Forskellige typer af specialundervisningstilbud
Specialskoler for børn med autisme og vidtgående funktionsnedsættelse
Elevgrupperne sammensættes af den enkelte skole efter at elev er visiteret centralt, så der dannes så homogene grupper som muligt ud fra skolernes klassedannelsesprincipper, hvor vurderingen tager udgangspunkt i mange facetter.
Find specialskolerne
Egebakken
Gennem Bakkerne 3-5
9310 Vodskov
Tlf: 99 82 42 00
egebakken.aula.dk
egebakken@aalborg.dk
Humlebakkeskolen
Tornhøjvej 1
9220 Aalborg
Tlf: 99 31 45 80
humlebakkeskolen.aula.dk
humlebakkeskolen@aalborg.dk
Værdi- og praksisgrundlag
- Det er vægtet, at børn så vidt muligt lærer og udvikler sig i fællesskaber.
- Der arbejdes med individuelt tilpassede lærings-, aktivitets- og udfoldelsesmuligheder, hvor den enkelte får mulighed for at fordybe sig, eksperimentere, afprøve sine kræfter og flytte grænser for herigennem at få mod på nye udfordringer og ses som grundlaget for at indgå i fællesskaber.
- Der er fokus på at arbejde med elevernes sociale, personlige, sproglige og motoriske udvikling.
- Der er fokus på at give eleverne livsduelighedskompetencer, der giver eleverne større deltagelsesmuligheder i både hverdags- og fritidsaktiviteter og det videre uddannelsesforløb.
- Der arbejdes igennem hele elevens skolegang med at støtte og udvide elevens forståelse af egne kompetencer og udfordringer, herunder også en forståelse af eget handicap.
- Et godt og konstruktivt samarbejde med gensidig respekt og åben dialog forældre, personale og PPR imellem vægtes højt for at styrke elevernes trivsel, udvikling og læring
- Det vægtes at have øje for elevens muligheder, så der anlægges et anerkendende ressourcesyn og en løbende refleksion i forhold til at imødekomme elevens behov med inddragelse af elevens perspektiv i det omfang, det er muligt.
Målgruppe
- Elevgruppen er sammensat af børn og unge, der har gennemgribende socialkognitive udfordringer (oftest autisme) og vidtgående undervisningsmæssige behov.
- Eleverne har flere diagnoser (komorbiditet) eller tilstødende udfordringer i forhold til motorik, sansebearbejdning, intellektuelt funktionsniveau, koncentration/opmærksomhed, kommunikation/sprog. En mindre gruppe af eleverne har ikke et egentligt verbalt sprog.
- Eleverne kan være kognitivt alderssvarende, men have et særdeles lavt funktionsniveau i forhold til sociale relationer, social kommunikation samt social forestillingsevne og tankefleksibilitet.
- Eleverne kan være svært traumatiserede, og de kan have diagnoser i forhold til personlighedsudvikling og livsomstændigheder.
- Eleverne kan have særlige forudsætninger på meget specifikke områder.
- Eleverne kan udvise massiv belastningsadfærd i form af angst, stress, total kravafvisning samt langvarigt ufrivilligt skolefravær.
- Eleverne har oftest et tidligt beskrevet specialpædagogisk behov af vidtgående karakter og har modtaget omfattende støtte. Der foreligger typisk en psykiatrisk udredning, men dette er ikke et krav.
- De fleste af eleverne har en anderledes sansebearbejdning, som kommer til udtryk ved at de kan være voldsomt overreagerende eller underreagerende på sanseindtryk.
- En særlig del af elevgruppen vil have et udviklingsniveau, der - ud over høj grad af autismerelaterede behov - indebærer pleje, omsorg, kommunikation og følelsesmæssig regulering på et helt basalt niveau.
- Specialskolerne tilbyder undervisning, men er ikke behandlingstilbud, og ressourcerne er afstemt i forhold til, at børnene kan modtage undervisning sammen med andre børn.
Elevgruppens specialpædagogiske behov
- Der tages afsæt i en helhedsforståelse af elevens specialpædagogiske behov, og der er en høj grad af tværsektorielt samarbejde. Der vægtes en tæt dialog med forældre i forhold til at afstemme forventninger og tiltag.
