Integrerede institutioner
Særlige kendetegn ved integrerede institutioner
Der er flere særlige kendetegn ved en integreret institution:
- Hver integreret institution udarbejder egen pædagogisk læreplan, som tilpasses og ændres alt efter børnegruppens sammensætning.
- Børnene får mulighed for at lege og skabe venskaber på tværs af aldersgrupper, så de udfordres og kan lege. Samtidig er der større mulighed for, at søskende kan være i samme institution.
- Der tilrettelægges et pædagogisk læringsmiljø hele dagen, som har fokus på at inddrage børnenes perspektiv. Der er mulighed for, at personalet og børnene selv kan lave aktiviteter og forløb, der passer specifikt til børnenes alder.
- Den integrerede institution har fokus på, at alle børn trives og arbejder målrettet med dit barns trivsel. Det pædagogiske personale og lederen forholder sig løbende til, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter hele børnegruppens trivsel, læring og udvikling. Det meste af personalet er pædagogisk uddannet.
- Der er mulighed for at have dit barn i samme institution fra 0 år til skolestart. Overgangen fra vuggestuegruppe til børnehavegruppe bliver mere glidende, da barnet allerede kender de fysiske rammer og personalet. Den integrerede institution samarbejder med dig, skolen og relevante tværfaglige samarbejdspartnere for at sikre den bedst mulige overgang, når dit barn starter i børnehaveklassen.
- Madordning for de 0-2 årige, der sikrer sund og delvis økologisk kost. En del integerede institutioner tilbyder frokostordning for børnehavebørnene. Læs mere om madordningen under "Sund mad".
Forældresamarbejde og inddragelse
I Aalborg Kommune er forældresamarbejde og forældreinddragelse en naturlig del af arbejdet i den integrerede institution.
Forældresamarbejde
Det er vigtigt for institutionen, at der er et godt samarbejde mellem forældre og personale. Det skaber en ekstra tryghed, når du skal aflevere dit barn.
En del af samarbejdet består af:
- At dit barn oftest bliver tildelt en kontaktpædagog, som vil være den du altid kan komme til, hvis du har brug for at tale om noget vedrørende dit barn.
- En opstartssamtale mellem dig og kontaktpædagogen. Mødet finder sted inden dit barn starter i institutionen. Hvis du har dit barn med til mødet, får det mulighed for at møde sin kontaktperson.
- Mange institutioner tilbyder en 3 måneders samtale, hvor du og pædagogen kan tale om, hvordan den første tid i den integrerede institution er forløbet.
- Som forælder tilbydes du et Dialogmøde med eventuel inddragelse af relevante tværfaglige samarbejdspartnere hvis der er grund til at tale om dit barns trivsel.
Du kan læse mere om Dialogmøde her
Forældreinddragelse
I alle institutioner er der en institutionsbestyrelse, som du kan blive valgt ind i, hvis du stiller op. Fordelen ved at være med i bestyrelsen er, at du kan være med til at sikre, at det daglige arbejde i institutionen afspejler, hvad der er vigtigt for dig i forhold til dit barn.
Bestyrelsen kan blandt andet være med til at:
- Ansætte pædagoger.
- Planlægge sociale arrangementer i institutionen.
- Sætte de overordnede rammer for, hvad pædagogerne skal arbejde med.
Du kan læse mere om rammerne for bestyrelsens arbejde i vores folder her (webtilgængelig)
Du kan også se videoer om bestyrelsesarbejdet nedenfor:
- Bestyrelsesarbejdet i vuggestuer og børnehaver - Introduktion
- Bestyrelsesarbejdet i vuggestuer og børnehaver - Arbejdet i bestyrelsen
- Bestyrelsesarbejdet i vuggestuer og børnehaver - Beføjelser
Sund mad
I den integrerede institution kan der være forskellige madordninger for 0-2 årige og 3-5 årige.
Mad til 0-2 årige
Der er ansat kostfagligt personale i institutionen, som sørger for at børnene får sund og varieret mad hver dag. En stor del af maden er økologisk. Kommunen har et mål om, at alle integrerede institutioner har Sølvmærket i økologi til de 0-2 årige, hvilket betyder, at 90 % af maden er økologisk.
