Find en af kommunens andre hjemmesider

Gå ind på den valgte hjemmeside

Tips og viden om børns søvn

God søvn er en forudsætning for, at barnet kan fungere optimalt. Med faste rutiner igennem dagen og i forbindelse med putning giver du barnet tryghed og hjælper barnet til at falde i søvn.

Fakta om børns søvn 

Søvnen påvirker både barnets fysiske, følelsesmæssige, indlæringsmæssige og sociale udvikling. Når barnet trives, er det ikke afgørende, hvor mange timer i døgnet barnet sover.

God søvn om dagen gør det lettere for barnet at falde i søvn og sove om natten. Når barnet sover, deles søvnen i forskellige rytmer og veksler mellem drømmesøvn og dyb søvn. Kroppen hviler, mens hjernen arbejder.

Alle børn vågner i løbet af natten, nogle har brug for hjælp til at falde i søvn igen. Hvis et barn dagligt vækkes af sin middagssøvn, stresses barnet, og det kan derfor have svært ved at falde i søvn om aftenen. En afbrudt lur kan desuden nemt øge antallet af natlige opvågninger.

Anbefalinger i forhold til børns søvn 

Barnet skal sove på ryggen, indtil det selv kan vende sig. For at undgå flad nakke og et skævt hoved bør spædbarnets hoved ikke vende til samme side hver nat.

Barnet skal ikke sove for varmt. Kroppens temperatur sænkes nemlig naturligt under søvnen.

Mange børn sover godt udenfor i dagtimerne. Hav godt udsyn med barnet og undgå, at barnevognen står direkte i solen eller udsættes for træk.

Forslag og tips til at hjælpe børn med at falde i søvn 

Du kan give dit barn gode sovevaner ved hjælp af regelmæssighed og gode rutiner omkring sovetid. 

Gode sovevaner kan for eksempel være:

  • Læg barnet i seng, før det er overtræt.
  • Overhold barnets faste putteritualer og sengetider - så vidt muligt også i weekenden.
  • Lær barnet forskellen på dag og nat ved at give det mindre opmærksomhed om natten. Tal med lav stemme, hav svag belysning og gør natmåltidet så kort som muligt.
  • Sørg for at beholde så mange af barnets rutiner som muligt og medbring nattøj, tæppe og et lille sovedyr, hvis i skal ud til middag eller overnatte et sted. Det skaber tryghed for barnet, når det føler sig hjemme.

Gode tips til putteritualer kan være:

  • Kom ned i tempo og udsæt ikke barnet for mange stimuli, før det skal sove. Søvnritualet bør ikke tage for lang tid og skal ikke aktivere barnet, men gøre det roligt.
  • Syng og læs gerne for barnet frem for at lade det falde i søvn til fjernsyn og tablets. 
  • Forbered barnet på, at det skal sove og sid eller læg dig gerne ved barnet en lille stund, hvis det har brug for det. 

Kontakt 

Hvis dit barns søvn er blevet en udfordring i din familie, kan du tale med personalet i dit dagtilbud, så I sammen kan finde en god løsning for dit barn. Du er også velkommen til at kontakte din lokale sundhedsplejerske eller Tværfagligt Team, hvis du har brug for yderligere råd og vejledning.

Sundhedsplejen

Åbningstid og telefontid: 
Man-fredag 08:00-09:00

Find din lokale sundhedsplejerske her

Tværfagligt Team

De tværfaglige teams har forskellige træffetider. 

Find dit lokale tværfaglige team og deres træffetider her

 

Del indhold