- Der arbejdes tværfagligt, og forskellige fagligheder inddrages i forhold til at tilføre nyeste viden og løbende sparre med personalet om elevernes komplekse behov.
- Der er behov for en høj grad af individuelt tilrettelagt undervisning baseret på omfattende viden om autisme, komorbiditet og mestring. Der tages udgangspunkt i principper fra TEACCH, en alsidig viden om eleven, elevens kognitive stil, udviklingsbetingede parathed, samt en høj grad af detaljeret visuel struktur.
- Eleverne kan i særlig grad have brug for hjælpemidler til selvregulering eller kompensation for nedsat funktionsevne.
- Strukturen tilpasses elevens behov for skift, pauser, meningsfuldhed, skærmning, særinteresser, tid og stilladsering mm. Hjælpemidler inddrages efter behov.
- Der udarbejdes individuelle faglige, personlige mål samt mål for aktiviteter i fællesskaber og på hold, som løbende tilpasses. Det er en central opgave at have øje for såvel små som større udviklingspotentialer i forhold til samvær og kommunikation.
- Holdundervisning og individuel undervisning afstemmes efter muligheder og behov, og altid med fokus på at skabe et positivt læringsfællesskab.
- Det vægtes at have øje for elevernes særlige muligheder på grund af deres neurodiversitet. Derfor anlægges et ressourcesyn i forhold til at imødekomme elevens motivation og behov.
- Det vægtes at inddrage elevens perspektiv og selvbestemmelse. Særlige interesseområder, særlige forudsætninger og talenter på smalle områder prioriteres og søges inddraget i undervisningen.
- Trivsel og læring interagerer. Det fysiske miljø afspejler elevernes behov. Elevernes behov for tilrettelæggelse af undervisningen kan være såvel praksisfunderet som boglig.
- Miljøet er baseret på en anerkendende tilgang. Der tages afsæt i at spejle eleverne, afstemme sig, følge initiativer og spejle bag om adfærd. Eleverne ses som børn og unge, der viser vej.
- Eleverne har i særlig grad brug for, at der arbejdes med deres selvforståelse og selvaccept ind i et børnefællesskab, så de ikke udvikler uhensigtsmæssige strategier, følelser og adfærd. Der er i særlig grad brug for personalets viden om kønsidentitet.
- På grund af de socialkognitive vanskeligheder, er der særligt behov for at arbejde med styrker, hensigtsmæssig anvendelse af og lovgivning i forhold til de sociale medier.
- Der arbejdes med livsduelighed og selvstændighedsfremmende aktiviteter. Der kan være behov for at inddrage andre arenaer og rammer i dette.
- Elever inkluderes i områdedækkende specialtilbud eller almen i enkelte fag eller praktikker, såfremt det vurderes hensigtsmæssigt i forhold til deres faglige, sociale eller trivselsmæssige udvikling og behov.
Specialklasser for elever med vidtgående funktionsnedsættelser
Elevgrupperne sammensættes af den enkelte skole efter at elev er visiteret centralt, så der dannes så homogene grupper som muligt ud fra skolernes klassedannelsesprincipper, hvor vurderingen tager udgangspunkt i mange facetter.
På baggrund af de lokale fysiske rammer vil der være forskel på visitation af elever til skolerne med specialklasser. Specialklasser for elever med vidtgående funktionsnedsættelser er den samlede betegnelse for nuværende J, L og H klasser.
Find specialklasserne
Filstedvejens skole
Filstedvej 16
9000 Aalborg
Tlf: 98 16 00 33
filsted.aula.dk
filstedvejensskole@aalborg.dk
Vester Mariendal skole
Stjernevej 5
9200 Aalborg SV
Tlf: 99 82 47 20
vmarieskole.aula.dk
vmariendalskolen@aalborg.dk
Værdi- og praksisgrundlag
- Det er vægtet, at børn så vidt muligt lærer og udvikler sig i fællesskaber.
