Forældre som arbejdsgivere til ansat i huset
Som forælder har du arbejdsgiveransvaret
Når du har en ansat i huset, får du arbejdsgiveransvaret for personen, mens kommunen har pligt til at godkende og føre tilsyn med den ansatte. Få kendskab til dit ansvar som arbejdsgiver samt procedurer for godkendelse af ansat i huset.
Fremgangsmåde for godkendelse af ansat i huset
Når du har fundet en ansat i huset, skal vedkommende godkendes af kommunen. Godkendelsen foregår udelukkende via direkte kontakt til Afsnit for Tilsyn og Privat Pasning.
Godkendelsesproceduren foregår ved, at:
- Kommunen får samtykke af den ansatte i huset til at indhente:
- Straffeattest
- Børneattest
- Sociale oplysninger fx sager vedrørende Servicelovens § 50 og 52
Samtykkeerklæringen fås hos Afsnit for Tilsyn og Privat Pasning i Aalborg Kommune.
-
Den ansatte i huset udfylder samtykkeerklæringen og sender den retur til os.
Er den ansatte i huset udenlandsk statsborger, skal du indsende en kopi af opholds- og arbejdstilladelse.
Jf. dagtilbudsloven skal den ansatte i huset fremsende dokumentation for gennemført 9.-klassesprøven i dansk med mindst karakteren 2, bestået 'Prøve i Dansk 2', eller et tilsvarende niveau."
Alle blanketter og papirer skal sendes retur til os via digital post eller med post til os senest 1 måned før, at pasningen træder i kraft.
- Når den udfyldte samtykkeerklæring er sendt til os, bestiller vi straffe- og børneattest hos Rigspolitiet. Den ansatte i huset vil herefter modtage et brev fra Rigspolitiet i sin e-boks, som vedkommende skal bekræfte/godkende inden for 14 dage. Rigspolitiet behandler attesterne.
- Når vi får besked fra Kommunen om, at den ansatte i huset er godkendt, kontakter vi dig med henblik på et godkendelses-/afklaringsmøde.
- Godkendelses/afklaringsmødet afholdes i dit hjem. Deltagerne i mødet er, ud over dig som forælder, den ansatte i huset samt en tilsynsførende fra Afsnit for Tilsyn og Privat Pasning.
Papirer, der skal udfyldes af dig og den ansatte i huset
Ønsker du en ansat i huset, skal du sammen med den ansatte i huset udfylde to blanketter:
- Aftale om privat pasning
- Ansøgning om tilskud til privat pasning
Blanketterne fås hos Afsnit for Tilsyn og Privat Pasning ved forespørgsel.
Blanketterne skal indsendes samlet senest 1 måned før startdatoen for pasning.
Alle felter skal udfyldes. Hvis udfyldelsen er mangelfuld, sender vi blanketterne retur, og du risikerer dermed, at dit tilskud først udbetales sammen med næste måneds tilskud.
Send blanketterne via den digitale postkasse her på siden. Det er også muligt at sende via brevpost. Dog skal du her være opmærksom på varigheden for levering af post.
Uanmeldte tilsyn
Der føres uanmeldt tilsyn med ordningen.
Formålet med tilsynet er at sikre, at den ansatte har fokus på barnets trivsel, udvikling og læring. Tilsynet afholdes også selv om du, som forælder, ikke er tilstede.
Dine forpligtelser som arbejdsgiver
Arbejdsgiveransvaret påhviler dig, som forælder med ansat i huset. Som udgangspunkt har du ligeledes ansvaret for udbetaling af løn, feriepenge, ATP osv. Sidstnævnte ansvar kan du dog vælge at overdrage til Kommunen.
Som arbejdsgiver skal du:
- Overholde Arbejdsmiljøloven
- Overholde ferielovgivningen
- Tegne en arbejdsskadeforsikring
Find Arbejdstilsynets kontaktinformationer og få nærmere info om Arbejdsmiljøloven
Find Beskæftigelsesministeriets kontaktinformationer og få nærmere info om Ferieloven
Find Arbejdsskadetilsynets kontaktinformationer og får nærmere info om arbejdsskadeforsikring
Ansat i huset model 1 - Du administrerer selv løn
Ansætter du efter model 1, påtager du dig hele arbejdsgiveransvaret. Det vil sige også ansvaret for udbetaling af løn, feriepenge, indbetaling af ATP, forsikringer og feriegodtgørelser.
Vælger du denne model, skal du have tildelt et CVR/SE nummer.
