Helårsbeboelse i sommerhus
Ansøg om helårsbeboelse i sommerhus
Når du ansøger om at benytte dit sommerhus til helårsbeboelse, skal du opgive fulde navn og adresse samt adresse på det sommerhus, som du ønsker at bruge som helårsbolig.
Opfylder du ikke de lovbestemte krav, skal du komme med en særlig begrundelse for, hvorfor du gerne vil søge om dispensation.
Har du spørgsmål, eller ønsker du at sende en ansøgning, skal du benytte denne kontaktformular. Du vil modtage svaret i din digitale postkasse.
Hvornår må du bo i sommerhus hele året?
Du må bo i dit sommerhus hele året, hvis du opfylder et af disse krav:
- Du har ejet dit sommerhus i ét år og er enten førtidspensionist, efterlønsmodtager, modtager af fleksydelse eller over 60 år og gået på pension.
- Du har et hus, der lovligt blev anvendt til helårsbeboelse, da området blev til sommerhusområde.
- Du har fået dispensation af kommunen, hvor sommerhuset ligger i.
Hvem kan få dispensation?
Kommunen, hvor sommerhuset ligger, kan i særlige tilfælde give dig tilladelse til at bo i dit sommerhus hele året. Det gælder for:
- Ejere eller forpagtere af dagligvarebutikker og andre virksomheder, når det er nødvendigt for virksomhedens drift.
- Personer, der fejlagtigt har fået oplyst af kommunen, at de kunne bo lovligt i sommerhuset hele året, da de købte ejendommen.
- Personer, der på grund af alvorlig sygdom og invaliditet kun kan få en rimelig tilværelse i sommerhuset.
Databeskyttelseslovgivningen
Når du skriver til kommunen angående ansøgning om dispensation til helårsbeboelse i sommerhus, registrerer kommunen oplysninger om dig. Dette sker med hjemmel i planlovens kapitel 8, §§38a - 41 og databeskyttelsesforordningens art. 6, stk.1, litra e. Kommunen videregiver oplysninger til andre offentlige myndigheder, private virksomheder m.fl., der har lovmæssigt krav på oplysningerne eller samarbejde med kommunen.
Oplysningerne slettes, når vi ikke længere skal bruge dem til sagsbehandlingen. Inden kommunen sletter dine oplysninger, skal vi dog videregive dem til arkivmyndighederne. Det står i arkivloven.
Du har ret til at vide, hvilke oplysninger kommunen behandler om dig, og du kan kræve forkerte oplysninger rettet eller slettet.
Hvis du har spørgsmål til kommunens behandling af personoplysninger kan du kontakte kommunens databeskyttelsesrådgiver.