Find en af kommunens andre hjemmesider

Gå ind på den valgte hjemmeside

BorgerApp - Tag kommunen med i lommen

Aalborg Kommune tilbyder nu en BorgerApp, der skal gøre det nemmere for borgerne at bruge de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger og finde ud af, hvor de skal henvende sig i kommunen.
Ikon af borgerappen

”Med BorgerApp kan du nu se Aalborg Kommunes digitale selvbetjeningstilbud direkte på din mobil eller tablet. BorgerApp hjælper med at klare de mest almindelige henvendelser til kommunen – digitalt og lige ved hånden. På den måde er der direkte adgang til digital service 24 timer i døgnet”, forklarer Dorthe Jespersgaard, der er leder af Borgerservice i Aalborg Kommune.

BorgerApp er et nyt værktøj, som giver adgang til en lang række digitale tilbud på nettet. Borgerne kan eksempelvis bruge app’en, når de skal melde flytning, søge boligstøtte, bestille pas, skifte læge eller noget helt andet. De kan også nemt tjekke, hvornår genbrugspladserne har åbent eller booke en tid i Borgerservice. App’en har samtidig en funktion, der giver borgere et lettilgængeligt overblik over, hvor de skal henvende sig i kommunen samt deres kontaktoplysninger.

Digitalt og moderne servicetilbud

”Vi oplever, at borgerne får flere og flere digitale kompetencer. Vi ved også, at de unge mest bruger mobilen, mens de lidt ældre gerne bruger en tablet. Samtidig vil vi som kommune gerne tilbyde moderne servicetilbud, derfor er BorgerApp’en en god løsning, som vi håber, at borgerne tager godt imod”, siger Dorthe Jespersgaard, og tilføjer, at de i Borgerservice naturligvis er klar til at hjælpe med at installere den, hvis der er behov for det.

Det er dog let for borgere at få adgang til den gratis BorgerApp. De skal blot hente den i App Store eller Google Play og vælge kommune første gang den åbnes. App’en er sikker at bruge og gemmer ikke indtastede oplysninger.

Gå ikke forgæves i kommunen med BorgerApp

Flere kommunale servicetilbud bliver i disse år gjort obligatorisk digitale. Dermed skal borgere som udgangspunkt selv indberette flytning og andre tiltag via nettet. BorgerApp´en gør det nemt og bekvemt for den enkelte at benytte de digitale selvbetjeningsløsninger og søge hjælp til at gennemføre dem.

En af de borgere, der allerede har prøvet den nye BorgerApp, er Maja, der er 66 år og bor i Aalborg Kommune. Hun oplyser, at det kunne have været nyttigt at have app’en, da hun skulle bestille nyt pas, idet hun havde svært ved at finde de nødvendige informationer.

Maja ser derfor en klar fordel ved den nye app. ”Det er dejligt, at man ikke skal komme herover [Borgerservice] hele tiden. Man spilder sin egen tid, når man bruger flere dage på det ene, det andet og det tredje sted.”

Få direkte link til relevant information

På det seneste har Maja og hendes mand overvejet et lægeskift, hvilket hun nu vil gøre gennem BorgerApp’en. ”Det kan jeg da sagtens finde ud af. Det synes jeg ikke er noget problem.” Hun er derfor slet ikke i tvivl om, at hun flittigt kommer til at bruge app’en. Hun tilføjer hertil, ”Den skal jeg nok få bredt ud i familien. Jeg ved også at vores naboer vil blive glade for den.”

Med BorgerApp’en er det tilmed hurtigt at tilgå informationer igen og dele dem med bekendte. Ved at benytte delefunktionen kan borgere nemlig sende et direkte link til relevante sider via SMS eller mail.

Fakta om BorgerApp’en

  • BorgerApp virker på både smartphone og tablets, der kører Android, iOS eller Windows
  • Du finder den i den App Store eller Google Play, som er tilknyttet netop din telefon eller tablet - se link under Selvbetjening
  • Hvis du skal bruge hjælp til at hente BorgerApp, kan du kontakte Den Digitale Hotline
  • Den er gratis at hente og anvende, og der er ingen reklamer

Vil du have digital service lige ved hånden, så hent kommunens nye BorgerApp.

Del indhold