Hvis dit barn bliver afleveret tidligt, kan det spise morgenmad i institutionen. Derudover får børnene:
- Formiddagsmad, der kan består af grød, rugbrød og lidt frugt
- Middagsmad, der ofte består af en varm ret
- Eftermiddagsmad, der ofte består af brød og frugt
Prisen for madordning til de 0-2 årige er 680 kroner per måned. Beløbet er indregnet i den samlede takst.
Du kan læse mere om sølvmærket i økologi her
Mad til 3-5 årige
Hvis forældrebestyrelsen har besluttet det, tilbyder institutionen en eller begge af følgende ordninger:
- Frugt- og brødordning
- Frokostordning
Maden bliver enten leveret udefra af en privat leverandør eller fremstillet i huset, hvis det er muligt.
Hvis bestyrelsen fravælger en eller begge ordninger betyder det, at børnene skal have madpakke med til frokost og/eller frugt og brød med til mellemmåltider.
Prisen for frokostordning til de 3-5 årige er 575 kroner per måned. Beløbet er ikke indregnet i den samlede takst.
Prisen for frugt- og brødordning varierer fra institution til institution. Beløbet er ikke indregnet i den samlede takst.
Udvikling, læring, trivsel og inklusion
Som et centralt element i den nye Dagtilbudslov fra 2018 er den styrkede pædagogiske lærerplan, som danner rammen om alle børns læring. I Aalborg kommune arbejder vi ud fra Udviklingsstrategien for børn, unge og familier i Aalborg kommune 0-18 år. Vi ønsker, at alle børn og unge trives, lærer og udvikler sig. Vi er allerede godt i gang med mange initiativer, og vi er fortsat ambitiøse og udvikler vores kommune, så det er et godt og trygt sted at være.
Med udviklingsstrateigen er der fokus på forebyggelse og tidlig indsats. Uanset hvilket hjem, man vokser op i, uanset hvilket lokalområde, man bor i, og uanset hvilket pædagogisk tilbud, man går i, skal man have mulighed for at klare sig godt.
Børns trivsel er vigtigt for deres alsidige udvikling. Derfor arbejder vi med en Opsporingsmodel, der skal være med til at sikre, at vi tidligt får øje på de børn, der ikke trives - både tidligt i problemudviklingen og tidligt i barnets liv.
Du kan læse mere om Udviklingsstrategi for børn, unge og familier her
Du kan læse mere om Opsporingsmodellen her
Alle børn skal føle sig som en del af fællesskabet
I Aalborg kommune arbejder vi aktivt med inklusion. Inklusion handler om alle børn, og det handler om barnets oplevelse af at være inkluderet, som vi skal få øje på og understøtte barnet i. De fælles principper for vores arbejde med inklusion er et vigtigt bidrag til realiseringen af den styrkede pædagogiske læreplan. Der er brug for, at vi tilrettelægger hverdagen i institutionen ud fra en fælles forståelse af begrebet inklusion, når vi skal arbejde med at udvikle pædagogisk læringsmiljø og sociale fællesskaber der rykker.
Sociale normeringer
Familie- og Socialudvalget har godkendt et løft af dagtilbudsområdet - de sociale normeringer. De sociale normeringer bliver tildelt daginstitutioner, der ligger i boligområder med en større andel af familier med behov for en supplerende indsats. Når en institution får en social nomering tildelt, betyder det, at institutionen får tildelt flere pædagogtimer.
Kroppen på Toppen og fokus på børns motoriske udvikling
Kroppen på Toppen i børnehøjde har fokus på børns motoriske udvikling med forskingsbaseret viden og praksisnær udvikling får alle børn udfordret deres motoik og bliver inspireret til fysisk aktivitet med kroppen på toppen. Institutionen planlægger læringsmiljøer, hvor børn inviteres til at få mange forskellige kropslige erfaringer med bevægelsesglæde, kreativitet og leg som nøglebegreber. Det lægger sig op ad Sundhedspolitikken 2019-2023.
Du kan læse mere om Kroppen på Toppen her
Du kan læse mere om Sundhedspolitikken 2019-2022 her
Pædagogik og kompetencer
Hver enkelt integreret institution arbejder målrettet med at skabe en god og tryg hverdag for børnene, så de får optimale betingelser for at trives og udvikle sig. På baggrund af den styrkede pædagogiske læreplan, som er central i Dagtilbudsloven, udarbejder hver integreret institution egen pædagogisk læreplan, som udgør rammen for børnenes læring samt hvordan institutionen arbejder med det pædagogiske læringsmiljø gennem hele dagen.