Få nærmere info om CVR/SE numre hos Erhvervsstyrelsen
Kontakt ATP og få nærmere info om Arbejdsmarkedets Tillægspension
Kontakt AES og få nærmere info om Arbejdsmarkedets Erhvervs sygdomsforsikring
Dokumentation af lønudbetaling
Da Aalborg Kommune yder tilskud til lønudgifter til den ansatte i huset, skal du kunne fremvise kvittering af udbetaling af lønnen.
Tilskud til ansat i huset
Aalborg Kommune betaler 75 % af lønudgiften til den ansatte i huset, dog max:
År 2022
- 6.084 kroner for 0-2 årige
- 4.55 kroner for 3-5 årige
Beregningen af tilskuddet sker ud fra de lønoplysninger, du har angivet på samarbejdskontrakten.
Tilskuddet gives kun til pasning af barnet, og de opgaver der er forbundet med pasningen.
Bevilling af tilskuddet sker den dag, vi modtager kontrakten og er betinget af, at pasningspersonen er eller bliver godkendt.
Tilskud og udbetaling af løn til den ansatte i huset ophører:
- Hvis en af forældrene holder barsel på fuld tid med barnet, der gives pasningstilskud til.
- Hvis du og pasningsbarnet flytter til en anden kommune. Det er dit ansvar at give Afsnit for Tilsyn og Privat Pasning besked, hvis du flytter kommune. Du har ligeledes ansvar for at søge om tilskud til pasning i den kommune, du flytter til.
Ved deltidsbarsel kan kommunen bevillige tilskud og udbetale løn til den ansatte i huset svarende til det antal timer, forældrene, der er på deltidsbarsel, selv arbejder.
Skulle du eventuelt have restancer hos Aalborg Kommune, kan dit tilskud til privat pasning blive modregnet for at dække dette.
Ansat i huset model 2 - Kommunen administrerer løn
Ansætter du efter model 2, har du arbejdsgiveransvaret for den ansatte i huset, men Aalborg Kommune administrerer:
- Løn
- AM-bidrag
- ATP
- Indbetaling af skat
- Indbetaling af AES
Samtykke til, at kommunen må administrere ovenstående, er nødvendig fra både dig som forælder og den ansatte i huset.
Samtykkeblanketten kan du få udleveret hos Afsnit for Tilsyn og Privat Pasning.
Udbetaling af løn til den ansatte i huset
Lønnen udbetales forud til den ansatte i huset via personens NemKonto.
Lønnen til den ansatte i huset samt den egenbetaling du har, som arbejdsgiver, bliver først registreret, når vi har været på godkendelsesbesøg. Det kan betyde forsinkelser i udbetaling af løn og egenbetaling.
Du betaler et administrationsgebyr
Prisen for, at Aalborg Kommune administrerer lønnen, er:
- 250 kroner i den første måned
- 50 kroner i efterfølgende måneder
Tilskud til ansat i huset
75 % af lønudgiften til den ansatte i huset betales af Aalborg Kommune, dog max:
År 2022
- 6.084 kroner for 0-2 årige
- 4.055 kroner for 3-5 årige
Tilskuddet beregnes ud fra summen af løn til den ansatte i huset + 12,5 % i feriegodtgørelse + ATP + AES.
Tilskuddet gives kun til pasning af barnet, og de opgaver, der er forbundet med pasningen.
Bevilling af tilskuddet sker den dag, vi modtager kontrakten, og er betinget af, at pasningspersonen er eller bliver godkendt.
Tilskud og udbetaling af løn til den ansatte i huset ophører:
- Hvis en af forældrene holder barsel på fuld tid med barnet, der gives pasningstilskud til.
- Hvis du og pasningsbarnet flytter til en anden kommune. Det er dit ansvar at give Privat pasning besked, hvis du flytter kommune. Du har ligeledes ansvaret for at søge om tilskud til pasning i den kommunen, du flytter til.
Ved deltidsbarsel kan kommunen bevillige tilskud og udbetale løn til den ansatte i huset svarende til det antal timer, forældrene, der er på deltidsbarsel, selv arbejder.
Beregning af egenbetaling
Du vil modtage et girokort på din egenbetaling, som udregnes således:
Bruttoløn (lønnen, du har aftalt med den ansatte i huset)
+ Feriepenge 12,5 % af bruttolønnen
+ ATP (arbejdsgiver bidrag udgør 2/3)
+ AES (Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring) pr. måned.
+ Administrationsgebyr 50 kroner
÷ tilskud
= egenbetaling
Vil du klage over afgørelser om pasningsaftaler?
Ved utilfredshed over Aalborg Kommunes afgørelser vedrørende pasningsaftaler og pasningsordninger efter Dagtilbudslovens § 78-79 / § 80-85, vil sagen kunne anlægges ved Byretten.