Anonym telefonrådgivning til familier med børn 0-6 år
Er du bekymret for dit barn eller bekymret under din graviditet, kan du ringe og få anonym rådgivning og vejledning af en sundhedsplejerske målrettet din familie.
En sundhedsplejerske sidder klar til at hjælpe dig med anonym rådgivning over telefonen.
Du kan få hjælp, hvis du:
- er gravid
- har et barn på 0-6 år
Hvad kan bekymringen dreje sig om
Dit barns udvikling kan give dig bekymringer, for eksempel hvis dit barn:
- ikke trives
- er udfordret i kontakten med andre børn eller voksne
- bekymrer sig meget
- er for urolig eller ukoncentreret
- ofte klager over ondt i mave eller hoved
Du kan selv opleve bekymringer, for eksempel hvis du:
- under din graviditet er urolig og ked af det
- i tiden efter fødslen er trist og urolig
- føler det er svært at være forælder
- er bekymret for, om dit barn udvikler sig godt
- oplever at opdragelse er svært
- har andre bekymringer vedrørende dit barn
Hvis du vil vide mere
Den første kontakt foregår over telefonen, hvor du taler med en sundhedsplejerske. Du har mulighed for at være anonym. I aftaler sammen, om du har brug for mere vejledning.
Hvis vi sammen beslutter, at du har brug for mere vejledning, tager vi gerne ud og giver rådgivning hjemme hos dig.
Her kan vi hjælpe med:
- Rådgive dig eventuelt i et samarbejde med dit barns pasningstilbud
- Tilbyde en tværfaglig koordineret indsats i et tæt samarbejde med dig
- Følge op på den rådgivning og indsats, der er sat i gang
- Skabe kontakt og samarbejde med jeres praktiserende læge, jordemoder, børneafdeling, talepædagog, egen sundhedsplejerske, modtagelse ved familiegruppen med videre
Strækker dine bekymringer sig på tværs af hjemmet og i dit barns pasningstilbud, skal du tage fat i pasningstilbuddet. Så etablerer de et samarbejde på tværs.
Kontakt
PPR - Pædagogisk Psykologisk Rådgivning
Godthåbsgade 8 9400, NørresundbyRing til os
99 31 13 30Tilknyttet familiegruppen?
Er din familie eller dit barn i forvejen tilknyttet en familiegruppe, skal du henvende dig der.Telefontider
Det med småt
Telefonrådgivningen har to formål:
- At yde anonym rådgivning efter Serviceloven § 10
- At vejlede og rådgive i forhold til konkrete problemstillinger samt muligheder for indsatser fra afdelingen Fagcenter Børn og Unge og etablere et samarbejde med andre fagpersoner, hvis det er relevant. Rådgivningen journaliseres og fordeles til det relevante fagpersonale.
Serviceloven § 10
Stk. 1: Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at enhver har mulighed for at få gratis rådgivning. Formålet med rådgivningen er at forebygge sociale problemer og at hjælpe borgeren over øjeblikkelige vanskeligheder. På længere sigt er formålet at sætte borgeren i stand til at løse opståede problemer ved egen hjælp. Rådgivningen kan gives særskilt eller i forbindelse med anden hjælp efter denne eller anden lovgivning.
Stk.2: Rådgivningen skal kunne gives som et anonymt og åbent tilbud.