Den integrerede institutions egen pædagogiske læreplan er et dynamisk redskab, som ændres og tilpasses alt efter børnegruppens sammensætning således det pædagogiske læringsmiljø altid tager udgangspunkt i et børneperspektiv; uanset om der er tale om hverdagssituationer, børns egne initiativer til leg eller voksenplanlagte forløb.
Kontakt den enkelte integrerede institution for at høre mere om deres pædagogiske læreplan.
Sundhedsbesøg i Dagtilbud og Sprogvurdering
Sprogvurderinger
I Aalborg Kommune vil vi sikre, at alle børn fra en tidlig alder og frem til skolestart får en god sproglig udvikling. Derfor sprogvurderer vi alle børn i alderen omkring 3 år.
Du kan læse mere om sprogvurderinger her
Sundhedsbesøg
For at understøtte børns trivsel, sundhed og udvikling får alle 4-årige børn besøg af sundhedsplejersken i deres institution.
Sundhedsplejersken vil i samarbejde med dit barns pædagog lave lege og aktiviteter for dit barn, mens sundhedsplejersken observerer dit barns udvikling og sundhed. Formålet er at sikre, at dit barn trives.
Du kan læse mere om Sundhedsbesøg i Dagtilbud her.
Ulykkesforsikring
Er dit barn forsikret? Få styr på det, inden uheldet er ude...
Aalborg Kommune må ikke tegne kollektive ulykkesforsikringer for børn og unge i kommunale institutioner. Det er derfor dit ansvar som forælder at tegne en ulykkesforsikring, så dit barn er forsikret, hvis uheldet er ude i institutionen.
Vi laver en ulykkesrapport
Institutionerne er forpligtet til at udfylde en ulykkesrapport, hvis der sker en ulykke i institutionen. Rapporten gengiver objektivt, hvad der skete i forbindelse med ulykken og kan bruges, hvis du skal anmelde skaden til dit forsikringsselskab.
Det siger lovgivningen
Reglerne omkring kollektive ulykkesforsikringer er lavet af Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Læs mere om Indenrigs- og Sundhedsministeriets afgørelse om kollektive ulykkesforsikringer her.
Organisering af institutionerne
I Aalborg Kommune er daginstitutionerne på 0-5 års området inddelt i to områder, der hver har en områdeleder. De 2 områder er Nord/Øst og Centrum/Sydvest.
Hvert område er inddelt i et antal dagtilbud, der hver har en dagtilbudsleder, som er overordnet leder for et antal institutioner.
Hver institution har en pædagogisk leder, der er den daglige pædagogfaglige leder i de enkelte institutioner.
Hvert dagtilbud arbejder som et team med et samlet budget.
Dagtilbud i Område Nord/Øst
Lindholm/Løvvang
Nordvest/Vodskov
Nordøstkysten
Tornhøj
Smedegaarden
Vejgaard
Sydøst
Gistrup
Nørresundby/Nr. Uttrup
Dagtilbud i Område Centrum/Syd
Vester Mariendal
Midt-Vestbyen
Nibe/Frejlev
Svenstrup
Hasseris
Gug
Seminariekvarteret
Åbningstider
I Aalborg Kommune åbner enkelte institutioner klokken 06.00 og andre har åbent til klokken 18.00. En enkelt har åbent til klokken 24.00. Aalborg Kommune råder desuden over en døgninstitution, som også tilbyder pasning i weekender.
Lukkedage
Den integrerede institution holder helt lukket på følgende dage
- Den 5. juni efter kokken 12.00 (Grundlovsdag)
- Den 24. december (Juleaftensdag)
Hvis institutionen holder lukket på andre tider af året, vil du altid blive tilbudt at få dit barn passet i en anden institution.
Når institutionen har planer om at holde en lukkedag, vil der i god tid blive sat en seddel op i institutionen. På sedlen skal du give besked, om dit barn har brug for pasning eller ej på den pågældende dag.
Hvis minimum 55 % af børnene ikke har brug for pasning på dagen, kan institutionen holde lukket.
Har dit barn brug for pasning den konkrete dag, bliver du tilbudt alternativ pasning i en anden nærliggende institution, og så vidt muligt med personale barnet kender.
Reglerne for lukkedage gælder alle hverdage året rundt og dermed også i ferierne.
Her finder du en liste med lukkedage for hver enkelt institution (pdf)
Se links til alle institutionernes hjemmesider på dennes side