansøges puljen
Ansøgning af Landdistriktspuljen foregår digitalt via ansøgningsskemaer, der findes via Aalborg Kommunes hjemmeside.
Projekter, hvor der ansøges om over 100.000 kr. skal dog først tage kontakt til landdistriktsgruppen for opstart af ansøgningsproces.
Kun ansøgninger der modtages rettidigt i forhold til kravene for den enkelte delpulje, vil blive behandlet. Eftersendelse af bilag eller rettelser i ansøgningen indgår kun efter forudgående aftale med Sundheds- og Kulturforvaltningen, Landdistriktsgruppen.
Behandling af dine data
Sundheds- og Kulturforvaltningen vedligeholder en database over de projekter, som har ansøgt puljen. Data fra ansøgninger behandles i overensstemmelse med GPDR-reglerne. Læs om dine rettigheder og hvordan vi behandler personoplysninger på www.aalborg.dk/gdpr
Behandling og afgørelse af ansøgninger
Behandling af ansøgninger
Landdistriktsudvalget, der er et rådgivende §17, stk. 4-udvalg for Sundheds- og Kulturudvalget, prioriterer og anbefaler ansøgninger til godkendelse i Sundheds- og Kulturudvalget.
Det er Sundheds- og Kulturudvalget, der træffer afgørelsen på baggrund af indstilling fra Sundheds- og Kulturforvaltningen.
Proceduren er dog forskellig for de tre underpuljer:
Ansøgninger til delpuljen op til 10.000 kr. afgøres efter administrativ indstilling. Landdistriktsudvalget og Sundheds- og Kulturudvalget orienteres løbende om uddelinger.
Ansøgninger til delpulje over 10.000 kr. og over 100.000 kr. indstilles af Sundheds- og Kulturforvaltningen. Landdistriktsudvalget har udtaleret i forhold til indstillingen.
Afgørelsen træffes af Sundheds- og Kulturudvalget.
For alle ansøgninger gælder, at er projektet ikke tilstrækkelig oplyst eller det vurderes, at tidsplanen ikke er forenelig med overholdelse af frist for afrapportering, vil ansøgningen kunne overflyttes til næstkommende møde i Landdistriktsudvalget. Ansøger vil blive orienteret om en overflytning, og kan til en hver tid trække ansøgningen tilbage.
Sundheds- og Kulturforvaltningen kan prioritere mellem indkomne ansøgninger.
Afgørelse af ansøgninger
Et projekt kan modtage afslag, tilsagn eller en sindetskrivelse.
En sindetskrivelse er ikke et endeligt tilsagn, men en melding om, at projektet ved indfrielse af nærmere beskrevne betingelser på et tidspunkt, vil kunne opnå tilsagn om økonomisk støtte. En sindetskrivelse er tidsbegrænset. Eventuelt tilsagn til et projekt, der har modtaget en sindetskrivelse, sker ved indstilling af Sundheds- og Kulturforvaltningen på et forestående møde i Sundheds- og Kulturudvalget. Landdistriktsudvalget har udtaleret.
For delpuljen under 10.000 kr. er svarfristen max 10 hverdage, dog kan denne være længere i ferieperioder.
For delpuljen over 10.000 kr. og over 100.000 kr. gælder, at fra ansøgningstidspunktet til svar fra Sundheds- og Kulturforvaltningen skal påregnes 2-3 måneder.
Høringsret
Ansøgninger der indstilles af Sundheds- og Kulturforvaltningen til afslag eller til ikke at modtage det beløb, der ansøges om, har i flg. Forvaltningslovens §19 ret til at blive hørt, inden der træffes afgørelse i sagen.
I forbindelse med Sundheds- og Kulturforvaltningens sagsbehandling vil ansøger blive hørt i sådanne sager, og ansøgers bemærkninger, der er afgivet, inden for den tidsfrist, der er fastsat i høringen, vil blive medtaget i indstillingen til Sundheds- og Kulturudvalget.
Når projektet gennemføres
Hvornår udbetales bevilliget støtte?
Når et projekt er bevilliget økonomisk støtte, modtager ansøger et digitalt tilsagnsbrev. Accept af tilsagnsvilkår skal være Sundheds- og Kulturforvaltningen i hænde før udbetaling kan finde sted.
Udbetaling af støtte sker til foreningens NEMkonto, der er knyttet til foreningens CVRnr. Har ansøger ikke en Nemkonto tilkoblet et CVRnr. kan midlerne ikke udbetales.
Bevillinger til projekter under delpuljerne op til 10.000. kr. og fra 10.000 kr. til 100.000 kr. udbetales når acceptskrivelsen er indsendt og eventuelle betingelser i tilsagnsbrevet opfyldt.
Bevillinger ved delpuljen over 100.000 kr. udbetales efter forudgående aftale mellem ansøger og Sundheds- og Kulturforvaltningen.
Udbud- og tilbudsregler
Inden projektet igangsættes, skal ansøger sikre, at reglerne i lov om offentlige udbud og tilbud overholdes. Projekter støttet økonomisk af offentlige midler er underlagt Udbudsloven og Tilbudsloven.
Se udbuds- og tilbudsreglerne på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside: https://www.kfst.dk/udbud/udbudsregler/
Forsikring
Det er til en hver tid ansøgers ansvar, at et projekt, der modtager tilsagn, har tegnet de nødvendige forsikringer.
Projektforlængelse eller projektændring
Sundheds- og Kulturforvaltningen skal godkende alle væsentlige ændringer i forhold til det ansøgte, inden ændringen iværksættes.
Det gælder også, hvis projektet ikke kan færdiggøres, inden for den tidshorisont, der fremgår af tilsagnsbrevet. I begrundede tilfælde kan der gives dispensation.
Bortfald af tilsagn
Et tilsagn kan bortfalde, hvis betingelserne i tilsagnsskrivelsen ikke overholdes.
Når projektet er gennemført
Projektet skal gennemføres inden for den tidsgrænse, som fremgår af den enkelte delpulje og af tilsagnsbrevet.
Projektet er ikke afsluttet før der er afleveret en afrapportering til Sundheds- og Kulturforvaltningen. Aflevering af afrapportering er inkluderet i den projektperiode, som er gældende for den enkelte delpulje.
Afrapporteringen skal afleveres via det digitale skema, der fremgår af tilsagnsbrevet (via link i brevet).
Afrapporteringen skal som minimum indeholde:
- En kortfattet beskrivelse af projektets forløb og resultater.
- Et projektregnskab der overholder Sundheds- og Kulturforvaltningens Regnskabs- og revisionsinstruks (se bilag 3)
- Opgørelse af medfinansiering af projektet
- Gerne fotos af/fra projektet