Kerneopgaven er omdrejningspunktet for opgaveløsningen – et pejlemærke,
der orienteres imod. Udførelsen af kerneopgaven skaber et solidt fundament i form af kvalitet for og med borgere, øget trivsel for medarbejdere og effektivitet i arbejdsopgaverne.
I Aalborg Kommune er der, i forbindelse med Forvaltningens arbejdsmiljøledelsessystem fastsat, at der udføres Intern Audit for Arbejdsmiljø i alle Familie- og Beskæftigelsesforvaltningens enheder. Dette for at sikre, at arbejdsmiljøledelsessystemet efterleves og bidrager til udvikling af arbejdsmiljøarbejdet, ud fra gældende arbejdsmiljølovgivning og lokale procedurer.
Endvidere er formålet sikring af, at arbejdsmiljøarbejdet foregår systematisk, så væsentlige arbejdsmiljøpåvirkninger opdages og reduceres løbende, jf. Aalborg Kommunes Arbejdsmiljøpolitik.
Intern Audit for Arbejdsmiljø forestås af Afsnit for Tilsyn og Privat Pasning, og udføres af tilsynskonsulenter med relevant certificering.
I forbindelse med Intern Audit for Arbejdsmiljø kortlægges primært det fysiske og psykiske arbejdsmiljø i den enkelte enhed.
Herforuden giver kortlægningen af arbejdsmiljøforholdene desuden mulighed for, synliggørelse af positive forhold og konkrete udviklingspunkter til det videre arbejde i arbejdsmiljøgruppen.
I Aalborg Kommune består det samlede tilsyn på 0-6 års området af pædagogisk tilsyn og Intern Audit for arbejdsmiljø- disse foregår inden for samme tilsynsperiode.
Formålet med det samlede tilsyn er:
Relevant materiale: