Find en af kommunens andre hjemmesider

Gå ind på den valgte hjemmeside

Tid til nye kompetencer i din virksomhed?

Hvis du ønsker at tage skridtet videre med din virksomhed, må du først erkende, at der skal nye kompetencer ind, og du skal lære at lægge opgaver fra dig, mener administrerende direktør i Direct Hardware Supply.

Niels Esbensen er administrerende direktør for virksomheden Direct Hardware Supply, som køber og sælger high-end hardware fra alle de store hardwarefabrikker såsom IBM, HP, Lenovo, Cisco m.fl. Han ønskede sig mere synlighed overfor både kunder, leverandører og for nærområdet, så også nye talenter ville få øje på virksomheden. Derfor har han ansat en Marketing Manager, og det har han ikke fortrudt; men i bagklogskabens klare lys, skulle han have taget skridtet langt tidligere, fortæller han i interviewet.

Mange gode idéer, men de blev ikke effektueret
Direct Hardware Supply havde – ligesom mange andre virksomheder – en hjemmeside og sporadiske opdateringer på de sociale medier. Men ingen i virksomheden var dog ansvarlig for fx kampagner og løbende indhold til hjemmesiden, så derfor forblev nye marketing-initiativer og gode idéer ved snakken – både pga. manglende prioritering, men også pga. manglende faglige kompetencer. Samtidig var virksomheden vokset til 12 medarbejdere, så gode idéer blev der ikke færre af, fortæller Niels Esbensen med et smil på læben.

Hvad vil du med din virksomhed?
Det er svært for Niels at udpege de præcise markører for, hvornår tiden er moden til at ansætte en ny profil som fx en Marketing Manager, men han påpeger: ”Jeg tror man skal spørge sig selv: Hvad vil du med din virksomhed? Han forklarer herefter: ”Hvis du ønsker at tage skridtet videre med din virksomhed, må du først erkende, at der skal nye kompetencer ind, og du skal lære at lægge opgaver fra dig”. Niels medgiver, at netop uddelegeringen af opgaver kan være forbundet med en vis usikkerhed, fordi man – som ejer af en virksomhed – er vant til at have fingrenene nede i alle processer, men han understreger: ”Det giver jo mig en enorm frihed, da jeg ikke længere skal ned i detaljen med vores kommunikation. Og det skal mine sælgere heller ikke. Jeg kan bruge tiden på det, jeg er god til, for nyhedsbreve, marketing-kampagner, hjemmeside og søgemaskineoptimering er ikke mit fagområde – og jeg er faktisk heller ikke interesseret i det. Alt det har vores Marketing Manager nu styr på, og det er fedt for mig at se noget materiale, jeg faktisk er stolt af”.
Datterselskabet "Brugt-it" har ligeledes fået kærlig opmærksomhed og er blevet relanceret med ny identitet. Det har givet flere relevante henvendelser fra virksomheder og kommuner, som ønsker at sælge brugt IT-udstyr. 

Vækst via viden
Niels Esbensen havde hørt om Vækst via Viden, som er en tilskudsordning, hvor du – i op til 6 måneder – kan få tilskud til en del af lønnen til en højtuddannet medarbejder. Opstarten gik så godt, at vedkommende i dag er fastansat. Og det er der en konkret og målbar grund til: ”Han har allerede 6 doblet vores trafik på hjemmesiden og analyseret data, så vi henvender os til de rette segmenter med vores tilbud og kommunikation. Han har samtidig skabt markant mere synlighed for kunder, leverandører, og nu vi er også til at få øje på for eventuelle nye medarbejdere”, fortæller Niels, som kun ærgrer sig over, at han ikke ansatte ham tidligere. ”Det har faktisk løftet det hele med en ny profil – det fortæller de øvrige medarbejdere også. De er særligt glade for, at der nu er én fagperson, der dribler med de idéer, de kommer med i forhold til initiativer, der understøtter deres salgsarbejde”.

Learning by doing og ad hoc-opgaver
Det var vigtig for Niels, at den nyuddannede Marketing Manager vidste, at han kunne sparre med sine kolleger og læne sig op ad deres erfaring. Samtidig var der en klar forventning om, at det alene var Marketing Manageren, der havde teten på kommunikationsindsatsen. Derfor blev introduktionen og tilgangen efter devisen: ’Learning by doing’. Når en helt ny fagprofil kommer ind i en virksomhed, vil der være en indkørselsperiode, hvor man finjusterer forventninger og sætter retning, mener Niels ”for de har ikke nogen at læne sig fagligt op ad intern, men det er en naturlig læringsproces, som vi sagtens kan rumme”.
Afslutningsvist peger Niels på, at fastansættelsen af den nye Marketing Managere stod og faldt med, at han har mod på og lyst til at løse salgssupport- og ad hoc-opgaver. ”Det kan fx være en logistikopgave eller eksempelvis persondataforordningen, som han har fået ansvaret for at gøre os klar til. Som det er nu, er han 80 procent Marketing Manager og 20 procent blæksprutte, og det fungerer rigtig godt”, siger Niels og tilføjer, at ’blæksprutten’ også har stået bag nye initiativer i forhold til sociale aktiviteter i virksomheden.

 

Del indhold