- Der arbejdes med individuelt tilpassede lærings-, aktivitets- og udfoldelsesmuligheder, hvor den enkelte får mulighed for at fordybe sig, eksperimentere, afprøve sine kræfter og flytte grænser for herigennem at få mod på nye udfordringer og ses som grundlaget for at indgå i fællesskaber.
- Der er fokus på at arbejde med elevernes sociale, personlige, sproglige, faglige og motoriske udvikling.
- Der er fokus på at give eleverne livsduelighedskompetencer, der giver eleverne større deltagelsesmuligheder i både hverdags- og fritidsaktiviteter og det videre uddannelsesforløb.
- Der arbejdes igennem hele elevens skolegang med at støtte og udvide elevens forståelse af egne kompetencer og udfordringer, herunder også en forståelse af eget handicap.
- Et godt og konstruktivt samarbejde med gensidig respekt og åben dialog forældre, personale og PPR imellem vægtes højt for at styrke elevernes trivsel, udvikling og læring.
- Det vægtes at have øje for elevens muligheder, så der anlægges et anerkendende ressourcesyn og en løbende refleksion i forhold til at imødekomme elevens behov med inddragelse af elevens perspektiv i det omfang, det er muligt.
Målgruppe
- For eleverne gælder, at de generelt har en tilstand af væsentlig forsinket eller ikke-alderssvarende udviklingsniveau i forhold til kognitive, sproglige, motoriske og sociale evner, som viser sig i løbet af barndommen, og som bidrager til det samlede funktionsniveau. Eleverne kan have forskellige grader af fysiske handicaps.
- Eleverne har generelt behov for massiv støtte til at understøtte udvikling af almindelige
dagligdags færdigheder. - Eleverne kan have hjerneskade, syndromer og/eller neuro-psykiatriske forstyrrelser. For alle børn gælder dog, at der også er undtagelser, hvor eleven ikke nødvendigvis har et lavt kognitivt niveau på alle områder, men at barnet på grund af et vidtgående handicap har behov for skærmede, rolige rammer og særlig ekspertise.
- Elevernes store specialpædagogiske behov vil oftest være kendt tidligt i barnets udvikling.
- Elever med neuro-massive udfordringer er på alle eller nogle områder markant forsinkede i deres udvikling, som ikke vil blive indhentet. Eleven vil dog fortsat kunne udvikle sig, hvis miljøet tilpasses deres særlige behov.
- Eleverne er primært kendetegnet ved:
• Nedsat intellektuel kapacitet
• Forsinket eller sparsom sproglig udvikling
• Forsinket eller ikke alderssvarende motorisk udvikling
• Mangelfuld begrebs- og forestillingsverden
• Nedsat evne til problemløsning og erfaringsdannelse
• Koncentrations- og opmærksomhedsvanskeligheder
• Begrænset arbejdshukommelse
• Sensoriske udfordringer
• Påvirkede sociale og relationelle færdigheder
• Adfærdsmæssige udfordringer - Eleverne kan have flere forskellige diagnoser: Cerebral parese, Epilepsi, ADHD, Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF), Tourettes syndrom, OCD, og sjældne diagnoser/kromosomfejl.
- En særlig elevgruppe vil have et udviklingsniveau der indebærer pleje, omsorg og kommunikationstræning på et helt fundamentalt niveau (H-klasser i Helhedstilbuddet på Vester Mariendal Skole). Elevgrupper har funktionsnedsættelser i meget svær grad og svære multiple handicaps. Denne elevgruppe tilbydes et helhedsorienteret tilbud der også dækker fritidsdel og på skolefri dage.
- Elevgruppen kan have progredierende lidelser, hvor målet er et vedligeholdende perspektiv, og om nødvendigt at begrænse skaderne ved funktionstab.
Elevgruppens specialpædagogiske behov
- Elevgruppen har behov for at være en del af et mangfoldigt børnefællesskab, hvor de kan spejle sig i hinanden og hvor særlige interesser og kompetencer anses som styrker, der kan understøttes og udvikles. I samarbejde med forældrene understøttes elevens selvindsigt og handicapforståelse.
