Find en af kommunens andre hjemmesider

Gå ind på den valgte hjemmeside

Ledige er glade for Jobcentret

06. juni 2018
9 ud af 10 af de ledige og sygemeldte i Aalborg Kommune er tilfredse med de samtaler, som de får i Jobcentret.

Der bliver ofte skudt med skarpt på Jobcentret på de sociale medier, men faktisk er 9 ud af 10 af de ledige og sygemeldte i Aalborg Kommune tilfredse med de samtaler, som de får i Jobcentret. Faktisk er langt de fleste eller 73% i høj grad tilfredse.

Det viser en undersøgelse, som er foretaget blandt de ledige og sygemeldte, der har haft en planlagt samtale i Jobcenter Aalborg.

"Det er et stort skulderklap til vores medarbejdere, der ofte må se jobcentret omtalt på de sociale medier og andre steder i lidet rosende vendinger. Undersøgelsen viser, at de fleste ledige har et mere nuanceret syn på Jobcentret", fortæller rådmand Mai-Britt Iversen.

Job- og ydelseschef Jesper Dahlgaard glæder sig over, at 94% af borgerne følte sig lyttet til, og 81% føler sig inddraget i de aftaler og beslutninger, der bliver truffet. Det er faktisk kun 5,2% af de ledige og sygemeldte, der ikke direkte føler sig inddraget.

"Når vi i Jobcenter Aalborg afvikler godt 100.000 samtaler om året, så er det vigtigt, at de ledige oplever at samtalerne hjælper dem videre i job eller uddannelse. Men det kan selvfølgelig ikke undgås, at enkelte borgere oplever fejl eller der opstår uenigheder. I de situationer er det selvfølgelig også vigtigt at borgerne er kritiske", pointerer Jesper Dahlgaard.

Jobcentret har i de seneste 6 år lavet systematisk kompetenceudvikling og medvirket i forskningsprojekter, der netop skal styrke mødet med borgeren og kvaliteten i samtalerne.

Undersøgelsen har været behandlet i Beskæftigelsesudvalget i Aalborg Kommune. Udvalget udtrykker tilfredshed med resultaterne og ikke mindst, at borgerne føler sig godt behandlet i Jobcententret

Ifølge Jesper Dahlgaard viser den seneste forskning, at medarbejdernes tro på de lediges jobmuligheder også har betydning for deres muligheder for at komme i job. Her viser undersøgelsen, at godt 80% af borgerne faktisk oplever, at medarbejderne tror på borgernes muligheder.

Jesper Dahlgaard fortæller, at det er første gang, at Jobcentret måler på tilfredsheden med samtalerne. Der er fortsat basis for at videreudvikle disse:

"Vi kunne godt tænke os, at ligge lidt højere på, om samtalerne giver de ledige mere viden om, hvad de kan gøre for at komme tættere på job eller uddannelse. Her ligger tilfredsheden med Jobcentret på 75%."

Fakta om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af Familie- og Beskæftigelsesforvaltningens Kvalitetsenhed.

Brugerundersøgelsen blev gennemført i uge 6-7 2018 og bestod af et mindre spørgeskema, der blev udleveret til alle borgere, der var til en planlagt samtale i Jobcenter Aalborg.

Der er udleveret 2.070 skemaer, og 1.032 har valgt at svare, hvilket giver en svarprocent på 50%. 

Spørgeskemaundersøgelsen har været anonym.

Se Brugerundersøgelse i Jobcenter Aalborg her

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der bliver ofte skudt med skarpt på Jobcentret på de sociale medier, men faktisk er 9 ud af 10 af de ledige og sygemeldte i Aalborg Kommune tilfredse med de samtaler, som de får i Jobcentret. Faktisk er langt de fleste eller 73% i høj grad tilfredse.


Det viser en undersøgelse, som er foretaget blandt de ledige og sygemeldte, der har haft en planlagt samtale i Jobcenter Aalborg.


"Det er et stort skulderklap til vores medarbejdere, der ofte må se jobcentret omtalt på de sociale medier og andre steder i lidet rosende vendinger. Undersøgelsen viser, at de fleste ledige har et mere nuanceret syn på Jobcentret", fortæller rådmand Mai-Britt Iversen.

 

Job- og ydelseschef Jesper Dahlgaard glæder sig over, at 94% af borgerne følte sig lyttet til, og 81% føler sig inddraget i de aftaler og beslutninger, der bliver truffet. Det er faktisk kun 5,2% af de ledige og sygemeldte, der ikke direkte føler sig inddraget.

 

"Når vi i Jobcenter Aalborg afvikler godt 100.000 samtaler om året, så er det vigtigt, at de ledige oplever at samtalerne hjælper dem videre i job eller uddannelse. Men det kan selvfølgelig ikke undgås, at enkelte borgere oplever fejl eller der opstår uenigheder. I de situationer er det selvfølgelig også vigtigt at borgerne er kritiske", pointerer Jesper Dahlgaard.

 

Jobcentret har i de seneste 6 år lavet systematisk kompetenceudvikling og medvirket i forskningsprojekter, der netop skal styrke mødet med borgeren og kvaliteten i samtalerne.

 

Undersøgelsen har været behandlet i Beskæftigelsesudvalget i Aalborg Kommune. Udvalget udtrykker tilfredshed med resultaterne og ikke mindst, at borgerne føler sig godt behandlet i Jobcententret

 

Ifølge Jesper Dahlgaard viser den seneste forskning, at medarbejdernes tro på de lediges jobmuligheder også har betydning for deres muligheder for at komme i job. Her viser undersøgelsen, at godt 80% af borgerne faktisk oplever, at medarbejderne tror på borgernes muligheder.

 

Jesper Dahlgaard fortæller, at det er første gang, at Jobcentret måler på tilfredsheden med samtalerne. Der er fortsat basis for at videreudvikle disse:

 

"Vi kunne godt tænke os, at ligge lidt højere på, om samtalerne giver de ledige mere viden om, hvad de kan gøre for at komme tættere på job eller uddannelse. Her ligger tilfredsheden med Jobcentret på 75%."

 

Fakta om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af Familie- og Beskæftigelsesforvaltningens Kvalitetsenhed.

 

Brugerundersøgelsen blev gennemført i uge 6-7 2018 og bestod af et mindre spørgeskema, der blev udleveret til alle borgere, der var til en planlagt samtale i Jobcenter Aalborg.

 

Der er udleveret 2.070 skemaer, og 1.032 har valgt at svare, hvilket giver en svarprocent på 50%. 

 

Spørgeskemaundersøgelsen har været anonym.

 

 

 

 

Del indhold