Digital Post
Hvad er Digital Post?
Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.
Du modtager Digital Post fra offentlige myndigheder, fra du er 15 år gammel, og du har pligt til at læse den. Det har du, fordi den drejer sig om vigtige begivenheder i dit liv, som du skal forholde dig til. Det kan være, at du er blevet optaget på en uddannelse. At du har fået plads til dit barn i en institution. Eller du skal møde op til en aftale på hospitalet. De beskeder kommer som Digital Post.
I Digital Post kan du:
- modtage post fra offentlige myndigheder
- skrive til offentlige myndigheder.
Se en kort video om Digital Post:
Har du ikke mulighed for at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget og i stedet modtage post fra offentlige myndigheder på papir.
Hvorfor er der kommet en ny løsning til Digital Post?
De offentlige it-løsninger skal følge med tiden. Det er derfor bestemt ved lov, at it-løsningerne løbende skal i udbud, så de fortsætter med at understøtte den offentlige service som leveres til borgere og virksomheder. Det gælder også for den bagvedliggende løsning til Digital Post. Derfor er den tidligere løsning til Digital Post blevet udskiftet med en ny den 21. marts 2022.
Det er sket som en del af fremtidssikringen af Digital Post, som er blevet til i et samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner.
Udskiftningen betyder også, at den offentlige sektor nu har et øget ejerskab til Digital Post. Det skaber større fleksibilitet til at tilpasse løsningen til fremtidige behov og sikre sammenhæng med andre offentlige it-løsninger.
Målet er at bane vejen for bedre kommunikation mellem borgere og myndigheder, så kommunikationen vil opleves nemmere og mere brugervenlig. Fx bliver det tydeligere, hvem der har sendt dig post, og hvad den handler om.
Har du en virksomhed i dag, vil du også erfare, at der nu er en bedre kobling mellem dit CVR-nummer og CPR-nummer, så du fx nemt kan skifte mellem Digital Post til dig og din virksomhed med samme log-in i den nye Digital Post-app.
Hvor kan jeg læse min Digital Post?
Du har én postkasse til post fra offentlige myndigheder – det er den, vi kalder Digital Post. Men du kan læse, besvare og reagere på din Digital Post via flere forskellige platforme. Du kan naturligvis frit vælge, hvilke platforme, du vil benytte.
Som borger har du adgang til din Digital Post fra offentlige myndigheder på følgende fire platforme:
- borger.dk
- Digital Post-appen
- e-Boks
- mit.dk
Hvor kan jeg få hjælp til Digital Post?
Har du brug for hjælp eller spørgsmål til Digital Post, kan du skrive eller ringe til Digital Post supporten. Du kan også møde op på kommunen og få hjælp af personalet.
Ring til supporten
Telefon: 33 98 00 33
Telefontid
- Mandag-fredag kl. 08:00-20:00
- Weekend og helligdage kl. 10:00-16:00
Skriv til supporten
Skriv til os, hvis du har brug for hjælp til:
- Digital Post på borger.dk
- Digital Post-appen
- eller har generelle spørgsmål om Digital Post.
Få hjælp i borgerservice
I de fleste kommuner skal du bestille tid, inden du møder op i borgerservice. Undersøg med kommunen, om det er obligatorisk at bestille tid i forvejen.
Digital Post in other languages
To read more about Digital Post, please visit lifeindenmark.dk.
You can also contact your local citizen service centre, 'borgerservice', to get help using Digital Post or to become exempt from receiving Digital Post.
Borger.dk
På borger.dk har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder.
Du logger ind ved at klikke på ikonet ’Digital Post’.
Har du været vant til også at læse din post fra virksomheder på borger.dk, skal du nu finde den i e-Boks.
Hvem står bag Digital Post på borger.dk?
Digital Post på borger.dk er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen.
Digital Post-appen
I Digital Post-appen har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder.
Appen kan hentes til mobil og tablet i App Store og Google Play.
Hvem står bag Digital Post-appen?
Digital Post-appen er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen.
Sådan henter du appen
E-Boks
I e-Boks har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder. Og du kan modtage post fra de virksomheder, som har indgået en aftale med e-Boks om at benytte platformen.
Hvem står bag e-Boks?
E-Boks driftes og ejes af selskabet e-Boks A/S.
Mit.dk
På mit.dk har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder. Og du kan modtage post fra de virksomheder, som har indgået en aftale med mit.dk om at benytte platformen.
Hvem står bag mit.dk?
Mit.dk driftes og ejes af selskabet Netcompany Group A/S.
Får jeg den samme post på alle platforme?
Du får samme Digital Post fra offentlige myndigheder på alle platforme.
Men den post, du kan modtage fra virksomheder på e-Boks og mit.dk, kommer kun på den platform, som den pågældende virksomhed har indgået en aftale med.
Du kan derfor opleve, at din bank har indgået en aftale med e-Boks, mens dit forsikringsselskab har indgået en aftale med mit.dk.
Det er ikke obligatorisk at modtage post fra virksomheder digitalt, men du kan vælge at give samtykke til det. Det kan du gøre enten direkte eller indirekte, fx gennem en kundeaftale med din bank eller ansættelsesaftale med din arbejdsgiver.
Kan jeg selv vælge, hvilken platform jeg vil benytte til min Digital Post?
Ja. Du kan bruge Digital Post-appen i dag og e-Boks i morgen, hvis du har lyst til det. Posten fra offentlige myndigheder er den samme på tværs af alle fire platforme, og foretager du en handling i Digital Post-appen, fx læser en besked, vil beskeden også fremstå som læst på de andre platforme.