- Elevernes specialpædagogiske behov kræver en individuelt tilrettelagt tilgang, der tager sit udgangspunkt i den enkelte elevs behov og udviklingstrin med brug af tydelig struktur og forudsigelighed, klare regler og tydelige voksne, visuelle symboler, gentagelser, meningsfulde aktiviteter, tilpassede krav, konkret sprog.
- Eleverne har behov for at udvikle sig inden for kommunikation, almindelig daglig livsførelse (livsduelighed), socialisering og motorik. Elevens alsidige udvikling er fundament for at give eleverne skolemæssige kundskaber og færdigheder og bidrage til en vedvarende dannelsesproces.
- Der er behov for at personale og ledelse arbejder tæt sammen med PPRs betjeningsteam, hvor psykolog, konsulent, ergo- og fysioterapeuter og talepædagoger indgår i et tværfagligt samarbejde om at sikre eleverne bedst mulig udvikling og trivsel.
- Der vil i mange tilfælde være behov for motorisk og sansemotorisk træning samt kompenserende hjælpemidler for at kunne indgå i fællesskaber. En del af elevgruppen har behov hjælpemidler i form af ganghjælpemidler, ståstativ, finmotoriske hjælpemidler eller andet. Dette fordrer tæt samarbejde med sundhedssektoren og PPRs terapeuter, der arbejder undervisningsrelateret i samarbejde med specialtilbuddene.
- Der vil for mange elever være behov for at der arbejdes med alternativ supplerende kommunikation i en struktureret ramme, hvor der anvendes en palette af relevante kommunikationsformer.
- Generelt er der fokus på at eleverne udvikler hensigtsmæssige kompenserende strategier.
- Elevernes læringsmæssige behov er altid beskrevet gennem en Specialpædagogisk Elevplan udarbejdet af skolen og en Pædagogisk Psykologisk Vurdering udarbejdet af PPR, og der tages afsæt i, at det er vurderet, at eleverne har behov for en individuelt tilrettelagt undervisning i et børnefællesskab.
- Der er behov for særlig opmærksomhed ved alle overgange og i disse et udvidet samarbejde med familierne. Ved overgang fra skole til ungdomsuddannelse er der behov for tæt samarbejde med UU-vejleder og rådgiver for at sikre relevant viden om den unge.
- Der er behov for tværsektorielt samarbejde med tilstødende samarbejdspartnere så som Specialgruppen/familiegruppe i Job og Velfærd, hospitalssektoren, Institut for syn og hørelse, fritidscentre mv. Dette for at sikre en helhedsorienteret indsats i forhold til elev og familie.
- Eleverne har behov for et specialiseret fritidstilbud. For nuværende sker det ved, at der tilbydes specialDUS til og med 5.klasse, hvorefter der kan søges ressourceplads på Fritidscenter fra 6.-10.klasse.
VoLiS, skole- og familietilbud med familiearbejde
Find specialklassetilbuddene
Gl. Lindholm skole
Lindholmsvej 65
9400 Nørresundby
Tlf: 93 52 03 33
gllindholm-skole.aula.dk
gllindholm-skole@aalborg.dk
Vodskov skole
Brorsonsvej 1
9310 Vodskov
Tlf: 99 82 41 81
vodskovskole.aula.dk
vodskovskole@aalborg.dk
Svenstrup skole
Egemarksvej 1
9230 Svenstrup J.
Tlf: 99 31 63 40
svenstrupskole.aula.dk
svenstrupskole@aalborg.dk
Værdi- og praksisgrundlag
- Det er vægtet, at børn så vidt muligt lærer og udvikler sig i fællesskaber.
- Der arbejdes med individuelt tilpassede lærings-, aktivitets- og udfoldelsesmuligheder, hvor den enkelte får mulighed for at fordybe sig, eksperimentere, afprøve sine kræfter og flytte grænser for herigennem at få mod på nye udfordringer og ses som grundlaget for at indgå i fællesskaber.
- Der er fokus på at arbejde med elevernes sociale, personlige, sproglige og motoriske udvikling.
- Der er fokus på at give eleverne livsduelighedskompetencer, der giver eleverne større deltagelsesmuligheder i både hverdags- og fritidsaktiviteter og det videre uddannelsesforløb.
- Der arbejdes igennem hele elevens skolegang med at støtte og udvide elevens forståelse af egne kompetencer og udfordringer.
