Hjemmehjælp - personlig pleje eller praktisk hjælp
Du kan få hjælp til de opgaver, som du i en periode eller varigt ikke selv kan klare.
Vi har fokus på aktiv hjælp frem for passiv hjælp. Det betyder, at du selv deltager i gøremålene så vidt muligt, så du på sigt kan blive mere selvhjulpen og/eller bevare de færdigheder du har.
Dette giver dig større mulighed for selvbestemmelse i eget liv, og derved større livskvalitet.
Hvordan søger jeg om hjælp?
Ring 9982 5000 eller skriv til kontaktcentret@aalborg.dk.
Her kan du få råd og vejledning til hvordan du kan kan søge om hjælp eller hvordan du kan få kontakt til en koordinator. Koordinatoren kan sammen med dig finde ud af hvad der skal til, for at du igen kan klare hverdagen.
Hvilken personlig pleje kan jeg søge om hjælp til?
Hjælp til personlig pleje, hjælp til mad, måltid og ernæring samt hjælp til indkøb.
Personlig pleje kan bestå i hjælp til:
- Personlig hygiejne og bad
- Psykisk pleje og omsorg
Hjælp til mad, måltid og ernæring, eksempelvis:
- Tilberede morgenmad, anrette udbragt mad og varme færdigretter
- Hjælpe med indtagelse af mad og drikke
- I et samarbejde med dig at sikre, at dine mad- og drikkevarer er friske
Hjælp til indkøb, som kan bestå i at:
- oplære dig i, hvordan online bestillingstjenester anvendes
- hjælpe med at bestille varer og eventuelt sætte dem på plads en gang om ugen
- henvise til butikker, der har et rimeligt varesortiment, og samtidig har gratis udbringning.
- købe ind ved nærmeste handlende i akutte situationer.
Hvilken praktisk hjælp kan jeg søge om?
Praktisk hjælp består af rengøring og tøjvask.
Rengøring kan f.eks. omfatte hjælp til at:
- støvsuge/vaske gulv
- gøre rent i badeværelse
- tørre køkkenbord samt hårde hvidevarer af
- gøre hjælpemidler rene
- skifte sengetøj
Tøjvask kan f.eks. omfatte hjælp til at:
- sortere vasketøj/starte vaskemaskine
- hænge tøj op til tørre / starte tørretumbler
- tage tøj ned fra tørresnoren/tømme tørretumbleren
- lægge tøj sammen/lægge tøj på plads
Hvem leverer hjælpen? (Frit leverandørvalg)
Du kan frit vælge hvilken leverandør, der skal hjælpe dig med personlig pleje og praktisk hjælp.
Læs mere om hvem, der er godkendt som leverandører hjemmehjælp i Aalborg Kommune
Hvad koster hjælpen?
Hjemmehjælp er gratis og til særligt udsatte, ældre borgere tilbyder vi et klippekort med en times ekstra hjælp om ugen - og du bestemmer helt selv, hvad du vil bruge hjælpen til.
Du kan du læse mere om klippekortet her
Hvilke klagemuligheder har jeg?
Hvis du vil klage over tildelingen af hjælp, skal du klage skriftligt eller mundtligt til Myndighedsafdelingen.
Ring 9982 5000 eller skriv til kontaktcentret@aalborg.dk.
Vi skal have din klage senest 4 uger efter, at du har fået vores brev om tildeling af hjælp.
Sådan behandler vi din klage
Vi vurderer, om vi fastholder eller ændrer afgørelsen, og du får skriftligt svar senest efter 4 uger. Hvis vi holder fast i afgørelsen, sender vi din klage videre til Ankestyrelsen.
Klage over leverandør
Hvis du vil klage over leverandøren, skal du selv kontakte din leverandør.
Mere information?
Kontakt Myndighedsafdelingen for nærmere information.
Ring 9982 5000 eller skriv til kontaktcentret@aalborg.dk.
Kvalitetsstandarder og tilsyn
Aalborg Kommune har ansvaret for den hjælp, der leveres til borgere i eget hjem og på plejehjem.
Kvalitetsstandarderne forklarer, hvilken hjælp du kan få. De beskriver også det serviceniveau, som Aalborg Byråd har fastsat for borgere i Aalborg Kommune.
Du kan også læse om, hvad du kan forvente af de medarbejdere og leverandører, der hjælper dig i det daglige, og hvad de forventer af dig.
Kvalitetsstandard med generel information
Kvalitetsstandard vedrørende personlig pleje
Kvalitetsstandard vedrørende praktisk hjælp
Tilsyn
Hvis du får praktisk hjælp og/eller personlig pleje, skal Myndighedsafdelingen i Senior og Omsorg føre tilsyn med din hjælp.
Tilsynet er uanmeldt og sikrer, at du får den hjælp, du har krav på. Samtidig ønsker vi at vide, hvordan du oplever hjælpen.
Når vi har gennemført et vist antal tilsyn, mødes vi med leverandøren for at tale om evt. problemstillinger. Det vil ikke være alle, der modtager hjælp, som vil få tilsynsbesøg.
Senior- og Omsorgsudvalget følger op på tilsynspolitikken en gang om året.
Hvem tilbyder hjemmehjælp?
Der er frit valg blandt de leverandører, Aalborg Kommune har godkendt.
Nedenfor kan du se hvilke leverandører, der er godkendt til at levere personlig hjælp og pleje samt praktisk hjælp.
Læs flere informationer om leverandørerne på deres hjemmesider.
Leverandører af personlig hjælp og pleje
Virksomhed |
Godkendelsesdistrikt |
Telefon |
Hjemmepleje Aalborg | Hele kommunen | 9982 4800 |
Privatplejen | Hele kommunen | 9818 0199 |
Frit Valg Svane Pleje | Hele kommunen | 4140 2010 |
Leverandører af praktisk hjælp
Virksomhed |
Godkendelsesdistrikt |
Telefon |
Rengøringsenheden Aalborg Kommune |
Hele kommunen | 9931 5043 |
Privatplejen | Hele kommunen | 9818 0199 |
Frit Valg Svane Pleje | Hele kommunen | 4140 2010 |
Kvalitetsstandarder hjemmehjælp
Bliv frivillig i Ældre og Sundhed
Kontakt Karin Boye Nielsen på telefon 2520 5300