Vilkår
Måske har I spørgsmål om alt det praktiske, der skal på plads, inden I bliver plejefamilie. Vi informerer her kort om de vilkår, I bliver ansat under.
Har I spørgsmål, er I altid meget velkommen til at kontakte Familieplejen.
- Ring til os på 9931 2688
- Bliv ringet op
Godkendelse og Tilbudsportal
Hvis I bliver godkendt af Socialtilsyn Nord, skal I registreres på "Tilbudsportalen", som Familieplejen har adgang til, når vi skal finde plejefamilier til børn og unge.
Det rette match mellem jer og barn
At finde det rette match mellem plejebarn og plejefamilie er en kompleks opgave, som kræver grundighed. Derfor har vi i Familieplejen et team, hvis primære opgave er at arbejde med netop det rette match. I en match-proces vil vi kontakte jer og aftale et besøg for en dybere samtale omkring opgaven, indhold og omfang.
Kontrakt og vederlag
Som plejefamilie bliver den ene af jer ansat på kontrakt. Kontrakten er jeres ansættelsesbevis.
Lønnen bliver udbetalt til den, der står på kontrakten. Løn til plejefamilier hedder vederlag og er en skattepligtig indkomst. Vederlagets størrelse fastsættes af Familieplejen og afhænger af opgavens omfang og vanskelighed. Vi fastsætter vederlagets størrelse med udgangspunkt i Kommunernes Landsforenings vejledning. Vederlagets størrelse revurderes som udgangspunkt hvert 3 år.
Kost, logi og lommepenge
Udover vederlaget får I udbetalt et skattefrit beløb, som skal dække udgifterne til kost og logi samt de almindelige daglige udgifter, der er forbundet med plejebarnets ophold hos jer.
Særlige udgifter
Hvis I er fuldtidsplejefamilie, skal I indrette et værelse til barnet. Hvis barnet har brug for særligt udstyr, kan I søge om at få dækket udgiften hos barnets socialrådgiver i Familiegruppen.
Hvis I er aflastningsfamilie, skal de biologiske forældre/forældremyndighedsindehaverne levere det nødvendige – eksempelvis barnestol, bleer og tøj.