- Et godt og konstruktivt samarbejde med gensidig respekt og åben dialog forældre, personale, og rådgiver imellem vægtes højt for at styrke elevernes trivsel, udvikling og læring
- Det vægtes at have øje for elevens muligheder, så der anlægges et anerkendende ressourcesyn og en løbende refleksion i forhold til at imødekomme elevens behov med inddragelse af elevens perspektiv i det omfang, det er muligt.
Målgruppe
- Eleverne i VOLIS har først og fremmest behov for en oplevelse af opfyldelse af dets biologiske og fysiske behov, sikkerhedsbehov og social tryghed i familien, fritiden og skolen, samt behovet for tilknytning og venskaber.
- Elevgruppen er sammensat af børn, hvis opvækst ofte har været præget af massive reguleringsmæssige udfordringer, og de kan opleves med vanskeligheder i forhold til tilknytning og følelser, samt være udfordret i relationer med andre.
- Barndommen kan være kendetegnet ved svære opvækstbetingelser og den tidlige tid kan være præget af ustabilitet, kaos og brud i nære relationer og til tider emotionelt fravær fra den primære omsorgsgiver.
- Barnet er beskrevet med specialpædagogisk behov af vidtgående karakter og kan ofte have modtaget omfattende støtte i såvel daginstitution som gennem skoleforløbet.
- I undervisningssammenhæng vil målgruppen ofte ikke være undervisningsparate og der vil være et omfattende behov for familiearbejde med fokus på barnet, som gerne integreres i den daglige undervisning med rød tråd til barnets fritid.
Elevgruppens specialpædagogiske behov
- Der tages afsæt i en helhedsforståelse af elevens specialpædagogiske behov, og der er en høj grad af tværsektorielt samarbejde.
- Der arbejdes tværfagligt, og forskellige fagligheder inddrages i forhold til at tilføre nyeste viden og løbende sparre med personalet om elevernes komplekse behov.
- Der er behov for en individuelt tilrettelagt tilgang, der tager sit udgangspunkt i det enkelte barns behov og udviklingstrin med brug af:
o tydelig struktur og forudsigelighed
o klare regler og tydelige voksne
o visuelle symboler
o gentagelser, meningsfulde aktiviteter
o tilpassede krav
o konkret sprog
o motorisk træning
o samt relevante kompenserende hjælpemidler. - Der er særligt fokus på at skabe meningsfulde og meningsskabende læringsfællesskaber for elever gruppen gennem en praksisfaglig tilgang.
- Specialpædagogisk skal der tages afsæt i, at barnet kan have behov for hjælp til at kunne se, forstå og føle. Der bør tages udgangspunkt i:
o at få reduceret barnets oplevelse af indre kaos
o at gøre barnets liv mere forståeligt og forudsigeligt
o støtte barnet i en oplevelse af mestring. - Da elevernes mentaliseringsevne ofte vil være udfordret, skal arbejdes indgående med følelsesregulering, strategier, samt at kunne forstå egne og andres følelser og behov.
- Elevernes læringsmæssige behov er altid beskrevet gennem en Specialpædagogisk Elevplan udarbejdet af skolen og en Pædagogisk Psykologisk Vurdering udarbejdet af PPR, og der tages afsæt i, at det er vurderet, at eleverne har behov for en individuelt tilrettelagt undervisning i et børnefællesskab.
Fokusklasser
Find områdedækkende specialklasser i form af Fokusklasser
- Gl. Lindholm skole
- Nr. Uttrup skole
- Vestbjerg skole
- Vodskov skole
- Hals skole
- Tofthøjskolen
- Bundgaardsskolen
- Mellervangskolen
- Solbakkeskolen
- Kærbyskolen
- Sofiendalskolen
- Højvangskolen
- Stolpedalskolen
- Nørholm skole
- Frejlev skole
- Nibe skole
Find adresser og kontaktoplysninger på skolerne
Værdi- og praksisgrundlag
- Det er vægtet, at børn så vidt muligt skal lære og udvikle sig i fællesskaber.
- Fokusklassen vil for nogle elever være et midlertidigt tilbud, og der arbejdes kontinuerligt med at skabe tilknytning til almen.
- Der er fokus på at give eleverne livsduelighedskompetencer, der giver eleverne større deltagelsesmuligheder i både hverdags- og fritidsaktiviteter og det videre uddannelsesforløb.
- Det er vigtigt med høje ambitioner til alle elever
- I Fokusklassen vil en praksisfaglig tilgang blive vægtet med henblik på at styrke elevernes faglige trivsel og deltagelsesmuligheder.
- Forældresamarbejdet vægtes højt for at styrke elevernes trivsel, udvikling og læring.
- Det er vægtet, at fokusklasserne i nærområdet imødekommer elevernes behov for at transporten til og fra skole er så overkommelig som muligt.
Målgruppe
- Elevgruppen er sammensat af børn og unge, der har et funktions- og færdighedsniveau, som ikke kan tilgodeses med specialpædagogisk støtte i almenskolen.
- Eleverne kan have en eller flere diagnoser.
- Eleverne kan fremstå med belastningsreaktioner i form af skolevægring og børnehavevægring, eller de kan have været reduceret meget i tid forud for indstilling til visitation.
- Eleverne kan have socialkognitive og kommunikative udfordringer. De kan have et socialt behov, men har sværere ved at etablere, indgå i og vedligeholde relationer til jævnaldrende.
- Eleverne kan have udfordringer i forhold til kognitive forudsætninger.
- Eleverne kan have specifikke sproglige udfordringer i forhold til udtale, sætningsdannelse og ordforråd samt modtagelse af kollektiv information. Ikke sjældent ses ordblindhed, dysleksi eller dyskalkuli. Det faglige niveau kan være meget forsinket.
- Eleverne har ofte sansemæssige udfordringer og udtrættes hurtigere og lettere end andre børn
- Eleverne kan have et udfordret funktionsniveau i forhold til koncentration og afledelighed
- Eleverne kan have svært ved at håndtere skift og kompleksitet i deres hverdag. Mange elever har overbliksvanskeligheder.
- Eleverne kan have svært ved at følelsesregulere sig selv svarende til situationen.
- Eleverne kan have svært ved at bringe deres kompetencer i spil i en større elevgruppe og ved aktuel belastning vil eleverne ofte have brug for at indgå i mindre grupper.
- Skolestartende elever kan komme fra almene børnehaver, specialgrupper i børnehaver eller specialbørnehave
Elevgruppens specialpædagogiske behov
- Eleverne i en fokusklasse har alle behov for en individuel tilrettelagt undervisning i et børnefællesskab.
- Undervisningen i en fokusklasse, tager udgangspunkt i det enkelte barns særlige behov og nærmeste udviklingszone.
- Elevgruppen er sammensat af børn og unge, der kendetegnes ved at have behov for særlig støtte socialt, kommunikativt og fagligt for at kunne indgå et børnefællesskab
- Eleverne kan være særligt udfordrede af belastningssymptomer, eksempelvis sanseudfordringer, angst, stress, ufrivilligt skolefravær og psykosomatiske symptomer.
- De fleste elever i en fokusklasse er udredt eller under udredning i psykiatrien, men det er ikke en forudsætning for at være i en Fokusklasse at eleven er udredt.
- I en fokusklasse vil der være en særlig opmærksomhed på elevernes specialpædagogiske behov og funktionsniveau i hverdagen, derudover vil viden om elevernes diagnoser ses som særdeles betydningsfuldt i den konkrete, pædagogiske tilgang.
- Elevgruppen har brug for særligt tilpassede specialpædagogiske rammer og behov for at være en del af et mangfoldigt børnefællesskab, hvor de kan spejle i hinanden og hvor særlige interesser og kompetencer anses som talenter, der kan understøttes og udvikles.
- Elevernes undervisningsmæssige behov er beskrevet og vurderet gennem en PPV, og der tages afsæt i, at det er vurderet, at eleverne har behov for en individuelt tilrettelagt undervisning og specialpædagogiske rammer.
- Det er vægtet, at undervisningen er lokaliseret så tæt på barnets bopæl som muligt. Dette af hensyn til eventuelt senere tilknytning til almene børnefællesskaber, såvel faglige som sociale, mulighed for at forblive en del af nærmiljøets fritidsaktiviteter og sikre kortest mulig skolevej
DELTA-klasser
DELTA-klasser i Aalborg Kommune er skoleklasser, hvor distriktsbørn og børn med autisme eller autismelignende vanskeligheder går i samme klasse, og indgår med lige deltagelsesmuligheder i det samme læringsfællesskab.
En høj grad af struktur, forudsigelighed og voksenstøtte sikrer, at alle børnene kan deltage og trives i klassefællesskabet. Klasserne består af 12 børn fra skoledistriktet og 4 børn med autisme eller autismelignende vanskeligheder, der har udfordringer inden for socialt samspil, forestillingsevne og kommunikation.
Når vi sætter børnene sammen på denne måde, viser forskning, at det er til gavn for alle. Børn medspecialpædagogiske behov får mulighed for at indgå i læringsfællesskaber, hvor de kan udvikle en stærkfaglighed og få styrket deres sociale kompetencer. Hele klassen får mulighed for at opleve fordelene ved at være forskellige og anerkende hinandens forskelligheder som en styrke.
DELTA står for:
Deltagelse for alle
Ens fremfor forskellige
Læring i fællesskab
Tryghed i skolelivet
Ambitiøs på alles vegne
Find DELTA-klasserne
Gl. Hasseris Skole
Mester Eriks Vej 57
9000 Aalborg
Tlf: 99 82 40 00
gammelhasserisskole.aula.dk
glhasserisskole@aalborg.dk
Stolpedalsskolen
Stolpedalsvej 2
9000 Aalborg
Tlf: 99 82 44 00
stolpedalsskolen.aula.dk
stolpedalsskolen@aalborg.dk
Mellervangskolen
Frøstrupvej 4
9220 Aalborg Øst
Tlf: 99 82 43 00
mellervangskolen.aula.dk
mellervangskolen@aalborg.dk
Værdi- og praksisgrundlag
Det grundlæggende værdisæt, som alle omkring DELTA-klasser arbejder ud fra er:
- Alle børn gør det godt, hvis de kan
- Alle har mod på at deltage i verden
- Alle børn har ret til deltagelse i fællesskaber, hvor de lærer og trives
- Hvis børn ikke lærer på den måde, vi underviser, må vi undervise dem på en måde, så de lærer
Børnene mødes af voksne, som har fokus på struktur, tydelighed, tryghed og positive relationer. I opbygningen af skoledagen er der fokus på at skabe læringsfællesskaber, hvor alle børn kan lære og udvikle sig sammen fagligt, personligt og socialt. De voksne møder børnene med tankegangen, at det er de voksne, der skal tilpasse sigbørnenes lærings- og trivselsmæssige behov.
Undervisningen tilrettelægges ud fra en kombination af almen- og specialpædagogiske principper, hvor fokus er på fællesskabet og det enkelte barns deltagelse. Undervisningen er tilrettelagt ud fra en differentieret tilgang under hensyntagen til det enkelte barns behov. Der er fokus på at tage afsæt i børnenes styrker og interesser i læring og leg.
Målgruppe
Børn med autisme eller autismelignende vanskeligheder.
Elevgruppens specialpædagogiske behov
Vores mål med den pædagogiske tilgang i DELTA er, at alle børn skal have det godt individuelt og med hinanden. Det betyder, at dit barn vil have sin skolegang i en struktureret og forudsigelig hverdag, hvor vi bruger visuelle støttesystemer, metoder til selvregulering, kontakt og kommunikation, samt arbejder for at etablere gode overgange og muligheder for pauser i løbet af dagen.
De voksne omkring klassen arbejder sammen om at opnå en fælles forståelse og tilgang til alle børn. Klasselokalet er indrettet, så det giver mulighed for at imødekomme børnenes behov for et struktureret, trygt og forudsigeligt læringsmiljø. I DELTA-klasserne bliver dit barn undervist af voksne med særlig viden om autisme. De underviser og forbereder sig sammen, og der er hele tiden to voksne til stede i klassen.